• Ad
  • החלפת צמיג
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נוהל חדש של משרד התחבורה יחייב שמשני צדיו של כל סרן (קדמי ואחורי) יותקנו צמיגים באותן מידות ומאותה תוצרת. הבדיחה: זה לא בהכרח יחייב את חברות הליסינג

    משרד התחבורה יפרסם בקרוב נוהל חדש אשר יחייב את כל הצמיגיות בישראל להתקין צמיגים מאותה תוצרת על כל ציר גלגלים, ולא רק צמיגים באותן מידות ותכונות כפי שמחייב הנוהל הנוכחי.

    נכון להיום חייבים מתקני הצמיגים להתקין על אותו ציר גלגלים צמיגים שהמבנה שלהם, המידות שלהם, וקודי המהירות שלהם זהים, אולם הם לא חייבים להיות מאותה התוצרת. כך, למשל, מותר להתקין מצד ימין צמיג מתוצרת חברה לא ידועה ובאיכות לא ידועה כאשר מצד שמאל עדיין מותקן הצמיג המקורי שהותקן על-ידי יצרן הרכב, ולרוב זהו צמיג מתוצרת ידועה ואיכותית.
    התקנה כזאת עלולה לגרום למצב שבו – בגלל איכות הגומי או טכנולוגיית הייצור – לצד אחד של המכונית יש כושר בלימה נחות יחסית לצד האחר.

    את המצב הנוכחי מנצלים במקרים רבים ציי רכב גדולים, חלק מחברות הליסינג וסוחרי רכב כאשר הם נאלצים להחליף צמיגים שניזוקו או התבלו במכוניות שבבעלותם. חלק מן החברות נוהגות להתקין צמיגים זולים יותר מתוצרת חברות עלומות שם, והתוצאה היא צמיגים ברמות איכות ובמבנה חריצים שאינו זהה.

    כאמור, הנוהל החדש אמור למנוע מצב כזה ויחייב את מתקני הצמיגים להתקין על אותו ציר צמיגים מאותה התוצרת, כלומר של אותו היצרן, אבל במקרים רבים הוא יחייב את הלקוחות להחליף זוג צמיגים גם כאשר אחד מהם עדיין תקין לחלוטין, ואף חדש לגמרי.

    יש רק שתי בעיות: ראשית, רבים מיצרני הצמיגים מייצרים בעצמם צמיגים ברמות איכות שונות וב'דוגמאות' שונות, וזאת כדי לקלוע למספר רמות מחיר, כך ששם התוצר זהה אבל איכות הצמיגים עשויה להיות שונה, ושנית – הנוהל החדש יחייב רק את הצמיגיות אבל לא את מכוני הבדיקה ("מכוני טסטים").

    במקרה שבו, למשל, ניזוק צמיג אחד כתוצאה מעליה על עצם חד ייאלץ הנוהל החדש את בעלי הצמיגיות להציע שתי חלופות ללקוחותיהם: לרכוש צמיג זהה לזה שמורכב בצד השני של אותו ציר גלגלים – אם התמזל המזל וקיים צמיג כזה במלאי – או להחליף שני צמיגים לזוג צמיגים זהים – ובכך להכפיל את עלות התיקון מבחינת הלקוח. מצב כזה משחק לטובת הצמיגיות – שיגדילו משמעותית את היקף מכירת הצמיגים החדשים שלהן, וגם לטובת היבואנים של צמיגי מותג מן הסוגים שמותקנים על-ידי יצרני הרכב בהתקנה מקורית.

    לא ייאכף בטסט

    בעקבות פנייתנו למשרד התחבורה אישר דובר המשרד שהשינוי הזה עומד לצאת לפועל. עם זאת הוחלט שלא לפסול במבחן הרישוי השנתי כלי רכב שיגיעו למבחן כאשר על אותו ציר מורכבים צמיגים של יצרנים שונים, וזאת כדי לא לגרום לבעלי רכב הוצאה כספית גדולה שתחייב החלפת צמיגים גם אם מצבם לא מחייב החלפה.

    זו לשון התגובה שקיבלנו ממשרד התחבורה: "משרד התחבורה עדכן לאחרונה את חוברת הצמיג והטיפול בו לשנת 2015 החוברת מהווה הנחיה מקצועית לכל אנשי המקצוע, בתחום הצמיגים ולתקריות הפרוסות ברחבי הארץ. מדיניות משרד התחבורה נגזרת מהוראות יצרני הרכב, המופיעות בספר הרכב. בשל ההשלכות הכלכליות הנובעות מכך, משרדנו בוחן בשלב זה את יישום ההנחיה ואכיפתה, במסגרת המבחן השנתי".

    יוסף נעים, יו"ר איגוד הצמיגיות בלשכת המסחר אומר שהוא מברך על הנוהל החדש, אשר יגביר את רמת הבטיחות של כלי הרכב. "למבנה של סוליית הצמיג ולחריצים שלו יש חשיבות בסילוק מים והשפעה על רמת האחיזה, וככל שתהיה זהות גדולה יותר גם בנושא זה בין הצמיגים המורכב על אותו ציר- כך ייטב."
    עוד אמר נעים שימליץ בפני בעלי צמיגיות לאפשר לבעלי רכב שאצלם מותקן מול הצמיג הפגום צמיג במצב טוב, אשר עבר קילומטרז' נמוך מאוד (המאפשר למכור אותו כמשומש ולא עברו שנתיים ממועד יצורו) לקבל זיכוי כספי על הצמיג התקין, וזאת כדי לעודד החלפת זוג צמיגים.

    חברות ליסינג יינצלו?

    בעוד שבעידן מערכות בקרת היציבות האלקטרוניות לא לגמרי ברור עד כמה משפר הנוהל החדש את הבטיחות, מאד ברורה התועלת שלו לצמיגיות וליבואני הצמיגים. אלא שההשפעה על חברות ליסינג, סוחרי רכב וציי רכב לא בהכרח תהיה זהה להשפעה על לקוחות פרטיים.

    בעוד שללקוח פרטי יש בדרך-כלל רק מכונית אחת מאותו סוג, לארגונים הגדולים יש במקרים רבים עשרות או מאות מכוניות דומות, וחלקם מחזיקים במחסניהם חישוקים רזרביים שעליהם כבר מותקנים צמיגים לצורך החלפה מהירה במכוניות שזקוקות לחילוץ לאחר תקר.
    כך תתקיים אפשרות תיאורטית שבה חלק מן הארגונים הגדולים יוסיפו להתקין צמיגים כרצונם, ויוכלו להוסיף לעבור את מבחן הרישוי ללא כל בעיה.

    לידיעה כללית כדאי לדעת שכאשר מחליפים צמיג, או צמיגים, בצמיגיה חייב המתקין לציין בחשבונית שנמסרת ללקוח את שם יצרן הצמיג, שנת הייצור שלו, ארץ הייצור, קוד העומס וקוד המהירות, וכן לצייד אותו בתעודת אחריות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    משרד התחבורה דורש להרכיב צמיגים רק מאותה תוצרת על כל סרן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.