• Ad
  • GLA, GLA200, מרצדס GLA
    אחרי דור ראשון שלא עמד בציפיות ערכה מרצדס מקצה שיפורים מוצלח, ו-GLA החדש הוגדל, נופח, ואובזר כפי שאפשר וצריך לצפות ממוצר שדורש מחיר גבוה יותר מכל מתחריו בקבוצה.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שורה תחתונה תחילה

    מרצדס GLA החדש מתעלה על קודמו כמעט בכל היבט, וסוף סוף מעניק תחושה של מוצר פרימיום ראוי לסמל שאותו הוא נושא. הכלי היקר ביותר בקבוצתו צריך להתמודד במתחרים שמציעים חבילה משתלמת יותר.

    עוד ב-TheCar
    מרצדס A קלאס החדשה במבחן דרכים
    הבועה המושלמת: מרצדס S קלאס היביריד במבחן

    GLA, GLA200, מרצדס GLA

     

    מרצדס הייתה בין חלוצות קטגוריית הקרוסאוברים, עוד לפני שהתחלנו להשתמש במושג הזה ועדיין קראנו להם "ג'יפים" (למרות שלכולם היה ברור שהם לא באמת יירדו מן הכביש). הדגם הראשון שלהם בתחום, כבר בשלהי שנות ה-90, היה ML הראשון, אשר שינה את שמו, לימים, ל-GLE. באופן מפתיע, מרצדס אחרה מאד לנישה של קרוסאוברים קומפקטיים יוקרתיים, אליה הגיעה רק בשנת 2014, שנים לאחר שיריבותיה המושבעות כבר התבססו בה.

    התשובה של מרצדס, באותה שנה, הייתה GLA, אשר אמנם נמכר לא רע ברחבי העולם אך לא היה מספיק גבוה כדי להתאים לייעוד, וחלק  בסיס משותף עם A קלאס הקטנה (למעשה היה מדובר בגרסה מוגבהת שלה). התוצאה הייתה כלי לא מספיק גדול, מנופח ומרשים, וכזה שלא היה מספיק איכותי – ממש כמו המכונית שעליה התבסס.

    דור שני של GLA הוצג בסוף 2019 עם הבטחה לתקן את המעוות, ובקיץ הנוכחי הוא נחת סוף סוף בישראל יחד עם גרסת ה-7 מושבים המוארכת שלו – GLB. האם יצליח היורש החדש לתקן את הקילקול של קודמו? יצאנו לבדוק.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA

     

    מי אתה מרצדס GLA?

    GLA החדש מבוסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית MFA2 המחודשת של מרצדס אשר משמשת גם A קלאס, CLA ו-A סדאן החדשות. הגרמנים טוענים שגרסתה החדשה של הפלטפורמה שדרגה אותה משמעותית בתחומי הקשיחות המבנית והפחת הרעידות והרעשים, ועל הדרך גם התאימה אותה לקבלת מערכת הנעה היברידית נטענת (PHEV) שכל כך נחוצה בארץ מטעמי מס.

    GLA נותר זהה באורכו, 441 ס"מ, למרות שבסיס הגלגלים – שהוא הנתון החשוב יותר עבור מי שיושב בתוך רכב, הוארך ב-3 סנטימטרים אל 273 סנטימטרים. לא פחות חשוב: גם רוחב המכונית הוגדל ב-3 סנטימטרים אל 184.  תוספות אלה משפרות את המרחב הפנימי, ומה שמשפר אותו אפילו יותר זאת תוספת גובה מאד מאד משמעותית של 11 סנטימטרים. זה תורם גם לאריזה, אך בעיקר לפוזה ולנראות. GLA החדש מתהדר סוף סוף בצללית קרוסאובר זקופה ומכובדת, עם מרחב פנים משכנע יחסית, ומציע תנוחת נהיגה גבוהה ומתבקשת.

    העיצוב החדש מוצלח מאד, עד כדי כך שאפילו הצבע הלבן חיוור שאיתו התגלגל אלינו רכב המבחן לא הצליח לטשטש זאת. הוא מאופיין באותם קווים מעודנים שמוכרים לנו מדור המוצרים העדכני של מרצדס, עם קווי גוף שהושאלו מ-A קלאס ו"נמתחו" בהתאם לצורך במרכב גבוה. ניפוחי גוף מעודנים, ועיצוב האצ'בקי לחלקה האחורי של המכונית, יחד עם תוספות "קרוסאובריות" לא מוגזמות – בהן קשתות גלגלים רבועים מדופנים בפלסטיק שחור ומסילות גג סולידיות – מתגבשים בסך הכל למראה אלגנטי ונעים. עם זאת, התוצאה נראית, כנראה במתכוון, פחות ספורטיבית ואגרסיבית מן הדור החדש של אאודי Q3 וב.מ.וו. X1.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA

     

    מנוע, ביצועים

    אצלנו מוצע GLA עם שתי גרסאות הנעה. רכב המבחן – GLA200 – מונע באמצעות מנוע 1.3 ליטר טורבו שפותח בשיתוף רנו, וזה המנוע הבסיסי השכיח בכל דגמי מרצדס שבנויים על פלטפורמת ההנעה הקדמית (ובמקביל גם את רנו גרנד קופה וניסאן קשקאי ואקסטרייל). את GLA מניעה גרסתו החזקה שמספקת 163 כוחות סוס ומחוברת לתיבת הילוכים כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה. GLA250 מונע באמצעות מנוע טורבו-בנזין בנפח 2.0 ליטר שמספק 224 כוחות סוס, עם תיבה כפולת מצמד עם שמונה יחסי העברה. בשתי הגרסאות מונעים רק הגלגלים הקדמיים אם כי מרצדס בונה גם הנעה כפולה שמונעת עם מנוע ה-2.0 ליטר.

    על הנייר מציע המנוע זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.7 שניות. אלא שלמרות זמינות כח טובה מתקבלת תחושה מעט עצלה, וזה כנראה בגלל כיול הססני לתיבת ההילוכים בזינוק ובהורדת הילוכים. במצב ספורט מתקבלת פעולה נמרצת ויעילה יותר, וכך גם בתפעול ידני, ולרוב זה לא בא על חשבון פעולת העברה חלקה.

    ל-GLA200 לא חסר כוח ברוב המצבים, אפילו תחת עומס. הוא מספק, מבחינת ביצועים, עבור רוב לקוחותיו הפוטנציאלים, מה גם שנעים מאד לשייט בו גם במהירויות גבוהות, בזכות בידוד רעשים מצויין, בעיקר של רעשי הכביש. עם זאת, לא היינו מתנגדים לקצת יותר מחץ ונמרצות. תצרוכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על כ-11.2 ק"מ ליטר ממוצעים למדי.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA

     

    התנהגות, נוחות

    בתחום הדינמי מפגין GLA יעילות מרצדסית מרשימה. בתוך פניות מתקבלת תחושה של רכב מרוסן ומאוזן עם אחיזה גבוהה, התנהגות כביש צפויה, ושליטה טובה בקצב גלגול הגוף. לתחושה המאוזנת הזאת תורם הגה עם משקל נכון ותגובה ראשונית חדה יחסית, וכמעט כרגיל בימינו זה היגוי נטול יכולת תקשורת ממשית. GLA מרגיש, בנהיגה, יותר A קלאס מאשר קרוסאובר מגושם, וזאת מחמאה גדולה. לתחושה זאת תורמת העובדה שבשונה מ-A קלאס בגרסאותיה הבסיסיות יש ל-GLA מתלה אחורי רב חיבורי מודרני, יעיל יותר.

    המתלה האחורי תורם גם לנוחות הנסיעה, ומקזז את הקשיחות של המתלים, שמועילה להתנהגות ולצמצום גלגול הגוף. המתליפ של GLA סופגים היטב את רוב שיבושי הכביש, אפילו את הקשים בהם, וקשיחות מורגשת רק לקראת סוף מהלך הספיגה של הבולם. שיכוך הזעזועים מרשים במיוחד כאשר זוכרים ש-GLA מתגלגל על חישוקי גלגלים בקוטר 19 אינטש, שנעולים בצמיגים עם חתך נמוך יחסית. התוצאה הכללית טובה יותר מאשר A קלאס שאותה בחנו בעבר.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA 

    תא נוסעים, שימושיות

    מהפך משמעותי עבר על תא הנוסעים של GLA אשר אימץ לוח שעונים כמעט זהה לזה של A קלאס. זה מאפשר לו להתהדר סוף סוף בתחושת איכות גבוהה, אשר בשונה מן הדור הקודם תואמת סוף סוף את תג המחיר הגבוה.

    עיצוב לוח המכשירים, כמו בכמעט כל דגמי מרצדס בני הדור האחרון, מבוסס על שני מסכים צמודים לזה לזה – אחד של לוח המחוונים והשני של מערכת המולטימדיה ותפעול המערכות השונות. לשני הצגים יש רזולוציה גבוהה עם גרפיקה מרשימה. בגרסת המבחן יש לוח מחוונים גדול עם אפשרויות להתאמה של תצוגות שונות ומגוונות, ועם שפע מידע. יחידת המסכים המרשימה יוצרת מראה נקי ויוקרתי יחד עם תחושת עושר והייטקיות. תאורת אווירה בולטת מוסיפה את שלה לחוויה ויזואלית נעימה, למשל על פתחי המיזוג העגולים שמשנים צבע כאשר משנים את הטמפרטורה של בקרת האקלים.

    תפעול המולטימדיה מבוצע באמצעות מגע על המסך, ומהנדסי מרצדס השכילו לאפשר גם שליטה מגלגל ההגה באמצעות משטח מגע נוח ובטיחותי יותר. בנוסף יש אפשרות לתפעל את המערכות השונות באמצעות כפתורי קיצורים ומשטח מגע שמוצב בין המושבים, אלא שפעולה כזאת דורשת יותר מידי תשומת לב בזמן הנהיגה. עדיף, לדעתנו, שלא להשתמש באפשרות הזאת, שהיא פחות נוחה ופחות בטוחה מן החוגה שמציעות חלק מן המתחרות.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA
    למעט ההתעקשות האופיינית למרצדס למקם את תפעול המגבים והאיתות על מנוף אחד – הנדסת האנוש טובה. שפע האפשרויות והתפריטים מבלבל, אבל קל לנווט בין המסכים ואפשר לתכנת קיצורי דרך לפונקציות שימושיות. מה שהפריע בעיקר זאת העובדה שברוב תנוחות הנהיגה מסתיר גלגל ההגה את חלקו השמאלי התחתון של המסך המרכזי – שרק עליו מוצגת טמפרטורת בקרת האקלים.

    תנוחת הנהיגה טובה וגבוהה יחסית, וזה, כאמור, שיפור חשוב ביחס לדור היוצא והנמוך. המרחב סביב המושב האחורי מספק לצמד נוסעים מבוגרים אבל הוא לא יוצא דופן בנדיבותו. שלושה נוסעים יחושו צפיפות, במיוחד נוסע אמצעי שיצטרך להתמודד עם מנהרת הינע גבוהה שגוזלת מרחב רגליים חיוני. באופן תמוה, אין פתחי מיזוג למושב האחורי.

    תא המטען מציע נפח ממוצע למדי של 435 ליטר, רצפה שטוחה ומפתח הטענה רחב אם כי מעט גבוה.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA
    אבזור ומחיר

    GLA החדש מוצע בשתי רמות אבזור: 'אקסקלוסיב' ו-'פרימיום', ובמקביל גם ברמת AMG Line זהה למדי ל'פרימיום', שמתהדרת בקישוטי עיצוב ספורטיביים ומתגלגלת על חישוקי 20 אינטש.

    מותגי היוקרה הגרמנים נוהגים בדרך כלל בקמצנות באבזור דגמי הבסיס שלהם אבל GLA שובר קצת את האכסיומה הזאת. רמת  'אקסקלוסיב' עולה 290 אלף ש"ח ומציעה לוח מחוונים דיגיטלי, חיישני גשם ותאורה, חיישני חניה היקפיים, מושב נהג מתכוונן חשמלית, בלם יד חשמלי, גג שמש פנורמי חשמלי, תאורת LED מלאה בחזית, וחישוקי 18 אינטש. בקרת האקלים שלה חד אזורית בלבד, יש לה מפתח חכם אך הוא מאפשר הנעה אך לא כניסה, וגודלו של לוח המחוונים הדיגיטלי 7 אינטש בלבד, עם כמות אינפורמציה דלה יחסית.

    תמורת 25 אלף ש"ח נוספים אפשר לקנות את רמת האבזור 'פרימיום', עדיין בלי בקרת אקלים מפוצלת אבל עם מפתח חכם מלא, לוח מחוונים עם מסך גדול ועליו תצוגה משתנה, וגם ריפודים דמויי עור, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען וחישוקי 19 אינטש. עם תמחור כזה  GLA200 יקר בכ-10% מאאודי Q3 וב.מ.וו X1 עם מנועים סטנדרטיים, והוא לא מציע כל יתרון ברמת האבזור שלו. מאידך, המנוע הבסיסי שלו חזק יותר.

    בהשוואה בין GLA לקרוסאוברים יוקרתיים קטנים אחרים מתקבל פער עוד יותר גדול בין התמורה למחיר. קאדילאק XT4, לקסוס UX300h ההיברידי, ואפילו DS7 קרוסבק חזקים משמעותית, מאובזרים בנדיבות, וזולים בעשרות אלפי שקלים, וזה עוד לפני שהכנסו למשוואה גרסאות היברידיות נטענות של וולוו XC40 וב.מ.וו X1. אלה מציעים – תמורת במחיר דומה – יותר כוח, יותר אבזור, ואופציה לנסיעה חשמלית. מצד שני אין להם סמל כוכב על מחזיק המפתחות.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA
    בטיחות

    GLA מוצע עם מערך בטיחות מלא כסטנדרט בכל הגרסאות. זה כולל בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורכב דו-גלגלי, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, התרעה מפני תנועה בשטחים מתים ותנועה חוצה בנסיעה לאחור ובקרת שיוט אדפטיבית.

    הדור החדש של מרצדס GLA טרם נבחן במבחני הריסוק של Euro NCAP, אך אחיו הגדול יותר GLB, שחולק איתו בסיס ומכלולים זהים, קיבל חמישה כוכבי בטיחות. מותר להניח שגם GLA יזכה לציון הנחשק כאשר יבחן.

     

    GLA, GLA200, מרצדס GLA

     

    שורה תחתונה

    כמו כל דור המוצרים החדש של מרצדס, אשר מבוסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית, גם הדור החדש של GLA מציג קפיצה משמעותית קדימה, ויכול סוף סוף להתהדר באיכויות פרימיום שתואמות את הסמל בחזית, וגם את תג המחיר.

    GLA החדש נראה מרשים בזכות צללית קרוסאובר מודגשת ומה שיותר חשוב – הוא משדר תחושת איכות, רמת הגשה ובידוד רעשים הרבה יותר טובים. יחידת הכוח יעילה למרות שהיא לא מעולה, ונוחות הנסיעה מרשימה GLA עם איכויות "מרצדסיות" ראויות למרות האריזה הקומפקטית.

    תג המחיר הוא החיסרון הגדול ביותר של GLA. זה הכלי היקר ביותר בקבוצתו למרות פער קטן יותר ביחס למתחרים הישירים מגרמניה. לא מעט לקוחות ישלפו את כרטיס האשראי ויסכימו לשלם את הפרש המחיר שנדרש תמורת סמל הכוכב משטוטגארט, והפעם לכל הפחות יש לזה הצדקה.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מרצדס GLA במבחן דרכים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.