• Ad
  • מסירות רכב 2021 בישראל: מה קונים אחרי קורונה?

    186,000 כלי רכב חדשים עלו על כבישי ישראל במחצית הראשונה של 2021. חלקם מפצים על כלי רכב שלא נמסרו אצלנו בשנת הקורונה, אחרים מפצים את הקונים שלהם על שנה קשה בלי חו"ל ומסעדות, וחלקם מאפשרים לנו הצצה לעתיד, אל מותגים ודגמים שלא נראו אצלנו עד כה.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    סך המסירות של כלי רכב חדשים במחצית הראשונה של שנת 2021 הוליד, שוב, את הכותרת המתבקשת "שיא", כמו גם את ההסברים הברורים מאליהם אודות ההשפעה של קורונה על הצורך במכוניות בהיעדר תחבורה ציבורית מתפקדת.

     

     

    אלא שבתוך המספר הפנטסטי של כמעט 186,000 מכוניות חדשות (כולל מוניות) שעלו על כבישי ישראל בשישה חודשים מסתתרות חדשות הרבה יותר מעניינות אודות תהליכים שמתרחשים בשוק, כניסת מותגים חדשים, ירידה בכוחם של מותגים ותיקים ועוד.

    כמובן שאת הכניסה הדרמטית ביותר במחצית הראשונה של 2021 ביצעה טסלה אשר העלתה על כבישי ארץ הקודש 2,912 מכוניות והשתלטה על המיקום ה-15 (מתוך 55) בטבלת המסירות, ועל המקום הראשון בטבלת כלי הרכב החשמליים. לכולם ברור שטסלה נמצאת כאן כדי להישאר, ושהיא תוסיף לשבש את השוק העולמי בשנים הבאות ובתוך כדי כך תניע יצרניות רכב ותיקות לכיוונים חדשים. אבל מעניין יהיה לגלות – עד לסוף השנה ובתחילת השנה הבאה, האם הכניסה המרשימה הזאת מייצגת התנפלות ראשונית על מוצר שנמנע מאיתנו עד כה, כלומר מילוי ריק שהיה קיים כאן, או במותג ודגמים שיוסיפו לנפק ביצועים, מספרים וחדשות גם בהמשך.

     

     

    לא פחות מרגשת העובדה שבמחצית הראשונה של 2021 נוספו אל טבלת המסירות הישראלית שבע שורות חדשות, שכל אחת מהן מייצגת מותג חדש שמוצע לציבור הישראלי. מבין אלה, חלק שייכים אמנם למותגים קיימים (קופרה של סיאט, ג'נסיס של יונדאי), אבל הרוב הם מותגים חדשים שחלקם יביאו רק כלי רכב חשמליים טהורים (איווייז, סרס, גיאומטרי, ג'אק), וחלקם מייצגים צעד ראשון של קבוצות רכב סיניות אדירות ממדים (ג'ילי, סרס).

    פעמי קורונה

    משבר קורונה העולמי עדיין רחוק מלהסתיים, אבל השפעה שלו על מסירות השיא במחצית הראשונה של 2021 דרמטית. במהלך 2020 היו מספר חודשי קיפאון, גם בגלל הסגרים ובעיקר בגלל חוסר הוודאות, ובסיכום השנה עלו על כבישי ישראל כ-217 אלף מכוניות חדשות לעומת כ-258 אלף בסיכום 2019. הפער הזה, של כ-41 אלף מכוניות, נצבר ברובו ברבעון השני והשלישי של 2020. ישראלים מעדיפים לא לקבל מכוניות ברבעון האחרון, אלא לדחות את המועד לרבעון הראשון של השנה הבאה, ולכן צריך לייחס חלק מן הזינוק במסירות 2021 לפערים שנצברו ב-2020.

    למעשה, קורונה גרמה למשבר אדיר ממדים של מחסור בשבבים ברחבי העולם, וזה אומר שחלק מיצרניות הרכב מתקשות לספק כיום מכוניות לשוק הישראלי. גם מבצע שומר החומות, וכל האירועים סביבו, וגם סערת הבחירות, לא תרמו למכירות השנה, ודי ברור שללא התקלות האלה כנראה שסך המכוניות שהיו עולות על הכבישים שלנו במחצית הראשונה של 2021 היה גדול יותר.

     

    מגרש מכוניות

     

    קורונה – בכל העולם וגם בישראל – גרמה לאנשים רבים להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית ולהעדיף להשתמש במכוניות בעלותם. כתוצאה מכך זינק הביקוש למכוניות חדשות ומשומשות כאחד, וזה הקפיץ את מחירי המשומשות. במדינות שונות מתקיים כיום אבסורד שבו המחיר של דגמים משומשים אחדים גבוה יותר ממחירי אותם דגמים כחדשים (בעיקר כאשר מועדי האספקה רחוקים).

    אצלנו בישראל זה עדיין לא המצב, אבל התופעה עצמה בהחלט קיימת: ביקוש גבוה מאד למכוניות משומשות העלה את מחיריהן, ומכיוון שקל להשיג מימון למכוניות חדשות – בעלי רכב רבים ניצלו את ההזדמנות להשתדרג. אגב, האפשרות להשתדרג הפכה קלה יותר לנוכח העובדה שבמשקי בית רבים נותר כסף פנוי אשר בשנים כתיקונן היה מושקע בנופש משפחתי או בפעילויות אחרות שנמנעו בגלל קורונה, למשל בילויים, הופעות ומסעדות.

    עולות ויורדות

    בסיכום שנת 2020 הדיחה קבוצת צ'מפיון מוטורס, יבואנית קבוצת פולקסווגן לישראל, את קבוצת יוניון מוטורס – יבואנית טויוטה, מן המקום השני בטבלת המסירות הכללית. אלא שהפער בין שתי הקבוצות עמד על כ-5,000 מכוניות בסיכום שנתי. במחצית הראשונה של 2021 מסרה קבוצת צ'מפיון מוטורס יותר מ-29,000 מכוניות לעומת כ-25,500 שמסרה יוניון מוטורס (לא כולל מוניות), כלומר שהפער פחות או יותר נשמר, אבל על פרק זמן קצר במחצית.

    ל-581 מסירות מתוך ה-29,000 של צ'מפיון מוטורס אחראי קופרה – מותג ספורט-יוקרה חדש של קבוצת פולקסווגן שזינק מאפס אל המיקום ה-30 בטבלת המסירות, תוך שהוא מדלג באלגנטיות מעל אלפא-רומיאו, קאדילק ו'מיני'.

     

     

    קבוצת הרכב הגדולה בישראל, כלמוביל, הוסיפה לבצר את מעמדה בצמרת עם כ-38,000 מכוניות, לא כולל מוניות, ובתוך אלה נמנות גם 128 מכוניות של מותג היוקרה החדש ג'נסיס, לבית יונדאי, אשר התברג – בדרכו למעלה – למיקום ה-37 בטבלה. ואם כבר מדברים על מיקומים בטבלה, מעניין להשוות את המחצית הראשונה של 2021 עם המחצית הראשונה של 2019, תקופה שבה לא ידענו מה זאת קורונה. מסתבר שסדר המותגים בארבעת המקומות הראשונים נשמר כפי שהיה: יונדאי, טויוטה, קיה וסקודה, אלא שלמיקום הרביעי קפצה מאזדה תוך שהיא מחליפה מיקום עם מיצובישי.

    סיאט, שדורגה עשירית ב-2019, טיפסה אל המיקום השביעי במחצית הראשונה תוך שהיא דוחקת את ניסאן מקום אחד כלפי מטה. שברולט, כעת תשיעית, טיפסה לשם מן המיקום ה-12, ואת העשיריה הראשונה חותמת סוזוקי שירדה שני מקומות ביחס ל-2019.

    מוקדם אולי להספיד את "המכונית המשפחתית" הישראלית, בעיקר לנוכח מסירה של יותר מ-9,000 יחידות של טויוטה קורולה, לגרסאותיה השונות, אבל ברור שפלח השוק הסוער הוא של קרוסאוברים קומפקטיים, ושם מככבים קיה ספורטאג' (4,868), טויוטה ראב 4 (4,368 היברידית או לא, ויש גם גרסת פלאג אין חדשה), פיג'ו 3008 (2,705), מיצובישי אאוטלנדר היוצא (2,699), יונדאי טוסון בשני דורותיו האחרונים (2,611), ניסאן קשקאי (2,467), מאזדה CX-30 החדש (2,128) וסקודה קארוק (1,895).

     

     

    כרגיל, המחצית השנייה של 2021 צפויה להיות פחות סוערת, אם כי לא מן הנמנע שברבעון הנוכחי תהיה סגירת פערים מסוימת של מכוניות שהייצור שלהן התעכב בגלל משבר השבבים, אבל בסך הכל נראה שאם לא יהיו אירועים מיוחדים אנחנו בדרך לעוד שנת שיא של מסירות רכב בישראל.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.