תסמנו ביומנים שלכם את יום שישי השבוע, ה-7 ביולי, היום שבמהלכו תרד מקו הייצור של פורד בעיר קלן שבגרמניה הפיאסטה האחרונה, דור שביעי למשפחת מכוניות סופר מיני שנולדה לפני 47 שנים. כך מגיע לסיומו עידן מכוניות הסופר-מיני של פורד, או לכל הפחות של סופר מיני עם מנועי בעירה פנימית.
הידיעה על סוף דרכה של פיאסטה פורסמה בעולם ואצלנו כבר בחודש אוקטובר שעבר. זה לא עושה את הפרידה מן המכונית המיוחדת הזאת לפחות עצובה. אחרי הכל מדובר בהפסקת הייצור של אחת המכוניות שהמציאו את הז'אנר הזה בתחילת שנות ה-70, בין השאר כתשובה למשבר הנפט.
בחלק מן הדורות הקודמים שלה יוצרה פיאסטה ברחבי העולם, בין השאר בספרד, מקסיקו, ברזיל, סין, תאילנד, וייטנאם, טאיוואן, הודו, ונצואלה ורוסיה, אבל המסה העיקרית יוצרה בקלן, גרמניה, ושם כבר הסבה פורד את חלקו של הקומפלקס התעשייתי שלה לייצור רכב חשמלי.
פורד, שכבר הפסיקה את הייצור של כל מכוניות הנוסעים שלה באירופה, למעט פוקוס, ומתרכזת בייצור ומכירה של קרוסאוברים – מתכננת למכור את אחד המפעלים האחרים שלה בגרמניה, אולי ל-BYD או ליצרנית סינית אחרת.
הדגם החשמלי הראשון שפורד תבנה בגרמניה יהיה ה'אקספלורר' החשמלי, אם כי כל קשר בינו לבין אקספלורר שמוכר לנו מסתכם רק בשם הדגם.
פורד השקיעה שני מיליארד דולר בהסבת המפעל הוותיק בקלן למה שהיא מכנה "מרכז הרכב החשמלי של קלן", והיא מתהדרת בכך שזה "המפעל הראשון של פורד שהוא נייטרלי מבחינת פליטת פחמן". בהמשך השנה, על בסיס פלטפורמת MEB של פולקסווגן, תיוצר במפעל החדש 'אקספלורר' החשמלית שתהיה מכונית הנוסעים (למעשה קרוסאובר) החשמלית הראשונה של פורד שנבנית באירופה.
בשונה מפיאסטה, שזקפה לעצמה מספר פריצות דרך והצלחה מסחרית גדולה לאורך חייה, אין לצפות לגדולות ונצורות מ'אקספלורר', ולכל הפחות למשהו שסדרת המכוניות החשמליות הראשונה של קבוצת פולקסווגן לא מציעה. יעד המחיר של פורד: בסיס של כ-45,000 אירו ופתיחת ספר ההזמנות כבר בעוד כחודשיים שלושה.
בתוך קצת יותר משנה צפוי מבחר הדגמים החשמליים של פורד באירופה לזנק לתשעה, ואלה מתחילים בגרסה מוסבת לחשמל של 'פומה', שתיוצר במפעל של פורד ברומניה, ומגיעים עד לדגם נוסף שיתבסס על פלטפורמת MEB ויהיה "קרוסאובר ספורטיבי". בתווך יש גם ואן וטנדרון חשמליים – E-Transit Courier ו-E-Tourneo Courier.