מהירות מופרזת: רק 0.07% מההרשעות שמקורן בתאונה

אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתוך 7,123 הרשעות שמקורן בתאונות עם נפגעים, רק 5 נרשמו בגין עבירת מהירות מופרזת ביחס לחוק. מנגד, כ-76 אלף הרשעות התקבלו מדו"חות מהירות שנרשמו לנהגים שלא היו מעורבים בתאונה

מהירות מופרזת גורמת לרוב תאונות הדרכים עם נפגעים? לא כך עולה מחקירת התאונות. לפי נתונים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בשנת 2012 נרשמו 7,123 הרשעות בגין עבירות תנועה שמקורן בתאונות דרכים עם נפגעים. רק חמש (5) מההרשעות נרשמו בגין עבירה של מהירות מופרזת ביחס לחוק.

בגין עבירת מהירות מופרזת ביחס לנסיבות נרשמו 55 הרשעות, וביחד מהוות עבירות המהירות רק 0.8% מהרשעות הנהגים בתיקי תאונות עם נפגעים בשנת 2012. למרות שחקירת התאונות על-ידי המשטרה מתמקדת במציאת ראיות לאשמת הנהג במקום לבחון את התאונה לעומק, ממצאי החקירות – שמוצאים ביטוי בנתוני ההרשעות שמפרסמת הלמ"ס – עשויים להצביע על גורמי התאונות באופן מהימן יותר מאשר נתונים סטטיסטיים אחרים, כמו למשל נתוני האכיפה שמפרסמת המשטרה.

מנגד, מספר ההרשעות שהתקבלו מדו"חות מהירות שנרשמו לנהגים – ללא תאונה – גבוה לאין שיעור: כ-76 אלף הרשעות התקבלו מדו"חות שנרשמו בגין עבירת "מהירות מופרזת מעל הקבוע בחוק". זאת, מתוך סך של כ-531 אלף עבירות נהיגה שבגינן התקבלו הרשעות או אזהרות.

לפי הלמ"ס, העבירות הנפוצות ביותר בתאונות עם נפגעים הן נהיגה בקלות ראש ונהיגה שלא בזהירות – ב-2012 נרשמו 2,351 הרשעות בגין שתי העבירות, וזאת מתוך סך של 7,123 הרשעות שמקורן בעבירת תנועה שנעברה בתאונת דרכים (כלומר, כ-33% מסך ההרשעות בעבירות שמקורן בתאונות עם נפגעים). וכמה הרשעות שמקורן בדו"חות תנועה (ללא תאונה) נרשמו בגין שתי העבירות החמורות? על-פי הלמ"ס, רק 10,693 מתוך כ-531 אלף הרשעות (כ-2% בלבד).

מהירות סובלת מתת-דיווח?
בגופים העוסקים בבטיחות בדרכים נוהגים לטעון שהיקף הדיווח על עבירות מהירות לוקה בחסר. ד"ר שי סופר, כיום המדען הראשי של משרד התחבורה (ובעבר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), הסביר לחברי ועדת הכלכלה באוקטובר האחרון כי "זה נכון שהיא סובלת מתת-דיווח… מהירות לא נתפסת כגורם ראשי אצל הבוחנים (של המשטרה, ש.ה), וזאת משום שכשבוחן תנועה מגיע, הרבה פעמים הוא מייחס את זה לסטייה מנתיב ולאי-שמירת מרחק".

אולם, חלקן של עבירות המהירות מסך ההרשעות שמקורן בתאונה, נשאר קטן גם כאשר משקללים את חלקה של עבירת הסטייה מנתיב הנסיעה. על-פי נתוני הלמ"ס, 409 עבירות של סטייה מנתיב (ובכלל זאת, פנייה לא נכונה) נרשמו בתאונות דרכים עם נפגעים (כ-5.7% מסך ההרשעות שמקורן בתאונות עם נפגעים). עבירת אי-שמירת מרחק, אשר גם אליה התייחס ד"ר סופר בדבריו בוועדת הכלכלה, אינה משנה משמעותית את התמונה: רק 188 הרשעות שמקורן בתאונה נרשמו בגין עבירה זו (כאמור, מתוך סך של 7,123 הרשעות).

את נתוני הלמ"ס יש להציב מול הערכות נפוצות של בכירי משרד התחבורה, אגף התנועה והרשות לבטיחות, שנוהגים להציג בפני הציבור תמונה שונה משמעותית. בעניין זה זכורים דברי ראש אגף התנועה לשעבר, אבי בן-חמו, שהסביר ליו"ר ועדת הכלכלה בשנת 2009 כך: "אני אומר לך שלדעתי המהירות מהווה 60% מהתאונות… (60%) מתוך התאונות, אני לא מדבר על האכיפה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.