• Ad
  • מאזדה נתנה אור ירוק למנוע 'בנדיז'

    מאזדה הכריזה רשמית על השקת טכנולוגיה חדשה ומהפכנית למנועי בנזין, אשר עשויה להאריך את חיי מנועי הבעירה הפנימית עמוק לתוך עידן המכוניות החשמליות והמימניות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתוך מעט יותר משנה צפויה מאזדה לחולל מהפיכה טכנולוגית דרמטית בתחום ההנעה של כלי רכב, ולהשיק – ככל הנראה במכוניות מסדרה 3 – את מנוע ה'בנדיז' הראשון בהיסטוריה: מנוע שמשלב את שיטות ההנעה של בנזין ודיזל, ומוזן בבנזין.

     

     

    פרטים ראשונים אודות עקרונות הטכנולוגיה פרסמנו כאן לפני כשבעה חודשים, אולם הלילה (ג'), פחות מ-48 שעות לאחר ההודעה הדרמטית אודות איחוד חלקי שלה עם טויוטה, מכריזה מאזדה באופן רשמי על מועד השקה של המנוע החדש.

    לא צריך להתבלבל ולחשוב שבמאזדה מתעלמים לגמרי מן המציאות שמאלצת כעת את תעשיית הרכב לעבור במהירות להנעה חשמלית – זהו ככל הנראה אחד הגורמים החשובים מאחורי מערכת היחסים שנרקמת בינה לבין טויוטה – וכחלק מן ההכרזה הלילה מודיעים אנשי הירושימה שהם מתכוונים להציג במקביל למנוע הבנדיז גם מכוניות חשמליות.

    אלא שלטכנולוגיה החדשה שלהם, שאותה הם מכתירים תחת השם החדש SKYACTIV-X, יש פוטנציאל ממשי להאריך את משך החיים של מנועי בנזין. זאת בזכות העובדה שמנוע 'בנדיז' צפוי להיות חזק בכ-10-30% ממנוע בנזין בנפח מקביל, ותצרוכת הדלק שלו צפויה להיות נמוכה בכ-20-30% ביחס למנועי הבנזין החדשים יחסית, והחסכוניים, מסדרת SKYACTIV-G הנוכחית של מאזדה.

    אנשי מאזדה לא מפרטים עדיין יותר מידי אודות הטכנולוגיה עצמה, ואף מזהירים שמועד ההשקה שלה – אי שם במהלך שנת 2019 – מותנה בכך שלא יהיו עיכובים ותקלות במהלך הפיתוח של המנוע, אבל הם כן מסבירים שיתרונות הטכנולוגיה הזאת נובעים מכך שהיא "ממקסמת את טווח הפעולה היעיל של טכנולוגיות הבנזין והדיזל ומשלבת את היתרונות של שניהם כדי להשיג ביצועים סביבתיים מצטיינים, כוח וביצועי תאוצה".

    התיאוריה שמאחורי מנוע ה'בנדיז' נקראת "הצתת דחיסה הומוגנית" (Homogeneous charge compression ignition) והיא מבוססת על העובדה שדלק מוצת באופן ספונטני לא רק על-ידי הצתה באש אלא גם על-ידי חום ולחץ.
    במנוע דיזל מוזרם אוויר לתוך הצילינדר בעת פעולת היניקה, הוא מתחמם במהירות כתוצאה מדחיסה, ורגע לפני שהבוכנה מגיעה לשיא מהלכה ("נקודה מתה עליונה"), מוזרק לתוך הצילינדר סולר שמוצת על-ידי החום והלחץ שבתוך הצילינדר. במנוע בנזין, להבדיל, מוזרמת לתוך הצילינדר תערובת של בנזין ואוויר, ובעת פעולת הדחיסה, רגע לפני שהבוכנה מגיעה לקצה מהלכה – התערובת מוצתת באמצעות מצת חשמלי.

     

     

    מנוע 'בנזיד' משלב את שתי הטכנולוגיות ובעת פעולת היניקה מוזרמת לתוך הצילינדר תערובת דלק ואוויר (ולא רק אוויר), והיא מוצתת באמצעות הלחץ והחום, כמו במנוע דיזל. אחד מיתרונות הטכנולוגיה הוא שהמנוע יכול להיות מוזן בבנזין, סולר, וגם ברוב הדלקים החלופיים המוכרים, כמו גז טבעי.

    מרצדס, אגב, הציגה כבר בשנת 2007 קונספט של רעיון כזה תחת השם "DiesOtto" – אולם מאזדה טוענת לכתר של מי שתהיה הראשונה שעושה בו שימוש מסחרי. אנשי מאזדה טוענים שמנוע SKYACTIV-X ישתווה מבחינת הנצילות שלו, או אפילו יעלה, על היעילות של מנועי הדיזל מסדרת SKYACTIV-D שלהם.

    מאזדה 2030

    אנשי מאזדה חשפו את הטכנולוגיה החדשה במסגרת יום עיון טכנולוגי שבו הוצג גם עדכון לתוכנית האסטרטגית הנוכחית שלהם, שהוצגה בשנת 2007. לדבריהם, "לאור השינויים המהירים שמתרחשים בתעשיית הרכב מציג החזון החדש פרספקטיבה ארוכת טווח ומגדיר כיצד מאזדה תשלב הנאה מנהיגה ואת האהבה הבסיסית של בני אדם למכונית כדי לפתור בעיות של בני אדם תוך כדי שמירה על כדור הארץ ועל החברה האנושית".
    העניין הוא ששום דבר אחר מבין אלה שמציגה מאזדה בחזון האסטרטגי לא מלהיב כמו טכנוטלוגיית ה'בנזיד'…

    אנשי מאזדה מתחייבים "להרחיב את האמצעים להפחתת פליטות פחמן דו חמצני… על פני כל מחזור החיים של הרכב ("מן הבאר ועד לגלגל", כולל תהליכי הייצור), וזאת ב-50 אחוזים ביחס לרמות של שנת 2010 עד לשנת 2030, ול-90% ביחס לנקודת המוצא עד לשנת 2050. בנוסף, במהלך שנת 2019, פחות או יותר במקביל להשקת מנוע הבנזין המהפכני, הם מתכוונים "להתחיל להציג כלי רכב חשמליים וטכנולוגיות הנעה חשמלית אחרות", וגם "לפתח טכנולוגיות בטיחות מתקדמות יותר… כדי להשיג את החיסול (המוחלט) של תאונות הדרכים".

    בתוך כדי כך הם מתחייבים גם לשמר את ההנאה מנהיגה במכוניות שלהם ואת ההתרגשות של בעלות על מכונית, מבטיחים "לשפר את יסודות הבטיחות, למשל באמצעות תנוחת נהיגה נכונה שמתאפשרת באמצעות פרישת דוושות נכונה ושדה ראיה טוב, וגם, להבדיל, "להתחיל בדיקה של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית אשר מפותחת כרגע… (וזאת) במטרה להפוך את המערכת לסטנדרטית בכל הדגמים עד לשנת 2025".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.