• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    אחרי עשרות רבות של ידיעות מקדימות, חלקן רשמיות, אחרות בראיונות ואחרות בהדלפות – הושקה סוף סוף בקליפורניה המכונית החשמלית היוקרתית הראשונה של יצרנית הרכב החשמלי החדשה 'לוסיד'.

     

     

    'אייר', מכונית סדאן חשמלית, מכוונת לנישה של מכוניות פרימיום חשמליות שמציעות רמת פאר גבוהה וביצועים מרגשים, ובהתאם לכך תעלה הגרסה הבסיסית ביותר שלה 80,000 דולר בארה"ב, והגרסה היקרה ביותר תעלה 169,000 דולר. גרסת הדגל, היקרה ביותר, תושק באביב הבא והיא מונעת באמצעות מנוע שמספק 1,080 כוחות סוס אשר מזניק אותה מעמידה ל-96 קמ"ש תוך 2.5 שניות ואל "רבע מייל" (כ-400 מטרים) תוך פחות מ-10 שניות. אנשי לוסיד טרם חשפו את הנתונים המלאים של שלוש מתוך ארבע רמות האבזור, ובעיקר את תכולת האנרגיה בסוללות שלהם. על-פי פרסומים שונים נראה שהגרסה הבסיסית ביותר – שתושק רק במהלך 2022, תקבל סוללה עם תכולת אנרגיה של 75 קילוואט שעה. יחד עם זאת, הרבה דברים יכולים לקרות עד ל-2022, ובהם צפויה גם צניחה נוספת במחירי הסוללות, מה שאומר שייתכן והסוללה בדגם הסופי תהיה גדולה יותר.

    הסוללה של גרסת הביצועים והגרסאות היקרות מכילה 113 קילוואט שעה של אנרגיה, ובגרסה השלישית, עם מנוע שמספק 800 כוחות סוס "בלבד", מספיקה הסוללה הזאת (בתנאי מעבדה אידאליים) – להסיע את 'אייר' לטווח מרשים ביותר של כ-830 קילומטרים. בגרסת הביצועים מתקצר הטווח ל-750-810 קילומטר מכובדים לא פחות. חשובה עוד יותר העובדה שכאשר טוענים את הסוללה הזאת (בכל גרסאות המכונית) בטעינה מהירה מקבלים תוספת טווח נסיעה של כ-32 קילומטרים בכל דקת טעינה, ואם השארתם את המכונית כ-20 דקות ליד עמדת טעינה מהירה בזמן שיצאתם לשתות קפה – יתווספו לסוללה כמעט 60% טעינה. לטענת לוסיד מוטורס – טכנולוגיית הסוללות ושיטת הטעינה המהירה שלהם מאפשרים את טעינת האנרגיה המהירה ביותר בעולם כיום לרכב חשמלי.

     

     

    אם למישהו היה ספק, לוסיד מכוונת ישר לראש של טסלה S, ואסטרטגיית ההשקה שלה די דומה לזאת של טסלה: היא מקווה למכור מעט מכוניות מאד יקרות כדי למלא את הקופה בכסף שיאפשר לה להתפתח הלאה (ולכן, בשלב ראשון, יוצעו רק הגרסאות היקרות יותר). אלא שיש שלוש בעיות. ראשית לכל, ל'לוסיד' אין אלון מאסק, על כל מה שמשתמע מכך. שנית, טסלה כבר קיימת (מזה כ-17 שנים), ואילו לוסיד עדיין לא השלימה את הקמת מפעל הייצור הראשון שלה. שלישית – כל יצרניות הרכב בעולם נמצאות כיום בשלבים כאלה ואחרים של פיתוח או השקת כלי רכב חשמליים, ובין המתקדמות ביותר בגזרה הזאת אפשר למנות את יצרניות היוקרה אאודי ומרצדס.

    מצד שני, יש לא מעט סיבות להתייחס ברצינות לפעילות של לוסיד, חברה ששורשיה ננעצו לפני כ-13 שנים תחת השם Atieva, וזאת הייתה חברה שפיתחה טכנולוגיית סוללות חשמליות לרכב ולימים גם ייצרה סוללות מתקדמות מאד לכל קבוצות מרוצי הפורמולה E. בהמשך הדרך פיחה לוסיד פטנטים בתחום מנועים חשמליים וכיום היא מתפארת בכך שיש לה מנועים קטנים מאד פיזית, חזקים ויעילים. השם 'לוסיד מוטורס' הוצמד לחברה בשנת 2016 – לאחר לא מעט שינויי כיוון, עליות וירידות, ועם ההבטחה לייצר מכונית סדאן חשמלית יוקרתית בגודל בינוני.

    כמו כמעט כל חברת סטארט-אפ חוותה גם לוסיד מוטורס לא מעט קשיים ולא הצליחה לעמוד במועד המקורי שבו אמורה הייתה המכונית הראשונה שלה להיות מושקת, אי שם בשנת 2018. אחד הקשיים המשמעותיים היה השגת מימון בהיקף של כ-700 מיליון דולר להקמת מפעל ייצור בארה"ב, ולצורך זה הופקדו כעירבון זכויות הפטנטים שפיתחה החברה. מייסדי החברה אף נאלצו לוותר על גרעין השליטה תמורת השקעה של כ-1.3 מיליארד דולר של קרן ההשקעות המלכותית של סעודיה, וזאת מחזיקה כעת ב-67 אחוזי בעלות בחברה. בין המשקיעים האחרים בולטים 'מיצוי' היפנית, וכן Venrock ו- JAFCO.

     

     

    לרוע מזלם של אנשי לוסיד, הסעודים סגרו איתם את ההשקעה בספטמבר 2018 – שבועות ספורים לפני שנסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, הורה לרצוח את עיתונאי הוושינגטון פוסט ג'מאל חשוגי בטורקיה. רצח זה יצר מתחים קשים בין ארה"ב לסעודיה וניתק לא מעט חברות אמריקניות מכסף סעודי. בעקבות הרצח התמהמהה הוועדה הפדרלית האמריקנית לאישור השקעות זרות עד לאפריל 2019 לפני שאישרה לבסוף את ההשקעה. זה, אגב, לא מנע את המשך הקשרים בין הצדדים לאורך התקופה. מכל מקום, פיתוחה של 'אייר' הושלם לקראת תחילת השנה הנוכחית והמכונית אמורה הייתה להיות מושקת בתערוכת המכוניות של ניו יורק מוקדם יותר השנה, אלא שמגפת קורונה טרפה את הקלפים.

     

     

    הקשר בין 'לוסיד' ל'טסלה' לא מסתכם בנישה המשותפת שלהן אלא גם בכך שכמה מעובדי 'לוסיד' – בהם גם המנכ"ל הנוכחי שלה (ומנהל הטכנולוגיות בעבר), פיטר רולינסון, עבדו בעבר ב'טסלה'. עם זאת, מבין כלל הפעילויות שבהן מעורבת טסלה נראה שאנשי לוסיד ממוקדים כרגע רק בפיתוח וייצור כלי רכב שמספקים ביצועים עדיפים בכל הקשור לטווח, מהירויות וטכנולוגיה. טסלה, לעומת זאת, פרושה פי כמה וכמה יותר טוב על תחומי פעילות שלא תלויים רק בשוק הרכב החשמלי – למשל בתחום האנרגיה המתחדשת.

    לוסיד, לפחות בשלב זה של החיים שלה, סומכת בעיקר על לקוחות עשירים שכנראה מחזיקים כבר לפחות טסלה אחת בחניה ויש להם מקום לעוד מכונית חשמלית אחת או שתיים.
    אגב, מותר להתפלא על כך ש"בניגוד לזרם" בחרו אנשי לוסיד מוטורס לפתח ולהשיק כדגם ראשון דווקא מכונית סדאן במקום קרוסאובר שמכוון לפלח שוק הרבה יותר גדול, אבל תמונות ריגול שנחשפו לא מכבר מגלות שבקרוב יושלם גם הפיתוח של קרוסאובר. מה שבטוח זה שהסעודים בונים על מכוניות יוקרה מתוצרת לוסיד גם עבור השוק הביתי שלהם, וגם שם יש עדיפות לקרוסאוברים יוקרתיים.

     

     

    בשונה מטסלה, לוסיד מוטורס לא ממוקדת – לפחות ככל שידוע בינתיים – בטכנולוגיות נהיגה אוטונומיות, אם כי יש לה מערכות מתקדמות לסיוע לנהג שמבוססות על מערך עצום של 32 חיישנים שונים, בהם מצלמות, מכ"ם, ליידאר ואולטרסאונד. בכל מקרה, לוסיד לא באמת מתמודדת מול טסלה, ובטח לא מול יצרניות הרכב הוותיקות, אלא יותר בנישה המתמלאת במהירות של סטארט-אפים לרכב חשמלי מתקדם ובהם ניקולה, ריביאן, בולינגר מוטורס ולורדסטאון מוטורס. האתגר הגדול ביותר שלה, כמו של כל האחרים, הוא ייצור יעיל ותחרותי של הרכב עצמו, ועוד יותר מכך: הבטחת המימון שדרוש לחברה במצבה כדי לשרוד בתעשיית הרכב התחרותית.

     

     

    את העיצוב החיצוני של המכונית הוביל דרק ג'נקינס, מעצב מאזדה לשעבר אשר בין השאר לקח חלק בעיצוב הדור הנוכחי של 'מיאטה' (MX-5). האלמנט הבולט ביותר בעיצוב הפנים, המאד נקי ויוקרתי, הוא צג מעוקל ברזולוציה של 5K – בגודל 34 אינטש – ו'לוח פיילוט' נשלף בקונסולה המרכזית שעליו נמצאים כפתורי מגע לשליטה בפונקציות שונות של המכונית באמצעות רפרוף של קצות האצבעות.

    אנשי לוסיד מדברים על עיצוב פנים "שמציג גישה מהפכנית ל"אריזת" תא הנוסעים שנקראת קונספט המרחב של לוסיד". הרעיון שלהם, לדבריהם, הוא ניצול של העיצוב הקומפקטי של מערכת ההנעה כדי להותיר הרבה מאד מרחב פנים בתא הנוסעים, כמו גם תא מטען (בחזית הרכב) בנפח מכובד של 280 ליטרים (פחות ממכונית סדאן קונבנציונלית, אבל לא רע בשביל מכונית בנישה הזאת).

    מי שרוצה לשריין לעצמו לוסיד אייר צריך להפקיד כעת מקדמה של 1,000 דולר עבור גרסת הבסיס או 7,500 דולר לגרסת האבזור היקרה ביותר, ואם הכל יתקדם לפי התוכניות הוא יוכל לקבל מכונית מסדרת הייצור הראשונה באביב 2021. כמובן שלפני שלוסיד תוכל לספק מכוניות היא חייבת להשלים לפני כן את הקמת המפעל החדש שהיא בונה בימים אלה באריזונה, ארה"ב. מפעל זה – עם כושר ייצור מרבי של 380,000 כלי רכב בשנה, צפוי לייצר בשלב ראשון 20,000 מכוניות בשנה בלבד ובשלב שני עד 130,000 בשנה.

     

    ארבע גרסאות האבזור של לוסיד אייר מוצעות, כאמור, תמורת החל מ-80,000 דולר לגרסת הבסיס, דרך 95,000 דולר לגרסה המאובזרת יותר, 139,000 דולר לגרסה השלישית ועד, כאמור, 169,000 דולר לגרסה המפוארת, ואלה נבדלות זו מזו לא רק ברמת הפינוקים אלא גם במפרטי הסוללות, טווח הנסיעה והביצועים, כפי שאפשר ללמוד מן הטבלה דלעיל.

    גרסת 'טורינג' תציע טווח נסיעה תיאורטי של 653 קילומטרים ו-620 כוחות סוס, תאוצה מעמידה ל-96 קמ"ש תוך 3.2 שניות ומהירות מרבית של 155 קמ"ש. גרסת 'גראנד טורינג', עם 800 כוחות סוס, כאמור, תשיג טווח נסיעה של כ-830 קילומטרים ותספק 800 כוחות סוס שיאיצו אותה ל-96 קמ"ש תוך 3 שניות ולמהירות מרבית של 270 קמ"ש.

    The post לוסיד 'אייר', החשמלית המפוארת, תעלה בין 80-170 אלף דולר appeared first on The move.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לוסיד 'אייר', החשמלית המפוארת, תעלה בין 80-170 אלף דולר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.