הקורא מ.ו. שאל אותנו לגבי תקלה בממיר קטליטי במכונית שלו, עם מנוע טורבו-בנזין קטן, שעלתה על הכביש בספטמבר 2019 וטופלה מאז באופן קבוע במוסך מורשה יבואן.
"בדצמבר 2023", הוא כתב לנו, "נדלקה מנורת 'בדוק מנוע' כאשר הרכב עבר כ-120,000 קילומטרים. במוסך היבואן החליפו צינורית טורבו. כעבור כשנה נדלקה שוב אותה מנורה והפעם נטען במוסך שיש להחליף חיישן של הממיר הקטליטי, וגם הוא הוחלף. השבוע, כאשר הרכב כבר אחרי 138,000 קילומטרים, שוב נדלקה אותה נורה ובמוסך היבואן טוענים שהממיר הקטליטי סתום ודורשים יותר מ-10,000 ש"ח כדי להחליף אותו. זאת למרות שכל הטיפולים ברכב בוצעו כנדרש ואני מתדלק רק בחברות דלק של הרשתות הגדולות ולא אצל "חאפרים".
האם סביר שממיר קטליטי ייהרס אחרי תקופה כזאת קצרה יחסית? ב-25 השנים האחרונות היו לי 5 רכבים עם ממיר קטליטי ונסעתי עם חלקם 150-170 אלף קילומטרים בלי אף בעיה בממיר. אדגיש שהרכב בן 5.5 שנים ולא הייתה בו אף תקלה – הוא לא "אכל" שמן, לא התחמם ולא הייתה ירידה בביצועים".
התשובה הקצרה, שאותה שלחנו למ.ו, היא שממיר קטליטי במכונית נוסעים ממוצעת יכול להחזיק מעמד לאורך כל חיי הרכב ולפחות למשך 10 שנים, אבל אורך החיים הממוצע שמקובל כיום במכוניות חדשות יחסית הוא בין 120,000 ל-160,000 קילומטרים. "הממיר שלך", ענינו, "בהנחה שהוא באמת פגום – נמצא בטווח הנורמה. אורך חיים של ממיר קטליטי מושפע מגורמים שונים ועלול להתקצר בגלל נסיעות קצרות ותכופות שבהן המנוע והממיר לא מגיעים לטמפרטורת עבודה אופטימלית, או בגלל תקלות במנוע – בדגש על מערכת הדלק וההצתה.
בנוסף, דלק לא שרוף או תערובת דלק עשירה/ענייה מדי גורמים להתחממות יתר של הממיר, תקלות בחיישן החמצן (למבדה) עלולה להשפיע על יחס האוויר-דלק ולפגוע בממיר, שריפת שמן מנוע או נוזל קירור תקצר את חייו, וכך גם שימוש בדלק לא מתאים או באיכות נמוכה. לגבי המחיר, לא שזה צריך לנחם אותך אבל כבר קיבלנו תלונות על סכומים כפולים ומשולשים, ומצד שני סביר מאוד שאם תבצע סקר שוק או אפילו תזמין חלק מחו"ל תוכל להוזיל משמעותית את העלות הזאת".
השאלה של מ.ו. חוזרת על עצמה בנוסחים ותצורות שונות. לכן בחרנו להרחיב את התשובה אל ארבעה נושאים שכל מי שהקילומטראז' של המכונית שלו חצה את רף 6 הספרות צריך לדעת: מדוע ממירים קטליטיים מתקלקלים, איך יודעים אם הם באמת מקולקלים, איך אפשר להאריך את אורך החיים שלהם ואיך אפשר להפחית את עלויות ההחלפה לאחר שהם מסיימים את חייהם?
מדוע ממיר קטליטי מתקלקל? גורמים ותקלות נפוצות
לא נצלול כאן לעומק התיאור הטכנולוגי של פעולת הממיר הקטליטי אבל נאמר זאת כך: מדובר בטכנולוגיה מאוד ותיקה שנועדה לצמצם את הפליטה של גזים וחומרים מסוכנים ומזיקים כמו פחמן חד-חמצני, תחמוצות חנקן ופחמימנים לא שרופים אשר משתחררים מן הדלק בזמן בעירתו במנוע. צריך לחשוב על הממיר כעל מערכת פאסיבית שכל גזי הפליטה זורמים דרכה.
הממיר הוא קופסה, או סדרת קופסאות, שבתוכה נמצא מבנה מתכתי בתצורה שנועדה להגדיל ככל האפשר את שטח הפנים שלו. מבנה זה מצופה במתכות נדירות ויקרות כמו פלטינה, פלדיום ורודיום אשר יוצרות ריאקציה עם הגזים המסוכנים ו"ממירה" אותם לגזים פחות מזיקים. מתכות אלה הופכות את הממיר ליעד אטרקטיבי לגנבים, במיוחד במדינות שבהן הפשע משתולל.
בנוסף, בממיר נעוצים מספר חיישנים שמדווחים למערכת ניהול המנוע על טמפרטורת העבודה ועל רמות החמצן כדי להשיג פעולה אופטימלית מבחינת רמות זיהום האוויר ביחס לביצועי המנוע. נדגיש גם שממיר קטליטי מתחיל להיות אפקטיבי רק לאחר שהוא מתחמם, וזאת נקודה שנחזור אליה בהמשך.
אז אם המערכת הזאת כל כך פשוטה, ותיקה ומוכחת – מדוע שהיא תתקלקל?
ראשית, כדאי לתקן טעות נפוצה: בדרך כלל ממיר קטליטי לא מסיים את חייו בכך שהוא "נסתם" – לכן אי אפשר "לפתוח סתימה" בממיר – אלא כאשר החומרים הפעילים-למחצה שמצויים בו מפסיקים להיות אפקטיביים.
מצב כזה יכול לקרות גם בממירים חדשים יחסית אם המנוע שורף שמן שחודר אל הצילינדרים ושאריות שמן מותזות החוצה דרך מערכת הפליטה, או אם המנוע שורף נוזל קירור בגלל חדירת נוזל כזה אל תוך הצילינדרים. בשני המקרים האלה הרס הממיר הוא תוצאה של תקלה אחרת, יותר חמורה, במנוע עצמו. תקלות מנוע אחרות שמקצרות מאוד את חיי הממיר הקטליטי הן, למשל, בעיות במערכת ההצתה או במערכת ההזרקה שגורמות לבעירה לא שלמה של הדלק ולחימום יתר של הממיר, או שימוש בדלק באיכות ירודה או בתוספי דלק לא תקניים.
עד כאן מדובר בתקלות שונות במנוע עצמו – והדרך היחידה שלנו להימנע מהן היא להקפיד על תחזוקה טובה, אבל האם אופי הנהיגה שלנו משפיע גם הוא על אורך חיי הממיר?
התשובה חיובית: במכוניות שנוסעות בעיקר בעיר, הרבה נסיעות קצרות, והמנוע שלהן לא מתחמם ומגיע לטמפרטורת עבודה – גם הממיר לא מספיק להתחמם וגדלים הסיכויים שיצטברו בתוכו משקעים לא רצויים.
סיבה נפרדת לתקלות היא סיום חייהם של חיישנים וזאת נקודה שחשוב לקחת בחשבון לפני שממהרים להחליף ממיר מושלם.
איך יודעים אם הגיעה העת להיפרד מן הממיר?
כעת כבר מובן שבאותו דגם רכב, עם אותו סוג מנוע וממיר, אורך החיים של הממיר בשתי מכוניות שונות יכול להיות שונה מאוד – בהתאם למצב התחזוקה של הרכב ולאופי השימוש בו. דווקא במכוניות שנוסעות הרבה מאוד בנסיעות בינעירוניות ומתוחזקות היטב סביר שהממיר ישרוד לאורך קילומטראז' וזמן ארוכים יותר.
ממיר קטליטי ברכב שמתוחזק כהלכה אמור להחזיק מעמד לכל הפחות כ-120,000 קילומטרים ולרוב גם יותר מ-200,000 קילומטרים. כאמור – במקרים רבים הממיר יחזיק מעמד לאורך כל חיי הרכב ומאות אלפי קילומטרים, והכל אם הרכב זוכה לתחזוקה נאותה ואין בו תקלות במערכות אחרות.
הסימן הראשון שבו יתקלו רוב הנהגים ברכב עם תקלת ממיר יהיה הפעלת נורית 'בדוק מנוע', וקוד התקלה יתאר בעיה בממיר או בחיישני החמצן (למבדה) שממוקמים לפני ואחרי הממיר. במקרים שנים אפשר יהיה לחוש בירידה בביצועי הרכב: הוא עלול לשדר תחושה חלשה מכרגיל ולהתקשות להאיץ, או שהוא "נחנק", במיוחד בעליות. סימפטום נפוץ אחר הוא עליה בתצרוכת הדלק, ובכך עשויים להרגיש בעיקר מי שעושים מסלולים קבועים ורגילים לתדלק כמויות דלק ידועות.
סימן אופייני כמעט אך ורק לתקלת ממיר הוא ריח רע של גופרית, כלומר כמו ביצים סרוחות, וזאת כתוצאה של שחרור מימן גופריתני שלא מומר כראוי בממיר. לעיתים עלולים להישמע גם רעשים חריגים ממערכת הפליטה, וזאת בעיקר אם הממיר עצמו ספג חבלה חיצונית.
אחרי כל זה חשוב לזכור שלא חייבים למהר ולהחליף ממיר: חלק מן הסימפטומים האלה אופייניים גם לתקלה באחד החיישנים של הממיר, וייתכן שהחלפת חיישן תפתור את התקלה.
איך להאריך חיי ממיר קטליטי? טיפים לתחזוקה נכונה
המפתח לשקט תעשייתי מכיוון הממיר הוא הרגלי נהיגה ותחזוקה נכונים, וזה מתחיל במובן מאליו: חשוב להקפיד לבצע את שגרת הטיפולים שקבע יצרן הרכב במועדים שנקבעו על-ידו.
לפי החוק בישראל אין חובה לבצע טיפולים שוטפים במוסכים מורשי יבואן אבל יש את כל הסיבות שבעולם להקפיד לבצע תחזוקה שוטפת לפי הנחיות היצרן. בדגמים שונים משתלם מאוד להיות "יותר צדיק מן האפיפיור" ולהקדים חלק מפעולות התחזוקה.
שימוש בשמן מנוע מאיכות גבוהה, מסננים איכותיים והחלפת מצתים במועד תסייע לפעולה תקינה ו"נקיה" של המנוע. חשוב לשים לב לצריכת השמן של המנוע – לא רק כדי להגן על הממיר אלא כדי לשמור על המנוע עצמו.
כאמור – נסיעות קצרות רבות שבהן המנוע והממיר לא מגיעים לטמפרטורת עבודה אופטימלית עלולות לגרום להצטברות משקעים ולקיצור חיי הממיר. למי שמרבה להשתמש ברכב שלו בדרך הזאת מומלץ לקחת אותו לפחות אחת לחודש לסיבוב ארוך יותר – ולא צריך לעשות מזה סיפור: כדי לחסוך דלק וזמן הכי כדאי לאחד ליום אחד כמה נסיעות קצרות, ולהפוך אותן לנסיעה ארוכה אחת.
חשוב לתדלק בדלק איכותי ולזכור שדלק באוקטן 98 הוא לא יותר איכותי מדלק באוקטן 95 אלא רק יותר יקר ממנו. מי שסבור שעליו "לנקות" את המנוע יכול לבחור בתוספי דלק שונים, אם הוא מאמין בהם.
מאוד חשוב לטפל באופן מיידי בתקלות מנוע ולא "לגרור" אותן מפני שכל תקלה במערכת ההצתה, ההזרקה או בחיישני החמצן עלולה לקצר את אורך חיי הממיר, ותיקון מהיר (שממילא יידרש) ימנע נזק יקר יותר.
זכרו שאחת התוצאות של התעלמות מנורית 'בדוק מנוע' או של נהיגה עם מנוע מקרטע או לא תקין עלולה להיות הזרמת דלק לא שרוף או שמן לממיר, וזה יהרוס עוד מערכת ברכב חוץ מזאת שממילא דורשת תיקון.
הממיר ברכב שלי מת. איך לצמצם את הנזק?
אם אובחנה תקלה בממיר הקטליטי אפשר כמובן להתקין במקומו ממיר מקורי חדש ולפרנס את מי שגובים מחירים אסטרונומיים תמורת חלפים. המחיר של ממיר כזה, לפי חשבוניות שנשלחו אלינו, יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, וחבל על הכסף.
בארץ וגם בעולם מוצעים ממירים תחליפיים וכל עוד שהם מגיעים ממקור מהימן הם לא רק פחות יקרים מן המקוריים באופן משמעותי אלא צפויים לספק את אותם ביצועים ואת אותו אורך חיים – אם לא יותר. עם זאת, חשוב לוודא שהממיר התחליפי מוצע עם אחריות של לכל הפחות חצי שנה.
תיאורטית קיימת אפשרות לשיפוץ או חידוש של ממיר קטליטי אבל עד כה אנחנו לא נתקלנו באפשרות שנוכל להמליץ עליה בלב שלם. כמובן שנשמח לקבל מידע שיוכיח אחרת, ואם למישהו יש ניסיון עם שיפוץ או חידוש שהיו משתלמים כלכלית ובוצעו באופן מקצועי נשמח שתספרו לנו על זה.
אפשר גם לייבא ממיר קטליטי מחו"ל במסלול של יבוא אישי. זה חוקי, כל עוד שזה נעשה על-ידי אדם פרטי למטרותיו הפרטיות ולטובת רכב שרשום על שמו, וזה יכול להיות משתלם בעיקר כאשר מדובר בדגמים ספציפיים שאין עבורם ממירים נפוצים וזמינים במלאי בארץ, או אם הממיר יקר במיוחד או שקשה להשיג אותו בארץ. הערכה סבירה היא שהעלות של ממיר קטליטי ממוצע בחנויות אינטרנטיות בחו"ל בימינו יכולה לנוע סביר 500-1,500 ש"ח, כולל משלוח, ועלות ההתקנה במוסך מקומי לא אמורה לעבור את ה-500 שקלים. עם זאת, לא כל הממירים הם "ממוצעים", יש גם ממירים יקרים בהרבה.
מה שחשוב – אם מזמינים מחו"ל, זה להתחיל את החיפוש לפי מספר השלדה של הרכב (מספר VIN) ולבצע אותו באתרים מהימנים בלבד.
בכל מקרה – בארץ או בחו"ל – חשוב לקבל מספר הצעות מחיר ולהשוות "בין תפוזים לתפוזים": אל תסתפקו בהצעת מחיר של מוסך אחד וכדאי לבצע סקר טלפוני בין מספר מוסכים, בהם גם כאלה שמתמחים באגזוזים ובממירים קטליטיים. חשוב לוודא מה אורך תקופת האחריות שמקבלים על החלק ועל העבודה.
לפעמים תוכלו למכור את הממיר הישן למחזור וישנם גורמים שירכשו אותו מכם תמורת מאות שקלים, תלוי בסוג הממיר.
שורה תחתונה
אם הרכב שלכם צבר קילומטראז' תלת ספרתי, בדגש על קידומת 2, אתם כבר בקבוצת הסיכון של נורת בדוק מנוע וקוד תקלה P0420 שמשמעותו "יעילות נמוכה של הממיר הקטליטי".
תוכלו לדחות את הקץ אם תתחזקו נכון את הרכב ואם זה רכב שנוסע נסיעות קצרות רבות כדאי שתיקחו אותו מידי פעם לסיבוב ארוך. אבל גם אם תידלק הנורה הכתומה המעצבנת, או אם תחושו ירידה בכוח המנוע או ריח חריף של ביצים סרוחות זה ממש לא סוף העולם.
בצעו סקר שוק טלפוני, תבדקו את אפשרויות התיקון וההחלפה, תתגברו על המהמורה ותכינו את הרכב שלכם ל-160,000 הקילומטרים הבאים שלו.
יש לכם שאלות בנושא תחזוקת רכב? כתבו לנו אל: editor.thecar@gmail.com
לקריאה נוספת:
10 פעולות פשוטות יחסכו לכם אלפי שקלים באחזקת רכב
כמה זמן כדאי להחזיק מכונית משומשת? רמז: הרבה יותר ממה שחשבתם
מתי החלפת את נוזל הקירור ברכב שלך?