• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רוצים לדעת כמה נהגים הגישו ערעור על החלטות של ועדות רפואיות של אגף הרישוי? מוטב שלא תפנו למשרד התחבורה. חוקרים של מרכז המחקר של הכנסת פנו בעניין זה למשרד, וקיבלו תשובה מפתיעה: הליך הטיפול בפניות הנהגים הוא ידני, ואין אפשרות להפריד בין בקשות וערעורים. "בעתיד תעלה מערכת ממוחשבת", מבטיחים במשרד

    מרכז המחקר והמידע של הכנסת ערך לאחרונה סקירה של פעילות ועדות הערר על הוועדות הרפואיות במשרדי הממשלה. במסגרת הסקירה פנו חוקרי המרכז אל משרד התחבורה, וביקשו לקבל מידע אודות הוועדות שפועלות תחת אגף הרישוי ועוסקות בבדיקות כשירות רפואית לחידוש רישיון נהיגה וכן אישור או דחייה של בקשות לקבלת תגי נכה.

    בין השאר, החוקרים ביקשו לדעת כמה עררים שהגישו נהגים אושרו או נדחו על-ידי המשרד. התשובה שקיבלו החוקרים מאגף הרישוי ודאי גרמה להרמת גבות. "כרגע אין בידינו נתונים על הערעורים", ענו באגף בתגובה לפניית מרכז המחקר. ולמה אין לאגף נתונים? "מאחר שהתהליך ידני", הבהירו שם, "בעתיד תעלה מערכת ממוחשבת, (ו)שם ניתן יהיה לבצע הפרדה בין הבקשות לערעורים".

    נראה שהמערכת הממוחשבת אליה מתייחסת תשובת אגף הרישוי היא מורכבת במיוחד, שכן במשרד התחבורה מנסים לקדם את הפעלתה כבר זמן רב. כך למשל, בכל הנוגע לטיפול בבקשות לקבלת תגי נכה, הודו במשרד כבר לפני כשנתיים כי הטיפול בבקשות נמשך זמן רב בגלל שההליך נעשה באופן ידני.

    "לוחות הזמנים נגזרים מהיותו של תהליך הטיפול בבקשות, ברובו המכריע ידני", הסבירו במשרד במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ. כאשר נשאלו מתי יצטרף אגף הרישוי למאה ה-21 וימחשב את ההליך, ציינו במשרד כי "פעילות למחשוב חלקי של אופן הטיפול בבקשות מצויה בתוכנית העבודה של משרד התחבורה לשנה זו… להערכת גורמי המקצוע… פעילות זו צפויה להסתיים עד סוף שנת 2013".

    יש לציין כי משרד התחבורה מקבל מדי שנה עשרות אלפי פניות בענייני רישוי והנפקת תגי נכה. למשל, לפי נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ב-2012 הועברו כ-33 אלף בקשות לבדיקת רופא וב-2013 הועברו כ-30 אלף בקשות נוספות. הטיפול הידני בעשרות אלפי הפניות גורם לעיכובים רבים ופגיעה חמורה בשירות שמקבלים נהגים באגף הרישוי.

    בדו"ח שפרסם מבקר המדינה במאי 2012 נכללה התייחסות חריפה להליך הנפקת תגי הנכה על-ידי משרד התחבורה. בין השאר, המבקר מצא כי "בין הפונים למשרד התחבורה היו חולים הזכאים לתג חנייה זמני, למשל עקב טיפולים כימותרפיים או טיפולי דיאליזה. התמשכות ההליך הביאה לכך שחלק מהחולים קיבלו את התג הזמני כמה חודשים לאחר מועד הגשת הבקשה, ולמעשה לאחר התקופה – או מרביתה – שבה הם נזקקו לו, ואפשר גם כי לאחר מותם".

    מתשובת משרד התחבורה למרכז המחקר של הכנסת אפשר ללמוד שהליך המחשוב עוד לא הסתיים, ואפילו פעולה פשוטה כמו הפרדה בין בקשות וערעורים עדיין אינה אפשרית. בעניין זה ראוי לזכור שמשרד התחבורה מעולם לא הסתיר את חוסר רצונו לטפל בפניות רפואיות של נהגים ונכים.

    "צריך לשים את זה על השולחן, אנחנו עושים את זה בלית ברירה", הודה בכיר באגף הרישוי בדיון בכנסת ב-2012. בהתייחסו להליך הטיפול בבקשות לקבל תגי נכה, הסביר אותו בכיר כי "אני רוצה להעביר את הסמכות (הזו). הסמכות למתן תג נכה בישראל לא צריכה להיות (בידי) משרד התחבורה".

    אגב, מחסור באמצעים לטיפול בבקשות שמוגשות בעניין תגי נכה אינו אתגר חדש. בדיון שנערך בכנסת ב-2012 הבהיר בכיר באגף הרישוי כי "משרד התחבורה קיבל את האחריות למתן תווי חניה במרץ 2008… זה עבר למשרד התחבורה, ולא נעשית עבודת מטה נכונה. קיבלנו אחריות אבל לא קיבלנו אמצעים, לא בהיבט של אמצעים פיזיים, ולא בהיבט של כוח אדם".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    כמה זמן לוקח למשרד התחבורה למצוא מחשב?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.