• Ad
  • כמה אתם משלמים על רישיון נהיגה שעולה 8.44 שקלים?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    העלות של הפקת רישיון נהיגה אחד היא שמונה שקלים ו-44 אגורות. וכמה אתם משלמים? האגרה המינימלית שגובה משרד התחבורה בגין הנפקת "כפל רישיון", שרק נועד להחליף רישיון קיים שאבד או נגנב, היא בסך 30 שקלים – או פי 3.5 מהעלות של ההפקה. נהגים מבוגרים, שמקבלים רישיון לשנתיים, משלמים 94 שקלים עבור הרישיון, או פי 11 מהעלות של הפקת הרישיון

    יוקר המחייה: כמה משלמת המדינה עבור הפקת רישיון נהיגה אחד? הרבה פחות מהאגרה שהיא גובה מנהגים עבור קבלת הרישיון. על-פי מסמך של משרד האוצר, עלות ההפקה של רישיון נהיגה אחד היא שמונה שקלים ו-44 אגורות. עלות זו נמוכה בעשרות רבות של אחוזים מאגרה שגובה משרד התחבורה מנהגים עבור קבלת רישיון נהיגה חדש או מחודש.

    מחיר האגרה המינימאלית, אותה גובה משרד התחבורה עבור הפקת "כפל רישיון" – למשל, במקרה שבו הרישיון המקורי אבד או נגנב – הוא 30 שקלים, או פי 3.5 מהעלות שגובה זכיין פרטי שמפיק את רישיונות הנהיגה עבור המשרד.

    עבור חידוש רישיון הנהיגה לתקופה של 10 שנים, שהיא התקופה הנפוצה בקרב נהגים כיום, נדרש כל נהג לשלם למשרד התחבורה אגרה בסך 439 שקלים, או פי 52 מעלות הפקת הרישיון לזכיין הפרטי. חידוש רישיון לתקופה של שנתיים, שהיא תקופת הרישיון של נהגים רבים מעל גיל 65, יעלה לאזרח 94 שקלים, בזמן שאפילו חידוש רישיון לשנה אחת בלבד עולה לא פחות מ-52 שקלים – פי 6 מעלות ההפקה של הרישיון.

    קשה להבין מדוע קיים פער של עשרות עד מאות אחוזים בין עלות ההפקה של רישיון הנהיגה ובין מחיר האגרה שנדרשים הנהגים לשלם לקופת המדינה: מלבד התשלום לזכיין הפרטי, הפעולות שנדרש לבצע משרד התחבורה מבוססות ברובן על שימוש במערכות מחשב מרכזיות, ועלות שליחת רישיונות ושוברי תשלום בדואר ודאי אינה מצדיקה גביית אגרה שמחירה המינימאלי גבוה פי 3.5 ממחיר ההפקה של הרישיון.

    עדות לכך שאפשר לקבוע מחיר הוגן יותר היא האגרה שגובה המדינה מחיילי מילואים פעילים: עבור קבלת רישיון נהיגה, נדרשים חיילי המילואים לשלם אגרה בסך 11 שקלים בלבד. אמנם מחיר זה מסובסד בחלקו על-ידי האגרות שמשלמים נהגים אחרים, ובעיקר אלה שמחדשים את הרישיון לתקופה של 10 שנים, אך הוא משקף את העלויות בפועל שכרוכות בהפקת רישיון נהיגה.

    חשוב לזכור שמחירי האגרות שמשלמים הנהגים מתעדכנים לפי החלטה של ועדת אגרות בין-משרדית, ובניגוד למשכורות שמקבלים רבים מהשכירים במשק, האגרות רק מתייקרות. כך למשל, מחיר אגרת רישיון נהיגה לתקופה של 10 שנה עמד בשנת 2009 על 375 שקלים, ובמלים פשוטות – בפרק זמן של כחמש שנים בלבד התייקרה האגרה בשיעור של 14.5%.

    יש לציין שהפקת רישיונות היא תעשייה גדולה ומשגשגת: בישראל רשומים כ-3.8 מיליון בעלי רישיון נהיגה, ומדי חודש מפיק זכיין פרטי עבור משרד התחבורה כ-70 אלף רישיונות עבור נהגים שמחדשים רישיון נהיגה, מקבלים רישיון לראשונה או מבקשים "כפל רישיון". הזכיין הפרטי מקבל ממשרד התחבורה תשלום שנתי של כשמונה מיליון שקלים עבור הפקת הרישיונות, בזמן שגביית האגרות מכניסה למדינה עשרות מיליוני שקלים מדי שנה.

    הסכום המדויק שנגבה באמצעות אגרות רישיון נהיגה אינו גלוי, אך סך האגרות שגובה משרד התחבורה – הכולל אגרות רישוי נהיגה ורישוי רכב – מגיע ליותר מ-3.5 מיליארד שקלים בשנה. על-פי נתוני משרד האוצר, משרד התחבורה הוא הגובה העיקרי של אגרות עבור קופת המדינה: האגרות שגובה המשרד מהוות כ-70% מסך גביית האגרות השנתית של הממשלה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.