• Ad
  • תקלות אופייניות ברכב
    כאשר הרבית מזנקת הרבה יותר משתלם להמתין עם החלפת הרכב. כדי שזה יעבוד לטובתכם חשוב לשים לב לתחזוקה נכונה ולא להתקמצן על חלקים וחומרים שיחסכו לכם כאבי ראש וחור בכיס
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הגיל הממוצע של מכונית בישראל בסיכום שנת 2022 היה 7.4 שנים. לשם השוואה, הגיל הממוצע של מכונית בארצות הברית בשנה שעברה היה 12.5 שנים, ובשתי המדינות מדובר בשיא של העשורים האחרונים.

    נתונים אלה מגלים מצד אחד שמכוניות שורדות בימינו יותר טוב מבעבר, ולאורך תקופה ארוכה יותר, אבל מצד שני מסתבר שלמרות שהמכוניות אצלנו הרבה יותר יקרות מאשר בארה"ב – שם הן שורדות למשך כ-70% יותר זמן מאשר אצלנו. זה נתון שיכול להיות שווה לנו הרבה מפני שהוא מעיד על פוטנציאל כלכלי עצום ולא מנוצל שמסתכם בארבע מילים: "אל תמהרו להחליף מכונית".

     

    טיפול ברכב במוסך

     

    בתנאים מתאימים אפשר להאריך את משך הבעלות על רכב במידה ניכרת, וכך לחסוך הרבה מאד כסף, והסיבה פשוטה: בראיה כלכלית נטו, ובוודאי בתקופה לחוצה כשהרבית דוהרת – ככל שמחזיקים מכונית לאורך זמן רב יותר (כשהיא במצב תקין) – כך מצמצמים את עלות הבעלות הכוללת על הרכב.

    ההסבר הכלכלי פשוט מאד, אבל לפני כן צריך לשים לב למוקש שנקרא "מאזן התחזוקה": מכוניות שלא מתוחזקות נכון עלולות להכניס את משק הבית להוצאות כבדות ולא צפויות ו"להרוס" את התחשיב הכלכלי. לכן חשוב לקרוא את הטיפים שמצורפים לכתבה זאת.

     

    תשמרו על המכונית שלכם

    שלושת סעיפי ההוצאה הכבדים ביותר ברכישת ואחזקת רכב הם עלות המימון, כלומר "כמה עולה הכסף" שהמכונית עלתה, ירידת הערך האבסולוטית של הרכב, ועלות הדלק (או האנרגיה ברכב חשמלי). עם זאת, כדי לפשט את הדיון אפשר לומר שאין כמעט הבדל בין תצרוכת הדלק של מכונית מסוימת לבין אותו דגם כשהוא מתבגר בשנה או שנתיים (וממילא להיקף הנסועה יש השפעה הרבה יותר גדולה על סעיף זה).

    הסעיף הבא הוא עלות האחזקה והתיקונים, ובו קיימת אי הבנה שכיחה מאד אצל רבים מבעלי הרכב שסבורים, בטעות, שעלויות האחזקה של רכב ישן גבוהות יותר מאשר עלויות האחזקה של כלי רכב חדשים. טעות זאת היא תולדה של פחד מפני תיקוני תקלות. אז נכון – מכונית חדשה מכוסה עד רמה מסוימת על-ידי אחריות היצרנית, אבל גם מכונית ותיקה לא "חייבת" להתקלקל.

    עלויות הטיפולים השוטפים, להבדיל, דווקא יורדות עם השנים ובוודאי לא עולות, מפני שרוב בעלי הרכב מעדיפים לטפל בשנים הראשונות במוסכים מורשי יבואן אשר ברוב המקרים גובים מחירים גבוהים יותר.

    הנקודה החשובה ביותר היא שככל שמכונית מתבגרת והערך ("מחיר המחירון") שלה יורד כך צונחות שתי העלויות המשמעותית ביותר: עלות המימון וירידת הערך, ויחד איתן גם עלות הביטוח. לכן פחות יקר להחזיק מכונית בת 6 או 10 שנים מאשר מכונית חדשה או בת 4. המסקנה, לכן, היא שמי שנהג להחליף מכונית כל 3 שנים ויגדיל את הטווח לכל 4 או 5 שנים – יחסוך כסף.

     

     

    תקנו טוב ובצעו תחזוקה מוקפדת

    תחשבו רגע על הנתון מארצות הברית: אם גיל הרכב הממוצע שם כיום הוא 12.5 שנים זה אומר שעל כבישי צפון אמריקה מתרוצצות מיליוני מכוניות בנות 20 שנים או יותר. אז מדוע אצלנו אין כל כך הרבה מכוניות כאלה? מדוע הגיל הממוצע של מכוניות בישראל נמוך יותר מאשר באמריקה?

    אחת הסיבות היא שתחזוקת רכב ישן בישראל יקרה יותר מאשר בארה"ב, וזה נובע בעיקר מעלויות גבוהות מאד של חלקים וטיפולים. סיבה אחרת היא רמת אמינות בעייתית של עד מחצית מן המכוניות שמתגלגלות אצלנו: לאורך השנים כמחצית מן המכוניות החדשות שעלו על כבישי הארץ נרכשו על-ידי חברות ליסינג וציי רכב, ואלה – בשלוש השנים הראשונות לחייהן – גמאו קילומטראז' רב מאד. חלק ממכוניות הציים לא טופל בהקפדה יתרה ותוך שימוש בשמנים ומסננים איכותיים – לכן הבלאי שלהן היה גדול במיוחד.

    מי שמתכנן לרכוש מכונית ולהחזיק בה 4 או 5 שנים יעשה טוב אם יקנה מכונית שטופלה באופן מקצועי וקבוע ואפשר לראות את שגרת הטיפולים שלה. הפרש המחיר בין מכונית משומשת מטופלת למוזנחת כמעט תמיד יצדיק את עצמו. אם כבר יש לכם מכונית והמטרה היא להחזיק בה כמה שנים כדאי לעשות "יישור קו" ולצמצם את הבלאי שלה מעתה והלאה. עקבו אחר הטיפים שמפורטים כאן וגם אתם תוכלו להימנע מצרות ותקלות.

     

     

    שלב ראשון: איסוף מודיעין ותכנון מראש

    השלב הראשון והחשוב ביותר, שאפשר לבצע כבר היום – הוא להשיג את הנחיות יצרנית הרכב לשגרת טיפולים. ייתכן שספר הרכב נמצא בתא הכפפות של הרכב ובכל מקרה אפשר למצוא אותו באינטרנט ואפשר לפנות אל מחלקת השירות של יבואנית הרכב.

    חלק מן הטיפולים – למשל החלפת שמנים ומסננים, מבוצעים בכל טיפול תקופתי, וחלקם – למשל החלפת רצועת תזמון או החלפת מצתים ("פלאגים") מבוצעים במרווחי קילומטראז' או זמן ארוכים יותר. באף מקרה אסור לחרוג משגרת הטיפולים ועדיף לקצר את פרקי הזמן המומלצים. טיפולים שחשוב להקפיד עליהם כדי להימנע מנזקים קשורים בעיקר במנוע ובתיבת ההילוכים, וטיפולים נוספים – שחשובים בעיקר למען הבטיחות – קשורים לבלמים ולצמיגים.

    כאשר שגרת הטיפולים של יצרנית הרכב מונחת בפניכם קבעו לעצמכם מועדים לביצוע התחזוקה בהתאם לאופי השימוש ברכב. למשל, במכוניות שנוסעות מעט חשוב לבצע החלפת שמן מנוע ומסנני שמן ואוויר לכל הפחות אחת לשנה, לכן כדאי לתזמן טיפול כזה למועד שחל בין חודש לשבועיים לפני מבחן הרישוי השנתי. במכוניות שנוסעות הרבה חשוב לתכנן מראש את מועדי הטיפולים במהלך השנה כדי שלא לפספס.

    לאחר ששגרת הטיפולים ידועה חשוב לאסוף מידע אודות תקלות אופייניות לדגם הספציפי, ואת זה אפשר לגלות בקבוצות וקהילות של הדגם או בקבוצות וקהילות שעוסקות בתחזוקת רכב. מומלץ להעלות פוסט עם תיאור הדגם ושנת הייצור ולבקש מידע אודות בעיות ידועות או ניסיון בתיקון תקלות. אם, לצורך הדוגמא, ידוע שלרצועת התזמון של מנוע מסוים יש נטייה להיקרע סביב ה-30,000 קילומטרים – כדאי להחליף אותה כעבור 20,000 קילומטרים גם אם יצרנית הרכב ממליצה לעשות את זה רק כל 30,000 קילומטרים. עלות הטיפול זניחה ביחס לעלות הנזק הפוטנציאלי.

    אם מסתבר שהדגם סובל מתופעה ידועה ונרחבת כדאי לברר אם בוצעה קריאת שירות לדגם הזה – בין אם ביוזמת היצרנית ובין אם בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה. ברוב המקרים מוגבלת תקופת הזמן שהוקצתה לביצוע תיקונים כאלה על חשבון יצרנית הרכב, וחבל לפספס אותה.

    אם מסתבר שקיימת תופעה ידועה והתיקון שלה דורש חלקים ספציפיים – למשל החלפת צינורות גומי מסוימים או חיישנים – כדאי להצטייד בחלקים האלה מבעוד מועד ולא להמתין לקלקול, היות שבעת תקלה החלקים יעלו הרבה יותר. אפשר להשיג חלקים מיבואני חלקים, מפירוקיות, או ביבוא אישי באמצעות אתרי אינטרנט מחו"ל.

     

    מכוניות נוסעים שנרכשו בישראל בשנת 2021 בידי רוכשים פרטיים. מקור: משרד האוצר
    מכוניות נוסעים שנרכשו בישראל בשנת 2021 בידי רוכשים פרטיים. מקור: משרד האוצר

     

    מגרש מכוניות

    שלב שני – שימו שמן

    אחוז גבוה של תקלות מנוע נגרמות בגלל חוסר שימון או אי החלפת שמן מנוע במועד. חשוב לבדוק את מפלס שמן המנוע לכל המאוחר אחת לחודש ולהוסיף שמן במידת הצורך, וחשוב להחליף שמן ומסנן שמן לכל המאוחר אחת לשנה או כל 12,000 קילומטרים (או פחות) גם אם הנחיות היצרן הן להחליף שמן אחת ל-30,000 קילומטרים.

    כדאי להחליף את הנוזל ההידראולי של תיבת הילוכים אוטומטית אחת ל-30,000 קילומטרים (או קודם לכן) גם אם אין הנחיה מפורשת של יצרנית הרכב לעשות את זה. עלות התיקון של תיבה אוטומטית עלולה לנקב חור גדול בכיס. חשוב להחליף גם את נוזל הקירור של מערכת הקירור.

    אחד היתרונות של מכונית שנמצאת בבעלותכם הוא שאתם מכירים אותה ואת "שיגיונותיה". כאשר מחליפים רכב, במיוחד אם קונים מכונית משומשת, צריך לקחת בחשבון הוצאה של כמה אלפי שקלים על "יישור קו". בכל מקרה חשוב להיות "קשובים" למכונית ולשים לב לסימפטומים שונים כמו רעשים, רעידות או התחממות, וזאת כדי לאתר תקלות בשלבים מוקדמים לפני שהן מתפתחות לקלקול או שבר.

     

     

    ככלל, מומלץ לאמץ "חשיבה מונעת" ולבצע תחזוקה שוטפת כדי להימנע מתקלות יקרות ולהאריך את תוחלת החיים של הרכב. חשוב להיות פרואקטיבי בטיפול בבעיות פוטנציאליות ולזכור שלכל דגם יש "מוזרויות" ורגישויות אופייניות לו, שעליהם אפשר ללמוד בפורומים וקהילות של בעלי רכב מאותו סוג.

    במכוניות ותיקות מאד – שערך המחירון שלהן נמוך – עלולה לעלות דילמה כאשר נדרש תיקון יקר: האם משתלם לשלם תמורת תיקון שעולה יותר ממה שהרכב שווה. התשובה פשוטה, למרות שהיא עלולה להפתיע רבים: "האם רכישת מכונית אחרת, ו"יישור קו" שלה, יהיו פחות יקרים?

    יש לכם טיפים נוספים שיכולים לסייע לאחרים? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    כך תשאירו את המכונית שלכם זמן רב יותר על הכביש ותחסכו הרבה כסף

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.