• Ad
  • יונדאי סונטה היברידית החדשה 2018 במבחן דרכים

    סונטה המחודשת של יונדאי עברה מתיחת פנים קלה, אבל מאד משמעותית, שעשתה אותה הרבה יותר נעימה ומעודנת, וגם חסכונית יותר בדלק
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    18שורה תחתונה תחילה: ליטוש ממוקד, ותוספת אבזור בטיחות, עושים את מתיחת הפנים של סונטה למשפחתית גדולה מובילה, בעיקר כמכונית צמודה

     

     

    מי את יונדאי סונטה היברידית 2018?

    מעטים הם המקרים שבהם מגיע לשוק דגם חדש וכובש בסערה את הקטגוריה שבה הוא מתמודד, ולרוב זה קורה כאשר דגם כזה מציע עיצוב ייחודי ומושך או טכנולוגיה מיוחדת, או אם הוא נהנה משינוי פתאומי בשערי המטבעות או מהטבת מס שמתאימה לו במיוחד. סקודה סופרב, אשר מתברכת בממדים פיזיים גדולים, טכנולוגיה מובילה ובאיכות נסיעה מפנקת, הדיחה מצמרת קטגוריית המשפחתיות הגדולות את מאזדה 6, אשר שלטה בה במשך לא מעט שנים, והיא מהווה דוגמא למקרה נדיר כזה.

    לפני כשנתיים הופיעה בשוק שלנו מהדורה חדשה של יונדאי סונטה, הפעם בגרסה היברידית, ושברה את הסטטיסטיקה של "מקרים נדירים" בקטגוריה הזאת: בתוך זמן קצר זינקה סונטה אל המקום השני בטבלת המכירות הרלבנטית – ואל נא תקלו ראש בחשיבות ההישג הזה. במשך שני עשורים ולא מעט ניסיונות לא הצליחו שלוש יצרניות הרכב הקוריאניות – יונדאי, קיה ודייהו (לימים שברולט), לשבור את תקרת הזכוכית מעל לקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, ודגמי משפחתיות גדולות כמו סונטה, אופטימה (מקודם 'קלארוס') ושברולט 'אפיקה' (מקודם 'דייהו לגנזה') בקושי הצדיקו את המאמץ שהושקע ביבוא שלהם ארצה.

    הדור הנוכחי של יונדאי סונטה הופיע בארץ בשנת 2015 והביא איתו שני חידושים חשובים: ראשית, אחרי אבולוציה של שישה דורות הצליחה יונדאי להוכיח שהיא מיישרת קו עם מתחרותיה היפניות גם בקטגוריה הזאת, ושנית – מערכת ההנעה ההיברידית החדשה של יונדאי הפתיעה לטובה עם איכות פעולה גבוהה מאד. ההצלחה במכירות לא אחרה לבוא, אבל נא לא להתבלבל: הכח המניע מאחוריה לא היה תכונות נחשקות כאלה או אחרות במכונית עצמה, אלא הטבת מס נדיבה שמעניקה רשות המיסים בישראל לטכנולוגיה ההיברידית באשר היא.
    אותה הטבת מס הניעה גם את יבואני קיה לנסות את מזלם באותה קטגוריה עם 'אופטימה', שהיא אחותה "התאומה" של סונטה, שאותה בחנו כאן אצלנו לא מכבר.

    יונדאי, והחברה האחות שלה, קיה, מבצעות מתיחות פנים ברוב הדגמים שלהן בתדירות גבוהה מן המקובל בתעשיית הרכב, וכעת מגיעה אלינו מתיחת פנים ראשונה לסונטה. באופן מפתיע מדובר במתיחה מאד חשובה שמגיעה בעיתוי חשוב לא פחות – בדיוק בזמן כדי להגן על הטריטוריה הרלבנטית מפני הפולשת החדשה מבית קיה. כדי לחסוך את המתח נגלה כבר כעת שמתיחת הפנים הזאת משדרגת מאד את ההצעה של סונטה ועושה אותה עדיפה באופן מוחלט על פני אופטימה.

    כאמור, סונטה ההיברידית מחזיקה בשרוולה שני 'אסים': טכנולוגיה מיוחדת, שמסייעת לתצרוכת דלק נמוכה, וגם הטבת מס גדולה אשר חלה לא רק על המנוע אלא על כלל רשימת האבזור, ולכן מאפשרת ליבואנית וליצרנית להציע תכולת אבזור גבוהה מאלה של המתחרות. אגב, ההוכחה לכך שמה שמניע את מכירות סונטה בישראל היא הטבת המס למכוניות היברידיות פשוטה: יונדאי לא מוכרת אצלנו את הגרסאות הלא היברידיות שלה.

     

     

    עיצוב, מיצוב

    מתיחת הפנים קלה, כאמור, ועוסקת בעיקר בחרטום ובירכתיים, ובכל זאת היא בוצעה בקפידה ובהצלחה: סונטה נראית כעת מעודנת יותר ועם זאת מעט יותר אגרסיבית, ודאי מודרנית יותר ובאופן כללי מכונית שנראית טוב. זאת לא מכונית "נחשקת" – למאזדה ולניסאן יש מכוניות בעלות עיצוב יותר "נחשק" מבחינת המראה שלהן, אבל היא נראית כעת הרמונית מאד ומעודנת.

    ככלל, קטגוריית המשפחתיות הגדולות נשלטה כמעט מאז ומעולם על-ידי ציי הרכב וכך המצב גם כעת, ומבחינה זאת אין כל כך צורך להתייחס כפשוטו אל מחיר המחירון של סונטה (165,000 ש"ח לגרסת 'פרימיום' הבסיסית ו-180,000 ש"ח לגרסת 'לימיטד' המאובזרת שנבחנת כאן), שהרי מחיר זה כולל גם את ההנחה המכובדת שמוענקת ללקוחות המוסדיים.

    מבחינת המיצוב, ודאי בעידן שבו רוב הלקוחות מעדיפים להשקיע סכומי כסף כאלה ברכישת קרוסאוברים, 'סונטה' נאבקת על לקוחות שנוהגים הרבה וזקוקים לכלי רכב תכליתי, רצוי גם חסכוני בדלק, ולאו דווקא אופנתי. בשונה מ'איוניק', ובדומה לדגמים ההיברידים הסדרתיים של טויוטה, יונדאי "לא עושה סיפור" מן המערכת ההיברידית במובן זה שהיא מציינת את העובדה הזאת רק באמצעות כמה תגיות סביב המכונית ולא על-ידי עיצוב נבדל.

     

     

    עיצוב פנים, שימושיות

    מתיחת הפנים לא שינתה את המכונית עצמה במובן זה שעדיין מדובר באותו מרכב, על אותה פלטפורמה, עם אותו בסיס גלגלים נדיב יחסית של 280 ס"מ בין הסרן הקדמי לאחורי.
    ממדיה של סונטה, ותכנון ה"אריזה" שלה, יוצרים תא נוסעים מרווח למדי עם מושבים קדמיים רחבים ונינוחים (אך לא מספיק תומכים) ומושב אחורי מרווח מאד לשני נוסעים, ומרווח דיו גם לשלושה (בעיקר בכל הנוגע למרחב כתפיים ורגליים, פחות למרחב הראש).

    נפח תא המטען נפגע מן הצורך לאכלס תחתיו את סוללת הליתיום-פולימר של המערכת ההיברידית, וגם מפתח ההטענה שלו מצומצם יחסית, ועם זאת הוא עדיין מותיר מרחב לציוד המשפחתי.

    השינוי המשמעותי שמביאה איתה מתיחת הפנים הזאת לתוך תא הנוסעים ולסביבת הנהג הוא עיצובי בחלקו, ובעיקר איכותי: הארגונומיה שופרה והמראה הכללי מודרני למדי, אבל טיב החומרים שופר עוד יותר ובסך הכל מתקבלת תחושת איכות גבוהה מן המקובל בקרב מכוניות יפניות וקוריאניות מקבילות. מעצבי הפנים של יונדאי לא בחרו בעיצוב מינימליסטי ומודרני שמקובל כיום במכוניות יוקרה אלא פיזרו לא מעט מתגים וכפתורים סביב הנהג, וזה קצת חבל, אבל אי אפשר להכחיש ששורת הכפתורים שמסודרת מתחת למערכת המולטימדיה הישראלית (המצוינת, אגב) מאפשרת קיצורי דרך נוחים אל פונקציות יומיומיות שונות.

    מנוע, ביצועים

    המערכת ההיברידית של יונדאי-קיה ראויה לשבחים רבים, בעיקר מפני שהיא מבוססת על חיבור לגלגלים מבעד לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית ולכן עובדת באופן נעים מאד, אבל זה לא חדש. מה שהתחדש, וכמעט לא בא לידי ביטוי בנתוני ההספק, הוא שיפור מכאני לתיבת ההילוכים ושיפורי אלקטרוניקה למערכות הניהול של המערכת ההיברידית. התוצאה מרשימה: מערכת שממילא פעלה באופן שוטף, חלק ונעים קיבלה תוספת כח (מומנט) של כמעט 10% והיא פועלת כעת באופן יותר שקט ומעודן ותוך כדשי שיפור משמעותי – כך לטענת היצרנית – בתצרוכת הדלק.
    אצלנו, עם רגל לא עדינה במיוחד על דוושת התאוצה, מדדנו 13 ק"מ לליטר במשאבת התדלוק, ומחשב הדרך סיפר לנו על 14.8 קמ"ל. בנהיגה רגועה אפשר, בסבירות רבה מאד, להגיע להישגים טובים עוד יותר.

     

     

    המערכת ההיברידית של סונטה מספקת הספק משולב של 193 כ"ס (156 כ"ס ממנועי הבנזין) ומומנט מרשים של 37.4 קג"מ, אבל מי שייקח את המכונית למירוצי דראג יפספס את הקונספט של מכונית כזאת, ובתוך כדי כך גם ישים לב שבעליות תלולות ובתאוצות תובעניות צריך לאמץ את המנוע רק כדי לגלות שהוא לא משדר תחושה כוחנית במיוחד. גם במצב כזה, צריך לומר לזכותה של סונטה, רעשי המנוע משוככים היטב ולא יוצרים את אותה המולה קולנית שבה נתקלנו לאחרונה באופטימה ההיברידית.

    סונטה ההיברידית יוצרת תאוצות מספקות בתנאי נהיגה רגילים, בין השאר מפני שלחיצה זריזה על המצערת מעוררת מיד את מנוע הבנזין האטמוספירי בנפח 2.0 ליטר, אבל העידון הכללי שלה מעודד דווקא נהיגה רגועה וחסכונית.

    רמת האבזור של סונטה גבוהה מאד, החל בגרסה הבסיסית ובוודאי בגרסת 'לימיטד' המאובזרת, וכדי לחסוך מקום וזמן קריאה לא נפרט כאן את הרשימה הארוכה אלא נזכיר את הכניסה והתנעה ללא מפתח, ריפודי מושבים מעור וגם חימום אוורור וחישמול בגרסת 'לימיטד', משטח טעינה אלחוטי לטלפונים ניידים תומכים וגם רשימת אבזור בטיחות ארוכה שאליה נגיע בפרק הרלבנטי.

    התנהגות כביש, נוחות

    על אף שסונטה ההיברידית היא ממש לא "מכונית לנהג", מתיחת הפנים הנוכחית כללה כיול חשוב של מערכת המתלים ושל מערכת ההיגוי ושיפרה את חוויית הנהיגה. ההיגוי עדיין מנותק למדי אבל חד וקשיח יותר, ואילו השליטה בגלגול הגוף, ובשיכוך ההחזרה של המתלים, שופרה לאין ערוך. התוצאה היא מכונית בטוחה שמשדרת נינוחות ולא מתפזרת לכל הכיוונים, ויחד עם זאת לעולם לא מסתירה את האופי ה"אמריקני" שלה אשר מבכר שיכוך מהמורות על-פני קשיחות ודיוק.

     

     

    הבלמים הרגנרטיביים (שאוגרים אנרגיה לתוך הסוללה) פועלים באופן יותר מעודן מאלה של קיה אופטימה, אבל עדיין יוצרים תחושה קלה של חוסר נוחות, בעיקר בעת בלימה עירונית. לסונטה המחודשת יש כשרון לא מבוטל בספיגת מהמורות של בורות ושל "באמפרים" בנהיגה עירונית, ועל כבישים מפותלים היא תפגין קוצר רוח אבל לא בלבול. השיפור, יחסית לדגם לפני מתיחתו – מורגש וחיובי.

    נקודת הזכות הגדולה ביותר של סונטה ההיברידית היא רמת הנוחות והנינוחות שלה, אשר מושגות במידה רבה בזכות שיכוך מעולה של רעשים ורעידות. אלה יוצרים תחושה איכותית מאד, ומפנקת, ויש לכך יתרון משמעותי עבור מי שמבלים במכונית שלהם מרחקי נהיגה גדולים מידי יום.

    בטיחות

    מתיחת הפנים מביאה לסונטה את מערכות הסיוע לנהג המקוריות של יונדאי ובראשן את מערכת הבלימה האוטונומית אשר בולמת את המכונית גם אם ראשו של הנהג לא נמצא בנהיגה. התרעה מפני כניסה לנתיב נסיעה חסום היא מערכת מקורית חדשה וחשובה נוספת שעדיין לא מוצעת אצל כמה מן המתחרות, ואליה נוספת גם התרעה מפני תנועה חוצה בעת נהיגה לאחור.

    הוסיפו לכך התרעה מפני סטייה מנתיב נסיעה (אשר למרבה הצער לא משולבת כאן עם היגוי אקטיבי), בקרת שיוט אקטיבית, 6 כריות-אוויר בטיחותיות ומצלמת חניה ותקבלו מכונית מאד ראויה מבחינת רמת האבזור הבטיחותי שלה.

     

     

    שורה תחתונה

    הטבת מס נדיבה עומדת אמנם מאחורי הצלחתה המסחרית של סונטה ההיברידית בישראל אבל צריך להתנחם לכל הפחות בעובדה שמדובר במכונית ראויה, מרווחת, וכעת גם מאובזרת יותר מבחינת אבזור בטיחות, מפנקת יותר בזכות שיפור איכות הנסיעה שלה, ומשופרת מבחינת התנהגות הכביש לאחר כיול מתלים שעברה. זאת לא מכונית מרגשת, חזקה או מהנה במיוחד לנהיגה – אבל היא גם לא אמורה להיות כזאת או לכוון אל קהל של מי שמחפשים מכונית מרגשת.

    רמת אבזור גבוהה, איכות ונינוחות, תצרוכת דלק טובה, עיצוב נעים ומודרני יותר, ואולי גם גמישות במחיר – עושים את סונטה ההיברידית למתחרה ראויה על כתר המשפחתית הגדולה המשתלמת ביותר בישראל, ודאי למקבלי "מכונית צמודה" ממקום העבודה. לקוחות פרטיים צריכים לשים לב שבאופן כללי מכוניות פופולריות בציי הרכב ובשוק ה"אפס ק"מ" מאבדות מערכן מהר יותר מאשר מכוניות שלא נמצאות במשחק הזה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.