• Ad
  • יונדאי וקיה נתבעות בכל רחבי ארה"ב: קל מידי לגנוב אותן
    לאחר שהפכו לבדיחת טיק טוק וסרטונים ביוטיוב מדגימים כמה קל לפרוץ ולגנוב מכוניות מתוצרתן, כעת מגיע גל של תביעות ייצוגיות כנגד יונדאי וקיה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על רקע זינוק של מאות אחוזים בגניבת כלי רכב מתוצרת יונדאי וקיה אשר יוצרו בין השנים 2011 עד 2021, ולאחר שהפכו לבדיחת טיק טוק – המחלקות המשפטיות של יונדאי וקיה בארצות הברית עומדות בפני גל חסר תקדים של תביעות ייצוגיות. בשבוע שעבר הוגשה תביעה ייצוגית שביעית (!) כנגד שתי יצרניות הרכב, ובכל השבע נטען כנגד הקלות הבלתי נסבלת, לכאורה, של גניבת כלי רכב מתוצרתן.

     

    עד כה הוגשו כבר תביעות ייצוגיות באוהיו, אייווה, מיזורי, קנזס, אילינוי, קנטקי וטקסס, ובהן נטען שכדי לגנוב רכב מתוצרת קיה שיוצר בין השנים 2011 ל-2021, או רכב מתוצרת יונדאי שיוצר בין 2015 ל-2021 – כל שנדרש זה סכין או מברג, וכבל USB. במקביל מתקבלים עוד ועוד דיווחים ממדינות שונות ברחבי ארצות הברית על זינוק של מאות אחוזים בגניבות של דגמי יונדאי וקיה – וברוב המקרים אלה גניבות שלא נועדו כדי למכור את הרכב או לפרק ממנו חלקים אלא כדי לעמוד באתגר טיק טוק מטומטם ואולי גם כדי סתם לגרום נזקים.

    במשטרת סנט לואיס, למשל, דווח שהשנה היוו גניבות של דגמי יונדאי וקיה כשני שלישים מסך הגניבות, ואילו במשטרת קולומבוס, אוהיו, דווח שחלקם של דגמים אלה בסך הגניבות זינק מ-10% אשתקד ל-42% השנה. דובר מטעם משטרת סנט לואיס אישר שגנבי הרכב משתמשים בכבלי USB כדי להתניע את המנועים בדגמים מסוימים ש"לא מצוידים בטכנולוגיה משביתה, וזאת לאחר שבירת חלונות".

     

     

    היות שכל התביעות הייצוגיות די דומות אפשר להתמקד בזו שהוגשה בשבוע שעבר במדינת אוהיו, וגם בה נטען שמנהלי יונדאי וקיה התרשלו בכך שלא התקינו משבת מנוע ("אימובלייזר") במכוניות מתוצרתן.

    שלושת התובעים הייצוגיים במקרה זה מאשימים את יונדאי וקיה בכך שעל אף שהיה ידוע למנהליהן שקל יותר לגנוב את המכוניות שלהן – הם העדיפו לחסוך כמה דולרים למכונית במקום להתקין מערכת מאד מקובלת ונפוצה בתעשיית הרכב. בכך, לטענתם, הם הגדילו את הסכנה שהמכוניות ייגנבו.

    התובעים, שלשלושתם נגנבו כלי רכב רלבנטיים, מבקשים כסף, כמובן, אך גם להכריח את היצרניות לתקן או להחליף מיליוני כלי רכב מתוצרת קיה שיוצרו בין השנים 2011-2021, ואת כל דגמי יונדאי שיוצרו בין השנים 2015-2021.

    "הנתבעות ידעו שכלי הרכב שלהן פגומים במובן זה, אבל לא פעלו כדי להזהיר את הלקוחות או לחשוף בפניהם את הפגמים על אף שהיו ברשותן כל האמצעים לעשות זאת", נכתב בתביעה. עוד נטען שלשלושת התובעים לא הייתה כל דרך לדעת שבכלי הרכב שלהם אין משבתי מנוע, ושזה הופך אותם לרגישים יותר לגניבה. "הנתבעות הציבו במפורש רווחים לפני בריאותם, זכויותיהם ובטיחותם של אחרים על ידי תכנון מכוון של כלי רכב פגומים, ובאמצעות הסתרת עובדות מהותיות אודות כלי הרכב הפגומים", נטען בתביעה.

     

     

    ובינתיים ברשתות החברתיות

    התביעה הייצוגית הוגשה, כאמור, על רקע גל גניבות רכב מתוצרת יונדאי וקיה, והנתונים, כפי שהובאו קודם, אכן מעוררי חשד. מה שמרתק במיוחד לגבי חלקן היחסי של יונדאי וקיה בסך גניבות הרכב הוא הזינוק, של מאות אחוזים, בהיקף הגניבות, ואת זה עשוי להסביר זינוק אחר, במודעות לבעיה בגלל (או בזכות) הפרסום שלה ברשתות החברתיות.
    נראה שבחודשים האחרונים הפכו כלי רכב מתוצרת יונדאי וקיה ליעד מועדף לא רק עבור גנבי רכב "מקצועיים" אלא גם עבור "גנבים חובבים" או סתם ליצנים שרוכבים על כל גל שטות. בפייסבוק הועלו עמודים שדנים בנושא, ב'יוטיוב' הועלו סרטונים שמדגימים כמה קל לפרוץ, להניע ולנסוע במכוניות האלה, ובטיק טוק – כדרכה של טיק טוק – התפתח "אתגר קיה" שבו מטומטמים אחדים מאתגרים אנשים חסרי חיים שדומים להם להצטרף ל"אופנה" ולפרסם סרטונים שמתעדים אותם עושים את אותם פשעים.

    דוגמית למתרחש ברחובות בארה"ב

    דובר מטעם טיקטוק אמנם מסר בתגובה שסרטונים כאלה "מפרים את הנחיות הפלטפורמה ולכן יוסרו", אבל עד שלא תוגש תביעה ייצוגית גם כנגד הפלטפורמות החברתיות הן ימשיכו להתעשר גם מעידוד פשיעה.

    דובר ממשטרת קולומבוס מסר לעיתונות המקומית שבני נוער הם הגורם המניע מאחורי ה"פריחה" בגניבות לאחר שהפכו אותן ל"ספורט", ושהם מתמקדים בדגמי קיה ויונדאי בגלל הקלות היחסית של התנעתם ללא מפתח. לעתים קרובות, כך נמסר, מכוניות גנובות ניזוקות – אפילו באופן קשה – עד שהן מאותרות ומוחזרות לבעליהן. כך, למשל, הקיה ספורטאז' של אחת התובעות הייצוגיות באוהיו נמצאה שלושה ימים לאחר שנגנבה, וניכר שהיא שימשה לנסיעת התפרעות ולא כדי לגנוב ממנה חלקים: הסרן הקדמי שלה היה מרוסק, המנוע שלה ניזוק, אחד הגלגלים היה הרוס והמראה המרכזית נתלשה ממקומה.

     

     

    האם תביעות ייצוגיות יעזרו?

    התובעים באיווה דורשים מן היצרניות הקוריאניות החזר של כל ההוצאות שקשורות לרכישת כלי הרכב שלהם ובכלל זה גם את עלות הוספת מערכות נגד גניבה ואת תוספת פרמיית הביטוח שהם נדרשו לשלם.
    "כל מה שגנב צריך לעשות (כדי לגנוב רכב) זה לחשוף את עמוד ההצתה ולהגיע אל חלק שבו אפשר לתקוע את כבל ה-USB כדי להתניע את הרכב ללא מפתח או קוד", נכתב בתביעה. "ברגע שעושים זאת אפשר להניע את הרכב באופן חופשי, וזה כולל גם את ההיגוי של הרכב".

    יונדאי וקיה עדיין לא הגיבו בכל התביעות שהוגשו כנגדן אבל בחלק כן, ואלה תגובות מעניינות, אם כי ראשית לכל חשוב להדגיש ששתי היצרניות הוסיפו משבתי מנוע בכל המכוניות שהן ייצרו לאחר ה-1 בנובמבר אשתקד. בנוסף, לדברי יונדאי, "כדי לסייע ללקוחות עם כלי רכב משנות דגם מוקדמות יותר, שבהם אין משבת מנוע, יונדאי עובדת, ותמשיך לתמוך, במחלקות המשטרה המקומיות כדי להציע לבעלי הרכב מנעולי הגה". באותה הצהרה נכתב גם שאנשי יונדאי ממליצים על ערכת אבטחה ספציפית של חברת Firstech / Compustar ושהם יציעו אותה ללקוחות שלה החל ב-1 באוקטובר.

    בתגובה לתביעה שהוגשה במדינת אייווה טוענים באי כוחן של יונדאי וקיה שהדגמים שלהן "לא נכנסו לרשימת 10 המכוניות הנגנבות ביותר בשנת 2021", וכן שגניבת רכב, ככלל, היא "סיכון צרכני" ולא משהו שיצרנית רכב נדרשת להזהיר את בעלי הרכב מפניו. "אחריות היצרן", נטען בתגובה לתביעה, "לא מכסה מצבים שבהם בעל רכב או חוכר מעדיף חומר חלופי או עיצוב חלופי, היות שהעדפה אחרת היא לא פגם. הפגם כביכול שבו מדובר כאן – האפשרות לגניבה – פשוט לא מכוסה על ידי האחריות המפורשת של קיה או יונדאי.

    התובעים משלמים מס שפתיים למילה 'פגם'. התלונה שלהם, בבסיס, היא פשוט שהם היו מעדיפים מערכת אבטחה חלופית לרכבים שלהם, שניתנת להם בחינם, מבלי שיצטרכו לרכוש אותה כשדרוג אופציונלי. העובדה שהתובעים זיהו שיטות אבטחה חלופיות לא מוכיחה שהשיטות של קיה ויונדאי הפכו את כלי הרכב שלהן למוצרים פגומים, וכל טענה שמערכות האבטחה של כלי הרכב שלהן לא עמדו בציפיותיהן לא מספיקה כדי לטעון לפגם".

     

     

    בתגובה לסערה התקשורתית סרבו דוברים מטעם יצרניות הרכב להגיב לחלק מן השאלות שנשלחו אליהם או ענו באופן לאקוני, אך במקומות שהן כן בחרו להגיב התקבלו התגובות הבאות:
    אנשי קיה (בסנט לואיס) אומרים ש: "קיה של אמריקה מודעת לעלייה בגניבות כלי רכב מתוצרתה. נכון לשנת הדגם הנוכחית, 2022, לכל רכבי קיה יש משבת מנוע שמותקן כסטנדרט. כל רכבי קיה שנמכרים בארה"ב עומדים בתקני הבטיחות הפדרליים לרכב מנועי או גבוהים מהם".

    תגובת יונדאי, שנראית כמו תמונת מראה של התגובה הקודמת: "יונדאי מוטור אמריקה מודאגת מהעלייה בגניבות הרכב. הבטיחות והרווחה של הלקוחות שלנו ושל הקהילה נמצאת ותמיד תהיה בראש סדר העדיפויות שלנו. כלי רכב אלה עומדים בתקני הבטיחות הפדרליים לרכב מנועי או עולים עליהם, ומשבתי מנוע הם ציוד סטנדרטי בכל כלי הרכב החדשים של יונדאי".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    יונדאי וקיה נתבעות בכל רחבי ארה"ב: קל מידי לגנוב אותן

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.