• Ad
  • טסלה השיקה את הגרסא החדשה לנהיגה אוטונומית

    למרות הביקורת: טסלה מפיצה את גרסת הנהיגה האוטונומית המלאה

    באחור של כמעט שלוש שנים החלה טסלה להפיץ עדכון לתוכנת הנהיגה האדפטיבית שלה, שאותה היא מכנה "טייס אוטומטי". התכונות החדשות מאפשרות נהיגה ללא מגע יד אדם בשטחים עירוניים, ומגדילות את מספר המצבים שבהם המכונית תעבור נתיבים ותעקוף על כבישים בינעירוניים.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע, כמעט שלוש שנים אחרי המועד המקורי המובטח, החלה טסלה להפיץ (באמצעות עדכונים מקוונים דרך האוויר) את גרסת 'בטא 9' לנהיגה אוטונומית מלאה (Early Access Program FSD Beta 9.0) – ומדובר באחד השדרוגים הגדולים ביותר לתוכנת הנהיגה העצמית של החברה.

     

    טסלה בשיקה את גרסת בטא 9.0 לנהיגה אוטונומית

     

    גרסת בטא FSD 9 מופצת אל קבוצת 2,000 נסיינים של החברה, ולמרות שהיא עדיין לא מאפשרת נהיגה אוטונומיה מלאה ברמה 4, או אפילו 3, היא כן משתלטת על המכונית במגוון גדול יותר של מצבי נהיגה. בין השאר, תוכנת הנהיגה האוטונומית יכולה לשלוט במכונית במצבים של מעברי נתיבים ופניות, היא מבצעת מספר רב יותר של תיקוני היגוי, ומבצעת עקיפות על כבישים מהירים במגוון גדול יותר של מתארי נהיגה. בגרסה החדשה נעשה שימוש ב'טסלה ויז'ן' – מערכת ראייה ממוחשבת שמבוססת אך ורק על סנסור אופטי מבלי להסתייע גם בחיישן הרדאר שבעבר היווה נדברך מרכזי במערך החיישנים של טסלה.

    גרסת 'Early Access Program FSD Beta 9.0' מציגה כעת לנהג ולנוסעיו תצוגה מחודשת ועשירה יותר שכוללת מידע נוסף אודות כל מה שמתרחש סביב הרכב, וזה מעניק תחושה טובה יותר אודות מה שהמכונית "רואה". עדכון הגרסה נשלח בשלב ראשון אל משתתפי "תוכנית הגישה המוקדמת" של טסלה שכוללת מאות בעלי טסלה ומאות עובדי טסלה, ובסך הכל, כאמור, כ-2,000 כלי רכב. חלק מן המשתתפים בניסוי הספיקו כבר לפרסם סרטונים של הנסיעות הראשונות שלהם עם גרסת התוכנה החדשה.

     

    טסלה השיקה גרסת בטא לנהיגה אוטונומית מלאה

     

    לא מיותר להזכיר שטסלה נמצאת מזה זמן "על הגריל" בגלל סדרת תאונות מתוקשרות שהתרחשו במדינות שונות – בעיקר בארה"ב אבל גם בטאיוון, בסין ובמדינות נוספות, ובמדינות האיחוד האירופאי הוגבלה האפשרות שלה להשתמש בכינוי "טייס אוטומטי". בסין, כפי שדיווחנו כאן, נדרשה טסלה לבצע קריאה לתיקון (באמצעות עדכונים דרך האוויר) כדי למנוע מן הנהג אפשרות לעבור "בטעות" לשימוש בבקרת הנהיגה האדפטיבית. העדכון החדש מפנה אל תכונה חדשה יחסית שעושה שימוש במצלמת תא הנהג כדי לוודא שהאוחז בהגה נמצא בהכרה ובשליטה בזמן שבקרת הנהיגה פועלת.

    טסלה הבטיחה להתחיל להפעיל את תכונות ה-FSD כבר לפני כמעט שלוש שנים, באוגוסט 2018, ואילון מאסק נשבע שעד לשנת 2020 יהיו "יותר ממיליון" טסלות אוטונומיות. במבחן התוצאה זה לא קרה, אבל סביר מאד להניח שבלי השאפתנות והאופטימיות של מאסק לא היו קורים הרבה דברים אחרים שכן קרו בשנים האחרונות.

    הפצת עדכון התוכנה האחרון (2021.4.18.12) החלה אתמול (שבת) בשעות הבוקר לפי שעון ישראל, ואלפי בעלי טסלה שרכשו ממנה את אופציית FSD – שמאפשרת לנהגים להשתמש בתכונות המתקדמות של ה"טייס האוטומטי" – יוכלו בקרוב לנהוג עם בקרת נהיגה מתקדמת גם על כבישים שאינם כבישים מהירים.

     

    טסלה השיקה גרסת בטא לנהיגה אוטונומית

     

    כרגיל אצל טסלה ואצל מאסק, גם העדכון החדש הוכרז באופן לא סדיר באמצעות רשתות חברתיות, ומאסק צייץ בטוויטר ש"בטא 9 מטפלת בסוגיות הידועות ביותר, אבל יהיו גם בעיות לא ידועות, אז אנא היה פרנואידי… בטיחות הינה תמיד בראש סדר העדיפויות של טסלה".

    כדי לכסת"ח, או כדי להזהיר, נכתב בפירוש ב"וויבר" (כתב שחרור מאחריות) שעליו חתמו כל מי שהורידו את העדכון שהמערכת "עלולה לעשות את הדבר הלא נכון בזמן הגרוע ביותר" ולכן עליהם להימנע משאננות. טסלה מזהירה את הנהגים ודורשת מהם לשים עין על הכביש ואת הידיים על ההגה בכל עת, אבל בה בשעה מסרבת להטמיע אמצעים שיחייבו אותם לעשות את זה – כמו למשל מערכת ניטור נהג או חיישני תנועה של גלגל ההגה. נכון להיום, לפי כל ההגדרות הרשמיות, המערכת האוטונומית של טסלה עדיין מדורגת ב"רמה 2" בלבד, מתוך 5, לפי ההגדרות של אגודת מהנדסי הרכב, וזה אומר שמבחינה חוקית נהגים נדרשים לאחוז בהגה בכל עת, והם לבדם אחראים לכל מצב תאונתי.

     

    טסלה השיקה גרסת בטא לנהיגה אוטונומית

     

    לא מיותר להזכיר שמאז שטסלה הציגה את "הטייס האוטומטי" שלה בשנת 2015 דווח לפחות על 11 הרוגים בארה"ב לבדה בתשע תאונות שמיוחסות למערכת הסיוע לנהג. ברחבי העולם היו לפחות תשעה הרוגים נוספים בשבע תאונות דומות, ומינהל הבטיחות האמריקני חוקר כיום 30 תאונות שונות שבהן היו מעורבות מכוניות מתוצרת החברה.

    גם הפעם, עם העדכון האחרון, טסלה מוכיחה שבשונה מרוב יצרניות הרכב הוותיקות היא מוכנה "ללכת על הקצה" ולקחת סיכון מאד גדול, והכל כדי לקדם במהירות את הטכנולוגיה שלה. התוצאה, ללא ספק, היא שטסלה מציעה יכולות שאף יצרנית רכב מבוססת לא מסוגלת עדיין להציע, וחשוב יותר – היא גם מבצעת "ניסויים בבני אדם", במובן החיובי של העניין, בכך שהיא צוברת כמות אדירה של נתוני אמת ויכולה להתקדם ולתקן באגים במערכת. לקוחות של טסלה, ברובם (ובוודאי בקבוצות הנסיינים) מבינים – כך יש לקוות – שהם משתתפים בניסוי ורבים מהם משתפים פעולה באופן אקטיבי ותורמים הערות ורשמים אישיים.

     

     

    הבעיה המוסרית היחידה, כמובן, היא שהנוהגים בטסלה לא לוקחים את מלוא הסיכון לבדם: היות שהם נוהגים על כבישים ציבוריים הם מאלצים גם את כל מי שחולק איתם את הדרך להשתתף בניסוי של טסלה.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.