• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הכפר הבדואי ערמשה והכפרים ג'ורדיח ואל-נואקיר נטועים על גבול הצפון בתוך נוף קדומים מרהיב. מכאן אפשר לצפות צפונה אל השכנים הלבנונים, ואל נהריה, עכו וחיפה במערב

    עשן קל מסתלסל, בימים אלה של תחילת החורף, מארובות בתי האבן הגדולים שנטועים על המדרון מעל ערוץ נחל נמר. זהו הכפר ערמשה שנמצא ברמת אדמית, והוא מפיץ לכל עבר את ריח העץ שנשרף בתנורי העץ הגדולים.

    הכפר ממוקם בקצהו של אחד הכבישים היפים ביותר בישראל, כביש מפותל שמתפצל מכביש הצפון ועולה אל רמת אדמית תוך שהוא חוצב את דרכו בין סלעים כבדים, חלקם מבוקעים על ידי עצי האלון של יער אלונים גדול.

    חלק מן העיקולים חושפים את נופי בקעת שפע, מצידו השמאלי של הכביש פעורה תהום תלולה, ושביל צר מאוד מהלך על האוכף וגולש אל מערת נמר שבנחל נמר.

    בכפר ערמשה גרים בדואים, ובסגנון חייהם הם אחרים מאחיהם שמתגוררים בדרום הארץ. כאן לא תראו אוהלים עשויים מצמר עיזים וגמלים, וגם לא תפגשו בגמלים. ריח המדורות לא נישא באוויר, והתושבים מתגוררים בבתי קומות נאים ומסודרים.

    טעמו של הקפה של הבדואי בערמשה לא נופל מזה של אחיו בדרום, אבל הוא לא מתבשל על מדורה ועל גללי גמלים אלא על כירת הגז. לחלק מתושבי הישוב השכלה אקדמאית ואחדים מתהדרים גם בתואר שני מאוניברסיטת חיפה. אין הם לבושים בבגדים הבדואים המסורתיים, רובם דוברי עברית רהוטה, חלקם משרתים בכוחות הביטחון וכולם רואים כאן, על קו הגבול עם לבנון, את ביתם.

    dubi zakai4

    ברחוב הראשי בנוי מסגד בעל כיפה גדולה ונטול צריח. מכל בית מזדקרת ארובה, ולידו מסודרת ערימות עצים להסקה. סביב הבתים פזורים בוסתני דובדבנים, תפוחים וגפנים, ולצד חלק מן הבתים תלויות שרשראות של עלי טבק שמתייבשים באוויר הצלול. מעבר לגדר הגבול נראות מספר מובלעות ישוב לבנוניות.

    בתי הכפר ערמשה פרושים על שלוש גבעות ומעט צפונה משם, על גבעת סלע גבוהה, בנוי הכפר ג'ורדיח, כשהוא נטוע בנוף פסטורלי, מחובר אל העולם דרך כביש ציורי. לכיוון אחר, על גבעה נוספת, נטוע הישוב נוואקיר, טובל בנוף קדומים.

    אבל השכנים הקרובים ביותר לערמשה הם אנשי הכפר הלבנוני דהרת אל מע'ר שמעבר לגדר הגבול, ודרכה קל להבחין בילדים לבנונים משחקים לצד בתים נאים.

    dubi zakai6

    כאשר ניצבים על קצה הגבעה אפשר לתצפת ולהתפעל מ-360 מעלות של יופי כפרי, עם נוף שמשתפל בהדרגה עד לים, במערב.

    dubi zakai 5 (4)

    על פרשת דרכים לצד הכפר נטוע עץ קשיש ולידו קבר של קדוש. ענפי העץ הזה מקודשים לבדואים והם תולים עליהם פיסות בד שעליהן בקשות מהקדוש.
    אנשי הכפר מקיימים סיורים לתיירים ומארחים אותם בבתיהם, (פרטים מדויקים אפשר לקבל במקום, מן התושבים).

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 4 מנהריה צפונה ופונים מזרחה בצומת בצת אל 'כביש הצפון' (כביש מספר 899). משם פונים צפונה אל כביש 8993 לכיוון אדמית, ומממשיכים עד לסוף הדרך, אל הכפר ערב אל ערמשה.

    בסביבה 1: מערת קשת. הכביש שעולה לערמשה (8993) הוא, כאמור, אחד היפים ביותר בישראל. בעליה, ממש לפני הכניסה אל הישוב אדמית, נמצאת מערת קשת שנחשבת לאתר תיירות מוכר מאד.
    מכאן ישנה תצפית מרהיבה אל קו החוף, מה שמכונה 'סולם צור', ובימים בהם הראות טובה אפשר לראות אפילו את העיר חיפה. השביל שמוליך אל המערה בנוי מבטון, וכך יכולים גם מוגבלי תנועה על כסאות גלגלים, וגם משפחות עם ילדים קטנים בעגלות להגיע בקלות למערה.

    בסביבה 2: יער חניתה. כביש 8990, שיוצא מצומת חניתה לצד העיירה שלומי, מוליך אל יער חניתה. זהו יער קק"ל ובתוכו אתר יפה שמשחזר את ימי חומה ומגדל ואת התיישבות הראשונים במקום.
    שילוט מסודר מפנה אל מעיין 'עין כובשים' שנובע מבריכה קטנה ומימיו גולשים אל שתי בריכות קטנות נוספות. בין הנביעה לבין חלקו התחתון של הזרם סלול מסלול הליכה נעים שאורך כעשר דקות. הגשמים האחרונים, ואלה שכולנו מקווים שעוד יגיעו, צפויים לחדש את הנביעה של מעיין עין כובשים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: על גבול הצפון

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.