ארבע שעות של טיול רכוב ביער קולה וסביב הירקון ומקורותיו, ממש מתחת לאף של תושבי גוש דן
המפונקים מקרב חובבי הטיולים לא אהבו את ה'טרקטורון' ההיסטורי, ובפרט הנוסע שישב מאחורי הנהג, כמו באופנוע.
גרסה אחרת של כלי רכב לשטח, שהפכה מאד פופולרית בשנים האחרונות, היא "רכב משא" (כהגדרתו המשונה במקומותינו) ואחד מאלה הוא 'רייזר' מתוצרת 'פולריס'.
כמו במתחריו, הישיבה ברייזר היא עם הנוסע לצד הנהג, ובאופן כללי זהו כלי רכב ידידותי יותר וקל לנהיגה מ'טרקטורון' (ששמו בישראל נולד כהמצאה לשונית שמעידה על קומבינת מס, ולא על המבנה הפיזי שלו).
'רייזר', מכל מקום, מציע נסיעה נינוחה (יחסית), בתנאי שטח קשים. זהו רכב שטח פתוח שמצויד במנוע חזק שמספק 80 כ"ס, עם מתלים ארוכי-מהלך (יחסית), ובניגוד לטרקטורון הוא בנוי גם עם "כלוב" ברזל שמגן על היושבים בזמן התהפכות.
בתקופה היפה של ערב חג השבועות ורגע לפני קציר החיטה, עם השרבים הראשונים אך לפני ההשתלטות הסופית של חום הקיץ והלחות, יצאנו למסלול טיול במרכז הארץ, מרחק נגיעה מראש העין וממקורות הירקון.
הטיול בוצע במסגרת השקה לעיתונות של חברת אי-דרייב, שנועדה כמובן להפיץ את המסר לציבור, והיא יצאה לדרך מקיבוץ עינת – לא הרחק מראש העין.
גשם מפתיע, שירד יום לפני הנסיעה, השאיר אחריו שלוליות גדולות שהוסיפו מעט אתגר לטיול. יצאנו ממתחם הטיולים של חברת 'איי-דרייב', זוגות זוגות, ישובים ברייזרים ובהדרכת מדריכי החברה.
נהגנו על שבילי עפר אל יער 'קולה', יער פחות מוכר למטיילים, שמחבר את מישור החוף עם מדרונות הרי שומרון. היער נח בשלווה ירוקה בין ראש העין לישוב בן שמן, ויש בו חורשות אפלוליות של אורנים, וגם עצי אקליפטוס גבוהים.
את מרכז היער חוצה שביל מרכזי ומתפצלים ממנו שבילים צדדיים אל חלקיו השונים. בנקודה הגבוהה ביותר ממוקמת אנדרטה לזכר חטיבת אלכסנדרוני, וממנה יש תצפית מרהיבה מזרחה.
במלחמת השחרור היה כפר 'קולה' חלק מהמוצבים של הלגיון הירדני, ויריות צלפים הרגו בחיילינו. כפר קולה נכבש במהלך מבצע 'דני' על-ידי חטיבת אלכסנדורני, והאנדרטה הוקמה לזכר חללי החטיבה.
בהמשך הדרך חוצים את אפיק נחל מזור. חלק מגדותיו וערוצו יצוקים בבטון, וזה מאפשר מעט שעשועים מבוקרים עם הכלי.
לא רחוק מכאן עובר 'שביל ישראל', נושק למבצר אנטיפטרוס ולמקורות הירקון. ה"רייזר" שלנו קליל, ידידותי וזריז, מאפשר נסיעה שלווה וגם שיחה ומפגש עיניים בין הנוסעים.
בתנאי שטח קשים משלבים להנעה כפולה וכן נעילת דיפרנציאלים, כדי למנוע החלקת גלגלים. ואכן, במספר נקודות נדרש שילוב כזה, והוא מבוצע בקלות באמצעות לחיצת מתג.
גם נהגים חסרי ניסיון התגברו ללא כל קושי על המעברים הטכניים, במידה רבה בזכות רמת העבירות הגבוהה של הרייזרים.
בדרך טעמנו את ריחות שדות השלף, החיטה שזה עתה נקצרה וריחה עודו מרחף באוויר.
מסלול הטיול ארך כארבע שעות. תחילתו בערוץ נחל שילה, לאורך קו המתח הגבוה שחוצה את המדינה (קו 400). עמודי חשמל ענקיים ולצידם שביל כורכור בוגדני.
על הגבעות שמעל נחל שילה עצרנו לתצפית מרהיבה, גבעות שומרון במרחק נגיעה, ומולנו גדר ההפרדה.
שלב אחרון במסלול הוא נהיגה בשבילים הצרים שסביב נחל הירקון. חלקם הם כעין מנהרות אפלוליות של צמחי קנה, פלגים זעירים חורצים מידי פעם את הדרך, מגששים את דרכם לאיחוד עם נחל הירקון.
בשונה מחלקיו המרכזיים והמערביים של הנחל כאן המים נקיים, הנחל מתפתל ומתחתר, ויוצר פינות חמד ומקומות קסומים על הגדות, תחת עצי אקליפטוס ענקיים וכבדי-ענפים שנטועים ממש על קו המים.
בחלק מקטעי הנחל ממלאים את ערוצו נופרים – עלים ירוקים ונאים שצפים על פני המים, מעוטרים בלהקות שפיריות שמרחפות במחול חיזור עדין. עצרנו באחת מפינות החמד הללו ותוך רגע או שניים כבר ליחשה הגזיה והוכן קפה ריחני. הסבר קצר של המדריכים אודות הצמחיה ומסלולו הארוך והמפותל של הירקון בדרכו אל הים, כמה מילים לגבי אופן הנהיגה בתוך המים, שצפויה בהמשך, קפה ותחילת תנועה.
מעט יותר מארבע שעות ארך הטיול כולו, ובסיומו ירדנו מחוייכים ומכוסי בוץ באתר של אי-דרייב בקיבוץ עינת.
זהו טיול שונה ואחר, שיכול לקסום למי שאין ברשותו רכב שטח ובכל זאת רוצה להתנסות בנהיגה כזאת. אין צורך בידע מוקדם, לא בנהיגה ולא בניווט, היות שהטיול כולו מובל על-ידי מדריכים מנוסים בנהיגת שטח ובהדרכת טיולים. הדרישה היחידה, למי שמעוניין לנהוג, היא רישיון נהיגה במכונית.
עלות החבילה הבסיסית ביותר – טיול זוגי למשך שעתיים שכולל את כלי הרכב ומדריך, היא 700 ש"ח, ובהתאם למורכבות הטיול. אפשר לארגן קפה ועוגיות במהלך המסלול, בתיאום מראש.
איי-דרייב, קיבוץ עינת, 1-599-50-99-50 מתאים גם לקבוצות וגם ליחידים. בתאום מראש.