• Ad
  • רק 20 ק"מ מפרידים בין צומת נחשון שליד רמלה לצומת שמשון שליד בית שמש, אבל אלה גדושים באתרי נוף ומורשת רבים. טיול קצר ומלא חוויות קרוב לגוש דן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אולי ניצלתם היטב את תקופת החגים ולא הפסקתם לטייל, ואולי עבדתם או שנבצר מכם לצאת מן הבית – כך או כך, אם אתם תושבי המרכז תוכלו לנצל את סוף השבוע האחרון של "תקופת החגים" לטיול קצר ומהנה קרוב לבית.

    אורך הדרך שבין רמלה לצומת שמשון הוא בקושי 20 ק"מ, ולמרות זאת קשה להאמין כמה אטרקציות ומקומות נחמדים פזורים לאורכה.

    נקודת המוצא שלנו היא מחלף נשרים אשר מחבר כמה מן הכבישים החשובים בשפלה. תושבי דרום גוש דן יכולים לצאת לדרך על כביש 431 החדש, מחולון אפשר להמשיך ישר על כביש 44, מכיוון לטרון אפשר להגיע עם כביש 424, ומצפון ודרום אפשר להגיע עם כביש 6.

    מכל מקום ממנו נגיע נמשיך אל כביש 44, כביש ספוג יופי משני צדדיו, אשר יורד דרומה אל צומת נחשון. הפעם נתייחס רק לקטע הקצר שבין מחלף נשרים לבין צומת שמשון, מעט יותר מ-20 ק"מ, ולא נשכח שההתייחסות שלנו היא בקושי אל מחצית המקומות שלאורכו.

    כביש 44 היא כביש דו מסלולי אשר נושק למספר ישובים, חלקם חקלאיים, לצד אתרי טיול ויערות. כבר בתחילת קטע הכביש אפשר להבחין, מימין, בשלכת שמטפסת לאיטה בכרמי הענבים, כשהגפנים מצהיבות ומזהיבות. אלה הכרמים של יקב כרמי יוסף.

    יקב כרמי יוסף: בשנת 1999 החליטו פרופסור בן עמי ברבדו, ותלמידו לשעבר פרופסור עודד שוסיוב, חברי הסגל האקדמי של האוניברסיטה העברית בירושלים, לממש את הידע הרב שצברו בגידול ענבים וייצור יין. יחד הקימו את יקב 'כרמי יוסף' אשר מייצר את יינות ברבדו.

    היקב נמצא בלב כרם משפחת שוסיוב, משפחה בעלת מסורת בת 130 שנים של גידול כרמים. תהליך ייצור היין מתחיל זמן קצר מאד לאחר בציר ידני שמבוצע עם עלות השחר.

    היין מיוצר בטכנולוגיה חדשנית שמבטיחה יין בעל איכויות גבוהות מבלי לאבד את ארומת הפרי. הכרמים עצמם מסודרים כבמסדר לכבוד הנוסעים על הכביש, ואפשר לסטות מן הדרך ולנסוע אל מבנה היקב. עם מעט מזל תגיעו בשעת סיור או טעימות.

    כך מגיעים: כרם שוסיוב ויקב כרמי יוסף נמצאים מיד לאחר הישוב בית עוזיאל, מצד ימין, הכניסה מסודרת ועם שילוט.

    יער המגינים: חולפים על פני הישוב כרמי יוסף, ישוב פורח שמרבית תושביו יוצאי כוחות הביטחון. בהמשך, משמאל, כניסה ליער יפה ששמו "יער המגינים".

     

    יער המגינים
    יער המגינים

     

    ביער דרכים סלולות שמתפתלות בין עצי האורן. זהו יער קק"ל אשר מוקדש להנצחת חללי צה"ל. דרכים רבות מוליכות אל פינות יפות אשר מוקדשות לזיכרון, ואלה טבולות בצללי עצי האורן, שחלקם גולש במדרון מיוער אל עמק איילון. כבישי היער מוליכים צפונה, ומאד מומלץ לנסוע בהם עד לקצה.

     

    אנדרטה ביער המגינים משואה לתקומה
    אנדרטה ביער המגינים משואה לתקומה

     

    חשוב לשים לב לרוכבי אופניים – שבילים רבים נסללו ביער עבורם ובמטרה שלא ירכבו על כביש 44 הסואן.

    צומת נחשון: בהמשך כביש 44 מגיעים אל צומת נחשון, אחת מנקודות המפגש הראשונות בישראל לקבוצות גדולות של רוכבי אופניים.

    הוותיקים בינינו יזכרו היטב את הצומת ואת תחנת הדלק הקטנה, והלא מאד מרשימה אם יורשה לנו, שניצבה שם בעבר. מה שכן הרשים, במיוחד את אלפי החיילים שעברו שם במהלך השנים בדרכם לירושלים וממנה, הייתה הגברת שרה שעבדה במסעדה-מזנון שהייתה צמודה לתחנה.

    שרה, שהטבע חנן אותה ביופי רב, משכה את עיניהם של חיילים ונהגים רבים שהקפידו לעצור כאן במיוחד בשבילה.

    לפני מספר שנים נבנתה תחנת הדלק מחדש, וכעת היא מודרנית ויש בה חנות נוחות ואפילו סניף דואר למאחרים בתשלומים.

    המקום משמש כתחנת עצירה ומפגש לרוכבי אופניים שמשאירים כאן את מכוניותיהם ויוצאים לרכיבה בסביבה.

    הכניסה לצלפון: כביש 44 פונה מזרחה מצומת נחשון, ומשני צדדיו נפרסים שדות חקלאיים ויערות אורנים צפופים. ממש בכניסה למושב צלפון, משמאל, נטוע יער אורנים חביב על גבעה. זו פינה יפה, ובה ספסלים, וזהו מקום ראוי לעצור לקפה ולארוחה קלה. בתחילת החורף (דצמבר-ינואר) נמלא כל האזור במרבד רקפות מרהיב, ובין הפרחים מתפתל שביל הליכה שעולה אל ראש החורשה.

    גיזו: (מסלול נחמד לרכבי שטח), ביציאה מיער צלפון, במקום לשוב אל הכביש נמשיך דרומה על כביש פנימי אל הישוב הקהילתי גיזו.
    בכניסה לישוב, משמאל, חולפת לצד הבתים והשדות דרך עפר שיורדת אל נחל הראל. זהו מסלול מתאים וראוי לרכבי שטח.

    מערכת השבילים מוליכה מכאן אל כפר אוריה, ודרומה עד לקיבוץ צרעה ולמנזר היפה דיר ראפאת, ואל יקב מוני שנמצא מתחתיו. סביב כפר אוריה פזורות מספר גבעות שמזמינות לטפס עליהן ברגל או ברכב שטח לתצפית נוף.

    כפר אוריה: לאחר שנשוב אל כביש 44 נכנס וניסע על הדרך הציורית שמוליכה אל המושב בעל ההיסטוריה המפוארת כפר אוריה. במרכז הישוב נמצא חאן עתיק, אשר נבנה בראשית המאה שעברה לטובת נוסעי הדיליג'אנסים מיפו לירושלים.
    בכפר אוריה, אשר הותקף פעמים רבות על-ידי הערבים תושבי הסביבה וננטש פעמיים, פעל בין השאר א.ד. גורדון, בן העלייה השנייה אשר סימל את רוח פועלי העלייה והיה אב רוחני ומנהיג אהוב.

     

    יקב קדמא בכפר אוריה
    יקב קדמא בכפר אוריה

     

    בקצה המושב, במקום יפה אשר צופה אל הנוף, ניצב יקב קדמא. הכנת היין ביקב זה מבוצעת בדרך מיוחדת, בתוך כדי חרס ענקיים אשר הובאו לכאן בדרך לא דרך מגרוזיה.
    לינה, הייננית החיננית, תזמין אתכם ללגום יין. כדאי לשבת ולצפות בסרט שמתאר את ייבוא הכדים לישראל. מבנה היקב מוגדר כ"ירוק" וידידותי לסביבה.

    אם תצליחו לשכנע את פרנסי המקום הם יפתחו עבורכם את בית העם, כדי לראות את אחד מציורי הקיר המיוחדים שצייר הצייר אברהם אופק בשנות החמישים. זהו ציור מרהיב שעדין נשמר בצבעיו היפים.

    מצפה הראל: מזרחית לכפר אוריה, על כביש 44, נמצאת מצד שמאל כניסה משולטת אל כביש מפותל שעולה בין כרמים לנקודת תצפית גבוהה. כאן ניצבת אנדרטה שמספרת את סיפור 'דרך בורמה' – דרך שנפרצה במהלך מאי 1948 סביב שער הגיא אשר נשלט בידי ערבים שמנעו את המעבר לירושלים.
    בדרך בורמה הובאה אספקה לתושבי ירושלים הנצורים, וכיום היא משמשת כנקודת ההתחלה מומלצת למסלול נסיעה (או רכיבת אופניים) לכיוון עיר הבירה.

     

    דרך בורמה
    דרך בורמה

     

    חלקים של הדרך הזו לא מתאימים לנסיעת מכוניות נוסעים אלא לכלי רכב בעלי עבירות בלבד.
    דרך בורמה משולטת היטב, וחולפת בתוך נופים מרהיבים. המבנה בן שתי הקומות, אשר ניצב בין העצים, שימש בתקופת המנדט כבית ספר לילדים ערבים תושבי הסביבה.

    יער הנשיא: בתקופת הרשעתו של הנשיא קצב הועלה רעיון לשנות את שם היער, אך ממילא הוא נושא שני שמות. השם השני, המוכר יותר, הוא 'דרך הפסלים'.
    זהו פרויקט יפה של קק"ל שיצרה בתוך היער דרך יפה עם תצפיות נוף מרשימות. לאורך הדרך מוצבים פסלי אבן מיוחדים שרובם קשורים לאזור הגיאוגרפי, בין צרעה לאשתאול, מקום מחייתו של שמשון הגיבור.

    הפסלים, רובם חצובים באבן, נוצרו בידי אמנים שונים, ולצד כל פסל מוטבע שלט עם שם הפסל שיצר אותו, ושם הפסל. כך תוכלו לראות את 'מסרקות דלילה', מספר פסלים נוספים בהשראת שמשון ודלילה, וגם פסלים בנושאים אחרים שבחרו האמנים. לאורך דרך הפסלים פזורים מקומות רבים מאד שבהם אפשר לערוך פיקניק נעים בחיק הטבע.

     

    דרך הפסלים ביער הנשיא
    דרך הפסלים ביער הנשיא

     

    כמה יציאות קיימות ליער הנשיא, אחת מהן יורדת עד קיבוץ צרעה, ואם מקפידים לעקוב אחר השילוט מגיעים אל תל צרעה אשר מיוחס לקברם של שמשון הגיבור ואביו מנוח, ולצדו פעורה מערה גדולה. מכאן ישנה תצפית נוף מרהיבה לכיוון העיר בית שמש.

     

    תל צרעה קבר שמשון הגיבור ואביו מנוח
    תל צרעה קבר שמשון הגיבור ואביו מנוח

     

    רכבי שטח יכולים להמשיך ולטפס אל נקודת תצפית רחבה עוד יותר, אשר משקיפה אל עבר מישור החוף מחד, והרי ירושלים מאידך. מכאן סלול גם שביל הליכה יפה שמוליך אל מצפה עופר שעל הר תנופה (גובה 389).

    קבר דן: דן, בנו של יעקב אבינו, נקבר על פי המסורת בנחלת שבט דן, בצרעה. (סברה אחרת, אגב, היא שדן נקבר דווקא בעמק יזרעאל).
    בכל ערב של ראש חודש מתכנסים כאן אלפי מתפללים, חלקם מהלכים בלילה כסהרורים נושאים תפילה ופנס קטן אל תל צרעה הסמוך שבו, כאמור, נמצא קברם של שמשון ואביו מנוח.

    יער אשתאול: אחד היערות היפים של קק"ל נטוע לפני צומת שמשון, מצד שמאל. הכניסה ליער משולטת, וממש בכניסה נמצאת משתלה גדולה של קק"ל, שממנה נשלחים שתילי העצים לכל יערות הקרן הקיימת.
    העליה מתחילה מיד לאחר הכביש, ומסתיימת בדרך עפר, במקום תצפית יפה עם מרפסת נוף ושולחן אבירים לפיקניק. היער מוקדש ליהדות דרום אמריקה, ויש בו פינות ישיבה יפות. כדאי להתרכז בחלק העליון ביותר, שבו אפשר לנשום אוויר פסגות וליהנות מנוף מרהיב.

     

    פינת ישיבה ביער אשתאול
    פינת ישיבה ביער אשתאול

     

    צומת שמשון: אורך הדרך מצומת נחשון לצומת שמשון הוא בסך הכל כ-20 ק"מ, אבל כמעט בכל עיקול ופניה יש מה לראות, לשמוע ולטעום.
    בעבר, לפני סלילת כביש מספר 1, היה צומת שמשון תחנה מרכזית בדרך משפלת החוף אל עיר הבירה, וכל כלי רכב שעלה מזרחה עבר דרך כאן. במקום זה הייתה תחנה להחלפת אוטובוסים, ורבים מבין המבוגרים עדיין זוכרים את הצומת הזה.

    לא רחוק מכאן נמצאים מפעלי 'נחם הרטוב', מהם יצאו 35 לוחמי 'מחלקת ההר' אשר נשלחו לתגבר את לוחמי גוש עציון ונטבחו על-ידי המון ערבי ב-16 בינואר 1948 בגבעת הקרב בסנסן. אתר זיכרון וחורשה לזכרם הוקמו בכניסה לישוב נחם, מדרום לצומת שמשון.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: מצומת נחשון לצומת שמשון

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.