• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    נסיעה לאורך דרך נחל שקמה נדמית בימים אלה לביקור בטוקסנה. החיטה צובעת את העולם במרבדים של ירוק, והכלניות החלו להבעיר את הנוף באדום. המסלול הצהוב הפך בין לילה לירוק

    זה היה בסוף חודש יוני: החיטה כבר בשלה, השדות החקלאיים פרושים סביב ספר-המדבר, קומביין ענק חלף בשדה קמה, ליקט את גרעיני החיטה והותיר מאחוריו שורות של אלומות קצוצות ראש.
    יצאנו אז, רגע לפני 'צוק איתן', לטייל ב"אזור מלחמה" בין אור הנר לבין ברור חיל: שני קיבוצים ששוכנים מצדדיו של כביש אחד וכל קיבוץ מעודד נבחרת אחרת במשחקי גביע העולם בכדורגל שנערכו באותם ימים.

    סביב הקיבוצים ביקרנו באזור מרהיב ביופיו גם בתחילתו של קיץ ישראלי, בזכות שדות זהובים שפרושים עד לאופק, גוונים של זהב החיטה, הצומח הקמל של שלהי האביב. אבק כבר נישא באוויר באותם ימים, שיבולים נקשו אחת לשנייה ברוח, מצהירות עד כמה כבד וראוי הוא משאן.
    רק חצי שנה חלפה מאז אבל נדמה שמדובר בימים כל כך רחוקים ובמדינה כל כך אחרת…
    בימים אלה נשוב לדרום המהמם ואל אותו אזור בדיוק, אל 'שביל השקמה' ונכון יותר: 'דרך השקמה'. מי ששמע בעצתנו ונסע לאורך מסלול זה בקיץ יגלה מקום שונה שבאמת נדמה להיות ארץ אחרת. קשה להאמין איך שינה הנוף את צבעיו, ובעיקר עד כמה הוא מזכיר כעת את גבעותיה הירוקות והרכות של טוסקנה שבאיטליה.

    על 'דרך השקמה' אפשר לנסוע ולטייל עם כל כלי רכב, להגיע איתה את מרחבי צפון הנגב, ולחוש את הטבע בלי אף מפגש עם עמודי חשמל, מקומות ישוב או בתים.
    שדות, שדות ועוד שדות מלוא העין, וחורשות אורנים עתיקות, או, כפי שאנשי קק"ל אוהבים לכנות את הדרך: "מסדרון אקולוגי שהולך ונמתח בגבעות הדרומיות של ספר-המדבר (צפון הנגב).
    'דרך השקמה' נושקת לערוץ נחל שקמה, אשר מתחיל את דרכו בשפלת יהודה ואוסף אליו את מי הגשמים שמברכים את ספר-המדבר. הוא בולע לקרבו את מימי נחל אדוריים אשר בעצמו מנקז את הגשמים ממורדות הרי חברון, ולאורך הדרך אוסף כמויות מכובדות מאד של משקעים ומוליך אותם, בימינו, למאגר ענק שנבנה ליד קיבוץ זיקים.

    dubi zakai 1.15-3

    קברניטי קק"ל הכשירו שביל יפיפה לצד הנחל, ובזכותו נחשף המטייל לנוף מרהיב ולשדות החקלאיים הזרועים שצובעים בימים אלה את העולם בירוק עמוק ומשובב נפש. הנסיעה לאורך השביל קלה, שכן הוא מוכשר היטב, ואין תחליף לתחושת השחרור שחווה מטייל אורבאני שנוסע על מסלול בלב הטבע, ללא כל הפרעה מעשה יד אדם.

    שביל 'דרך השקמה' מלווה את נחל השקמה לאורך כ-60 קילומטרים, מן האזור שליד קיבוץ דביר ועד לחוף זיקים במערב. החלק היפה יותר, לטעמי, ודאי המוסדר יותר לתנועה, נמצא בין שמורת פורה במזרח ועד לכביש שבין אור הנר לברור חיל.
    גשמי החורף כבר העירו לחיים חדשים את ספר-המדבר. זה החל עם פלומתה הרכה של החיטה שנזרעה לכל אורך השביל, צבעה ירוק זוהר והיא עוטפת את הגבעות בשטיח רך. בצדי הדרך נדלקו כבר כלניות אדומות והשנה הן נדמות לי כאילו גבוהות מכרגיל. בשבועות הבאים יתרבו שטחי הכלניות והדרום עולו ייצבע באדום מהמם.

    'דרך השקמה' הוכשרה, כאמור, והיא אחת היותר מוסדרות בארץ: לאורך השביל הוצב שילוט מסודר ובשולי השלטים הוטבע 'ברקוד' מיוחד לטובת בעלי הטלפונים "החכמים": סרקו את הברקוד ותקבלו ישירות למכשיר הנייד שלכם הרצאה מעניינת אודות האזור בו אתם נמצאים.

    dubi zakai 1.15-2

    שמורת פורה: בימים אלה החלו כבר לפרוח הכלניות בשמורת פורה, גבעה גדולה שסמוכה לכביש 40 על גדת נחל פורה, שהוא אחד מיובלי נחל שקמה. בשמורה צומחים פרחים רבים, ומוגנים כמובן, בהם לשון הפר, שמשון הדור (שצבעו ורוד), ובעיקר כלניות. בימים בהם יורד גשם רב, וזרימת המים חזקה, ממלא ערוצו הזעיר של נחל פורה את מאגר פורה, ובלב השמורה סוכר סכר את הערוץ ויוצר אגם נחמד.

    הגשר התורכי: שביל להולכי רגל (מסומן בירוק) מוביל דרך סוללה גבוהה אל שרידי גשר רכבת שנבנה בימי הטורקים מעל ערוץ נחל פורה. הגשר נהרס ברבות השנים, אבל שרידי קשתות הגשר יפים מאד.
    הגשר עצמו, אגב, נבנה בחיפזון כחלק מהקמתה המהירה של מסילת ברזל דרומה, אל קווי החזית בתקופת מלחמת העולם הראשונה, אך לא ממש סייע לטורקים שנחלו מפלה צבאית לבריטים בסיני ולאחר מכן ברחבי ארץ ישראל.

    dubi zakai 1.15-4

    תל נגילה: נקודת תצפית יפה על כל האזור ומקום נהדר לעצירת קפה. מסביב הכל חוגג בירוק ונדמה כאילו שסוחר שטיחים עורך פסטיבל מכירות ומציע את מרכולתו. שבילים חורצים את השטחים הירוקים ובראש התל נטוע עץ אשל ענק שהפך לנקודת ציון באזור.

    dubi zakai 1.15-1

    ערוץ נחל סד: מסלול הליכה בתוך הערוץ הלבן של נחל סד. המון כלניות פורחות במדרונותיו של ערוץ זעיר בו זורמים מי הגשמים.
    זהו שטחה של חווה חקלאית, חוות פיליפ, לכן יש להקפיד שלא לעבור את הגדרות, לא לעלות על שטחי הגידולים ולהניח לפרות לרעות בשלווה.

    כך מגיעים: נוסעים בכביש 40 מקריית גת אל צומת בית קמה. פניה אל שמורת פורה מותרת ואפשרית רק לנוסעים מצפון לדרום, לכן מי שמגיע מדרום ייאלץ לנסוע צפונה ולבצע פניה בצומת הבא. השילוט 'שמורת פורה' ניצב בקילומטר ה-215 על כביש 40.

    מכאן מתחיל שביל, עם סימון שבילים שחור, שיוצא מכביש 40 ומגיע עד לכביש 232 ליד קיבוץ ברור חיל. ממשיכים עד לצומת טי שממנו אפשר לפנות שמאלה לכיוון קיבוץ רוחמה, או ימינה (סימון שביל אדום). אנחנו נפנה ימינה ונמשיך כמעט עד לתל חסי, שם נפנה שמאלה (סימון שביל ירוק), מזרחה, עד לקיבוץ ברור חיל ואל היציאה לכביש 232.

    אזהרה: בעת סערות וגשמים עזים נסחפות לפעמים דרכי הכורכר, והדרך משתבשת ולא מתאימה למכוניות נוסעים. נא לא להתעקש, מכיוון שמהר מאד מגיעים למצב של התחפרות ותקיעה, עדיף לא לנסות לעבור אלא לשוב לאחור. במקרים כאלה חשוב לא להתקרב יתר על המידה אל ערוץ נחל שקמה, שכן זרם המים מהיר ומסוכן.

     

    עוד תכניות לשבת באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לשבת: ירוק, אדום וזורם על גדת נחל שקמה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.