• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

ארבע שנים חלפו מאז אסון השריפה בכרמל והפצעים השחורים שנותרו על ההר מכוסים בפלומה ירוקה של צמחיה. החורף הגיע אל הר הכרמל. טיול זיכרון

ארבע שנים מלאו בימים אלה לאסון השריפה בכרמל, אשר גבה קורבנות רבים כל כך, והכאב על החללים מדמם.
    הטבע, חזק כנראה מכל מה שאנחנו מסוגלים לעולל לו, מתגבר אט אט על הטראומה ואת הכתם השחור שצרבה השריפה ביער האורנים כבר מכסה פלומה ירוקה ורכה של צמחיית חורף.
    פה ושם מעידים עדיין גזעי עצים שרופים על האסון, ולצד עיקול הכביש שבו נהרגו הסוהרים, השוטרים והכבאים הוקמו מגרש חניה נוח ואנדרטה מכבדת, שממנה נשקפת תצפית מרהיבה אל ערוץ נחל אורן.
    כביש 721 הצר והמפותל פולח נוף מרהיב תוך שהוא מטפס מצומת אורן אל צומת דמון, בדרך אל המוקד שבו הוצתה התבערה. הטיול השבועי שלנו מוליך אל חורשה צמודה לעוספיא, אשר ניצלה בנס מלהבות האש.

ממערב לעוסיפיא, צמוד אל בתיו הקיצוניים של הישוב, נטוע חורש אורנים צפוף ואפלולי. שביל שנחרץ על-ידי הגשמים האחרונים, ולמרבה הצער גם מטונף בפסולת של הישוב, מוליך אותנו למחוז חפצנו.
    מאחורי המכשול הלא מכבד הזה נמתח כביש סלול וצר ומתפתל לאורך של כאלף מטרים בתוך יער האורנים הצפוף. בקצה הדרך הסלולה הוקם אתר זיכרון בלב קרחת יער מוארת. האתר המטופח מוקדש לזכר שמונה קצינים וחיילים שנפלו על גדות התעלה במאי 1970, ומהווה דוגמא טובה לאופן שבו ראוי היה לתחזק את כל אתרי הזיכרון.

מדרגות אחדות מובילות אל קיר הנצחה שעליו מוטבעים שמותיהם ודיוקנאותיהם של שמונת החללים. המקום מיוחד בפשטותו ונטוע בהרמוניה מושלמת עם מרחבי הטבע שסביבו. על במת אבן גדולה הוצב תותח, הבמה מוקפת גדר אבן שעליה הוטבעו שמות 12 שבטי ישראל.
    מדרגות אחרות מוליכות מחלקו התחתון של האתר אל החורש, ותצפית מרהיבה על עמק זבולון ועמק יזרעאל נשקפת ממרפסת נוף מסודרת.

dubi zakai 10 (3)

מן האנדרטה, על שבילים שפולחים את היער הצפוף, נפתחים מסלולים להליכה, רכיבה על אופניים וגם לנהיגה על רכבי שטח. במדרון, בצל האורנים, הוצבו שולחנות פיקניק וכך מתאים המקום הזה לבילוי משפחתי שכולל ארוחה וטיול.

dubi zakai 12 (2)

כך מגיעים: מצומת דמון נוסעים על כביש 672 לכיוון דרום מזרח, אל עוספיא. כעבור כקילומטר, ברגע בו מופיעים הבתים הראשונים של הכפר, פונים שמאלה אל עליה חדה לכביש צר. שלט קטן שעליו הכיתוב 'מצפור סגן איזן דוד' מסמן את הדרך, ובקצה העלייה ניצב בית בגוון ורוד.
    מכאן ממשיכים על כביש משובש לאורך כ-400 מ', משמאל ניצבת שורת בתים, ובמורד הכביש מוצב שלט עץ נוסף שמכוון אל מצפור סגן איזן דוד. בהמשך מתפצלים השבילים וממשיכים בירידה לאורך כחמישים מטרים על שביל משובש שבו יש לנהוג מאד בזהירות עם מכוניות נוסעים.

לחובבי ההליכה: כאן עובר 'שביל ישראל', וזו ללא ספק בחירה נבונה של יוצרי השביל (סימון שביל ישראל וסימון ירוק). כאן אפשר להשאיר את כלי הרכב ולצאת לצעידה ביער, אל הפריחה ואל הנופים המתגלים למטה, מצפון ומערב.
    בהמשך השביל נחשפים לאיטם מראות קו חוף הים צפונה, הקריות, עכו, וביום בהיר אפשר לראות אפילו את ראש הנקרה וגם את האוניות שממתינות להיכנס בשערי נמל חיפה.
    השביל הירוק מסתיים בצומת שבה פונים שמאלה (סימון שביל אדום). כאן, בין העצים, נחשפת תצפית אל הנמל. בקרחת יער גדולה פונים ימינה, צפונה, אל שביל רחב שיורד והופך לשביל צר בין אורנים צעירים (ללא סימון). בקצה השביל ניצבת "זולה" שממנה ישנה תצפית מדהימה על מפרץ חיפה והנמל.

בסביבה: אירוח דרוזי. תושבי עוסיפייא משתוקקים לאורחים. כמה משפחות מארחות בביתן, מפגש עם מטיילים וארוחה דרוזית משובחת. מדריכים בני המקום מולכים מטיילים בין השבילים, ביערות, וגם במרכז העתיק של הכפר www.el-carmel.co.il.

אל כרמל, 052-4535100. הסיור והאירוח בתשלום.

עוד תוכניות לסופהשבוע באתר הבית של דובי זכאי

• Ad

טיול לשבת: אל הכרמל המשתקם

רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו.

אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.