• Ad
  • בלב רמת יבנאל מפכה מעיין 'עין אולם' אל תוך מבנה סגור ויוצר בריכה אפלולית ונעימה לשכשוך ביום קיץ חם. כדי להגיע לשם אפשר לטייל ברגל, לרכוב על אופני שטח או לנהוג ברכב שטח
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פעם, לפני שלצד כל בית חנה קרוסאובר אופנתי, רבים רכשו "ג'יפים" מסוקסים וטנדרים עם הנעה כפולה, ובסופי השבוע נרשמו על כל שביל בישראל עומסי תנועה לא קלים, ותחת כל עץ רענן חנה רכב שטח.

     

     

    מאז החליפו הקרוסאוברים הרכים את ה"טראנו" וה"טרופר", חברות ה'לואו-קוסט' הפכו את יעדי הנופש בחו"ל לזולים יותר מאשר צימרים בישראל, ניסאן טראנו כמעט והפך לרכב אספנות, ומי שבאמת אוהב ויודע לנהוג בשטח ולשמור עליו יכול רק לברך על השקט והשלווה.

    השבוע, אחרי לא מעט שבועות שבהם חיפשנו ומצאנו שלווה במקומות קרובים לבית אך ריקים מאדם, נטייל אל פינה נעימה בארץ ישראל שבה אפשר להתארגן לשנת לילה "במגבלות התו הסגול". לצורך זה אמנם לא נצטרך לטוס לחו"ל (וגם אי אפשר), אבל כן נזדקק לכלי רכב עם הנעה כפולה, או, לחילופין – לאופני שטח, תרמיל גב גדול וכושר טוב. משפחות שמצוידות בקרוסאובר עם הנעה קדמית יכולות לבחור בבילוי משפחתי מעניין אחר, עליו נספר בסוף. בכל מקרה, וליתר ביטחון (בעיקר אם אנחנו עם רכב שטח), נצטייד גם בחבל טיפוס באורך של כחמישה-שישה מטרים.

    השבוע נבקר במעיין 'עין אולם', אשר נחבא בין גבעות רמת יבנאל, בנ.צ 730513/247197. סביב המעין, אשר נובע בכל ימות השנה, נבנה מתי שהוא מבנה בטון בגודל של כשלושה על שלושה מטרים, ודרך פתח קטן באחד מקירותיו זורמים מים אל בריכה פתוחה ורדודה שנבנתה כדי להשקות עדרי בהמות.

    עד למלחמת העצמאות שכן לא הרחק מכאן הכפר הערבי 'עולם', אשר בעצמו נבנה על שרידי ישובים קדומים יותר. בתקופת התלמוד שכן כאן הכפר 'אולם', ובין התקופה החשמונאית לתקופה הביזנטית התקיימו בו ככל הנראה חיי קהילה יהודיים שהפכו עם הזמן לנוצריים. בין השאר התגלו כאן שרידים של מבני ציבור ובהם כתובות ביוונית, ושרידי בית כנסת.
    אזור המעיין, שסביבו צומחת צמחייה סבוכה ושופעת צל, נמצא בלב ארץ החיטה של רמת יבנאל, במזרח הגליל התחתון. על שדות החיטה הקצורה נחות עדיין 'באלות' ענקיות של קני שיבולים שגלולים בגלילי ענק, ואלה נחזות לעת שקיעה כענקים שמטילים צל על השדה. בשבועות הבאים יעלו טרקטורים ענקיים על השדות וינעצו בהם את שיני הפלדה של מחרשות, וגוון הזהב של שדה השלף יהפוך לחום כהה מרגבי אדמה.

    אל מול רמת יבנאל רחבת הידיים ניצב הנוף המשכר של הר תבור העגלגל, ואנחנו יוצאים לדרך שאורכה כ-12 קילומטרים, בין אם ברכב שטח, על טרקטורון, על אופני שטח או ברגל – מן הישוב כפר קיש, לפי סימון שבילים ירוק או סימון שביל ישראל. רוב הדרך מישורית, ומפעם לפעם נעלה בעליות מתונות. כאשר נתקרב אל מבנה המעיין לא נוכל לפספס אותו, או את עצי השיזף ואת עצי האלה האטלנטית רחבת הנוף שצומחים בקרבתו.

     

     

    אפשר לשכשך רגליים בבריכה החיצונית, אם כי אלה לא תמיד נקיים, אבל "הגביע הקדוש" נמצא בתוך המבנה, וכדי להגיע אליו חייבים להקפיד מראש על מספר כללים. ראשית, חשוב לוודא שאל תקרת המבנה מחובר חבל ושמצבו טוב ויציב, אחרת יהיה לנו קשה מאד לצאת בחזרה החוצה (אם טרחנו להביא חבל משלנו צריך לאבטח אותו כראוי). שנית, אנחנו נכנסים, נמצאים ויוצאים על אחריותנו בלבד – וחשוב לשים לב לילדים ולמי שמתקשים בטיפוס ולהגן עליהם. שלישית, חשוב לשים לב לא להשאיר ציוד מחוץ למבנה אם כולם נמצאים בתוכו ואין מי שישמור. בימים אלה של קורונה חשוב להקפיד גם של "להתערבב" עם קבוצות אחרות שכן בתוך המבנה אי אפשר לשמור על ריחוק חברתי.

    נביעת המעיין בוקעת מחלקו התחתון של הקיר המזרחי של המבנה וגובה מפלס המים נע ברך כלל בין מטר למטר וחצי או מקסימום שניים. החלל הפנימי חשוך, נעים וקריר ומי הבריכה הסגורה הזאת נקיים (ואולי גם טובים לשתיה, אם כי לא מומלץ לנסות). על גג המבנה ישנם שני פתחים קטנים שמבעדם אפשר להיכנס ולצאת, ולאחר הטבילה הצוננת אפשר לצאת ו"להתחרדן" על הגג, בתנאי שהגענו בשעה לא לוהטת במיוחד. אגב, לא להיבהל – בתוך מי המעיין שוחים דגים קטנים אשר מתחככים במבקרים.

     

     

     

    מעין אולם הוא אחת הנקודות על 'שביל ישראל' שבה מטיילים עוצרים למנוחה או אף לשנת לילה, לא רק בזכות המעין עצמו אלא גם בזכות העצים הבוגרים והסבוכים ששתולים סביבו, הדשא הנעים והנוף הנהדר שכולל גם את כפר קיש ממזרח ואת מנחמיה ממערב. מי המעיין זורמים דרך הבריכה החיצונית וממשיכים לתוך ערוץ נחל אולם שנותר ירוק וחי לאורך השנה כולה.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 65 מכיוון עפולה אל צומת גולני ופונים מזרחה בצומת גזית אל כביש 7276 שמוליך אל כפר קיש. מן הכניסה האחורית של כפר קיש ממשילים עם השביל עד לנקודה שבה הוא פוגש שביל עם סימון שבילים ירוק או סימון שביל ישראל לכיוון כללי מזרח עד למפגש עם עין אולם. אפשר, כאמור, לצעוד ברגל (הדרך חשופה, ארוכה ולא מוצלת) או לנהוג ברכב שטח או לרכוב על אופניים. מפת סימון שבילים מספר 3 – הגליל התחתון, העמקים והגלבוע.

     

     

     

    מי שלא רוצה לנהוג עם הרכב שלו בשטח או להזיע ברגל או על אופניים יכול לתאם מראש עם אנשי חברת 'טיולי נחל תבור' שמבצעים טיולי טרקטורונים וריינג'רים מודרכים בסביבה (050-5496436). החבר'ה האלה מציעים מגוון טיולים, ובין השאר גם אפשרות לבקר בשלושה מעיינות בסביבה, בהם גם עין אולם.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: עם רכב שטח אל עין אולם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.