• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שיפולי דרום רמת הגולן גולשים במזרח אל הערוץ העמוק של נהר הרקד, שמפריד בין ישראל לסוריה. שטיח של פריחה נח על הגולן ומתוכו מציצה עין הטורקיז של מעיין אי"ה

    צילומים: דובי זכאי

    ראש חלקה הדרומי של רמת הגולן שטוח וקטום, שוליו גולשים בתלילות אל הכנרת במערב, ואל ערוץ עמוק ופרוע שחרץ נהר הרקד במזרח. שטח זה מכונה ה"פלאטו".

    שעת בוקר נעימה מקדמת את הנוסעים על כביש צר, שבמקומות שונים נדמה שהוא בנוי מחורים ענקיים במקום מאספלט, כביש שמוליך אל מעיין נסתר.
    חבל על המאמץ לנסות ולהימלט מהבורות הרבים, מפני שבניסיון לברוח מאחד תמצאו את עצמכם בבור השכן, אבל הנסיעה הזאת שווה כל טלטול בדרך.

    הכביש גולש לכיוון נהר הרקד, (שמו הערבי 'א-רוקאד'), אשר חצב קניון מרהיב בסלעי הבזלת של דרום רמת הגולן. לצופה מזרחה נדמה כאילו ענק בעל זרועות פלדה הפריד בשריריו את שחור המצוקים, והפריד באמצעות בקע עמוק את ישראל מסוריה.
    ראשיתו של נהר הרקד בשטח סוריה, ליד העיר החרבה קוניטרה. משם הוא זורם דרומה, חודר למרחק קצר של כשישה קילומטרים לתוך שטחנו, ומסיים את עצמאותו כשהוא שוצף בכוח רב לתוך אפיק הירמוך. הטופוגרפיה במקום לא מאפשרת להגיע עד לנהר עצמו, אבל הנוף שמסביב פשוט מרהיב.

    באמצע הדרך, במורד הכביש, נמתח צפונה כביש שמתחיל מיד אחרי מעבר פרות ורפת מאולתרת. זהו שביל עפר משובש שמוליך אל רחבת חניה קטנה, ואל צילו הרחב של עץ שיזף ענק.
    פסיעות ספורות מן העץ נגלה מעיין אשר מימיו זורמים בפכפוך עליז אל בריכה רבועה. המים צלולים, צוננים מאוד בימים אלה של שלהי החורף, ומלב המדרון הירוק הוא נראה כמו עין טורקיז זוהרת.
    שלט זיכרון מוצב ליד המעיין, מוקדש לזכר סמ"ר אילון יעקב הורוביץ (אי"ה) ז"ל, חייל בפלחה"ן גבעתי, שנהרג עם חייל נוסף בשנת 2004 בתאונת אימונים ברמה.
    "בן הגולן, בנופיו נולד וגדל בשדותיו", נכתב בגל עד לזכרו, ולא מן הנמנע שתלמידי החכמים שנתנו למקום את שמו חשבו בנוסף לאילון גם על הפסוק מספר איוב (כח, ז): "נתיב לא ידעו עיט ולא שזפתו עין איה", ואולי גם על חיבור מפורסם של הרב קוק (עין איה) אשר מבאר את אגדות התלמוד.

    חבריו, בני המושב הדתי נוב וחברים מהצבא, הציבו במקום שני ספסלי עץ והם גם מתחזקים את פינת החמד שליד הבריכה הרבועה. המעיין צופה על הירמוך, עם תצפית נוף מרהיבה על משולש הגבולות בין ישראל, סוריה וירדן, והוא שימש בעבר את אחת מעשרות "בריכות הקצינים" שפזורות בגולן. מימיו קרים, ועל אף שגודל הבריכה הוא רק 4 על 4.5 מטרים, ועומקה כ-1.60 מ' – אפשר גם לשחות בה.

    dubi zakai 50
    בריכת הקצינים של עין אי"ה: המים צוננים בכל השנה, ואפשר אפילו לשחות בתוכה

     

    כך מגיעים: מכביש 98 נוסעים מזרחה לכיוון קיבוץ מיצר, חולפים על פני הקיבוץ, ופונים בצומת ימינה כעבור כ- 200 מ'. ממשיכים בכביש לאורך כקילומטר אחד, פונים שמאלה אל כביש משובש, ולאחר כ-1.1 ק"מ עוברים על גבי גשרון ופונים מיד שמאלה אל דרך עפר. עוברים מבעד לשער ברזל (בדרך כלל פתוח), וחולפים על פני שרידי מכלאה. נוסעים לאורך כקילומטר נוסף עד שמגיעים למקום ובו סבך של צמחיה ירוקה ועץ ענק.

    על הכביש והשבילים אמנם פעורים בורות, אבל אפשר לנסוע עליהם בזהירות גם עם מכונית נוסעים, ואפילו לא כזאת שבבעלות חברה…(מפת טיולים וסימון שבילים מס' 1). המעיין והבריכה לא מצוינים אמנם במפה, אך ייתכן שמהדורות חדשות שלה כן כוללות אותם.

    לגימת יין: יקב 'שאטו גולן' נמצא בכניסה לישוב אליעד. המבנה המיוחד, בגווני היין, מוכר למטיילים בדרום הגולן. שביל לבן פולח כרם מטופח ומוביל למבנה. חובבי יין מוזמנים לרדת עם המארחים למרתף הענק ולהתבשם בריחות ובמראות החביות. בלב המרתף הוצב "שולחן אבירים" ארוך, עליו מתקיימות טעימות. גם בקומה העליונה נמצא חדר לטעימות, וגם חנות לרכישת התוצרת המקומית. אפשר גם לאכול במקום ארוחה קלה, לשבת בחצר יפה וליהנות מיופיה של רמת הגולן.
    גילת, 04-6600026 (052-6477051)

    dubi zakai 51
    על הדשא ביקב שאטו גולן, בכניסה לישוב אליעד שבדרום הרמה

     

    הצעות לפעילויות וטיולים נוספים לסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: מצוק נהר הרקד

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.