• Ad
  • טיול לסופ"ש: בשביל הזיכרון

    ערב יום הזיכרון התשפ"א, 2021, שש הצעות לטיולים אל אתרי הנצחה ברחבי הארץ
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עצב ושמחה שזורים כשתי וערב בישראל, וכמו בכל שנה אנחנו עוברים במהלך שבוע אחד משואה לתקומה, זוכרים את מי שהקריבו את חייהם למעננו וחוגגים את ההישג העצום שנקרא מדינת ישראל.

     

     

    את טיולי סוף השבוע שבין יום השואה ליום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, לבין יום העצמאות, בחרתי להקדיש לקומץ זעיר מבין מאות אתרי הנצחה שהוקמו וטופחו ברחבי הארץ. בימים אלה, שבהם עדיין אין אפשרות להתקהל בקבוצות גדולות בבתי העלמין אפשר לכבד את זכר הנופלים גם בדרכים אחרות. בהתאם למיקום הגיאוגרפי שבו תבחרו לטייל תוכלו לעבור באתר הנצחה, להדליק נר זיכרון אם זו דרככם, ואף לסייע מעט בטיפוח המקום כהוקרה וכזיכרון לנופלים.

    משגב עם. לזכר צוות ריין.

    בשבוע האחרון למלחמת לבנון השנייה יצא צוות הטנק של רס"ן בניה ריין למשימת חילוץ בלב השטח המאוים. טיל נ"ט נורה ופגע בטנק והרג את בניה ואת אלכס בונימוביץ, אדם גורן ואורי גרוסמן. לאחר מותם קיבלו כל חברי הצוות את צל"ש אלוף פיקוד המרכז.

    נקודת התצפית היפה שהוקמה להנצחתם נמצאת בכניסה לקיבוץ משגב עם שעל גבול הצפון. ממרום 700 המטרים מעל לגובה פני הים נשקפים מראות עמק החולה, החרמון, יערות הרי נפתלי וגם עמק עיון ודרום לבנון. המקום מרהיב ביופיו והנוף מדהים, וזאת פינה שקטה שמתאימה להתייחדות עם הטבע.

     

     

     

    כך מגיעים: בצמוד לכניסה לקיבוץ משגב עם, בקצה כביש 886, עולה שביל מסודר אל נקודת התצפית שחולשת על נופי דרום לבנון.

     

    בית ג'ן. לזכר האחים זיאדן

    חייל צה"ל פואד זידאן נהרג בפעולה בגדה המערבית בינואר 1987. תשע שנים לאחר מכן, בחוד מרץ 1996, נהרג אחיו, סלאח, בשטח לבנון. משפחתם הקימה אחוזת קבר מטופחת בנקודה הגבוהה ביותר על הר הארי – שנקרא גם ג'בל חיידר, בגובה 1,084 מטרים מעל פני הים. אתר ההנצחה חולש על מראות נוף משכר, עם תצפית מרהיבה מערבה ודרומה אל כרמיאל, בקעת בית כרם, הר כמון ועוד.
    האתר מטופח וטובל בירק, והרוחות העזות שמנשבות עליו הפכו אותו לנקודת זינוק אידאלית עבור העוסקים בספורט מצנחי הרחיפה.

     

     

    הצמחים שנשתלו סביב יוצרים גן צנוע ומטופח שעוטף מצבת שיש ועליה מוטבעות דמויותיהם של שני האחים הצעירים הדרוזים.
    הר הארי עצמו הוא אחד ההרים שעליהם נטוע הישוב היפה בית ג'אן, ולא הרחק מאתר ההנצחה נמצא מבנה גדול ומרשים שהוא אתר מקודש לדרוזים. זה קברו של נבי בהא א-דין – אחד מחמשת נביאי הדת הדרוזית. מרחבת החניה של קבר בהא א-דין נמתח שביל כורכר אל אתר ההנצחה לאחים לבית זידאן.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 85 מכרמיאל מזרחה עד לצומת ראמה, פונים צפונה לכביש 864 עד לפניה ימינה לישוב בית ג'אן. ממשיכים לפני השילוט לנבי בהא א-דין.

     

    קיבוץ דפנה. לזכר הרוגי אסון המסוקים

    התאונה החמורה והכואבת ביותר בתולדות צה"ל התרחשה ב-4 בפברואר 1997 כאשר שני מסוקי יסעור חגו מעל 'שאר ישוב' כשהם בדרכם לפיזור חיילי צה"ל במוצבים השונים בלבנון. כתוצאה מהתנגשות ביניהם התרסקו שני המסוקים וכל החילים ואנשי הצוות, 73 במספר, נהרגו. התאונה הקשה הזאת נחשבת לאחד המאיצים ליציאת צה"ל מלבנון.

    עשר שנים לאחר 'אסון המסוקים' הוקמה בסמוך לקיבוץ דפנה אנדרטת הנצחה ייחודית: בריכת מים שבנויה משיש שחור וממוקמת בהצטלבות של שמונה שבילים, וסביבה פזורים סלעי גיר גדולים. בתוך הבריכה, תחת מים צלולים, הוצבו שני עיגולים כבדים מצער ועליהם חקוקים 73 שמות, ללא תואר או דרגה. שמות בלבד. עמידה על שפת הבריכה עם רחש המים שמוזרמים ונופלים במפל, והקפה איטית בתוך כדי קריאת השמות בלב מעצימה את השקט.

    כך מגיעים: אתר ההנצחה לחללי אסון המסוקים נמצא על כביש 99 מול קיבוץ דפנה. לצד הכביש יש שילוט מכוון.

     

     

    בית ליד. לזכר 22 הרוגי הפיגוע.

    ב-22 בינואר 1995 פוצצו את עצמם שני מחבלים מתאבדים בצומת בית ליד בתוך קבוצת חיילים ואזרחים. המחבל הראשון הסתובב בין החיילים ופוצץ את עצמו, והשני המתין לצוותי הסיוע ולמחלצים ופוצץ את עצמו ביניהם. גם בתוך הרצף הנוראי של פיגועי האימה של אמצע שנות ה-90 נחשב הפיגוע הכפול בבית ליד לשיא כואב במיוחד.

    אתר ההנצחה להרוגי הפיגוע נמצא כחצי קילומטרים מזרחה מצומת בית ליד המחודש, על כביש 57 שמוליך מנתניה לכיוון כפר יונה. האנדרטה עוצבה בידי הפסלת שרה קונפרטי והיא מייצגת בדרך ברורה וכואבת 22 דמויות שעולות השמיימה בזו אחר זו בשורה ארוכה. אתר ההנצחה נמצא על אם דרך ראשית אך בלב שדות חקלאיים.

    כך מגיעים: נוסעים על "כביש החוף הישן", כביש 4, ופונים מזרחה אל כביש 57. ממשיכים כמה מאות מטרים עד לשלט שמפנה לאתר ההנצחה.

     

    משמר איילון. יער לח"י.

    ארגון המחתרת 'לוחמי חירות ישראל' הוקם בקיץ 1940 בידי קבוצת פורשים מארגון אצ"ל בראשותו של אברהם שטרן. המאבקים בין ארגוני המחתרת בכלל, ובפרט בין הלח"י להגנה, משמשים למרבה הצער בימינו לאו דווקא כהוכחה לצורך באיחוד העם אלא בעיקר על-ידי מי שמלבים פירוד. ייתכן שביקור, והרהור, ביער לח"י יזכיר לכולנו שאברהם שטרן נרצח בדם קר בידי אנשי הבולשת הבריטית, ושבסופו של יום כל לוחמי המחתרות נלחמו למען תקומת עם ישראל במולדתו ועלינו להיות ראויים לקורבנם.

     

     

    עד להקמת המדינה נהרגו בפעולות השונות של לח"י 127 חברי מחתרת, וכמו הארגון עצמו כך גם אתר ההנצחה לנופליו – חבוי נסתר בלב יער. האתר נבנה עם שביל רחב של אבני בזלת אשר חוצה רחבה ארוכה ובקצה שלה בנויים שני לוחות שעשויים מבטון לבן. שני הלוחות משלימים משולש עם רווח ביניהם. ישנם שני מפלסים ובתחתון גזע של עץ זית מת. במפלס העליון נטוע עץ זית חי, ואת האנדרטה כולה עיצבה הפסלת והאדריכלית איילת ביתן שלונסקי. משני צידי האנדרטה חקוקים שמות הנופלים ומולה הוקם מקום ישיבה נוח בין עצי היער.

    כך מגיעים: האתר ממוקם מדרום מזרח לישוב משמר איילון. נוסעים מצומת מחלף נשרים על כביש 44 וממנו אל כביש 424 שמוליך מיד רמב"ם אל צומת חטיבה שבע. חולפים על-פני הכניסה לישוב משמר איילון וכ-500 מטרים לאחר מכן נמצא מצד שמאל שביל גישה אל היער ולאנדרטה.

     

    עוצבת הפלדה בחבל שלום.

    אנדרטת ההנצחה לחללי 'אוגדת הפלדה' הוקמה במקור בסיני, בסמוך לעיר ימית, ופונתה צפונה עם כל הישובים והמתיישבים בסיני. כיום היא ניצבת בצפון הנגב, בקצה כביש 232.

    'אוגדת הפלדה' לחמה במלחמת ששת הימים בצפון סיני תחת פיקודו של האלוף ישראל טל. האנדרטה עוצבה על ידי האדריכל ישראל גודוביץ והוצבה במקור במרכז הישוב ימית. שלא בטובתה היא הפכה לסמל המאבק כנגד פינוי סיני, אך לאחר מכן נבנתה, כאמור, מחדש ב'חבל שלום'. מספר עמודי הבטון שהקיפו אותה במקור היה 295 ולמרבה הצער הוא הוגדל ל-400.

    המגדל המרכזי של האנדרטה מתנשא לגובה של כ-25 מטרים, ומעליו יש תצפית נהדרת על האזור כולו. על ראשי מקצת מן העמודים מונחים שרידי מנועים וחלקי רכב שריון ונשק, ובחזית מוצגים סמלי יחידות האוגדה.

    כך מגיעים: נוסעים על כביש 232 לכיוון כרם שלום. בקצה הכביש, ממזרח, נמצאת האנדרטה.

     

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.