• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל מצפה יריחו

    באמצע הדרך בין ירושלים לים המלח בנוי הישוב מצפה יריחו, אשר צופה – באופן טבעי – על העיר יריחו וגם על נופים מרהיבים אחרים של מדבר יהודה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    'מצפה יריחו', בלב מדבר יהודה, הוקם בשנת 1978 כאוסף קרוואנים בידי צעירים דתיים וחילונים חברי גוש 'אמנה', כולם חדורי רוח חלוצית של יישוב הארץ וחיים משותפים ומכילים. לפני כעשור, כאשר ביקרתי במקום, הוזמנתי אחר כבוד לתצפית מן הקצה המזרחי של הישוב, כדי לחזות במה שהובטח לי כ"מראות נפלאים".

     

     

    הלכנו על דרך כורכר צרה עד לקצה הישוב, ושם, ליד גדר תיל עלובה שנשענה על עמוד חשמל דל – ניצבנו מתפעמים מיפי המדבר. מתחתינו נפרשה העיר יריחו, עיר ענקית שכאילו צצה לה מבין צבעי המדבר הדהויים ובתיה הקטנים מילאו את התמונה כולה.
    לאחרונה, בעת נסיעה לאזור, שבתי אל מצפה יריחו ופגשתי במציאות שונה. במהלך השנים גדל הישוב והתפתח, אבל דרכיהן של המיישבים הדתיים והחילונים נפרדו. החלוציות, במבחן התוצאה, לא סיפקה דבק חזק מספיק כדי לגשר על פערים בין שתי הקבוצות, והחבר'ה החילונים פרשו והקימו ישוב אחר, את 'ורד יריחו' שבנוי קרוב יותר לעיר יריחו. 'מצפה יריחו' נותר על מכונו, על רכס שגובהו גבוה אך במעט מעל לגובה פני הים, ממש בנקודה שבה כביש מס' 1 – מירושלים מזרחה – מתחיל לצנוח לכיוון ים המלח ואל מתחת לגובה פני הים.

    האזור שעליו בנוי הישוב נקרא 'מצוק ההעתקים', ו'מצפה יריחו' משתרע כיום כבר על פני מספר גבעות. כדי למצוא את אותה נקודה מזרחית שזכרתי מביקורי הקודם עברתי במרכז הישוב, המשכתי על כביש צר מזרחה, וגיליתי ששביל הכורכר ההיסטורי נסלל באספלט אך נותר כדרך צרה בקצה הישוב. גם כיום, עשור לאחר ביקורי הקודם, העלייה אל נקודת התצפית עדיין קשה, אך הכביש השחור נראה כעת כאילו הוא נחש שחור שמטפס ומתפתל לו בין גבעות המדבר הלבנות.
    פרנסי הישוב עדיין מתגאים, ובצדק, בנקודת התצפית המרהיבה שבחזקתם, והם בנו עליה מבנה גדול כדי להגן על הצופים מפני רוחות המדבר. במבנה יש מספר מרפסות לתצפית, ומאחת מהן – לכיוון מזרח, נשקפות גבעות חוואר לבנות ועליהן כאילו משורטטים שבילי מדברי שנכבשו בידי בעלי חיים שונים. בהמשך נשקפת עיר התמרים יריחו כאשר היא משתרעת בכל גודלה ויופייה, מניסה עם מטעי התמרים המוריקים שלה, ועם תעלות המים, את צהוב המדבר.

     

    יריחו, העיר שמסמלת את כניסת עם ישראל לארץ ישראל, נותרה עד היום אחד האיים השקטים, יחסית, בסכסוך הישראלי-פלסטינאי, אך גם בה ניכרים סימני האכזבה והסטגנציה: בחלקה הדרומי בולט עדיין בית קומות נטוש – קזינו מפורסם שישראלים רבים נסעו אליו בשעתו כדי להפסיד שם את כספם.

    אם מאמצים מבט אפשר להבחין, אחרי יריחו מזרחה, בקו נהר הירדן, במבני 'קאסר אל יהוד' שבנויים מעל האפיק, ובקו הגבול עם ירדן שמסומן על-ידי מסלולו המפותל של נהר הירדן וזנבו הצפוני של ים המלח.

     

    ממרפסת תצפית אחרת, לכיוון מערב, נשקפות מספר גבעות שעליהן בנוי הישוב מעלה אדומים, ומכיוון דרום נראה הכביש שמוליך לכיוון הערבה ונושק אל צפון ים המלח. בימים אלה נראים כתמים חומים גדולים על פני ים המלח, ואלה מי סחף מן הנחלים ששוצפים אל ים המוות ומזרימים אליו את מי השיטפונות של הגשמים האחרונים.

    כך מגיעים: באופן טבעי, כניסה למצפה יריחו בשבתות ובמועדים מתאפשרת רק באופן רגלי ובשקט, כדי שלא להפריע את מנוחת השבת של תושבי המקום. אפשר כמובן להגיע גם לפני כניסת השבת או בימי חול. כביש מס' 1 מכיוון ירושלים מזרחה צונח מגובה של כ-800 מטרים מעל לפני הים ועד לעומק של כ-415 מטרים מתחת לפני הים. 'מצפה יריחו', כאמור, נמצא פחות או יותר בגובה פני הים ובאמצע הדרך על כביש מספר 1. כביש הכניסה לישוב ממשיך לאחר מכן גם אל מנזר סנט ג'ורג'. כמובן שאם הגעתם לסביבה לא כדאי לוותר גם על ביקור בדיר חג'לה.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.