• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל הר נמרון

    למרות שזהו לא באמת הר, נמרון מציע תצפית נוף מרשימה על הכינרת, ומקום מעולה לקפה ועוגה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על המורדות הדרום מזרחיים של רמת הגולן, ממזרח לכינרת, נמצאים 'מצוקי און' שנישאים מעל ל'ארץ כינרות'. המצוקים מתוחים לאורך כשישה קילומטרים – מהשיפולים שיורדים לנהר הירמוך בדרום ועד לכפר חרוב ולנחל עין גב בצפון. המצוקים, שגובהם בין 300 ל-360 מטרים מעל פני הים, משקיפים על הכינרת מגובה של כ-500-570 מטרים, והם המצוקים התלולים מבין כל מורדות הגולן לכיוון עמק הירדן.

     

     

    המרחק משפת המצוק אל הכינרת, שבנקודות שונות מגיע לשני קילומטרים בלבד, יוצר פרספקטיבה מרהיבה, כמעט מפחידה כאשר נמצאים על שפת המצוק. מצוקי און הם חלק משמורת הטבע 'סוסיתא', ובקרוב יפרחו עליהם ריכוזי חלמונית גדולה, רקפת מצויה, ואירוס הגלבוע.

    לאורך מצוקי און – בין מבוא חמה לכפר חרוב – סלולה טיילת נוף שממנה נשקפים נופים מהממים של הכינרת וטבריה ממערב, בקעת הירדן מדרום והגליל מצפון מערב. כ-1,500 מטרים מדרום למבוא חמה נמצאת נקודה שאמנם נקראת 'הר נמרון' (או 'ג'בל עין א-נימר' בערבית) אבל זהו לא באמת הר אלא אחת מנקודות השיא שלאורך המצוק. נקודה זאת חביבה במיוחד על צנחני הרחיפה אשר מסתייעים ברוחות המערביות שמטפסות על המצוק ונושאות אותם מכאן למעלה.

    לא חייבים להיות צנחני רחיפה כדי להגיע לכאן, לשבת מסביב לגזיית הקפה ולהתענג על הנוף המרהיב. מכאן מערבה, מעבר לכינרת, ממלאים שדות חקלאיים את התמונה עד לקצה האופק, ולמרגלותינו נושק לכינרת קיבוץ עין גב והמעגן שלו פולש אל מי האגם. בתי טבריה נראים מכאן כאילו שהם גולשים אל מי האגם, מטעי דקלים, וישובי מערב הכינרת שגגותיהם האדומים מציצים בין סבך העצים.

     

     

    ממזרח לכביש 90, בין מטעי הבננות, קיים אתר הנצחה לטייסים טורקים שריחפו כאן באזור במטוס קל שעשה את דרכו מדמשק לירושלים. השמועה מספרת שרו ה'שרקיה' החזקה, שנושפת בכינרת בשעות אחר הצהריים, "הדביקה" אותם למצוק וריסקה את המטוס.

    עד למלחמת ששת הימים עבר קו הגבול עם סוריה מתחת לראש המצוק ואילו שטח המדרונות היה אזור מפורז. לא הרחק מכאן, במקום שבו נטוע כיום יער מבוא חמה, הקים צה"ל מוצב צבאי שבו הוצבו בשעתו תותחי ענק שכיוונו אל עבר ממלכת ירדן. תותחים אלה זיכו את המוצב בתואר "מוצב תותחי נברון" – על שם ספרו המפורסם של אליסטר מקלין, אולם לאחר שחרור רמת הגולן פונה הבסיס והוא שומם כיום. למרגלות המצוקים נובעים מספר מעיינות קטנים, בהם 'עין שוקו' שליד מבוא חמה, עין שריר ועין עקוב (עין תאופיק) שמסמן את הקצה הדרומי של 'שביל הגולן'.

     

     

    הכינרת אהובתנו, שהולכת ומתכווצת בכל שנת בצורת נוספת שפוקדת אותנו, נראית לפעמים כאילו שהערפל הרך שגולש מן ההר מלבין את צבעה הכחול. עם זאת, ברגע שבו מתפזרים העננים מתחדדים מראות הנוף ובצפון הרחוק נדחק לתמונה גם חרמון הסבא.

    כך מגיעים:

    מצומת צמח נוסעים על כביש 92 לכיוון חמת גדר ומטפסים עם כביש 98 . בסוף העלייה, משמאל לכביש, נמצא הר נמרון, וכדי להגיע לקצה המצוק ממשיכים בין שדות תבלינים וחורש אקליפטוס. אסור לנסוע על הציר הזה עם רכב שלא מצויד בהנעה כפולה בתקופת גשמים מפני שהשביל מאד בוצי.

    בסביבה 1: דרך נוף קק"ל שמתפתלת על המצוק ומגיעה עד למבוא חמה. אפשר לעקוב אחרי סימון 'שביל הגולן', מתאים לכל סוגי הרכב.

    בסביבה 2: בסיס צה"ל שהוקם לצורך הצבת תותחים כבדים. במקום, שפתוח לקהל, נותר הבונקר החסון.
    הכניסה דרך השביל שמוליך ל'עין תאופיק', לאחר פיצול שמאלה מוביל השביל אל תותחי נברון, עין תאופיק ועין עקוב. במקום יש פינה שקק"ל הכשירה, עם מקומות ישיבה לפיקניק, ומעיין זורם.

    בסביבה 3: עין עקוב הוא מעיין יפה שבו הוצבו גשרון נאה ופינת ישיבה, צומחים בו צמחי הרדוף, ומסלול מיוחד להולכת מים ממלא בימי חורף בריכת בטון.

    צילומים: דובי זכאי

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.