• Ad
  • טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף
    חמש גבעות נישאות ברדיוס של כחמישה קילומטרים זו מזו בין ראשון לציון, נס ציונה ופלמחים, וכל אחת מציעה מגוון אחר של פריחות מרהיבות וחוויית טיול שונה. כולן מזכירות לנו ליהנות מן הטבע והנוף שנותרו בצמוד למרחבים העירוניים המתפשטים, להנחיל את הערכים האלה לילדים שלנו ולהגן עליהם למען הדורות הבאים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    גשמי הזלעפות של השבוע החולף מתארים היטב את התופעות שמומחי האקלים מתריעים מפניהן: ככל שהאטמוספירה מתחממת כך הופכים אירועי הגשם במקומותינו לנדירים אך אינטנסיביים, וגם הצמחים ובעלי החיים ייאלצו להסתגל לכך או להיכחד. הוסיפו לכך את הבינוי ברחבי הארץ, אשר הולך וסוגר על הנוף ומצמצם את היקף השטחים הפתוחים, הטבעיים, והמסקנה שלי היא הצורך להיאבק על כל פיסת יופי וכל שטח גידול למען הדורות הבאים.

     

    טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף

     

    הביצוע מתחיל דרך הרגליים: להגיע אל האתרים והמקומות ברחבי הארץ, ליהנות מן הנופים וכמובן גם לשמור עליהם מעצמנו, להנחיל אותם לילדים, להיות מודעים לאיומים כלפיהם ולהגביר את המודעות הציבורית כאשר יש צורך לשקם ולהציל.

    מישור החוף ברובו הוא השטח המאוכלס ביותר בארץ והשבוע נטייל אל חמש גבעות חול וכורכר שנישאות מעל הנוף ברדיוס של כחמישה קילומטרים זו מזו, וכולן מהוות חלק מרכס הכורכר וזכר לנוף הבראשיתי. אפשר לטייל בתוך שעות אחדות בכל חמש הגבעות או רק אל מקצתן, כל אחת מהן מציגה מופע פריחה שונה ותצורת חול אחרת, ואפשר להגיע אל כל אחת מהן עם שמיכה או מחצלת וסל פיקניק כדי לתפוס פוזיציה מול הנוף.

    כוכבי האירוע בימים אלה הם האירוסים והרתמים, ופריחת הכלניות ממסגרת אותם באדום עז. הגשמים החזקים ניקו את האוויר ואת האבק והותירו משבי רוח נקיים ונעימים, אך פה ושם גם שלוליות שיוצרו מגרש משחקים מרגש עבור ילדים קטנים במגפיים.

     

    טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף

     

    שמורת אירוס הארגמן ליד בית חנן

    שתי הגבעות הראשונות נמצאות בסמוך למושב בית חנן בשטח של שמורת טבע יפיפייה. מעל שתי הגבעות נשקף נוף של שדות חקלאיים, מטעי פקאנים ואפילו אגמון קטן שנולד אחרי הגשם, ושתיהן מזכירות לנו את הנוף הקדמוני בסביבה ובחלקים נוספים של מישור החוף.

    השמורה מהווה מקלט לצמחים רבים, חלקם נדירים ובסכנת הכחדה כמו אירוס הארגמן שהוא, ללא ספק, "מלך היופי של הגבעות". כלניות אדומות ולבנות פורחות בצידי השבילים הצרים, ופה ושם מתפרצת לתמונה רקפת. כל זה לצד צמיחה פרועה ומרהיבה של רותם שפורח כעת בפרחים לבנים קטנים אשר מעניקים לגבעות מראה לבן ורך כענן.

    כדאי להגיע עם מגפיים או נעלי עבודה היות שעל חלק מן השבילים נותרו שלוליות ובוץ, ואם מגיעים עם שמיכה וסל פיקניק אפשר לפרוש מחוץ לשמורה אך להקפיד לא לפגוע בשטחים חקלאיים וכמובן לא להותיר אחריכם פסולת.

     

    טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף

     

    מסלול ההליכה קל ומתאים לילדים קטנים אבל לא לעגלות, אפשר להגיע עם רכב עד הכניסה לשמורה וכדאי מאד לטייל רגלית מפני שהכל נראה ממש מהמם מסביב.

    כך מגיעים: ב'וויז' – שמורת אירוס הארגמן, בית חנן. אפשרות אחרת לאוהבי הליכה: נוסעים על הכביש שמוליך לפלמחים (4311), ומאתרים שני עמודים לבנים שמוצבים משמאל ובסמוך לסיבוב הגדול והמעבר מתחת לגשר. בין העמודים מתחיל שביל שמוליך מזרחה, דרך פרדס, אל הגבעות.

     

     

    טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף

     

    גבעה חומרה

    הגבעה השלישית, גבעת חומרה, קיבלה ככל הנראה את שמה מד'הרת אל חומרייה שנמצאת כמה מאות מטרים מדרום אליה, וזאת גבעת כורכר נעימה מאד לטיפוס והליכה שממוקמת ממש בסמוך לכביש שמוליך אל פלמחים.

    לאחר טיפוס קליל אפשר להשקיף ממנה מערבה אל פיסת כחול ים על קו החוף, מצפון נחים בתי הישוב נטעים וגן שורק וממזרח מתנשאים הבתים הגבוהים של העיר ראשון לציון. אבן הכורכר מהווה מצע נוח לקבוצות גדולות של אירוס הארגמן, צבעונים, כלניות, סביונים, ושיחי רותם, כמו גם לתחילת הפריחה הצהובה של שיחי האחי רותם.

    רוב ההליכה היא על משטחי חול אבל הוא עדיין ספוג במים ולכן עדיף לנעול נעליים מתאימות, אם כי אין צורך במגפיים.
    אורך המסלול הוא כקילומטר אחד, אפשר להחנות רכב בעליה לשמורה, והטיפוס אל מרומי הגבעה די קליל.

    כך מגיעים: בוויז' – גבעת חומרה

     

    טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף

     

    גבעת האירוסים ראשון לציון

    שמורת גבעת האירוסים של ראשון לציון מדגימה היטב את האיום של בינוי הערים על פיסות הטבע, והיא מהווה שטח מפלט זעיר של כורכר שבו יש חורי קינון לציפורים ומשטחי צמיחה. בעיקר מרשימה הצמיחה של רתמים שכאילו מגנים בגופם על מקבצי אירוסים.

    בשונה מארבע הגבעות האחרות שבסביבה הקרובה – גבעת האירוסים היא גבעת כורכר, ולכן אין עליה בוץ או חול. הטיפוס למרומי הגבעה קל אם כי הנוף מסביב הוא "נוף חנק עירוני" ברובו.

    כך מגיעים: ביציאה מכיוון ראשון לציון לכיוון נס ציונה נמצאת תחנת תדלוק של חברת פז, וממנה מוליך שביל אל השמורה הקטנה. אפשר להמשיך עם רכב מכל סוג על השביל לכיוון השמורה, להחנות אותו בסמוך לגן האירועים ולהמשיך ברגל.

     

    טיול לסופ”ש אל גבעות הכורכר של מישור החוף

     

    הגן הלאומי גבעות הכורכר נס ציונה

    אם זמנכם בידכם תוכלו לבלות שעות בגן הלאומי נס ציונה וליהנות מפריחה מרהיבה של כמויות גדולות של אירוסים לצד לא פחות מ-300 מיני פרחים אחרים.

    בחלק המערבי צומחות קבוצות גדולות של אירוסים והשטח המוגן של השמורה גדול יחסית.

    אין צורך להצטייד בציוד מיוחד למעט נעלי הליכה, וכדאי לחפש כמה "זולות" נחמדות שנמצאות במקום ואפשר לשבת בהן לפיקניק חביב. אפשר גם להגיע עם כלבים לטיול בטבע.

    כך מגיעים: ב'וויז': גבעות הכורכר נס ציונה

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ”ש: אל גבעות הכורכר של מישור החוף

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.