• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    החורף הנדיב העיר פריחה מרהיבה של אירוסים וצבעונים על הגבעות שליד ירוחם, וזו הזדמנות נדירה ואחרונה ליהנות השנה מן המראה הנהדר

    צילומים: דובי זכאי

    אדמת הנגב היבשה זכתה השנה למנה הגונה של גשם. הגבים מלאו במי שיטפונות צלולים, ערוצי נחלי האכזב התעוררו לזרימת השיטפונות, זרעים רדומים התעוררו ונבטו, והאדמה הסרבנית הפכה לגן פורח של סוגי צמחים ופרחים רבים ושונים.
    כל היופי הזה מופקד בידינו לזמן קצר מאוד, עוד רגע קט והקיץ הישראלי ייבש ויעלים הכל.

    השבוע יצאנו למסע בעקבות אירוס הנגב אשר מאייר את הגבעות שמצפון לירוחם, ואל המשטחים המנוקדים באדום של צבעוני ההרים, או בשמו המדברי, צבעוני המדבר.

    כביש 204 בין דימונה לירוחם לא ידע זמן רב תנועה רבה כל כך. זהו כביש שמעטים משתמשים בו, והוא חודר דרומה מדימונה אל עומק הנגב, אל ירוחם.
    בימי הקיץ מלוות גבעות קרחות ועצובות את הנוסעים על הכביש, אבל בחורף האחרון הן התכסו בפלומה ירוקה. ערוצי הפלגים הקטנים למרגלות הגבעות נמלאו פריחה מרהיבה שכמותה לא נראתה כאן שנים ארוכות.

    אירוס הנגב, נסיך הפרחים, ממלא ממלכה שמתפרסת על מספר גבעות ממזרח לכביש 204 (לצד הכביש יש שילוט מנחה), ועליהן הוא פיזר בנדיבות גם את אחיו האירוסים האחרים.

    dubi zakai 1
    אירוס הנגב, צבעו סגול כחלחל

     

    בערוצי נחל ערוער ונחל רפד משתוללת פריחה צפופה שלא הייתה מביישת אף את נחלי את צפון הארץ.

    אפשר להגיע למקום עם מכונית נוסעים, בנסיעה זהירה. ליד השלט של שמורת הטבע מחנים את המכונית ומכאן צועדים בשבילים מסודרים, ולא מפסיקים לצלם.

    בעומק ערוצו של נחל ערוער תגלו ממש ג'ונגל ירוק. אירוס הנגב, ממשפחת אירוסי ההיכל ואחיו של אירוס הארגמן, בולט בצבעו הסגול כחלחל, צבע אבקניו שחור, והפרח בכלל מדהים ביופיו ומתנשא לגובה של 20-40 ס"מ.

    המשך המסע שלנו בעקבות הצבעונים, צבעוני המדבר. נחל הרועה נמתח לאורך כ-14 ק"מ, ושמו מנציח את זכרה של ברברה פרופר – רועה מקיבוץ שדה בוקר אשר נרצחה בערוץ הנחל על-ידי פאדאיונים בשנת 1952.

    הנחל אוסף את מי השיטפונות מרכס חתירה ויורד אל בקעת ירוחם. מול תחנת הדלק של קיבוץ שדה בוקר נמצא חניון גדול, חניון הרועה, ולצידו ערוץ הנחל.
    נחל הרועה נמלא השנה בפריחה מרהיבה והצמחייה בערוצו שופעת. ממערב ליער נמתחות מערבה שתי דרכי עפר. בחרו בזו הסמוכה לערוץ הנחל, ועל הגבעות מצידו השני של הערוץ תגלו המון המון צבעונים.
    אחרי היער סב השביל משל היה כיכר, ושם כדאי להחנות את המכונית. רכב שטח יכול להמשיך מערבה עם השביל המסומן שנמתח לצד הנחל. חוצים את הערוץ בתוך צמחיה עבותה, ומגלים מדרון מנוקד בנקודות אדומות של צבעונים. בחצי המדרון מסומן שביל להולכי רגל.

    dubi zakai 3
    צבעוני המדבר

     

    רכבי שטח יכולים להמשיך מכאן על שביל עם סימון אדום לאורך ערוץ הנחל לתוך עומק המדבר. לאורך השביל נטועים עצי שיטה ענקיים, ובהמשך הופך השביל לקשה יותר לתנועה, אפילו לרכבי שטח, ואז הוא מסתיים ליד הישוב אשלים.

    dubi zakai 6
    טויוטה היילקס בקצה המסלול, ליד אשלים

     

    לכל מי שמגיע לסביבה מומלץ שלא להחמיץ ביקור באגם המלא עד שפתו בפארק ירוחם, אגם שמארח כעת המון עופות מים.

    הצעות נוספות לפעילויות סוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    טיול לסופ"ש: אירוס הנגב על גבעות ירוחם

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.