• Ad
  • פורד לא מסתפקת במערכת מתלים אקטיביים אלא ממש מחפשת את הבורות שפעורים בכביש כדי להכין את בולמי הזעזועים לקראתם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ניסיונות של יצרניות רכב "ליישר את הכביש" עם מתלים בעלי יכולת ספיגה גבוהה בכלל, וספיגה משתנה בפרט, מוכרים לנו כמעט מאז ראשית ימי המכונית, והגיעו לשיא ראוי להערכה עם המתלים הפניאומטיים של סיטרואן DS בשנות השישים.

    כמובן שזה לא עצר שם, ומערכות מתלים אקטיביות וחצי אקטיביות – אשר שולטות בעיקר ברמת השיכוך של בולמי הזעזועים, ולעיתים גם במוט פיתול, משמשות מכוניות, בעיקר יקרות, מזה כשלושה עשורים.

     

    2017 Ford Fusion Sport

     

    כעת נוסף גורם מעניין נוסף לנוסחה הזאת, שמוצג על-ידי פורד – לראשונה במכונית סדרתית עממית – ומאד סביר שהוא יהפוך נפוץ בשנים הקרובות בכלל התעשייה: מערכת חיישנים שמזהה את הימצאותם של בורות במשטח הכביש, ומכינה את בולמי הזעזועים לקראתם.

    המערכת החדשה נחשפה השבוע בהודעה לעיתונות של פורד, והיא מושקת לראשונה עם הגרסה האמריקנית של 'מונדיאו', שנקראת שם 'פיוז'ן', בשלב זה בתצורת ה-V6 ספורט.

    לדברי האמריקנים, למערכת שלהם יש תועלת כפולה: לא רק שהיא משפרת את איכות הנסיעה, היא גם צפויה לחסוך לנו לא מעט כסף בכך שתמנע נזקים לצמיגים ולחישוקי הגלגלים.

    החלק הראשון של המערכת אינו ייחודי לפורד: בלחיצת כפתור יכול הנהג לשנות את רמת השיכוך של המתלים ממצב "נוחות" ל"נורמלי" או ל"ספורט", ובכך לשלוט בקשיחות שלהם על-ידי שינוי עוצמת השיכוך של בולמי הזעזועים, וככל הנראה גם הגבלת המהלך שלהם.

    החלק המעניין במערכת הוא סט של 12 חיישנים ברזולוציה גבוהה אשר "קוראים" ללא הפסקה את הכביש שלפני המכונית, בתדירות של כל 2 אלפיות שניה, וכאשר הם מזהים בור בנתיב הנסיעה מחשב מחשב המערכת את המועד המדויק שבו צפוי הגלגל הרלבנטי לעבור מעליו, ומורה למתלה המתאים להגביל את מהלך הפתיחה שלו. בדרך זאת המערכת מונעת מן הגלגל לצנוח עד לתחתית הבור והוא די "מרחף" מעליו.

    זאת ועוד: בשלב זה – ככל הנראה גם בהתאם לעוצמת המפגש של הגלגל עם הבור – נמצאים בידי מחשב המערכת נתונים עוד יותר מדויקים יותר אודות פגע הכביש והוא שולח הוראות מתאימות לגלגל האחורי ומשיג שם שיכוך עוד יותר מדויק.

    פורד מציגה את נתוני ארגון הנהגים האמריקני AAA, לפיהם גורמים בורות על כבישי ארצות הברית בכל שנה לנזק של כשלושה מיליארד דולר לבעלי הרכב – בעיקר כתוצאה מנזקים לצמיגים ולחישוקי הגלגלים.

    בממוצע, כל נהג שניזוק נאלץ להיפרד מ-300 דולר, וסביר שהיקף הנזקים, והגובה שלהם, צפויים לעלות עוד ועוד ככל שגובר השימוש בחישוקי גלגלים גדולים וקלים, ובצמיגים בעלי חתך נמוך.

    המערכת החדשה, כך הם מדגימים בסרטון וידאו שהפיקו, מצליחה למנוע מן הגלגל "לחטוף" חלק מעוצמת הפגיעה שאותה היה סופג לו היה נכנס לבור בלי הכנה מראש, וכך נגרם פחות נזק לגומי ולמתכת – שלא לדבר על צמצום הזעזוע שסופגים שאר חלקי המתלה ועל מה שמועבר ליושבים במכונית.

    בסרטון של פורד מככבים כדורי פינג פונג כתומים שמונחים בתחתית בור: גלגלי המכונית שמצוידת במערכת לא מגיעים עד לתחתית ולא פוגעים בכדורי הפינג-פונג, ואז עוברת מעליהם מכונית שאין בה מערכת כזאת וגלגליה מוחצים אותם.

     

     

    מערכת זיהוי הבורות החדשה של פורד מוצעת מעתה כסטנדרט בכל גרסאות ה-V6 ספורט של 'פיוז'ן', וסביר להניח שככל שיצטבר איתה ניסיון חיובי היא תוצע גם בדגמים נוספים של פורד, ולאחר מכן גם של יצרניות רכב אחרות.

    בהודעה לעיתונות מתארים אנשי פורד את הניסויים שערכו עם המערכת על מסלול הניסויים האמריקני שלהם ("אלה היו שעות ארוכות של עבודה לא מאד נעימה, אבל התוצאות בהחלט שוות את זה", מצוטט שם אחד המהנדסים), ובסיכומה מזכירים גם שלחברה שלהם "יש גם מרכז מבחן בבלגיה", שבו בנויים משטחים שמדגימים כמה מן הכבישים הגרועים בעולם".

    מערכת זיהוי הבורות של פורד מוצעת בדגמים היקרים של לינקולן, ותוצע בקרוב באירופה, כלומר אולי גם אצלנו, בכל הדגמים שמבוססים על פלטפורמת המונדיאו, ובהם גם 'S-MAX' ו'גלאקסי'.

    בשולי הדברים לא מיותר להזכיר עובדה משעשעת: אנשי פורד, באופן די נדיר יחסית למקובל בהודעות לעיתונות, טרחו להדגיש בהודעתם שהפונקציה של "חיישן הבורות" של פורד מוצעת ב'פיוז'ן', ואילו "לא הונדה אקורד ולא טויוטה קאמרי מציעות מערכת מתלים מתקדמת כגון זאת".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    חיישן בורות של פורד מיישר את הנסיעה ומונע נזקים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.