11 שנים בלבד לאחר שפורד האמריקנית נפטרה מוולוו השבדית תמורת 1.8 מיליארד דולר, והעבירה לידי ג'ילי הסינית יצרנית רכב שנמצאה על סף פשיטת רגל, הכריזה השבוע וולוו על הנפקת מניות קרובה לפי שווי מוערך של 25 מיליארד דולר. איך קרה הנס הכלכלי הזה, מה השתנה בוולוו, ומה צופן העתיד למותג שהיה בשעתו שם נרדף לבטיחות? אנחנו כאן כדי לעדכן.
שש מהפכות שונות ונפרדות עוברות בתקופה הנוכחית על תעשיית הרכב והניידות העולמית, ויחד הן מסתכמות במהפך הגדול ביותר בתולדות התחבורה מאז המצאת הגלגל. בעידן מסעיר שכזה נמצאת כלל תעשיית הרכב המסורתית תחת לחצים שלא היו כמותם, והתוצאה היא שרבים מבין מותגי הרכב הוותיקים מתקשים לשרוד ועתידם לוט בערפל.
האיחוד הגדול ביותר בתעשיית הרכב בשנים האחרונות, אשר הושלם בתחילת השנה הנוכחית, יצר את קבוצת הרכב הרביעית בגודלה בעולם כאשר חיבר תחת כנפי תאגיד 'סטלנטיס' 15 מותגי רכב מוכרים וידועים. על אף שכמה מן המותגים האלה היו בין הראשונים שחיברו מנוע לכרכרה ללא סוסים, הערך הכספי המשוער של כל הקבוצה הזאת, שמייצרת יחד כ-8.7 מיליון מכוניות בשנה, עמד בעת היציאה לדרך על כ-50 מיליארד דולר.
וולוו, לעומת זאת, היא יצרנית שבדית קטנה שהצליחה לשרוד כחברה עצמאית בזכות מיצוב ייחודי של דגמים חצי יוקרתיים וסולידיים, והסתמכות כמעט בלעדית על שני השווקים המבוססים ביותר בעולם שבו תעשיית הרכב הסינית טרם התניעה: מערב אירופה וצפון אמריקה.
עידן זה הסתיים בשנות ה-90 ובסופו נאלצה וולוו למצוא לעצמה בעלת ברית איתנה. פורד, באותן שנים, נמצאה בתנופה ונראתה כמו בעלת בית אידאלית, אלא שלא כל הנוצץ זהב. בשנת 1999 שילמו האמריקנים לשבדים 6.5 מיליארד דולר ורכשו חברה שייצרה כ-400,000 מכוניות בשנה. אלא שלאחר שפורד השקיעה בוולוו לא מעט מיליארדים נוספים, והרחיבה משמעותית את מגוון הדגמים, נפל על העולם המשבר הכלכלי של 2008-2009 והיא נאלצה להיפטר מרוב הנכסים שלה שמחוץ לצפון אמריקה.
וולוו, באותה נקודת זמן, הפסידה כסף, פיטרה עובדים, היקף הייצור שלה צנח אל קצת יותר מ-300,000 מכוניות בלבד (שנת 2009) ומתחת לפח המעוצב של רוב הדגמים שלה נמצאו פלטפורמות משותפות עם פורד ומאזדה, כלומר לא משהו שעמד בסטנדרטים של אאודי, ב.מ.וו ומרצדס. פורד דרשה 6 מיליארד דולר תמורת הכלה הזאת, אבל בסופו של דבר נאלצה להתפשר על 1.8 מיליארד, וזאת ככל הנראה הייתה נקודת המפנה החשובה ביותר בהיסטוריה של וולוו.
ג'ילי, אחת האגדות המרתקות ביותר של תעשיית הרכב בכלל ושל התעשייה הסינית בפרט, השקיעה בעשור האחרון כ-11 מיליארד דולר בוולוו אבל קיבלה ממנה הרבה יותר. על בסיס הידע והטכנולוגיה שנצברו בגוטנברג – עיר הבירה של וולוו – בנו הסינים פלטפורמות ומערכות הנעה שמשמשות חלק מקבוצת המותגים הגדולה שלהם, ובתוך כדי כך שינו את וולוו מן הקצה לקצה. תחת ידיהם הושלם הפיתוח של סדרת מנועי בעירה פנימית חדישה, אבל זה לא מנע מהם למצב את וולוו כיצרנית הרכב הראשונה בעולם שהכריזה על מעבר מוחלט למנועים "מחושמלים" ולאחר מכן להנעה חשמלית טהורה. נכון לשנה וחצי האחרונות וולוו מייצרת אמנם מעט מכוניות חשמליות טהורות, אבל כל המכונית האחרות שלה מונעות באמצעות מערכות הנעה היברידיות.
ג'ילי פתחה בפני וולוו את השוק הסיני והקימה מפעלים לייצור דגמי וולוו בסין, אך גם בארה"ב. כך היא הכפילה, במהלך עשור, את היקף הייצור והמכירות של וולוו אל כ-700,000 מכוניות בשנה. עד אמצע העשור הנוכחי מקווים השבדים למכור יותר ממיליון כלי רכב בשנה, אבל זה רק צד אחד של מערכת היחסים המיוחדת בין הסינים לשבדים. ג'ילי, אשר בין השאר מחזיקה כיום בכ-10% מן הבעלות בדיימלר-בנץ (החברה האם של מרצדס), השתמשה בוולוו כדי למנף את עצמה מבחינה טכנולוגית וכבסיס ידע וטכנולוגיה, ומצד שני נתנה לוולוו את כל מה שהיא נזקקה לו מבחינת תמיכה כלכלית, כמו גם עצמאות מלאה.
במקביל נטלה ג'ילי מיזם צדדי של וולוו – שותפות עם סדנת שיפורים בשם 'פולסטאר', והפכה אותה לחטיבה עצמאית ולאחר מכן ליצרנית רכב נפרדת שמתחרה ב'טסלה'. 'פולסטאר' אמנם מייצרת בקושי שבריר ממספר המכוניות שטסלה מייצרת, אבל ממש כמו החברה האמריקנית גם היא נמצאת בשוק שמסעיר את דמיונם של משקיעים: מכוניות חשמליות מתוחכמות ויקרות, עם טווח נסיעה מכובד. אנשי ג'ילי לא פספסו רגע, ובימים אלה הם ממזגים את 'פולסטאר' לשלד בורסאי בעסקת 'ספאק'. מהלך זה צפוי לגייס כסף לפי שווי חברה של… 20 מיליארד דולר, ולכשעצמו מגדיל את הערך הכלכלי של וולוו אשר מחזיקה במחצית מן הבעלות בפולסטאר.
ההצלחה עם 'פולסטאר' נתנה את האות והפשירה תוכנית של ג'ילי שהייתה ככל הנראה בהקפאה עוד משנת 2018: להנפיק חלק קטן מן המניות של וולוו לפי שווי חברה של 25 מיליארד דולר. בדרך לשם נשענת ג'ילי על ההצלחה הגדולה של וולוו, אשר נובעת מן ההשקעה הממוקדת, והתזמון המעולה: לוולוו היו המוצרים המתאימים בדיוק כאשר אירופה נכנסה לבולמוס של קנסות ומגבלות על כלי רכב מזהמים, והמכירות שלה בשנה האחרונה זינקו ביותר מ-40%.
וולוו שואפת לגייס כ-2.86 מיליארד דולר מהנפקת מניות חדשות, ובמקביל נראה שגם ג'ילי תנצל את ההזדמנות למכור מקצת מאחזקותיה בחברה, בתוך כדי כך שתשמור על גרעין השליטה ועל עיקר הבעלות. כמעט 3 מיליארד הדולרים שיגויסו אמורים לממן פיתוח טכנולוגיה והקמת מערכי ייצור מתאימים להגשמת המעבר לייצור של מכוניות חשמליות טהורות בלבד, וכן לפיתוח טכנולוגיה ואמצעי ייצור של סוללות ומנועים חשמליים. במקביל, וולוו צפויה לקטוף את פירות ההשקעה שלה בפלטפורמות מודרניות שהיא מפתחת עבור ג'ילי ועבור עצמה, ולהיות בין יצרניות הרכב הוותיקות הראשונות בעולם שעברו לייצור בלעדי של מכוניות חשמליות.
אז האם וולוו של 2022 באמת הכפילה פי 14 את שוויה – מחברה שהייתה שווה לפני עשור כ-1.8 מיליארד דולר לכזאת ששווה כיום 25 מיליארד? האם השבדית שמייצרת כ-700 אלף מכוניות בשנה שווה פי 2.5 מרנו הצרפתית, שמייצרת כ-3 מיליון מכוניות בשנה? בעידן שבו המשקיעים מעריכים את השווי של טסלה ביותר מ-767 מיליארד, ואת 'אובר' בכ-70 מיליארד – מסתבר שכן.