• Ad
  • חוק חדש יניע השבוע את מהפכת הרכב החשמלי בארצות הברית
    אחרי סין ואירופה גם ארצות הברית מתחברת לזרם: חוק זיהום אוויר חדש יגרום לכך ש-67% מכלי הרכב החדשים שיימכרו בארה"ב עד לשנת 3032 יהיו חשמליים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה של ארצות הברית (EPA) צפויה לפרסם מחר (ד') הכרזה דרמטית אודות חוק שייאלץ את יצרניות הרכב לצמצם באופן ניכר את סך פליטות המזהמים מכלי רכב חדשים. החוק יכריח את היצרניות להמיר עד לשנת 2032 את רוב המכירות שלהן לכלי רכב חשמליים – כך מפרסם הניו יורק טיימס – אחד העיתונים החשובים בעולם.

     

    מכונית חשמלית שברולט בולט

     

    מייקל רייגן, מנכ"ל הסוכנות להגנת הסביבה, צפוי להכריז על חוק הגנת האקלים האגרסיבי ביותר של ממשל ביידן עד היום. וזה יכניס סוף סוף את ארצות הברית לתחרות ראש בראש מול סין ואירופה בתחום הרכב החשמלי, ואף יהפוך אותה למובילה עולמית בהפחתת פליטות זיהום אוויר מתחבורה.

    על-פי הניו יורק טיימס, החוק החדש לא יקבע רף זיהום אוויר מרבי לדגם או לקטגוריה של כלי רכב אלא יציג מכסת זיהום מרבית לכלל המכירות של יצרנית רכב. להערכת אנשי הסוכנות מכסה כזאת תגרום לכך שעד לסוף העשור הנוכחי כלי רכב חשמליים יהוו בין 54-60% מכלל המכוניות החדשות שיימכרו בארה"ב, ואחוז זה יעלה לגזרת ה-64% עד 67% ממכירות הרכב החדש כעבור שנתיים נוספות.

    לשם השוואה, היעד הנוכחי של ממשלת ארה"ב הוא להגיע עד לסוף העשור הנוכחי לשיעור של 50% כלי רכב חשמליים, ובסיכום השנה שעברה עמד השיעור שלהם שם על 5.8% בלבד מכלל כלי הרכב החדשים.

    מיותר לומר שההכרזה הדרמטית שמבטיח הניו ורק טיימס תצית ויכוח אדיר בין התומכים בהגנת האקלים לבין "טראמפיסטים", מכחישי התחממות כדור הארץ ונתמכי הלובי של תעשיית הרכב. צריך גם להדגיש שמדובר בהצעת חוק שתעבור ב"צנרת" החקיקה המקובלת בממשל האמריקני הדמוקרטי, כלומר בבתי הנבחרים ותחת פיקוח בית המשפט העליון, ובתוך כדי כך תעוצב באופן מדויק יותר.

     

    האם מדינת ישראל צריכה לעודד הסבה של מכוניות להנעה חשמלית?

     

    דרך רצופת אתגרים

    בשונה מאשר בישראל, הממשל האמריקני לא רק מכריז הכרזות אלא מציג תוכניות סדורות ומתוקצבות עם יעדים ברורים, ומשקף אותן מבעוד מועד לציבור באופן שבו ניתן להשפיע על התהליך. בשונה מאשר אצלנו, החקיקה החדשה לא נובעת מלחץ פוליטי של סקטור כזה או אחר אלא מתוכנית סדורה שמבוססת על עבודה מדעית וכלכלית שבוצעה על-ידי אנשי המקצוע בסוכנות להגנת הסביבה במהלך יותר משנה, ושוקפה במלואה לציבור.

    נכון להיום, אחרי תקופה קשה שעברה מהפכת הרכב החשמלי בעידן טראמפ, תוכנית שקיימת וכבר מופעלת בארצות הברית (להבדיל מן החקיקה החדשה) נגזרת משתי תוכניות פדרליות גדולות שאחת עוסקת בהגנת הסביבה והאחרת בחילוץ הכלכלה האמריקנית מן האינפלציה והמיתון הכלכלי. "חוק הפחתת האינפלציה", שנכנס לתוקף בשנה שעברה, מעניק סובסידיה של עד 7,500 דולר לרוכשי מכוניות חשמליות חדשות, ותקציב של מיליארדי דולרים ליצרניות של סוללות ולפיתוח מקורות למינרלים קריטיים.

    אלא שארצות הברית, בגלל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מפגרת פיגור ניכר אחרי סין ואירופה באימוץ רכב חשמלי. האיחוד האירופי כבר חוקק תקני פליטת כלי רכב שצפויים להפסיק בהדרגה את המכירה של כלי רכב חדשים המונעים בבנזין עד 2035, ואילו קנדה ובריטניה הציעו סטנדרטים דומים למודל האירופאי.

    האתגר המובן מאליו באמריקה הוא האצה מהירה של הקמת תשתיות טעינה ואספקת חשמל ברחבי המדינה. ממשל ביידן הקציב לפני כשנתיים 7.5 מיליארד דולר לבניית רשת של כ-500 אלף עמדות טעינה מהירות לאורך הכבישים המהירים הארציים, אבל דוח של חברת האנליסטים S&P Global מלפני כחודשיים מצא שהיקף התשתיות הנדרש הוא מיליוני עמדות טעינה.

     

     

    אתגר לא פחות משמעותי הוא התמודדות עם פיטורים צפויים של עשרות אלפי עובדים בתעשיית הרכב. ההערכה היא שמספר העובדים שנחוצים כדי לייצר רכב חשמלי היא מחצית מספר העובדים שנדרשים לייצר רכב עם מנוע בעירה, ולכך צריך להוסיף את הלחץ שצפוי מייבוא רכב חשמלי מן המזרח הרחוק.

    אימוץ מהיר של כלי רכב חשמליים ידרוש גם השקעה של עשרות, אולי אף מאות, מיליארדי דולרים בתגבור רשת החשמל הארצית ובהאצת פרויקטים לאנרגיה מתחדשת, הבטחת אספקת כל חומרי הגלם שנדרשים לצורך ייצור סוללות והקמת תעשייה למחזור נקי של סוללות משומשות.

    במסגרת החקיקה הקיימת יוענקו תמריצים לרכב חשמלי רק לכלי רכב שמיוצרים בשטח ארה"ב וכך גם הסוללות שלהם. חקיקה זאת מעצבנת את האירופאים אבל מצד שני כבר גרמה לכמה יצרניות רכב להכריז על העתקת פעילות הייצור המתוכננת שלהן לארה"ב.

    אנשי הניו יורק טיימס מעריכים שכדי לקדם את החקיקה החדשה יצטרך הממשל האמריקני להציג תוכניות משלימות של הגברת הסבסוד להקמת תשתיות טעינה, ולתקצוב הסבות מקצועיות לעובדים שיעברו מייצור רכב לייצור סוללות. כתבי העיתון גם מזכירים שארצות הברית נכנסת כעת למערכת הבחירות של 2024, וזה צפוי להיות אחד הנושאים החמים בקמפיין החדש. הרפובליקנים, למשל, עלולים להפוך את ההתנגדות לחוק הזה לאחת מהבטחות הבחירות שלהם. מצד שני – אפילו בתעשיית הרכב האמריקנית יש רבים שתומכים בצעדים הממשלתיים ולו מפני שהם מיישרים קו עם החקיקה המחמירה של מדינת קליפורניה – שם נמצא שוק הרכב הגדול והעשיר ביותר במדינה. בתעשייה אומרים שעדיף ליצרניות הרכב להתמודד עם מערכת כללים אחת מאשר עם חוקים שונים.

     

    כדור הארץ בסכנה

    בשולי הדברים חדוש להזכיר שממשל טראמפ גרם לנזקים אדירים בחברה האמריקנית על-ידי יצירת קיטוב, השנאה, הפצת חדשות כזב ואובדן אמון במערכות השלטוניות. לפחות מאחורי חלק מן הפעולות האלה ניכרת טביעת אצבעותיהם של אינטרסנטים כלכליים ולוביסטים, והנזק נגרם לא רק לארצות הברית אלא לעולם כולו.

    תחבורה בארצות הברית היא המקור הגדול ביותר לגזי חממה, וארצות הברית היא המזהמת השנייה בגודלה על פני כדור הארץ אחרי סין למרות שהאוכלוסייה שלה מהווה רק 23.5% מאוכלוסיית סין (332 מיליון לעומת 1.412 מיליארד בני אדם). סין פועלת באופן נחוש מזה יותר מעשור להפחתת פליטות פחמן, וארצות הברית התחייבה להפחית אותן בחצי עד לשנת 2030 ולהגיע למאזן אפס עד לאמצע המאה.

    סוכנות האנרגיה הבינלאומית פרסמה לפני כשנתיים דוח שממנו עולה שכדי למנוע מן הטמפרטורות הממוצעות של כדור הארץ לעלות ב-1.5 מעלות צלזיוס בהשוואה לרמות הטרום תעשייתיות נדרשת הפסקת המכירה של מכוניות חדשות שמונעות במנועי בעירה עד לשנת 2035. מעבר לנקודה זאת – כך מזהירים מדענים – ההשפעות של גלי חום קטסטרופליים, שיטפונות, בצורת, הרס יבולים חקלאיים והכחדת מינים יציבו אתגר קיומי בפני האנושות.

     

     

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.