• Ad
  • זכיון היבוא של אופל עובר לחברת לובינסקי

    קבוצות שלמה ולובינסקי הודיעו הערב על העברת זכיון היבוא של מכוניות אופל מידי קבוצת 'שלמה', הבעלים של חברת הליסינג הגדולה בישראל, לקבוצת דוד לובינסקי שמייצגת את פיג'ו-סיטרואן בישראל. אולם תצוגה ראשי לאופל ייפתח במרכז של לובינסקי בשורק כבר בתחילת מרץ
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    זכיון היבוא של מכוניות אופל לישראל עובר מידי קבוצת 'שלמה' לקבוצת 'לובינסקי'. כך פרסמו הערב שתי הקבוצות בהודעה די דרמטית אבל לא מאד מפתיעה. קבוצת דוד לובינסקי מייבאת לישראל מגוון רחב של מותגים, כשהבסיס שלה בתחום המכוניות והמסחריות הם מותגי קבוצת פיג'ו-סיטרואן, אשר אשר רכשה בסוף שנת 2017 את אופל מידי ג'נרל מוטורס.

    העברת הזכיון לייבוא אופל לישראל בדרך הזאת "עמדה באוויר" כבר מאז עסקת ג'נרל מוטורס – פיג'ו-סיטרואן אבל הוכחשה על-ידי הצדדים. בראיון שערכנו לפני שנה בדיוק עם ויליאם מוט, מנהל התפעול הבינלאומי של אופל שביקר באותה עת בישראל, הוא הביע אמון מוחלט בקבוצת שלמה. בדיעבד מסתבר שדיונים בנוגע להעברת זכיון היבוא של אופל התקיימו בין הצדדים מזה מספר חודשים כחלק מגיבוש אסטרטגיה כוללת של קבוצת פיג'ו-סיטרואן בנוגע לאופל.

     

     

    צריך להדגיש שהעברת הזכיון לא הייתה הכרחית או מחוייבת מציאות רק בגלל רכישתו של מותג אחד על-ידי יצרנית אחרת, וישנם מצבים – יונדאי-קיה היא דוגמא בולטת, שבהם יצרנים מעדיפים דווקא לפזר את הייצוג שלהם בין נציגים שונים. לעומת זאת, במקומות שבהם היקף היבוא לא גדול מספיק כדי להחזיק אופרצייה בהיקף מלא – יש היגיון באיחוד כוחות, למשל כמו במקרה של לנד-רובר ויגואר, לאחר שאלה נרכשו על-ידי יצרנית הרכב ההודית טאטא.

    גם יבואניות רכב אחרות הביעו עניין ברכישת זכיון היבוא של אופל, למרות שהיקף המכירות של החברה בשנים האחרונות בישראל מתקשה להצדיק זאת, ולמרות מיצוב לא מאד מגובש או רם של המותג אופל בישראל.

    על פי הודעתן של החברות תלויה עדיין עסקת הרכישה באישורו של הממונה על ההגבלים העסקיים, ואם זה יינתן (ואין סיבה שלא) תכנס העברת הזכיון לתוקף כבר ב-1 במרץ, ואז גם ייפתח אולם תצוגה ראשי לאופל בצמוד לאלה של פיג'ו ושל סיטרואן במתחם לובינסקי במעוין שורק. בהמשך יבוצע איחוד של יתר אולמות התצוגה ומרכזי השירות של אופל עם אלה של פיג'ו וסיטרואן בישראל.

    כל תכנית היא בסיס לשינויים

    הייצוג של אופל בישראל לא העפיל לגבהים גבוהים כבר מתחילת שנות ה-90, כאשר 'חברת המזרח' התמזגה עם בעלת הזכיון ליבוא אופל עד אותו זמן, חברת 'ליאו גולדברג' ושתיהן יצרו את 'יוניברסל מוטורס' (UMI) כנציגה הבלעדית של קבוצת ג'נרל מוטורס בישראל. קודם לכן, בין תחילת שנות ה-80 ("ימי ארידור העליזים") לבין כניסת המותגים היפנים בתחילת שנות ה-90, אופל נחשב למותג מבוקש ופופולרי בשוק הרכב הקטן שהיה בישראל, וגם תחת כנפי UMI היו לו כמה שנים בודדות טובות. אלא שבהמשך הדרך איבדה היצרנית עניין בשוק שלנו, ולמעט הבלחה קטנה אחת (עם אופל ווקטרה) שגם היא קופדה מהר מאד (על-ידי מאזדה 626) המותג החל ודעך עד שכמעט והוזנח.

    בשלהי שנת 2010, לאחר פשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס והקמתה מחדש, הודיעה חברת 'שלמה אחזקות' (כתוארה אז) על קבלת זכיון היבוא של אופל והוא הועבר אליה מידי UMI במהלך שנת 2011. באותה עת הכריז שלמה שמלצר ז"ל על כוונתו להיות "בין שלושת המותגים המובילים בישראל" מבחינת היקף המכירות, הצהרה שנשמעה בשעתו הגיונית לאחדים בהתחשב בעובדה שנמצאנו בשיא עידן הליסינג ושקבוצת 'שלמה' החזיקה בחברת הליסינג הגדולה ביותר בישראל. בפועל, בין אם ההצהרה נועדה לצרכי תקשורת או מתוך כוונה אמיתית, המציאות הייתה שונה. בחברת שלמה הבינו מהר מאד שהם לא יכולים לקיים את פעילות הליסינג, שנסמכת במידה רבה על הקשרים החזקים שלהם עם יבואניות הרכב האחרות, ובמקביל גם להתחרות בהן, מה גם שלאופל – יצרנית רכב חבוטה שנמצאה על סף פשיטת רגל ונסמכה על טכנולוגיה של יצרנית רכב חבוטה אחרת – ממילא לא היו דגמים מתאימים למכירת מספרים גדולים בשוק שלנו.

    אנשי שלמה הצליחו אמנם להעלות את רף המכירות ממספרים קרובים לאפס ועד לכ-4,000 עד 5,000 מכוניות בשנה, אבל גם המכירות האלה נסמכו במידה רבה על פעילות הליסינג, כלומר שיד אחת מכרה מכוניות ליד השנייה. בשנתיים האחרונות נעשה אמנם ניסיון להתמקד בקהל פרטי, ואופל החלה לייצר דגמים חדשים שמבוססים על שיתוף פעולה בין אופל לפיג'ו-סיטרואן (אשר החל בשנים שבהן דווקא ג'נרל מוטורס החזיקה בבעלות קטנה בקבוצת פיג'ו-סיטרואן שנמצאה בקשיים) – אבל כל זה היה בבחינת מעט מידי ומאוחר מידי, וגזל מקבוצת שלמה משאבי ניהול ומשאבים פיננסיים רבים.

     

     

    מבחינת משפחת שמלצר, הבעלים של קבוצת שלמה, מדובר במידה מסוימת בהיסטוריה שחוזרת על עצמה. יחד עם שותפו דאז, שלומי פוגל, ייבא שלמה שמלצר במהלך שנות ה-90 את 'סקודה' הצ'כית לישראל, ובאותן שנים השתלטה חברת 'פולקסווגן' בהדרגה על החברה הצ'כית. בסוף שנות ה-90, במטרה ללחוץ על היבואנית הישראלית להעביר את זכיון היבוא לידי חברת צ'מפיון מוטורס, הנציגה שלה בישראל, היא החלה "לייבש" את הנציגה שלה בארץ ובסופו של דבר אילצה אותה למכור את הזיכיון לצ'מפיון. סקודה, כיום, הוא המותג האירופאי הנמכר ביותר בישראל, ובשנת 2011 היו שראו ביבוא של אופל בידי משפחת שמלצר מעין "סגירת מעגל".

    קבוצת שלמה היא לא החברה היחידה שאיבדה זכיון יבוא לישראל. לפני מעט יותר משנה הועבר זכיון היבוא של קרייזלר, גי'פ ודודג' מידי חברת 'מכשירי תנועה' לקבוצת סמל"ת – נציגת פיאט בישראל, וזאת לאחר שקבוצת פיאט האיטלקית השתלטה על קרייזלר האמריקנית. בתחילת שנות ה-90 הועבר זכיון היבוא של לנצ'יה מידי איש העסקים רמי אונגר, וחברת טלקאר, לחברת סמל"ת. בשלהי שנת 2007 הצליח אונגר לשלוף את זכיון היבוא של קיה מתחת לשטיח של חברת סמל"ת, ולהפוך את קיה לאחד המותגים הנמכרים ביותר בישראל.

    רשימת המותגים שזכיון היבוא שלהם לישראל עבר מיד ליד מאז שנות ה-90 כוללת, בין השאר, את סיאט (מדלק מוטורס לצ'מפיון מוטורס), אלפא-רומיאו (מסונול לסמל"ת), ב.מ.וו. (אל 'קמור' וממנה לדלק מוטורס), יגואר (ממכשירי תנועה אל מאיר ואל חברת המזרח), סובארו (אל גד זאבי וממנו לסמל"ת), פורד (מן החברה הישראלית לאוטומובילים לדלק מוטורס), ופורשה (ממכשירי תנועה לקבוצת אורכיד). בעבר היותר רחוק החליפו ידיים, והגיעו אל החברות שמחזיקות בהם כיום, גם זכיונות היבוא של אאודי, מותגי ג'נרל מוטורס, וולוו, מרצדס, פיג'ו, סיטרואן ופיאט.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.