• Ad
  • במסגרת הדיונים על 'חוק שירותי רכב' החליטה ועדת הכלכלה לחייב את יבואני הרכב להיות אחראים על תיקון קריאות תיקון במכוניות שיובאו ביבוא מקביל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הבשורה הטובה ליבואני הרכב הבלעדיים: ועדת הכלכלה קבעה שהם יוכלו לגבות תשלום מיבואנים לא בלעדיים אשר ישווקו מכוניות מיבוא מקביל תמורת הוצאות שנאלצו להוציא בעת ביצוע קריאות לתיקון – במידה ואלה אינן מכוסות על-ידי יצרניות הרכב.

    הבשורה הגרועה: היבואנים הישירים ייאלצו לבצע את הקריאות לתיקון גם במכוניות שמתחרות בהן, ואשר לא יובאו או שווקו על ידם.
    כך החליטה אתמול ועדת הכלכלה של הכנסת.

     

    טיפול במוסך

     

    ההחלטה התקבלה במסגרת הדיונים המתמשכים לקראת קריאה שניה ושלישית לחוק שירותי רכב, שמטרתו המוצהרת היא הגברת התחרות ביבוא ושיווק רכב והוזלת מחירי המכוניות החדשות, החלפים ושירותי המוסך.

    בהתאם להחלטת הוועדה נקבע כי לשם ביצוע קריאה לתיקון יוכל יבואן ישיר לדרוש מיבואנים זעירים או עקיפים "תשלום סביר" בעד העלויות הנלוות שיצרן הרכב אינו מכסה. אם לא תהייה הסכמה על המחיר, נציגי משרדי התחבורה והאוצר יכריעו במחלוקת. כמו כן נקבע כי שר התחבורה יהיה רשאי לקבוע הוראות לגבי אופן חישוב התשלום ומרכיביו.

    נציג איגוד יבואני הרכב, עו"ד יורם בונן, אמר שיש להנהיג בארץ את השיטה הנהוגה בניו זילנד, לפיה יבואני רכב מחייבים את הלקוח בעלויות הקריאה לתיקון והוא מקבל החזר מן היבואן העקיף.
    עו"ד בונן הזכיר את הדוח שקיבלה הוועדה בנושא זה ושאל כיצד מבטיחים שיבואנים ישירים אכן יקבלו את ההחזר.

    אבנר פלור, סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, השיב שסעיף השיפוי בחוק נותן לכך מענה.

    סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה שבמקרים שבהם יבואנים עקיפים לא יעמדו בחובותיהם אפשר להטיל עליהם עיצומים כספיים.

    לדברי נשיא איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך, מדובר בהוצאה של כמה מאות שקלים ללקוח.

    היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אהוד שניידר, שאל מה קורה במקרים שבהם דגמים שייובאו ארצה על ידי יבואנים מקבילים אינם כאלה שהיבואן הישיר מייבא, ולכן הוא לא יודע לטפל בהם.

    על כך השיב לו יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, כי מדובר בסעיפים שהם לב ליבו של החוק, שכבר נדונו ואושרו בוועדה עוד בכנסת הקודמת, ואם היבואנים לא יעמדו בחובות הללו לא תהייה תחרות.

    דורון שורר, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה וכיום יועץ לחברת גלובל אוטו מקס, אמר שהטענה של עו"ד שניידר היא "אחת השיטות הידועות לנהל קרטל, בטענה שיש גורמים בחו"ל שלא יכולים לבצע את הוראות החוק בישראל ואין לנו שליטה עליהם".

    עוד נקבע שיבואנים ישירים יתנו אחריות ושירות לכלי רכב שמיוצר על-ידי יצרן הרכב שהם מייצגים, וגם יטפלו בקריאות לתיקון (ריקולים).

    בסעיפים שאושרו נקבע שיבואנים עקיפים יחויבו להתעדכן באשר לקריאות לתיקון מסוכני המשנה שמהם רכשו את המכוניות, כמו גם להתעדכן באופן עצמאי מול דיווחי היצרן ולדווח ללקוחותיהם.

    עוד נקבע שמשרד התחבורה יעביר ליבואנים ישירים, אחת לחצי שנה בהתאם להצעתו של ח"כ דוד ביטן, דיווח על מספרי שלדה שהגיעו ביבוא עקיף וזעיר, כדי לאפשר להם למלא את חובותיהם בנוגע לאחריות ושירות.

    עו"ד שניידר הזהיר שכך מאפשר משרד התחבורה לרכב לנוע על הכבישים עם תקלת בטיחות סדרתית במשך חצי שנה. מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר בתגובה שכיום יבואנים ישירים לעיתים לא מוצאים את בעלי המכוניות כדי לזמנם לטפל בקריאה לתיקון, והם יכולים לנסוע שנה על הכביש עד שמשרד התחבורה תופס אותם במבחן השנתי של הרכב.

    שוק חופשי ברכש חלפים

    עוד אישרה הוועדה היום סעיף שנועד לקבוע שיבואנים לא יכתיבו למוסכים, ולא ימליצו להם, על הגורם שממנו הם צריכים לרכוש מוצרי תעבורה, למעט בעניין טיפולים שוטפים שניתנים בחינם במסגרת אחריות היבואן, או קריאות לתיקון. כמו כן, יבואנים לא יוכלו להתערב או לסכל בכל דרך שהיא מתן רישיון יבואן לכל גורם אחר.

    בדיון עלתה גם שאלת המיסוי, ואושר סעיף שנועד לאפשר לרשויות המס לעקוב אחר המסלול שעשה הרכב ביבוא עקיף עד שהגיע לישראל, כדי שניתן יהיה לוודא את מחירו האמיתי לצורך תשלום מס.

    מנכ"ל גלובל אוטו מקס, ינון עמית, אמר שצריך לקבוע שבמקרים שבהם יבואן מקביל מביא דגם זהה לזה שמביא היבואן הישיר – הוא ישלם מס בגובה זהה לזה שמשלם היבואן הישיר.

    היו"ר כבל התייחס לכך ואמר שנושא המיסוי אינו בסמכותה של ועדת הכלכלה ולכן לא ניתן לדון בכך.

    הוא סיכם את הדיון והבהיר שבכוונת הוועדה לקדם את ההצעה ולאשרה לקריאה שנייה ושלישית, אך גם לעשות הכל כדי שהשוק יהיה מאוזן ושפתיחתו לתחרות תהייה אמיתית.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    ועדת הכלכלה: יבואני הרכב יטפלו בקריאות תיקון של מתחרים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.