• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    וולוו הכריזה אתמול (ד') על הקמת מותג חדש, תחת השם M, במטרה להרחיב את פעילותה בתחומי ה"ניידות" (mobility), "על ידי מתן גישה מהימנה (ללקוחות – ג.מ.) למכוניות ולשירותים לפי דרישה, באמצעות אפליקציה אינטואיטיבית" – כך מתוארת הפעילות המתוכננת הזאת בהודעה לעיתונות שהחברה הפיצה.

     

     

    לדברי אנשי וולוו, "(חטיבת) M תלמד אודות צרכי המשתמש, ההעדפות וההרגלים שלו, ותבצע התאמה אישית ללקוחות". תחילת הפעילות של חטיבת M, בשבדיה ובארה"ב, מתוכננת לאביב 2019.
    "וולוו תהיה מעתה יותר מאשר רק יצרנית רכב", אומרים השבדים. "אנחנו מכירים בכך שצרכנים עירוניים מבצעים כיום הערכה מחדש של מודל הבעלות המסורתי על רכב, ו-M הוא חלק מן התשובה שלנו. אנחנו מפתחים את היכולות שלנו להיות ספק שירות לצרכן, ותואר המשימה החדשה שלנו הוא "החופש לנוע", מצוטט האקן סאמואלסון, נשיא ומנכ"ל וולוו באותה הודעה.

    ההצהרה מעניינת, הלוגו החדש צבעוני ונוצץ, ובהמשך ההודעה שתולים גם רמזים נוספים אודות הפעילות המתוכננת (או שמא רק הצהרת כוונות), אבל מה זה בעצם אומר ולמה כל זה חשוב לנו?

    החלק הראשון של התשובה נוגע יותר בצד ההצהרתי של וולוו מאשר בביצוע בפועל, אבל נראה שדווקא בו יש בשורה מאד מעניינת, והרבה יותר גדולה מאשר כזאת שקשורה רק לוולוו. כל יצרניות הרכב הבינו זה מכבר ש"הגבינה זזה", ושהעולם הישן שבו הן תכננו, ייצרו, מכרו, ולעיתים גם סחרו במכוניות דינו להיעלם יותר מוקדם מאשר מאוחר. בעידן של מכונית אוטונומית ותחבורה שיתופית, וכאשר רוב רוב האנושות מצטופפת בערי ענק, אין עוד היגיון ברכישת רכב שעומד 95% מן הזמן, ובני אדם יפסיקו עם זה ויעברו לצריכת "שירותי ניידות".

    למי שרוכש שירותי ניידות לא תמיד יש צורך "להתאהב" בכלי הרכב שמסיע אותו, לפחות לא במידה רבה מזאת שבה אנחנו מאוהבים במונית, אוטובוס, רכבת או מטוס שבהם אנחנו משתמשים, וסביר יותר שהוא יאהב את מי שמציע את שירות הניידות (או יתרחק ממנו) בזכות או בגלל איכות השירות. אל עידן זה יכולים להיכנס במהירות ספקי שירות חדשים, ומי שכבר עושים מאמצים גדולים לקחת בו חלק הם 'גוגל', 'אובר', 'ליפט', 'באידו', ואחרים, והם יכולים לייצר מכוניות בעצמם, לקנות מכוניות מ"יצרני ברזלים", או לקנות לעצמם יצרניות רכב.

    כדי למכור את שירותי הניידות צריך קודם כל שיהיה מה למכור, ובמקביל צריך גם להגיע אל הלקוחות, כלומר לדעת לשווק את השירות. מספר יצרניות רכב עובדות כבר במרץ על החלק הראשון, וזאת על ידי רכישת חברות שמתמחות בחלקים שונים של הפאזל שנדרש לצורך אספקת השירות או על ידי הקמת חטיבות שיתמחו בכך. ההכרזה של וולוו, עם זאת, נוגעת דווקא בחלק השני, כלומר בצד השיווק של השירות: וולוו רוצה "להכניס לנו טוב טוב לראש" שהיא מתכוונת להיות גורם בשוק אספקת שירותי ניידות.

    אז מה יש לוולוו ביד ומה היא מתכוונת שיהיה לה בעתיד? מבחינת "ברזלים" וולוו ממצבת את עצמה יותר ויותר כמותג פרימיום עם סדרה של מוצרים חדישים, ומאחוריה כמובן ניצבת בעלת הבית שלה, יצרנית הרכב הסינית 'ג'ילי' במלוא עוצמתה. "חטיבה M", מסבירים השבדים, "מפתחת טכנולוגיית "למידה קניינית" (הכוונה ככל הנראה לבינה מלאכותית שמתמקדת בהעדפות הצרכנים – ג.מ.) ששואלת את המשתמשים אודות הצרכים הספציפיים שלהם במקום רק להודיע להם היכן הם יכולים למצוא מכונית (לצורך נסיעה – ג.מ.).
    "השירותים שמוצעים כיום הינם בעיקר חלופות למונית או לתחבורה ציבורית", מצוטט בהודעה בודיל אריקסון, מנכ"ל חטיבת שירותי הניידות של וולוו. "מה שמייחד אותנו הוא שאנחנו מתמקדים באופן שבו אנשים משתמשים במכוניות שבבעלותם, וכך אנחנו שואפים לספק אלטרנטיבה אמיתית לחוויה הנוכחית".

     

     

    חלק מן היסודות של חטיבת M החדשה הם, כמובן, המכוניות עצמן וקשרים שיש ליצרנית הרכב עם לקוחות גדולים שלה מקרב ציי הרכב, כמו גם תוכנית הליסינג החדשה שהיא מפעילה כיום בארה"ב, שבמסגרתה היא מציעה ללקוחות חוזה השכרה בעלות קבועה שכולל את כלל עלויות השימוש והתחזוקה למעט דלק. בוולוו מתכוונים להעלות לכבישי ארה"ב בשיטה הזאת כ-20% מכל ה-XC40 שמיועדות לשוק האמריקני עד לשנת 2020, וכ-50% מהן עד לשנת 2025. במילים אחרות, כמחצית היחידות של הדגם הזה לא יימכרו בעתיד אלא יושכרו על-ידי וולוו עצמה, באופן ישיר, ללקוחות.

    לתוך אלה היא מתכוונת למזג, בשנה הבאה, את חטיבת Sunfleet של וולוו, שהוקמה כבר לפני כ-20 שנים, והיא "חלוצת הרכב השיתופי בשבדיה". חברה זאת פועלת ב-50 ערים ברחבי שבדיה, יש לה כ-50 אלף לקוחות וצי שמונה 1,700 כלי רכב, והיא מבצעת חצי מיליון השכרות קצרצרות בכל שנה.

    מבחינה מעשית, אגב, הממשק הפיזי בין "חטיבה M" לבין העולם הוא, כאמור, בסך הכל אפליקציה שבה יתנהלו היחסים בין וולוו לבין "צרכני הניידות" שאותם היא מבקשת להפוך ללקוחותיה.

    התשובה לשאלה השנייה, שהיא "כיצד כל זה נוגע לנו?", טמונה בציטוט נוסף של נשיא ומנכ"ל וולוו: "הניידות עוברת שינוי יסודי… השקת חטיבת M יוצרת מקורות הכנסה חדשים עבור וולוו והיא תהיה חלק בלתי נפרד מן השאיפה של החברה לייצר יותר מחמישה מיליון קשרי לקוחות ישירים עד לאמצע העשור הבא". במילים אחרות – וולוו מבינה שהעוצמה שלה כיצרנית רכב, ובסיס הלקוחות הקיים שלה, מבוססים על קשר עם מאות אלפי לקוחות שקונים כיום בכל שנה את המכוניות שלה. אבל כספקית של שירותי ניידות היא צריכה להיות בקשר עם מיליוני משתמשים ולבצע מאות מיליוני פעולות בשנה. זה אומר שאנחנו, הצרכנים, לא נפגוש בעתיד את וולוו (ואת שאר יצרניות הרכב) רק באולם התצוגה אלא בעיקר באופן ישיר, בטלפון הנייד שלנו, בכל פעם שבו נזדקק להגיע מנקודה א' לנקודה ב'.

    אנשי וולוו מסתפקים בשלב זה במעט הפרטים האלה, מבטיחים ש"מידע נוסף אודות שירות M יימסר בהמשך השנה", ומצהירים גם שכמו לגבי רוב הפעילויות האחרות שלהם (למשל בתחום פיתוח אוטונומיה לרכב) שדה הניסויים שלהם הוא שבדיה: "שטוקהולם, שוודיה, תשמש כבסיס הפיתוח של M, וכאן אנחנו כבר עורכים בדיקות מקיפות", אומרים השבדים. "מבחן בטא רחב יותר יתקיים כבר בסתיו הקרוב", הם מבטיחים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    וולוו השיקה את חטיבת M וזה לא מה שאתם חושבים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.