• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עוד סדרת קריאות לתיקון, עוד חקירה, תביעה פלילית ודיווח ראשון על נזק תדמיתי אפשרי לחברה. השבוע הקשה של ג'נרל מוטורס בקושי התחיל וכבר נראה רע

    אם מישהו חשב שהרע ביותר, מבחינת ג'נרל מוטורס, כבר מאחוריה, ולאחר הדיונים המתישים בקונגרס בנוגע לפרשת 'סוויצ'גייט', ופרסום מסקנות ועדת החקירה הפנימית, יתחילו הרוחות להירגע והעניינים ישובו אט אט למסלולם – מסתבר שהוא טעה בגדול.

    השבוע הנוכחי בקושי התחיל והוא כבר מסתמן כאחד השבועות הקשים ביותר בתולדות ג'נרל מוטורס החדשה בכלל, ובפרשת הקריאות לתיקון של ג'נרל מוטורס בפרט.
    אחד השיאים, לא בהכרח הכואב ביותר, הוא כותרת שמפרסם העיתון המשפיע ניו-יורק טיימס לפיה "בליץ הקריאות-לתיקון מסכן את המוניטין של ג'נרל מוטורס", ועוד נשוב אליה בהמשך הדברים.

    בינתיים, בשטח, ג'נרל מוטורס נאלצה לפרסם עוד שש (!) קריאות לתיקון שמצטברות למספר אדיר ממדים של 8.23 מיליון מכוניות נוספות ברחבי העולם, אשר יוצרו בין השנים 1997 ל-2014. בין אלה ישנם מספר דגמים שקשורים כנראה לתאונות שבהן נהרגו שלושה ונפצעו שמונה בני אדם בשבע תאונות שבהן ככל הנראה לא נפתחו כריות-האוויר.

    גם הפעם מדובר בקריאה לתיקון שקשורה למתג ההתנעה, ולכך שמפתח ההתנעה עלול לסובב אותו ולכבות את המנוע. במקרה זה לא מדובר – ככל הנראה – בתקלה במנגנון המתג עצמו, אלא בעיצוב מפתח ההתנעה.

    בגלל מבנה המפתח, והחריץ שלתוכו מושחלת טבעת צרור המפתחות, נוצרת – כך אפשר להבין מדברי דובר ג'נרל מוטורס – "בעיית משקל" על המפתח, והיא זו שגורמת לו לסובב את מתג ההתנעה למצב כבוי. פתרון הבעיה: הוספת אינסרט פלסטיק לתוך החריץ של המפתח כדי להפוך אותו לעיגול במרכז המפתח.

    קריאה זו נוגעת ל-7.6 מיליון מכוניות מבין ה-8.23 מיליון שנקראו לתיקון, רובן ככולן מכוניות סדאן בגודל מלא כמו שברולט אימפלה, אשר הייתה מעורבת כנראה בלפחות שתי תאונות קטלניות בגלל בעיית כיבוי מנוע. קבוצת הנקראות לתיקון כוללת את שברולט מאליבו (1997-2005), אולדסמוביל אינטריג, אולדסמוביל אלרו (1999-2005), פונטיאק גראנד אם וגראנד פרי, וכן שברולט אימפלה ומונטה קרלו בנות השנים 2000-2005.

    שיא השיאים

    למרות שנדמה היה שג'נרל מוטורס כבר שברה השנה את כל השיאים שלה עצמה במספר המכוניות שנקראו לתיקון, מסתבר שקבוצה זו, של 7.6 מיליון מכוניות, היא הקריאה לתיקון הבודדת הגדולה ביותר של החברה השנה.

    לצערם של ג'נרל מוטורס ולקוחותיה זו לא הקריאה לתיקון היחידה שהחברה נאלצה לפרסם השבוע, אלא רק אחת מתוך שש (!) קריאות שונות, שאחת נוספת מהן נוגעת גם היא למתגי התנעה – ב-616 אלף קרוס-אוברים מדגמי SRX שיוצרו בין 2004 ל-2006, וקאדילק CTS שיוצרו בין 2003-2014. במקרה זה מדובר באותם מתגי התנעה ידועים לשימצה מפרשת 'סוויצ'גייט'.

    קריאות נוספות נוגעות לדגמים אחרים ותקלות אחרות, בהן בעיות סגירה של דלתות ושל חלונות, וגם חשש להתלקחות בחלק מן הדגמים (אשר טופל מוקדם יותר השנה בקריאת שירות מקומית והפך כעת לקריאה לתיקון בהיקף מלא).

    Recalls_063014_v03

    יחד עם הקריאות החדשות לתיקון העלתה ג'נרל מוטורס, חברה שמניותיה נסחרות בבורסה, את הערכת הנזק של הקריאות לתיקון בחצי מיליארד דולר נוספים, והיא עומדת כעת על (עלות של) 1.2 מיליארד דולר לרבעון השני של השנה בלבד (וזאת נוסף ל-1.3 מיליארד דולר שכבר הופרשו ברבעון הראשון).

    מאז תחילת 2014 פרסמה ג'נרל מוטורס 54 (!) קריאות לתיקון, אשר נוגעות לכמעט 29 מיליון מכוניות ברחבי העולם. מספר זה, חשוב לציין, כולל גם ספירה כפולה של דגמים שנקראו לתיקון בגלל יותר מתקלה סדרתית אחת שנתגלתה בהם. כדי להבין את המשמעות העצומה של מספר המכוניות שנקראו לתיקון די אם נאמר שהוא גדול פי שלושה מכל המכוניות שג'נרל מוטורס מכרה בשנת 2013 כולה ברחבי העולם (9.7 מיליון). מספר הקריאות לתיקון בחצי השנה הראשונה גדול מכל הקריאות שפרסמה כל תעשיית הרכב האמריקנית במהלך השנה שעברה כולה.

    כדרכם של מנהלים אמריקאים, מארי בארה, מנכ"לית ג'נרל מוטורס, היטיבה לשווק את המהלך האחרון כאשר במקום להתנצל על הטרחה ללקוחותיה, ועל הסיכון אליו נחשפו במהלך השנים, אמרה: "ביצענו את מה שאני מאמינה הוא "ביקורת הבטיחות המקיפה ביותר בהיסטוריה של החברה שלנו" מפני שאין דבר חשוב יותר מאשר ביטחונם של הלקוחות שלנו. ללקוחות שלנו מגיע יותר מכפי שסיפקנו להם בכלי הרכב האלה, וזה מה שהניע את החלטתי לקבוע סטנדרטים חדשים בתעשיית הרכב לבטיחות רכב, איכות ומצוינות".

    יפצו את הקורבנות

    בג'נרל מוטורס מכירים עד כה בכך שלפחות 16 בני אדם נהרגו בתאונות שקשורות במתגי התנעה, אולם חקירה שביצעה ופרסמה סוכנות הידיעות רוייטרס במהלך יוני האחרון מעלה חשד שבתאונות מסוג זה, במכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס, נהרגו כ-74 בני אדם.

    פרד אפטון, יו"ר ועדת הקונגרס לאנרגיה ומסחר שבמסגרתה נערכו הדיונים עם בכירי ג'נרל מוטורס, אמר אתמול לרויטרס שהקריאה האחרונה לתיקון, והדיווח על הרוגים נוספים, "מאשר את החששות שלנו לפיהם כשלי הבטיחות בג'נרל מוטורס היו נרחבים ונפוצים הרבה יותר מכפי שדווח תחילה".

    בד בבד פרסמה אתמול ג'נרל מוטורס פרטים ראשונים אודות קרן פיצויים חדשה שהקימה בעקבות הפרשה, אשר תשלם לכל הפחות מיליון דולר לכל אחת ממשפחות הרוגי התאונות. קרן זו תעלה בסופו של דבר לג'נרל מוטורס מיליארדי דולרים, אולם לנוכח הזעם הציבורי (והפוליטי) כלפי החברה נראה שמדובר במהלך קריטי לשיקום תדמית החברה.

    קרן הפיצויים מנוהלת על-ידי עו"ד קנת פיינברג, מי שעמד בראש הקרנות לפיצויי משפחות אסון התאומים ואסון דליפת הנפט שגרמה חברת BP במפרץ מכסיקו.
    פיינברג אמר אתמול שמוקדם להעריך כמה כסף תשלם הקרן למשפחות, בין השאר מפני שטרם נקבע כמה תאונות אכן נגרמו בגלל תקלות סדרתיות במכוניות של ג'נרל מוטורס, וכמה בני אדם נפצעו ונהרגו כתוצאה מהן.

    התביעה בדרך

    כל הצרות שתוארו עד כאן עלולות להתגמד לנוכח הבשורה הקשה ביותר שקיבלה ג'נרל מוטורס אתמול, לפיה החליטה פרקליטות מחוז אורנג' במדינת קליפורניה להגיש תביעה פלילית כנגד החברה.

    התובע הראשי של מחוז אורנג' בקליפורניה הודיע אתמול שהמדינה תובעת את ג'נרל מוטורס על "סיכון שלום הציבור" בכך שהסתירה לכל הפחות 35 תקלות סדרתיות.
    טוני ראקאוקאס, התובע, האשים את ג'נרל מוטורס בכך שהפרה את חוקי ההגנה על הצרכן והתחרות הבלתי הוגנת בכך שהתמהמהה בביצוע פעולות לתיקון תקלות סדרתיות שעליהן נודע לה.

    הטיוח של ג'נרל מוטורס, טוענת התביעה, סיכן את הצרכנים תוך כדי כך שפגע באופן לא הוגן בחוקי התחרות (בכך שהטעה את הצרכנים בנוגע לרמת הבטיחות של כלי הרכב), ובכך שהעיכוב בביצוע הקריאות לתיקון נועד לצמצם את העלויות של החברה.

    "עלינו לעודד את כל העסקים לפעול בהגינות ולעמוד בתקני הבטיחות" אמר ראקאוקאס, "ואסור לנו להרשות מצב שבו אלה שמנהלים פרקטיקות לא הוגנות יענישו את העסקים שאינם חותכים פינות ומסכנים את הבטיחות".

    תביעה זו היא אמנם "רק" לצו אשר יורה לג'נרל מוטורס לחדול מן הפעילות הלא חוקית (לטענת התביעה) שלה, אלא שהיא מהווה סנונית ראשונה בגל של תביעות פליליות ותביעות נזיקין שעשוי להתרגש על החברה.

    בימים אלה בוחן משרד המשפטים האמריקני את החומרים שהצטברו בנוגע לפרשות הקריאות לתיקון, ומנהל חקירה משלו בנוסף לחקירה הפנימית של החברה, שפורסמה בחודש שעבר, וזאת בנוסף לחקירות אחרות שמנהלים מינהל הבטיחות הפדרלי האמריקני, הקונגרס, ומספר משרדי עורכי דין שמזהים את הפוטנציאל הכלכלי של תביעות אזרחיות כנגד החברה.

    הגל לא יחלוף, אלא עלול להטביע

    בשלב מסוים, גם לאחר שג'נרל מוטורס "התוודתה" אודות מחדליה, נהגה בשקיפות ואיפשרה את פעולתה של ועדת חקירה רצינית ואובייקטיבית, וגם לנוכח קריאות רבות אחרות לתיקון שפורסמו מתחילת השנה על-ידי יצרנים נוספים (ובראשן מיליוני כריות-האוויר של טקאטה) – אפשר היה לצפות לסוג של אדישות ציבורית ותקשורתית שתרגיע מעט את העניינים. אלא שכעת נראה שההיפך הוא הנכון, והגל העצום הזה רק נצבר והולך, ועלול לזעזע מאד את ג'נרל מוטורס.

    בכתבה שפרסם אתמול הניו-יורק טיימס, אחד העיתונים בעלי ההשפעה הרבה ביותר בארה"ב, נטען שהמספר העצום של הקריאות לתיקון, והמספר האדיר של עשרות מיליוני מכוניות ולקוחות שמעורבים בהן, עלול לפגוע פגיעה קשה בתדמית האיכות של ג'נרל מוטורס. קארל בראור, אנליסט מחברת סקרי שוק הרכב (והמחירונים) האמריקנית Kelley blue book , צוטט בכתבה זו כמי שאמר "אנחנו מגיעים למספרים חסרי תקדים (של קריאות לתיקון) וסביר מאד שאנשים יתחילו לשאול את עצמם היכן כל זה יסתיים?"

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    השבוע הקשה של ג'נרל מוטורס רק התחיל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.