• Ad
  • הרכב החשמלי והמירוץ אחר שלדת הסקייטבורד
    מהפכת הרכב החשמלי שמתרגשת על העולם יצרה חלון הזדמנויות לחברות סטארט-אפ זריזות שמפתחות טכנולוגיה נחוצה לתעשיית הרכב. REE הישראלית הייתה בין הראשונות בתחום, והיום מושקת בסין פלטפורמה מתחרה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בסוף השבוע שעבר, בתערוכת האלקטרוניקה CES שנערכת בלאס וגאס, חשפה חברת הסטארט-אפ הישראלית המרתקת REE את הגרסה החדשה של שלדת הסקייטבורד הפטנטית שלה, שאותה היא מכנה "P7". היום (ב'), בשנחאי, חושף סטארט אפ סיני חדש שנקרא U Power את הקונספט שלו לפלטפורמת סקייטבורד לרכב חשמלי, לה הוא קורא "UP SPACE Super Cabin".

     

    הרכב החשמלי והמירוץ אחר שלדת הסקייטבורד

     

    REE היא חברה שנולדה כ"ספין אוף" של חברת סטארט-אפ ישראלית פורצת דרך אחרת – 'סופטוויל', אשר "המציאה מחדש את הגלגל". REE הייתה בין הראשונות בעולם לפתח פלטפורמת "סקייטבורד" שנועדה לשמש כבסיס לכלי רכב חשמלי של כל יצרנית רכב שתרצה לקנות ממנה את התכנון.

    U Power, אשר הוקמה בסך הכל לפני קצת יותר מחצי שנה (אפריל 2021) והחל מהיום נושפת בעורפה של REE, היא המצטרפת החדשה ביותר אבל בוודאי לא אחרונה אל "המירוץ אחר פלטפורמת הסקייטבורד לרכב חשמלי". אחד היתרונות המשמעותיים של REE הוא שהיא כבר הנפיקה בבורסה, לא חסרים לה משאבים, והיא השכילה לנצל היטב את הזמן כדי לפתח קשרים ושותפויות עם חברות מובילות בתעשיית הרכב ובסביבתה. היתרון של U Power הוא שאחת המשקיעות הראשונות והחשובות שלה היא ענקית תעשיית הרכב – חברת 'בוש' הגרמנית (באמצעות חטיבת ההשקעות הסינית שלה).

    המשותף לשני הפיתוחים, ובמידה רבה גם לפלטפורמות חשמליות שפיתחו קבוצת פולקסווגן, יונדאי-קיה, ג'ילי, BYD וקומץ יצרניות רכב נוספות – בהן גם סטארט-אפים צעירים כמו 'ריביאן' – הוא הפשטות הייחודית להנעה חשמלית, ושפע האפשרויות לתכנון גמיש שמתקיימות בזכות מיעוט החיבורים המכאניים-פיזיים של מערכת כזאת. כמובן שאם הכל היה כל-כך פשוט לא היה צורך בחברות סטארט-אפ צעירות שימכרו רעיונות והנדסה ליצרניות רכב גדולות ומבוססות, ויצרניות רכב אחדות לא היו יכולות לפתוח פער כל-כך בולט על-פני יצרניות רכב אחרות.

     

     

    הרכב החשמלי והמירוץ אחר שלדת הסקייטבורד

     

     

     

    "שלדת סקייטבורד" קיבלה את שמה מן העיצוב הבסיסי הפשוט של החלקים הנראים לעין ומזכירים לוח שטוח על גלגלים. במציאות מדובר בחתיכת הנדסה משוכללת שאורזת למארז אחד מנוע חשמלי או מספר מנועים חשמליים, את מערכת ההנעה לכל הגלגלים (במקרה שקיימת כזאת בנוסף למנועים עצמם), את כל מערכות האלקטרוניקה ומערכות החשמל, את מכלול הסוללה, ולא פחות חשוב: את מערכות המתלים וההיגוי. מעל הפלטפורמה הזאת אפשר לבנות כמעט כל מרכב שעולה על הדמיון ולהשיג חופש אדיר מבחינה תכנונית והנדסית, ובכך טמונה פריצת דרך מחשבתית ותעשייתית שמשנה במחי יד את כל הלוגיקה של ייצור רכב.

    כדי להבהיר את הנקודה האחרונה צריך לומר משהו לכל מי שמספר לנו ש"מכוניות חשמליות היו כאן תמיד, אבל תעשיית הרכב לא איפשרה להן לקרות". אז לא ניגרר שוב לויכוח ולקונספירציות האלה, ורק נאמר שהנעה חשמלית באמת התקיימה כבר מראשית תעשיית הרכב. מבחינה זאת אנחנו בהחלט סוגרים מעגל: גם בסוף המאה ה-19, כאשר כרכרות הסוסים החלו לקבל מנועים, נבנו שלדות נפרדות שכללו את המתלים ואת מערכת ההנעה וההיגוי, ועליהן נבנו המרכבים.

     

    הרכב החשמלי והמירוץ אחר שלדת הסקייטבורד

    העניין הוא שגם אז, ובמיוחד לאחר המצאת מרכבי המונוקוק האחודים לפני כמאה שנים – ה"אריזה" של מכוניות הונדסה סביב מנוע ומכלולים מכאניים שהעבירו את הכח שלו לגלגלים. הנדסה כזאת לא מאפשרת ליהנות מיתרונות הגמישות של פלטפורמה שתוכננה מראש להנעה חשמלית, ולכן ההסבה שלה להנעה חשמלית הרבה פחות יעילה מכל הבחינות. במילים פשוטות: מכונית שתוכננה למנועי בעירה והוסבה להנעה חשמלית היא כמו לאכול סטייק בפיתה במקום בצלחת.

     

     

    ובחזרה לימינו. מאליו מובן שמעבר לפלטפורמות ייעודיות לרכב חשמלי דורשת מהפכה מחשבתית ושינויים רבים של כלל מערכי הייצור במפעלי הרכב בעולם – כולל אפילו שינויים פיזיים באולמות הייצור ובמסלולי ההרכבה. פולקסווגן, למשל, פרסמה בתוכנית החומש האחרונה שלה תוכנית מפורטת להסבת רוב המפעלים שלה והתאמתם לייצור רכב חשמלי, וזה בדיוק חלון הזמן שבו חברות סטארט-אפ כמו REE הישראלית ו-U Power הסינית מביאות ערך לתעשיית הרכב: הן יכולות לקצר את "הזמן לשוק" עבור יצרניות שטרם הספיקו לפתח פלטפורמות עצמאיות שלהן. ההערכה היא ששימוש בפלטפורמה מוכנה כזאת יקצר ליצרנית רכב את מהלך הפיתוח של רכב שלם משנתיים לשנה אחת, יחסוך לה עד כדי 60% מעלויות המחקר והפיתוח, וישפר את כושר ההעמסה ואת הפונקציונליות של כלי הרכב במידה ניכרת.

    כמו REE, גם U Power לא מתכוונת לייצר כלי רכב בעצמה אלא להיות ספקית טכנולוגיה, וזה – אגב – בשונה מיצרניות רכב קיימות, למשל ג'ילי, JAC או השותפות בין BAIC לבין מאגנה אשר מציעות לייצר רכב חשמלי לכל דורש ולשים עליו את הלוגו של הלקוח.

    U Power מנוהלת כיום על-ידי לי פנג, מי שהקים עבור יצרנית הרכב הסינית 'גרייט וול' את חטיבת המכוניות המתקדמות (חשמליות ומימניות) Saloon, אשר תשיק מוצרים חדשים בעתיד הקרוב, ואך לפני פחות משלושה חודשים היא השלימה סבב גיוס ראשון. כאמור, חלק מהותי מן הטכנולוגיה של הסטארט-אפ הסיני מגיע מאחת המשקיעות היותר ידועות שלה – חברת בוש אשר בין השאר פיתחה ומייצרת לא מעט מנועים למגוון סוגי רכב חשמלי.

    צעד גדול קדימה

    בשעה שחברות חדשות נושפות בעורפה הכריזה REE הישראלית על תחילת הניסויים עם פלטפורמת הסקייטבורד שלה מדגם P7, אשר מיועדת בעיקר לכלי רכב מסחריים בגודל בינוני, כמו גם לטנדרים ולהסעת נוסעים. פלטפורמה זאת, לדברי החברה, הונדסה כדי להתאים לצרכים של משתמשי הקצה – בהתאם למפרטים ולהגדרות של "אחת מחברות המשלוחים הגדולות בעולם". פלטפורמת P7, כמו שאר פלטפורמות הסקייטבורד, שטוחה לחלוטין מקצה לקצה וכך אפשר להרכיב עליה כל סוג מרכב. אורכה 7.6 מטרים ורוחבה 2.4 מטרים, ולדברי החברה אפשר להטעין עליה עד 35% יותר נפח מטען מאשר על רכב מסחרי קונבנציונלי. בתצורת נוסעים, למשל למיניבוסים ומידיבוסים, היא תוכל להסיע עד 30 נוסעים.

    כמובן שהערך הייחודי של REE הוא לא רק בפלטפורמה עצמה אלא במה שהחברה מכנה "טכנולוגיות REEcorner ו-X-by-Wire" שמאפשרות לכל גלגל לנוע באופן עצמאי לכל כיוון, כשהגלגל מהווה חלק ממארז שככולל את כל מכלולי ההיגוי, הבלימה והמתלים. בדרך זאת אפשר לקבל כלי רכב עם הנעה לכל הגלגלים ועם כושר תמרון יוצא דופן.

     

    הרכב החשמלי והמירוץ אחר שלדת הסקייטבורד

     

    REE תציע מודלים תפעוליים מעניינים לציי רכב כמו "סוללה כשירות" ו"נתונים כשירות", וכן אפשרויות תחזוקה ותפעול שיאפשרו להם להתייחס לכלל העלויות שלהם כעלויות תפעוליות ותאפשר להם להפחית את ההון העצמי שנדרש לצורך חדירה לשוק. בנוסף, כל צי יוכל לעצב לעצמו מרכב שמתאים בדרך הטובה ביותר לצרכים הספציפיים שלו. אחד היתרונות של פלטפורמת סקייטבורד לרכב חשמלי, לפחות לפי הקונספט של REE, הוא ניתוק פיזי מוחלט בין ההגה והדוושות לבין הגלגלים, המנוע ומערכת הבלימה (ההיגוי, הבלימה והתאוצה נשלטים אלקטרונית כמו עם "ג'ויסטיק" בקונסולת משחק). בזכות זאת אפשר להציב את ההגה ואת הדוושות היכן שרוצים בתוך תא הנהג, ואף להסיט אותם לאחר הצדדים או להציבם במרכז.

    כל אלה הן הסנוניות הראשונות, ובחודשים הבאים ובשנים הקרובות נראה יותר ויותר פיתוחים מרתקים של כלי רכב חשמליים, עם יכולות שטרם נראו כמותן מאז המצאת המכונית.

     

    לקריאה נוספת: פולקסווגן לוקחת סיכון עם אסטרטגיה מהפכנית

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.