• Ad
  • הקסם נשאר: סיטרואן מפתחת מתלים מתקדמים חדשים

    חודשים ספורים לאחר שהתבשרנו שסיטרואן זונחת את המתלים ההידרו-פניאומטיים הייחודיים שלה מבטיחה מנכ"לית המותג שהחברה מפתחת מערכת מתלים חדישה, אבל לא מגלה במה דברים אמורים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אחד מערכי המותג הייחודיים של סיטרואן מקדמת דנא, עוד לפני שנרכשה על-ידי פיג'ו, הוא שיכוך מהמורות ברמה גבוהה מאד בכלל, ומתלים הידרו-פניאומטיים בפרט.
    אלא שלפני מספר חודשים התבשרנו שהמותג הצרפתי עתיד לזנוח את המערכת הייחודית שלו, שמותקנת כיום רק ב-C5, וזאת במסגרת הפיכתו למותג בסיסי ופחות יקר.

    הלילה שוב התהפכה הקערה על פיה והפעם עם בשורות טובות מאד לאוהבי סיטרואן, שמגיעות ממנכ"לית החברה דרך מגזין הרכב הבריטי החשוב 'אוטוקאר', שטוען שסיטרואן מפתחת מערכת מתלים חדשה.

    לא זאת אף זאת: המתלים החדשים, שאמורים להיות לא פחות מאשר מהפכניים – לא רק שיימצאו "בכל המכוניות מתוצרת סיטרואן" ולא רק במכוניות היקרות יותר – אלא גם יהיו ייחודיים לסיטרואן בלבד ולא יוצעו בדגמי פיג'ו או אפילו בדגמי מותג הפרימיום של החברה – DS.

     

    Citroen DS 003

     

    לדברי מנכ"לית סיטרואן, עם הפיתוח החדש תשוב החברה לשלוט בתחום נוחות הנסיעה בעולם הרכב.
    בשיחה בלעדית עם מגזין אוטוקאר אמרה מנכ"לית סיטרואן לינדה ג'קסון ש"המערכת החדשה תתעדף את נוחות הנסיעה אבל ללא התפשרות על השליטה במרכב".

    לדבריה, מערכת המתלים החדשה תגיע לייצור סדרתי כבר במהלך שנת 2017, ובין השאר תחליף את מערכת המתלים ההידרו-פניאומטית שנחשבת לסמל היסטורי של סיטרואן.
    "נוחות היא ערך ליבה של המותג סיטרואן", היא אמרה בשיחה, "וזו הדרך שלנו להגדיר מחדש את היתרונות של המתלים הפניאומטיים בדרך מודרנית יותר, מתאימה יותר".

    הבעיה, מבחינתנו, היא שג'קסון סרבה לפרט כיצד פועלת המערכת ומה הם הרכיבים העיקריים שלה, ורק הבטיחה שמהנדסי סיטרואן כבר עובדים עליה "בשיתוף עם ספק חלפים" מזה זמן. היא אפילו לא הייתה מוכנה להסגיר האם מדובר במערכת בעלת יכולת ל"פילוס עצמי" כמו המערכת הנוכחית.

    מאידך, ג'קסון הפתיעה כאשר הדגישה שמדובר במערכת שתימצא אך ורק בסיטרואן, וזאת למרות שלפני מספר חודשים הבטיח איב בונפונט, מנכ"ל המותג DS (לשעבר "סיטרואן DS") – שהוא מותג הפרימיום של פיג'ו-סיטרואן, שהחברה שלו "חוקרת" מערכת מתלים מתקדמת.

    ג'קסון הדגישה: "אני יכולה להבטיח שזאת תהיה מערכת ייחודית לסיטרואן. ניתנה לנו האפשרות לבחור (לעצמנו) טכנולוגיות עתידיות חדשות, ואני בטוחה שמערכת כזאת היא הדבר המתאים ביותר לערכי הליבה של סיטרואן. אני יכולה להבטיח לך שזאת תהיה מערכת ייחודית לסיטרואן".

    לא מאבדים את הכתר

    בחודש יוני השנה הודלף דו"ח פנימי של סיטרואן שממנו עלה שהחברה תזנח את המתלים ההידרו-פניאומטיים שלה, למגינת ליבת של כל אוהדי המותג. בשעתו נשמעה ההחלטה, כביכול, הזאת הגיונית מאד על רקע הידיעה שסיטרואן עומדת להפוך למותג עממי שייצר את המכוניות הפחות יקרות בקבוצה.

    אלא שאם נודה על האמת, סיטרואן בלי מכונית אחת לפחות עם מתלים פניאומטיים היא כמו דגל ישראל בלי שני פסים כחולים – משהו בדבר הזה לא מסתדר, בעיקר כשמדובר במערכת שמלווה את החברה עוד מאמצע שנות החמישים של המאה הקודמת.

     

    Citroen DS 002

     

     

    שיטת הפעולה הנוכחית של המתלים מבוססת על מערכת הידראולית שפועלת עם גז חנקן ועם נוזל הידראולי, באופן שמאפשר למרכב להיות "מפולס" כמעט בכל מצב ואף להגביה אותו בתנאים שונים כאשר לכל אורך הדרך מתקבל שיכוך מהמורות ברמה גבוהה מאד.

    סביר שלו היה מדובר כעת ביורשת ישירה לאותה מערכת לא הייתה המנכ"לית מהססת לציין את זה, ובהיעדר פרטים כל שנותר לנו כעת הוא רק לדמיין אפשרויות שונות – לא על בסיס ידע מדויק.
    עם זאת, ידוע שמהנדסי אאודי בחנו בשעתו מערכת שנקראת "שיכוך על-פי דרישה", שנמצאת במצבה הטבעי ברמת שיכוך מרבית, כלומר כמעט ללא ריסון של המרכב, וברגע שמערכת אלקטרונית מזהה דרישה לאיזון הגוף היא מקשיחה מאד את המתלים.
    בדרך זאת מושגת נוחות נסיעה מרבית ואילו המתלים "מופעלים" רק בעת מעבר מעל קטע כביש משובש ובעת כניסה לסיבוב או ביצוע תמרון התחמקות.

    רעיון נוסף שעליו דובר בעבר הוא יישום מערכת אלקטרונית מבוססת "פאזי-לוג'יק" – כלומר אפשרות לנתח באופן רציף אלפי פעולות בשניה – ל"קריאה" רציפה של מצב הכביש ודרישות השיכוך, ובאמצעותה להפעיל מערכת מתלים אקטיביים – זאת בשונה ממערכות חצי אקטיביות שמוכרות לנו כיום.

    תיאוריה שלישית היא יישום זול של מערכות מתלי-אוויר שמשמשות כיום במשאיות. כיום כבר נמצאות בשימוש מערכות מתלי-אוויר בתצורות שונות אשר מבוססות על "כריות" שבתוכן אפשר לשנות במהירות את רמת הלחץ.
    חלק מן המערכות הללו שולטות בזוג מתלים מימין ומשמאל ומערכות מתוחכמות יותר שלוטות לא רק בארבע הפינות אלא גם ביחס הלחצים שבין החלק הקדמי לאחורי.
    שליטה ברמת השיכוך של המתלים מבוצעת באמצעות מערכת בקרה אלקטרונית, מאגר של אוויר דחוס, מדחס, ומערכת שסתומים מהירים, כאשר שינוי נפח (ולחץ) האוויר יכול להיות מבוסס על שסתומים פניאומטיים, הידראוליים, או אלקטרומכניים.

    מערכות מתלי אוויר יכולה לשלוט לא רק ביחס שבין נוחות נסיעה לשליטה בגלגול הגוף אלא גם להפחית את התנגדות האוויר (גרר) של הרכב כאשר היא מנמיכה את המרכב בעת נסיעה במהירות גבוהה.

    אבל תהא הטכנולוגיה שבה ייעשה שימוש אשר תהא, האתגר הגדול ביותר של המהנדסים יהיה להגיע לעלויות ייצור נמוכות, כך שיהיה אפשר לשלב אותה גם במכוניות עממיות זולות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.