• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מערכות "כניסה והתנעה ללא מפתח", אשר מאפשרות לנהג להיכנס למכונית ולהתניע אותה בלחיצת כפתור מבלי לשלוף את המפתח מן הכיס – הופכות בשנים האחרונות לנפוצות ביותר.

     

     

    כפתור התנעה מחליף בימינו את מתג המפתח הקלאסי בכל המכוניות ההיברידיות, ברוב מכוניות היוקרה, וברמות האבזור הגבוהות של רוב המכוניות העממיות. ברוב המכוניות האלה אפשר גם לפתוח את הדלתות מבלי לגעת במפתח – כאשר המקלט שבמכונית מזהה את המפתח האלקטרוני שמוטמן בכיס או בארנק.
    מבין כל אביזרי הנוחות שמותקנים כיום במכוניות, התנעה ללא מפתח היא ככל הנראה מערכת התפעול השימושית ביותר, ובזכות החידוש שבה היא מקנה גם תחושת יוקרה, אלא שבכל הטוב הזה טמונות לא מעט סכנות ובעיות מטרידות – החל מסכנת מוות ממש, וכלה באפשרות לנסוע במכונית ולשכוח את המפתח עצמו במקום מרוחק.

    כפתורי התנעה במכוניות קדמו, למעשה, למפתח הפיזי הקלאסי, והיו האמצעי המקובל להתנעת המנועים מרגע המצאת המתנע ("סטרטר"). מתגי התנעה ("סוויטש") שדורשים פעולת סיבוב של מפתח פיזי בתוכם, נכנסו לשימוש נרחב רק לאחר מלחמת העולם השנייה.

    מרצדס-בנץ הייתה יצרנית הרכב הראשונה שרשמה פטנט על "התנעה ללא מפתח", זה היה בשנת 1998, וארבע שנים לאחר מכן היא החלה להכניס את המערכת הזאת לשימוש, בהדרגה, בכל הדגמים שלה.
    משלב זה, ועד לימינו אלה ממש, התנהלו רשויות הבטיחות בעולם בדרך רשלנית, או לכל הפחות לא אפקטיבית במיוחד, וגם את ההתנהלות של יצרניות הרכב בנושא זה לא פשוט להסביר. העובדה היא שכבר לאחר הכנסת מערכות ההתנעה ללא מפתח לשימוש עלו חששות שונים לגבי בעיות שנגרמות בגללן, ואלה טופלו במידה משתנה של הצלחה ובדרכים שונות.

    ההבדל הראשון בין מתג התנעה קונבנציונלי לבין התנעה ללא מפתח הוא שהתקנות מחייבות התקנת מנגנון ביטחון במתג ההתנעה, כך שאי אפשר לשלוף את המפתח החוצה אלא אם בורר ההילוכים נמצא במצב חניה (במכוניות עם תיבות הילוכים אוטומטיות). כפתור של מערכת התנעה ללא מפתח מאפשר כיבוי של המכונית גם אם ההילוך עדיין משולב, וזה יוצר סכנה שנהג ייצא ממכוניתו לאחר שלחץ על כפתור הכיבוי (או ששכח לעשות זאת) אבל המנוע עדיין פועל. ברחבי העולם נרשמו אלפי מקרים כאלה, שמיעוטם הסתיימו בפגיעות גופניות ואף במוות ורבים אחרים הסתכמו בנזקים לכלי רכב ולרכוש.

    סכנה נפוצה אחרת, אם כי קצת פחות רלבנטית לישראל, מתרחשת כאשר נהגים יוצאים ממכוניתם מבלי לכבות את המנוע – פעולה אופיינית למצב שבו נהג שקוע בשיחת טלפון תוך כדי יציאה מן המכונית, או מוציא ממנה פעוט, או מטען, או כאשר מערכת כיבוי-התנעה מכבה את המנוע באופן זמני ומתניעה אותו מחדש לאחר מכן כאשר המזגן זולל אנרגיה מתוך המצבר.

    מכונית שנותרת מונעת כאשר נהג סבר בטעות שהוא כיבה אותה עלולה ליצור סוגים שונים של סכנות, למשל אם ילד נכנס למכונית ללא ידיעת מבוגר ומתחיל לנהוג בה. מצב כזה, כמובן, גם יוצר מצב שבו מכונית עלולה להיגנב.

    בבתים שבהם מכונית מונעת חונה בסככת חניה שצמודה לבית צמוד קרקע – מצב מאד נפוץ בארה"ב למשל, עלולים הגזים שנפלטים ממנה להרעיל את בני הבית בחד-תחמוצת הפחמן – גז חסר צבע או ריח שנחשב רעיל ביותר. בארה"ב לבדה ידוע עד היום על כ-28 מקרי מוות בשני העשורים האחרונים, ועל מאות מקרים של פגיעות גופניות ברמות חומרה שונות – החל מהרגשת סחרחורת והקאות ועד לנזקים מוחיים לא הפיכים.

    בישראל יש אמנם מעט בתים צמודי קרקע עם חניות סגורות, אלא שישנם אלפי בתים משותפים עם חניונים תת קרקעיים. חניונים אלה אמורים להיות מאווררים עם מערכות לפינוי גזים, אבל מכונית שנותרת מונעת בחניון כזה במשך שעות עלולה לגרום למוות של בעלי חיים או אף לפגיעה בבני אדם שנמצאים בקומות נמוכות יותר של החניון.

    שכחו אותו בבית

    מערכות התנעה ללא מפתח יוצרות גם בעיה אחרת, לאו דווקא בטיחותית אבל מאד מעיקה. לאחר שמכונית מונעת אפשר להרחיק ממנה את המפתח האלקטרוני ולנסוע איתה בלעדיו. מצב כזה אפשרי, למשל, כאשר בני זוג מתחלפים ביניהם בנהיגה ואחד מהם יוצא מן המכונית לעיסוקיו כאשר המפתח איתו, או כאשר נהג או נהגת מתניעים את המכונית ולאחר מכן יוצאים לקחת דבר מה שנשכח, או כאשר המפתח נמצא בתיק של הילד ו"ממשיך" איתו לגן או לבית הספר.
    אחד מן המהנדסים של טויוטה בארה"ב, למשל, העיד בתביעה כנגד החברה על כך שהוא נסע במכוניתו מאן הארבור שבמישיגן אל העיר שיקאגו, מרחק של כ-400 ק"מ, ורק כאשר הגיע ליעד שלו גילה שהוא השאיר את המפתח האלקטרוני במקום עבודתו.

    השאלה המרתקת שקשורה לסכנות ההתנעה ללא מפתח, ולצרות שעלולות להיגרם מן המערכת הזאת, היא מדוע יצרניות הרכב לא פותרות את הבעיה באמצעות מערכת הגנה, ומדוע הרגולטורים וגופי הבטיחות לא מכריחים אותן לעשות זאת?

    כבר בשנת 2002 הזהירו אנשי מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני את יצרניות הרכב שהתנעה ללא מפתח תהיה מועדת לתקלות שנובעות מטעות אנוש, וארבע שנים לאחר מכן עדכן מינהל הבטיחות את התקנות באופן שמחייב את יצרניות הרכב לכלול "אמצעי אזהרה שחייב להיות מספק כדי לתפוס את תשומת הלב של נהג לפני שהוא יוצא מהמכונית ללא המפתחות".

    לאורך השנים הוכנסו מספר אמצעי בטיחות, אולם עד היום לא קיים סטנדרט אחיד שמחייב את כל תעשיית הרכב.
    האמצעים המקובלים הם הודעה, לרוב כתובה, שמופיעה על לוח המכשירים מול הנהג במקרה שבו המפתח לא נמצא במכונית והמנוע מונע, צפצופים שנשמעים בתוך התא במצב כזה, או כאשר הנהג פותח דלת והמנוע עדיין מונע, צפצופים שנשמעים מחוץ למכונית כאשר נהג יוצא ממנה וסוגר את הדלת אחריו, וגם שימוש באורות האזהרה המהבהבים ("האזארד") ו/או באורות פנסי החזית כדי להתריע מפני מצבים כאלה.

    אגודת המהנדסים העולמית, וגם מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, ניסו לאלץ את יצרניות הרכב להבטיח כיבוי אוטומטי של המנועים בכל מצב שבו הם נותרים מונעים למשך פרק זמן כלשהו, למשל 30 דקות, והמכונית עומדת במקומה.

    הצעה זאת נתקלה בהתנגדות של יצרניות הרכב בטענה שישנם מצבים בהם נהגים מעונייינים להשאיר את הרכב מונע, למשל כדי להשאיר את מיזוג האוויר פועל או כדי להשאיר בתוכם בעלי חיים. בפועל, הכף נטתה דווקא לכיוון ההפוך: יצרניות רכב מציעות אפשרות להתניע מכוניות מרחוק – למשל כדי לקרר או לחמם אותן מבעוד מועד, ולאחרונה אף מוצעות אפליקציות לטלפונים חכמים שמאפשרות התנעה וכיבוי מרחוק.

    כל הטענות האלה, אגב, לא סותרות אפשרות טכנית מאד פשוטה – אשר משום מה לא נעשה בה שימוש: לקבוע שמנוע ייכבה באופן אוטומטי כעבור מספר דקות שבהן המכונית עומדת במקום ללא תנועה, אבל לאפשר לנהג לבטל את הכיבוי האוטומטי תוך ביצוע מספר פעולות אקטיביות (למשל לחיצה על מתג מיוחד, או הפעלת מספר תפריטים במערכת המולטימדיה) אם הוא מחליט להשאיר בכוונה את המכונית כשהיא מונעת.

    קבוצת פולקסווגן, אגב, כן התקינה מערכת כיבוי אוטומטי בחלק מדגמי המותגים השונים שלה, וכך גם פורד – ברוב הדגמים שהיא מוכרת בארה"ב – ויש לקוות שזה יהפוך לסטנדרט בתעשייה.

    יש שיחשבו ש"להם זה לא יקרה", בין אם מכיוון שעד היום זה לא קרה להם או בגלל שזה פשוט נראה להם לא סביר. אלא שבעידן שבו דעתנו מוסחת ללא הרף זאת מחשבה לא רציונלית: אם הורים שוכחים ילדים ברכב, מובן מאליו שאפשר לשכוח מפתח בבית או להשאיר מכונית מונעת למשך שעות, בעיקר במכוניות היברידיות או היברידיות נטענות, ובכאלה שבהן המנועים שקטים ומעודנים במיוחד.

    קראו עוד: גבול האחריות: האם "התנעה ללא מפתח" באמת מסוכנת?

    הפתרון, ודאי במכוניות הקיימות, הוא התקנת אמצעים שונים שיאפשרו לנהג להיזכר לכבות את המכונית לאחר נהיגה, ולא לשכוח את המפתח מחוץ למכונית כאשר הוא נוהג בה. אלא שבמכוניות חדשות יידרשו פתרונות חכמים יותר, כאלה שלא יאפשרו להותיר את המכונית מונעת לאורך זמן כאשר נהג לא נמצא מאחורי ההגה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    הסכנות הנסתרות של התנעה ללא מפתח

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.