• Ad
  • הממשלה תחליט אם לאסור על רוכבים לחבוש "קסדת חצי"

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הצעת חוק שמבקשת לאסור חבישה של "קסדת חצי" תעלה ביום ראשון הקרוב לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה. "על-מנת להציל חיים קסדה חייבת להגן על כל שטח ראשו של הרוכב", מסביר יוזם הצעת החוק, ח"כ טופורובסקי. האם תאשר הממשלה את יוזמת החקיקה הפרטית, שבעבר קודמה על-ידי משרד התחבורה עצמו?

    ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב (16.11) בהצעת חוק של ח"כ בועז טופורובסקי, לפיה תיאסר חבישת "קסדת חצי" ברכיבה על אופנועים וקטנועים. הצעת החוק של ח"כ טופורובסקי אינה הראשונה שמבקשת לאסור על רוכבים לחבוש קסדות שאינן מספקות הגנה ראויה לראש: בשנים האחרונות נעשו מספר ניסיונות דומים, בין השאר על-ידי חברי הכנסת איתן כבל וזאב בילסקי. ב-2011, בעקבות תאונה שבה נהרג כדורגלן העבר אבי כהן, אף הגיש משרד התחבורה תקנה שאסרה על חבישת "קסדת חצי", אך התקנה לא אושרה בוועדת הכלכלה בגלל ליקויים חמורים בניסוחה.

    בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, מציין ח"כ טופורובסקי כי "כיום ישנם רוכבים רבים המשתמשים ב'קסדות חצי'. על-מנת להציל חיים קסדה חייבת להגן על כל שטח ראשו של הרוכב – על החלק האחורי, הצדדי והקדמי. רק כך הקסדה מגנה על הרוכב, מצמצמת פגיעות ראש חמורות ולעתים אף מונעת אותן… על כן, מוצע לאסור שימוש בקסדת 'החצי' ולחייב את רוכבי האופנועים והקטנועים, ואת הנוסעים עמם, לחבוש קסדה אשר תכסה את מרבית שטח ראשם".

    אולם, האיסור אותו מבקש להנהיג ח"כ טופורובסקי מותנה בניסוח תקנה חדשה על-ידי משרד התחבורה – אותו משרד שכשל בניסיונו הקודם, בשנת 2011. הבעיה שהתעוררה באותה עת נגעה לדרישה שנכללה בתקנה, ולפיה כל קסדה תידרש לעמוד בתו תקן ישראלי. אלא שתווי התקן של מכון התקנים הישראלי אינם מפורסמים לציבור הרכב, ולכן כל רוכב המעוניין בכך נדרש לשלם עבור עיון בתקן הרלוונטי. מאחר שחבישת קסדה לא תקנית אמורה הייתה להיקבע כעבירת תעבורה (שהיא עבירה פלילית), חוסר יכולתם של הרוכבים לעיין בתו התקן עלול היה להוות פגיעה ב"עקרון החוקיות" – אחד מעקרונות היסוד של המשפט הפלילי.

    בדיון שערכה הוועדה במאי 2011 בעניין התקנה שניסח משרד התחבורה, הסבירה עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית של הוועדה, כי "כדי לדעת מה כתוב בהם (בתווי התקן, ש.ה), צריך לרכוש אותם בתשלום – הם אינם זמינים לציבור הרחב – והגם שהם מאומצים בחקיקה, מבקשים לתת להם תוקף שלא בהתאם לתקנים ישראלים שאין להם תוקף רשמי, עושים איזשהו הליך של אימוץ תקן, קובעים עבירה פלילית על אי קיום התקן, כשמשתמש הקצה לא יודע מה כתוב בכלל באותו תקן, אלא אם כן הוא ייגש למכון התקנים וירכוש את התקן הזה".

    לקראת הדיון בוועדת הכלכלה ניסה משרד התחבורה לפתור את בעיית "הסודיות" של תו התקן הישראלי באמצעות קביעת חובת סימון של קסדות שעומדות בתקן המקומי. אלא שגם פתרון זה התברר עד מהרה כבעייתי: "מה זה מסומן כדבעי לצורך העניין הזה, אני לא יודעת", אמרה עו"ד בנדלר. "השאלה היא… איך הוא (הרוכב) יידע על איזה סימון מדובר? ומה קורה עם מי שמייבא – האם אסור לאדם לייבא באופן עצמי קסדה? אם אני נמצאת בארצות הברית וקונה לנכדי קסדות לרכיבה על אופניים – האם אני יכולה להשתמש בהן או לו?".

    כך או אחרת, נראה שהגיעה העת שמשרד התחבורה ימצא פתרון לבעיות הניסוח ויאסור חבישה של "קסדת חצי". בעניין זה ראוי להזכיר דברים שכתב טל שביט, מבכירי עיתונאי הרכב בישראל שנהרג בתאונה ב-2011, בטור שפורסם באתר החדשות ynet לאחר מותו של אבי כהן: "אין כל הבדל עקרוני בין חוק חבישת קסדה, לבין הפיכת השימוש בקסדות-חצי לבלתי חוקי, מטעם אחד פשוט – קסדת-חצי אינה קסדה. היא אינה ממלאת את היעוד הבסיסי של הגנה על הראש, אשר שימש כעילה להחלת חובת חבישת קסדה מלכתחילה. כמעט באותה מידה ניתן לשים כובע-בד על הראש, ולכנותו 'קסדת בד'. אישית אגב, אני מעדיף לכנות את קסדת-החצי בשם 'צלחת-פדחת'. זה תיאור הרבה יותר מדויק".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.