• Ad
  • הכה את המומחה: פיילוט המוסכים של משרד התחבורה תקוע

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בהמשך לדוח ועדת זליכה מבקש משרד התחבורה לעודד מוסכים להתחרות ברשתות השירות של יבואני הרכב. הבעיה: הדרישות מרובות, התועלות קצת פחות, וההתלהבות נמוכה

    במשרד התחבורה רוצים להפעיל תוכנית הרצה ("פיילוט") תחת הכותרת "מוסך מומחה", וזאת כדי להגביר את התחרות בענף המוסכים ולייצר תחרות לרשתות מוסכי השרות של יבואני הרכב.

    הבעיה, כפי שהוצגה בשעתו על-ידי ועדת זליכה, היא שרשתות השירות מחזיקות לכאורה את בעלי המכוניות החדשות באמצעים נוגדי תחרות דוגמת התניית האחריות לרכב בתנאים שונים, ושימוש בחלפים מקוריים יקרים.

    הפתרון שנהגה על-ידי ועדת היישום שהקים משרד התחבורה להמלצות ועדת זליכה, ועל-ידי אנשי משרד התחבורה, הוא לייצר סטנדרט חדש שייקרא "מוסך מומחה" – סטנדרט למוסכים שמסוגלים מבחינה מקצועית להתחרות בידע, בהכשרה, בכלים, ובעיקר בגישה אל הקודים של המערכות האלקטרוניות הסגורות במכוניות מודרניות – וכל זאת על-מנת להגדיל את התחרות בענף המוסכים.

    בתחילת השנה שעברה פרסם משרד התחבורה הוראות נוהל אשר מגדירות את הדרישות ממוסכים שמבקשים לעמוד בהגדרה של "מוסך מומחה", ואלה שיעמדו בהן אמורים לקבל מן המשרד רישוי מיוחד לטיפול בדגמי היצרן (או היצרנים) שבו יתמחו, כמו גם "הגנה רגולטורית" (כלשהי) מאת משרד התחבורה.

    "מוסכים מומחים" צריכים להיות בעלי נגישות למידע של יצרני הרכב, ומדובר גם בהנחיות מקצועיות וגם בקבלה שוטפת ומידית של הודעות בנוגע לתקלות סדרתיות וקריאות לתיקון.

    אלא שיותר משנה וחצי לאחר היציאה לדרך מסתבר שדרישות הנוהל הרבות של משרד התחבורה מנעו מרוב רובם של המוסכים להתקדם עם ההסמכה הזאת, ורק מתי מעט הגישו בקשות להתמחות.

    רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, פנה לאחרונה אל חברי האיגוד בבקשה / הצעה להצטרף אל המועמדים לקבלת מעמד של "מוסך מומחה". בפנייתו לבעלי המוסכים מבהיר לוי כי "עצם הפנייה להרשמה ראשונית (אל משרד התחבורה – ב.ב.) לא תחייב את המוסך להיכלל בתהליך אם לא ירצה בכך לאחר שיתחיל הליך ההסברה, ומוסך שלא יהיה מעוניין – יוכל להישמט מהמשך התהליך עוד טרם ביצוע הליכי ההכשרות והרישוי הדורשים גם השקעות הוניות".

    בהוראות הנוהל של משרד התחבורה נכתב בין השאר ש"כפועל יוצא מהמקובל במדינות הקהילייה האירופאית צוות היישום לדו"ח הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב המליץ על יישום מודל של "מוסך מומחה" אשר יעמוד בסטנדרטים של משרד התחבורה, אך לא בכל הדרישות של היצרן.

    המוסך יאושר ע"י משרד התחבורה לטיפול בתוצר וגם דגם רכב מסוים או יותר, כאשר הציוד והספרות המקצועית יסופקו ע"י יצרן הרכב או נציגו או ע"י ספקים מקצועיים אשר בידיהם נמצא החומר והציוד".

    במשרד התחבורה מציינים ש"הפעלת המוסכים המומחים תשדרג גם את המוסכים הקיימים הן בהיבט ציוד ומכשור והן בהיבט כח האדם בקליטת טכנולוגיות כלי הרכב החדישים, הגברת השקיפות והתחרותיות בענף חלקי החילוף והמוסכים, תוך שמירה על רמה גבוהה של שירות, מקצועיות ובטיחות".

    בין היתר יחייב הנוהל החדש את יבואני הרכב לקיים הדרכות לעובדי המוסכים המומחים, ולהעמיד לרשותם ציוד ומכשור הנחוצים לביצוע העבודות במוסך. יש אפשרות שאת הציוד יספקו גורמים אחרים אשר יאושרו על ידי משרד התחבורה.

    מוסכים שביקשו להצטרף לרשימה נדרשו להציג התקשרות עם ספקי מידע וחומר ספרותי של יצרן הרכב, או קשר עמו, "להצטייד בציוד ובמכשור על פי דרישות היצרן, לצורך מתן שירותי מוסך לתוצר ודגם רכב מסוים או יותר. וכן לבדוק את דרישות היצרן המתעדכנות מעת לעת".

    דרישות הנוהל קובעות ש"שטח המבנה של מוסך מומחה יהיה 880 מ"ר לפחות מהם שטח עבודה תחת גג 68 מ"ר, חדר שיפוצים 80 מ"ר, מחסן כלים וחלקים 5 מ"ר, משרד כולל חדר המתנה, 6 מ"ר, חדר אוכל + שירותים 80 מ"ר, שטח חניה ותמרון: 558 מ"ר". על המוסכים להצטייד בסורק תקלות יעודי של יצרן הרכב, שאותו ניתן לרכוש (בדרך-כלל בעלות גבוהה למדי – ב.ב.) אצל יבואן הרכב או מכל ספק שמבטיח שהסורק מקורי ומקבל עדכון מיצרן הרכב.

    על המוסך להתקשר בחוזה עם יצרן או ספק מידע המאושר ע"י הרשות, לצורך אספקת כל הספרות המקצועית הנדרשת לתקופה של שנתיים לפחות לכל דגמי הרכב של היצרן שיובאו לארץ או לחילופין אישור על חיבור לאתר האינטרנט של יצרן הרכב תוך עדכון שוטף של המידע. באחריות המוסך להתעדכן בכל הוראה טכנית רלוונטית/עדכוני תוכנה ועדכוני שינויים, שיהיו זמינים לו אצל יבואן/היצרן בכל עת, למשך תקופת הרישיון.

    שני אנשי מקצוע של המוסך לפחות, יידרשו לעבור את ההשתלמויות הבאות: אנגלית טכנית – 20 שעות, שימוש במאגרי המידע הספציפי של היצרן, כולל קריאת שרטוטים טכניים ודיאגרמות חשמל – 50 שעות, הכרה ושימוש בציוד אבחון הספציפי של יצרן הרכב תאורטי ומעשי – 80 שעות, הכרת מערכות והכשרות נוספות לרבות שעות כפי שיקבע ע"י הרשות.

    כל מוסך יצטרך להתמחות בתוצר מסוים או במספר תוצרים ולעמוד בקריטריונים לטיפול באותו תוצר ו/או דגם. המוסך מחויב לתת שירות לכל כלי הרכב להם קיבל כתב הסמכה מהרשות. המוסך יוכל לטפל בדגמי כלי רכב אחרים ובלבד שיידע את הלקוח כי אינו מומחה לרכב זה, וכן יציין זאת על החשבונית והצעת המחיר.

    מוסך מומחה יחויב להעסיק לפחות ארבעה עובדים: מנהל מקצועי בעל הסמכה במקצועות המכונאות שיחויב לשהות במוסך במשך כל שעות העבודה ולפקח על הנעשה בו, עובד בעל הסמכה במקצועות חשמל ומיזוג אויר, יועץ שרות, ומכונאי או טכנאי. העובדים יחויבו בקורסי השתלמות לפחות אחת לשנה.הנוהל מפרט גם את כל הציוד שנדרש ממוסכים מומחים.

    כאמור, לטענת בעלי מוסכים רבים מדובר בהשקעה כספית ניכרת שאינם יכולים לעמוד בה, ולכן נמנעו עד כה מכניסה לתהליך ההסמכה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.