• Ad
  • החזון החשמלי מתרחק

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הידיעות על מהפיכת המכוניות החשמליות היו מוגזמות: דו"ח אמריקאי קובע שגם בעוד 25 שנים הן יתפסו לא יותר מאחוז בודד משוק הרכב.

     

     

    רוב הסיכויים שגם בעוד 25 שנים תנהגו במכונית מונעת במנוע בנזין. זו השורה התחתונה של תחזית שפרסמה המנהלת האמריקאית למידע על אנרגיה (EIA).
    בעיקרי התחזית, שעוסקת בהתפתחות שוק האנרגיה עד שנת 2040, מעריכים ב-EIA שכלי רכב מצוידים במנועי בנזין יתפסו נתח שוק של כ-78% מסך המכירות בשוק האמריקאי באותה שנה.

    מנגד, העתיד של כלי רכב חשמליים בשוק האמריקאי נראה קודר. להערכת ה-EIA רק 1% מסך המכירות ב-2040 יהיו של כלי חשמליים "טהורים" (ללא מערכת היברידית, הכוללת מנוע בעירה פנימית עיקרי או מקביל).
    סך המכירות של כלי רכב היברידים קונבנציונליים יגיע בשנת 2040 ל-6% מכלל השוק, ואילו כלי רכב היברידיים-נטענים (Plug-In) יתפסו באותה שנה כ-2% בלבד מן השוק, לעומת כ-6% שיתפסו כלי רכב מונעים במנועי דיזל.

    # מחיר הבנזין וטכנולוגיה מתקדמת

    התחזית השנתית המלאה של ה-EIA צפויה להתפרסם באביב 2014, ובתקציר שפורסם אין הסבר מפורט אודות שיעור החדירה הנמוך שהם חוזים לכלי רכב חשמליים. עם זאת, אפשר למצוא שם כמה רמזים והסברים עקיפים.

    ראשית, מחירי הבנזין בארה"ב צפויים אמנם להתייקר ב-25 השנים הבאות, אבל בשיעור מתון יחסית, ועד לשנת 2017 הוא אף עשוי לרדת. לאחר מכן צפויה התייקרות הדרגתית של כ-30% אשר תימשך עד לשנת 2040. גם אם התייקרות הבנזין תתממש במלואה, מחירו אינו צפוי להגיע לשיא שנרשם שם בסוף העשור הקודם (והוא יהיה כמובן נמוך משמעותית ממחירו בישראל ובמערב-אירופה).

    סיבה אחרת שמוזכרת במפורש היא שיפור מתמשך ביעילות מנועי הבנזין. "היעילות של כלי רכב המונעים באמצעות מנועי בנזין ממשיכה לגדול", מבהירים ב-EIA. "טכנולוגיות מתקדמות לשיפור צריכת הדלק מתווספות, כמו מערכות מיקרו-היברידיות (הכוונה בעיקר למערכות עצור-סע, ש.ה), שיותקנו ב-42% מכלי הרכב ב-2040".

    הסוף עוד רחוק; "היעילות של כלי רכב המונעים באמצעות מנועי בנזין ממשיכה לגדול"
    הסוף עוד רחוק; "היעילות של כלי רכב המונעים באמצעות מנועי בנזין ממשיכה לגדול"

    רבים בתעשיית הרכב הביעו בשנים האחרונות ספקות באשר לסיכוי שכלי רכב חשמליים ישיגו דריסת רגל משמעותית בשוק העולמי. נוסף לסיבות שמוזכרות בדו"ח האמריקאי ציינו אלה גם את מגבלות ההנעה החשמלית – ובעיקר טווח הנסיעה המוגבל והמחיר הגבוה של הסוללות. למרות התקדמות קלה מתחילת העשור, לפחות בכל הנוגע למחיר הסוללות, בעיות אלה רחוקות מפתרון אשר יביא לביצועים מספקים וישכנע לקוחות לוותר על נוחות השימוש במכוניות קונבנציונליות.

    # ההימור של קרלוס גוהן

    התחזית האמריקאית לא מבשרת טובות לשוחרי איכות-סביבה ולכל מי שהימר על חדירה מהירה ומשמעותית של כלי רכב חשמליים. ראשון מבין בכירי התעשייה העולמית שעשה כך הוא קרלוס גוהן, נשיא קבוצת רנו-ניסאן, אשר הצהיר בשנים האחרונות פעמים רבות על מחויבותו להנעה חשמלית.
    רנו-ניסאן השקיעה השקעות-עתק בפיתוח כלי רכב חשמליים, וחלקן שימש לפיתוח רנו פלואנס ZE אשר שווקה בישראל על-ידי בטר-פלייס.

    קרלוס גוהן, נשיא קבוצת רנו-ניסאן, מנמיך ציפיות לגבי המכונית החשמלית
    קרלוס גוהן, נשיא קבוצת רנו-ניסאן, מנמיך ציפיות לגבי המכונית החשמלית

    לאחרונה שינה גוהן את תחזיותיו והודה שרנו וניסאן לא ישיגו את יעדי המכירות האגרסיביים עליהם הצהירו בתחילת העשור, אז העריך גוהן שעד לשנת 2020 ישיגו כלי רכב חשמליים נתח שוק של כ-10% מסך המכירות העולמי.

    בראיון לפייננשל טיימס בנובמבר האחרון אמר גוהן: "לא נגיע לשם (ליעדי המכירות). בקצב הנוכחי, אני רואה את זה (קורה) ארבע או חמש שנים מאוחר יותר (בסוף העשור במקום ב-2016)… אנחנו חייבים להודות שזה (קצב החדירה) איטי משחשבנו. אבל זה איטי יותר מאחר שחשבנו שבניית התשתית תהיה מהירה יותר… זה טבעי. (גם) אני לא הייתי קונה מכונית בנזין אם לא היו תחנות דלק".

    אלא שלמרות ההערכות הקודרות בנוגע לשוק האמריקאי והשינוי בעמדתו של גוהן, כדאי להתייחס בזהירות רבה לכל תחזית ארוכת-טווח. מטבען, תחזיות כאלה לא יכולות לצפות שינויים בלתי-צפויים כמו עלייה דרמטית במחירי נפט, שיפורים משמעותיים בטכנולוגיית הרכב החשמלי או שינוי בעמדות הצרכנים.

    עליה במחירי הבנזין בעקבות משבר בטחוני בינלאומי, שינוי בנכונות צרכנים במטרופולינים גדולים ("מגה-ערים") לרכוש מכוניות חשמליות, גילויים חדשים ודרמטיים בנוגע לקצב התחממות כדור הארץ וגם לחצים פוליטיים שיגרמו לשינויים רגולטוריים – כל אחד מאלה (וגורמים דומים נוספים) עשוי לשנות לחלוטין את דפוסי הקניה בשוק הרכב העולמי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.