• Ad
  • בעוד שבוע תתחיל טסלה לייצא את 'מודל 3' מן המפעל שלה ליד שנחאי, סין, אל לפחות עשר מדינות אירופאיות.
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כבר בתוך כשבוע צפויה טסלה להתחיל לייצא מכוניות מדגם 3 מן המפעל החדש שלה בסין אל אירופה, וזאת כמענה לביקוש ההיסטרי למכוניות חשמליות שם, שהוא פועל יוצא של החמרת דרישות זיהום האוויר ושל מדיניות תמיכה ממשלתית ברכב חשמלי טהור.

     

     

     

    לפי הודעה ששלחה החברה אתמול (ב'), טסלה מודל 3 מתוצרת סין תימכרנה ב"יותר מעשר מדינות, בהן גרמניה, צרפת ושוויץ", וזאת במקביל למכוניות מתוצרת המפעל של טסלה בפירמונט, קליפורניה, שנמכרות באירופה.

    טסלה השלימה רק בתחילת השנה את הקמת מפעל הייצור הסיני שלה, שממוקם לא הרחק משנחאי, וכושר הייצור הראשוני שלו עומד על כ-200,000 כלי רכב בשנה. קצב המכירות הנוכחי של טסלה בסין, לעומת זאת, נע סביב ה-11,000 מכוניות בחודש, כלומר כ-130,000 בשנה. רוב ההכנסות של טסלה, כחברה, עדיין לא מגיעות ממכירת רכב אלא מפעילויות אחרות, בהן גם "מכירת זכויות זיהום אוויר" לחברות אחרות. יחד עם זאת, השקתו של 'מודל 3' לפני כשנתיים הזניקה באופן דרמטי את היקפי הייצור והמכירות של החברה ברחבי העולם.

    בכל שנת 2016 ייצרה טסלה פחות מ-100,000 מכוניות, סכום שהתייצב על כ-100,000 בשנת 2017. ב-2018, לאחר השקת 'מודל 3', זינקו המכירות אל 254,500, ובשנה שעברה הן טיפסו עוד, אל 365,300. הרבעון האחרון של 2019 היה הטוב ביותר בתולדות החברה עד אותו רגע, ובו יוצרו כ-105,000 מכוניות, סכום שהחל להצטמצם ברבעון הראשון השנה – בעיקר בגלל הקורונה, אל 102,600 ולאחר מכן ל-82,000.

    "נקודת המהפך" התרחשה במחצית 2020, כאשר מספר מדינות אירופאיות הגיבו למיתון שכפתה עליהם קורונה והשיקו תוכניות כלכליות צופות פני עתיד, ובהן גם תמיכה כספית ברכישת כלי רכב חשמליים טהורים. הביקוש למכוניות חשמליות במערב אירופה זינק לשיאים חדשים, ונראה שהמפעל האמריקני של טסלה לא מסוגל לעמוד בהם.

     

     

    הרבעון השלישי של 2020 הוא הטוב ביותר בתולדות טסלה ובמהלכו היא ייצרה כ-17,000 מכוניות מדגמי S ו-X ומכרה כ-15,000 מהן, וכן 128,000 מכוניות מדגמי 3 ו-Y שמהם מסרה כ-124,000 יחידות. טסלה לא מפרסמת את פילוח המסירות והייצור שלה לפי אזור, ובסופו של דבר היא יכולה למכור רק במקומות שבהם יש ביקוש. בהקשר זה כדאי להזכיר שבתחילת 2020 הצהירו אילון מאסק ואנשיו שטסלה תמסור השנה "יותר מחצי מיליון כלי רכב". בדיעבד נראה שקורונה טרפה את הקלפים לצד אחד, ותגובת המדינות האירופאיות לכיוון ההפוך, כך שאם תוצאות הרבעון הרביעי יתקרבו לאלה של השלישי לא מן הנמנע שלפחות אחת מן ההבטחות האופטימיות של מאסק כמעט תתגשם (וטסלה תמכור סביב 470,00 מכוניות השנה). ליתר ביטחון, במהלך יולי השנה הורידה טסלה בארצות הברית את המחיר של הקרוסאובר שלה, דגם Y, ב-3,000 דולר.

    מסין באהבה

    טסלה מקימה בימים אלה מפעל ייצור אירופאי ראשון לא הרחק מברלין, גרמניה, עם כושר ייצור מוצהר של כחצי מיליון כלי רכב בשנה, אבל עד להשלמתו – אי שם באמצע השנה הבאה, היא חייבת לענות על הביקוש, וזאת הסיבה לייצוא מסין.

    ובכל זאת יש הבדל חשוב מאד בין מודל 3 מתוצרת ארה"ב לבין אותו דגם שמיוצר בארה"ב. במכוניות האמריקניות מותקנות סוללות מתוצרת 'פנסוניק' היפנית, אשר מיוצרות במפעל של טסלה בנבאדה, ארה"ב. במכוניות הסיניות, לעומת זאת, מותקנות סוללות מתוצרת CATL שהיא יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם (לרכב חשמלי, ובכלל).

    בשלב זה מוקדם עדיין לומר איזו טכנולוגיה עדיפה עבור הצרכנים מבחינת טווח נסיעה אמיתי ושרידות של הסוללות, אבל מה שידוע זה שהמהלך הזה איפשר לטסלה להוזיל את מודל 3 בסין למחיר של כ-40,300 דולר לפני סבסוד מקומי. סוללות, כמעט מיותר לומר, הן פחות או יותר הרכיב החשוב ביותר ברכב חשמלי בימינו ועדיין גם אחד היקרים ביותר.

     

     

    לפי נתוני חברת המחקר ג'ייטו דיינמיקס, קצב המכירות של כלי רכב חשמליים באירופה זינק השנה, ובקרוב הוא צפוי לעבור את רף המכירות בסין – שהיא כרגע שוק הרכב הגדול ביותר בעולם בכלל, ובפרט לרכב חשמלי טהור. הסינים, אגב, צמצמו בשנתיים האחרונות את הסובסידיות לרכב חשמלי, אך עדיין דבקים בתוכניתם להמיר את כל שוק הרכב שלהם לחשמלי.

    במהלך 2019 התבטא מאסק ואמר שהמפעל הסיני של טסלה יתמקד בייצור לשוק הסיני ולמדינות במזרח אסיה, ושייוצרו בו גרסאות במחיר נמוך יותר של 'מודל 3' ושל 'מודל Y'. הוא אף הצהיר שהביקוש לרכב חשמלי באסיה ייצור "מספיק ביקוש מקומי למספר מפעלי ייצור במדינה". כעת מסתבר ש"כל תוכנית היא בסיס לשינויים", ובתוך כשבוע-שבועיים צפויות לצאת מסין אוניות עמוסות בטסלה מודל 3 בדרכן לאירופה.

    מה זה אומר מבחינתנו?

    כידוע, טסלה מגששת כעת את דרכה בשוק הישראלי לקראת תחילת מכירה ישירה לצרכנים, ומאליו ברור שגם כאן יהיה 'מודל 3' במרכז העניין, פשוט מכיוון שזאת המכונית הכי פחות יקרה של טסלה. על יבוא מסין מוטל מכס שלא מוטל על יבוא מארצות הברית, ומבחינה כלכלית שאלת מיליון הדולר היא אם הייצור הסיני זול מספיק כדי להצדיק את הפער הזה.

    העניין הוא שכאשר מדובר בשיווק רכב – עלויות הייצור הן לא השיקול היחיד, ולפעמים זה גם לא השיקול החשוב ביותר. כך, למשל, זמינות ייצור במפעלים שונים יכולה להיות לא פחות חשובה, וכך גם כושר הייצור הכללי: יצרניות רכב מעדיפות למכור בשווקים "עשירים" שבהם יש להן מתח רווחים גבוה יותר, ולכן ישראל לא נמצאת בראש סדר העדיפויות.

     

     

    ספציפית לגבי טסלה, לאמריקנים "לא בוער" למכור בישראל מכיוון שכל מכונית שהם מוכרים באירופה מאפשרת להם למכור "זכויות זיהום אוויר" ליצרניות רכב אחרות, ואילו מכירה אצלנו לא מועילה מבחינה זאת. מצד שני, ייתכן שדווקא הייצוא של מכוניות סיניות לאירופה יהיה "משנה משחק" עבור טסלה בשוק הישראלי, וזאת מכיוון שכדי לייצא מסה של מכוניות מסין לאירופה הן חייבות לעמוד בדרישות התקינה האירופאית. במילים אחרות, אם עד כה טסלה לא התכוונה לייצא מסין לאירופה, ולכן גם לא נדרשה לתקינה כזאת, אזי המציאות הנוכחית הפכה את עלויות התקינה למשתלמות מבחינתה.

    בהינתן שלטסלה מודל 3 שמיוצרות בסין יש כרגע תקינה אירופאית, ושבמחצית 2021 יפעל בגרמניה מפעל אירופאי, הרי שטסלה תוכל (וגם תרצה) לספק באירופה מכוניות מתוצרת גרמניה ולשלוח לישראל מכוניות מתוצרת סין, שכבר אושרו לשיווק באירופה. ייצור בסין, צריך להדגיש, לא נופל בימינו מייצור בארצות הברית מבחינת איכות החומרים וההרכבה, והנעלם הגדול ביותר – כאמור – הוא רק לגבי איכות ואמינות הסוללות, כמו גם לגבי המחיר שלהן.

     

     

    בשורה תחתונה, נראה שייצוא של טסלה מסין לישראל עשוי להיות מאד משתלם, ובזכות הייצוא למדינות אירופאיות הוא הפך כעת גם לאפשרי.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.