בואו נאמר שיש לך כלי רכב ישן – בין אם הוא התיישן אצלך ובין אם קנית אותו לשיפוץ, ונאמר שהמנוע שלו הגיע לסוף דרכו ואל שלב ה"אוברול" שלו. מצד שני, עוד לפני שנמשיך עם התסריט הראשון, בואו נאמר שיש יצרנית רכב עם מפעל מנועים שעובד ב-50% מן התפוקה שלו, שזה מצב די אופייני בתעשיית הרכב.
שני העולמות האלה, מאז המצאת המכונית ועד היום, כמעט לעולם לא נפגשו אלא בסיטואציות מאד ספציפיות כמו בניית מנועים ייעודיים לספורט מוטורי, למשאיות או למטרות ספציפיות אחרות. המצב השגור הוא שמי שצריך להחליף מנוע מגיע – לרוב באמצעות מתווכים למיניהם, אל "עולם הפירוקיות" – עולם שבו מתגלגלים מנועים שפורקו ברובם מכלי רכב אחרי תאונות ובחלקם ממקורות שאנחנו לא רוצים לדעת עליהם.
לחילופין אפשר להשיג מנועים אצל משפצי מנועים, ועולם זה נחלק לשניים: מי שמציעים מנוע משופץ "קומפלט", מה שנקרא "מנוע בארגז", ומי שייקחו את המנוע המקולקל שלך וישפצו אותו. בשני המקרים מדובר בסופו של דבר במוצר שכולל תמהיל כזה או אחר של חלקים חדשים וישנים, ובהתאם לטיב השיפוץ והמשפץ מוענקת גם אחריות לתקינות המנוע לפרקי זמן שנעים בין שלושה חודשים לשנה או אף יותר.
שוק שיפוצי המנועים, אשר בנוסף לפרנסה שהוא מספק למשפצים מקיים גם מערך גדול של ייצור וסחר בחלקים שדרושים לצורך השיפוץ – החל מאטמים ושסתומים וכלה בבלוקי מנוע, בוכנות ואף גלי ארכובה. מערך החלקים הזה מפרנס במידה מועטה את יצרניות הרכב עצמן, ובמידה רבה יותר את ספקיות המשנה שלהן, כמו גם יצרניות של חלקים תחליפיים.
לפני כ-6 שנים החלה יצרנית האופנועים האמריקנית הארלי דוידסון להציע מנועים חדשים גם לאופנועים ישנים, ולא רק לדגמים חדשים יחסית כפי שמציעות גם רוב יצרניות הרכב – בעיקר לצורכי שירות ואחריות, אבל נראה שיצרניות רכב, באופן כללי, לא מתאמצות יותר מידי בשוק המשומשות הישנות.
בסוף השבוע האחרון העלתה ג'נרל מוטורס הילוך כאשר החלה להציע ללקוחותיה ברחבי ארה"ב מנועי V8 חדשים בנפח 5.7 ליטרים, אשר מיועדים להתקנה בכלי רכב (מכוניות ומשאיות קלות ובינוניות) ישנים, בני 18-33 שנים. לדברי אנשי ג'נרל מוטורס, בשונה מחברות וממשפצים שמציעים בדרך כלל שילוב של חלקים חדשים וישנים במנועים המשופצים שהם מוכרים – כל החלקים במנועים שהחברה מוכרת חדשים לגמרי, והמנועים עצמם יכולים להיות מותקנים בקלות אפילו בדגמים שיוצרו בשנת 1987.
המכירה מבוצעת אמנם באמצעות חטיבת החלקים והחלפים של החברה – GM Genuine Parts – אבל בתכל'ס הם מיוצרים במפעלי המנועים של ג'נרל מוטורס ומוצעים לצרכנים עם שלוש שנות אחריות או עד 160,000 קילומטרים. אנשי החברה לא פרסמו מחירים רשמיים אבל "לפי פרסומים זרים" צפוי המחיר של מנוע "קומפלט" – לא כולל כל המערכות ההיקפיות שלו – לעלות כ-2,800 דולר בלבד – וזה פחות ממחצית העלות של "מנועי ארגז" אשר משופצים ומורכבים על-ידי חברות מתמחות.
לדברי ג'נרל מוטורס, מדובר ב"גרסה חדשה למנוע 350 האייקוני" של החברה, והוא מיועד לשמש תחליף לא יקר לואנים ולמשאיות (טנדרים) של ג'נרל מוטורס. כל חלקי המנוע, כאמור, חדשים, ואלה כוללים את הבלוק, הראש, הבוכנות, גל ארכובה, מיסבים, קפיצים, שסתומים, עוקת שמן, ובקיצור הכל מכל וכל, והם מיועדים לכלי רכב שונים שצוידו במקור במנועי V8 ישנים יותר. הדגמים שיכולים לקבל את המנועים האלה נחלקים לשלושה דורות מנועים. דור ראשון של ואנים, משאיות ומכונית שיוצרו בין 1987 ל-1995, דור 1e – LD של כלי רכב שיוצרו בין 1996 ל-2002, ודור 1e – HD של כלי רכב שיוצרו בין 1996 ל-2002. במילים פשוטות, כלי הרכב הצעירים ביותר שבהם יותקנו מכונים חדשים "מהמפעל" של ג'נרל מוטורס הם בני 18.
בשונה מן השוק הישראלי, השוק האמריקני הוא לא רק עצום, אלא גם הרבה פחות מסורס על-ידי כמות בלתי נסבלת של תקנות ורגולציה מיותרת. לאמריקנים יש תרבות ענפה של "החלפות מנועים" ושיפורי רכב, ובתכל'ס כמעט כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הרכוש שלו – כל עוד שאף אחד אחר לא נפגע מפעולה רשלנית של מי שביצע את ההסבה. לדברי אנשי GM, ב-15 השנים האחרונות לבדן (כלומר פחות ממחצית התקופה שבה יוצרו דגמים שיכולים להשתמש במנועים האלה) הם ייצרו כ-268,000 מנועי "350", וסביר שרבים מן המנועים במכוניות ששרדו הגיעו כבר לפרקם וזקוקים להחלפה או שיפוץ.
יחד עם זאת, צריך לצאת מתוך הנחה שאת ג'נרל מוטורס מעניין משהו הרבה יותר גדול מן האפשרות למכור כמה אלפי מנועים בשנה, או אפילו כמה עשרות אלפים. הרושם הוא שיצרנית הרכב האמריקנית הגדולה ביותר ניפחה "בלון ניסוי" שעשוי להעיד על שינוי גורף בגישה שלה לשוק המשומשות, וזאת לקראת עתיד שמשתנה לפחות בשלושה תחומים. ראשית לכל, עם המעבר לכלי רכב חשמליים מנועים ומערכות הנעה לא ימותו יותר לעולם, והמחזור והתיקון שלהם יהיה הרבה פחות מורכב ויותר זול. שנית, יצרניות הרכב נאבקות כיום על כל גרוש, ואין מבחינתן סיבה להשאיר לאחרים עבודה שהן יכולות לעשות בעצמן – במיוחד לנוכח העובדה שהן יכולות לעשות את זה באופן הרבה יותר יעיל. שלישית, ולא פחות חשוב, יצרניות הרכב יהיו חייבות ללכלך ידיים בתחומי התפעול של כלי רכב, מה שאומר שהן צפויות להשתלט יותר ויותר על עולמות המוסכים ותחזוקת רכב.
כך או אחרת, וללא כל קשר למחשבות, אסטרטגיות או רעיונות של ג'נרל מוטורס עצמה, עצם העובדה שהיצרנית מציעה – דרך כל רשת הדילרים והמוסכים שלה בארה"ב – מנועי V8 חדשים לגמרי שמיועדים למכוניות בנות 18 עד 33 – מהווה בשורה טובה לכל מי שהביא לעצמו מכונית אספנות רלבנטית, ולכל מי ששוקל להביא מכונית כזאת בעתיד. כעת יש לו מקור נוסף ופתרון לאחד מכאבי הראש הגדולים של תחזוקת רכב ישן.