• Ad
  • ג'נרל מוטורס מהמרת על המדינות המתפתחות

    יצרנית הרכב האמריקנית הגדולה תשקיע 5 מיליארד דולר בפיתוח פלטפורמות חדשות לשווקים מתעוררים. האם גם ישראל תזכה להתעוררות?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'נרל מוטורס, בעבר יצרנית הרכב הגדולה בעולם וכיום רק היצרנית האמריקנית הגדולה ביותר, מהמרת על כך שרוב הגידול במכירות רכב בעולם ב-15 השנים הבאות יגיע מן השווקים המתעוררים – ולכן היא משקיעה 5 מיליארד דולר בהחלפת 14 פלטפורמות מיושנות שהיא מציעה שם בארבע פלטפורמות מודולריות מודרניות.

    לראשונה בתולדות היחסים בינה לבין השותפה הסינית שלה, חברת SAIC שהיא יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין, תבוצע מלאכת הפיתוח של הפלטפורמות החדשות באופן משותף, והסינים ישקיעו סכומים נוספים – בהיקף שטרם נחשף – בפרויקט המשותף.

    מפעל ייצור בסין. ג'נרל מוטורס תשקיע 5 מיליארד דולר בפלטפורמות חדשות ובחידוש המפעלים בסין, הודו, ברזיל ומכסיקו
    מפעל ייצור בסין. ג'נרל מוטורס תשקיע 5 מיליארד דולר בפלטפורמות חדשות ובחידוש המפעלים בסין, הודו, ברזיל ומכסיקו

    "בעבר, יצרניות רכב מערביות הציעו בשווקים המתפתחים מכוניות זולות ולא מאובזרות", אמר דן אמאן – נשיא ג'נרל מוטורס, במסיבת עיתונאים שערכה החברה, "ואנחנו מאמינים שגישה זאת לא תעבוד עוד בעתיד. דרישות הלקוח בשווקים האלה עולות בקצב מהיר, הצרכנים והרגולטורים רוצים רמות גבוהות יותר של בטיחות וחסכון בדלק והם רוצים מכוניות מאובזרות ומקושרות. כדי לספק את הדרישות ואת התכולה הזאת אנחנו צריכים לאמץ גישה חדשה."

    ג'נרל מוטורס תשקיע את רוב חמשת מיליארדי הדולרים בפיתוחן של ארבע פלטפורמות מודולריות חדשות, ובמנוע חדש שיניע אותן, ועל גבי פלטפורמות אלה ייבנה מגוון רחב של דגמים – החל ממכוניות פונקציונליות ועד קרוס-אוברים אופנתיים שיימכרו תחת המותג שברולט.

    אלא שאמאן אמר באופן מפורש שכל הדגמים הללו מיועדים אך ורק לשווקים המתפתחים – בעיקר סין, הודו, ברזיל ומכסיקו ושהם לא מתוכננים לייצוא לשווקים המפותחים של ארה"ב ואירופה.
    וזה, כמובן, מעלה את השאלה הישראלית: האם הכרזה כזאת סותמת את הגולל על יבוא של מכוניות מודרניות אך זולות תחת המותג שברולט לשוק הישראלי, שבו נהוגה תקינה אירופית?

    על אף שמאד מוקדם לנסות ולהשיב על השאלה הזאת – מכונית ראשונה מתוצרת שברולט שתתבסס על אחת הפלטפורמות החדשות תראה אור רק בשנת 2019, ייתכן שחלק ממנה נעוץ באמירה שרוב כלי הרכב שייוצרו עבור שווקים אלה יהיו קטנים פיזית ביחס לאמות המידה האמריקניות.

    ההיסטוריה של שוק הרכב שלנו הוכיחה שהציבור הישראלי מוכן לקבל מכוניות זולות – בתנאי שגם המחיר שלהן יהיה באמת נמוך, ומכוניות קטנות פיזיות הן לא בהכרח חסרון בשוק שלנו.
    התשובה, לכן, היא שיצוא של מכוניות כאלה אלינו – מאחת המדינות שבהן הן ייוצרו – תלוי בראש ובראשונה בהתפתחות מדיניות התקינה בשווקים המתפתחים ובהבדלים העתידיים – אם בכלל יהיו כאלה – בינה לבין התקינה האירופית.

    יתרון לגודל

    מהלך איחוד הפלטפורמות של ג'נרל מוטורס כרוך אמנם בהשקעה ראשונית של 5 מיליארד דולר (וסכום נוסף שתשקיע השותפה הסינית שלהם, כאמור), אבל צפוי לחסוך לחברה סכומים הרבה יותר גדולים.
    המדיניות של כמעט כל יצרניות הרכב בשווקים מתפתחים בעבר הייתה להעביר אליהם דגמים ש"גמרו את הקריירה" בשווקים המפותחים, ובמקרים רבים נהגו יצרנים להעביר קווי ייצור שלמים – כולל תבניות ומכונות – כדי להתחיל ייצור זול במדינות מתפתחות.

    מפעל ייצור גנרל מוטורס בסין 01

    שיטה כזאת אמנם חוסכת את ההשקעות בציוד ובמו"פ של דגמים מותאמים לדרישות השוק, אבל התוצאה שלה היא לא רק דגמים מיושנים ולא נחשקים – כאלה שמתקשים, למשל, להתמודד עם התוצרת של יצרנים קוריאנים או אפילו סינים, אלא גם תהליך ייצור מיושן, לא יעיל, ויקר יותר.

    החלפת 14 פלטפורמות מיושנות ב-4 פלטפורמות מודולריות חדשות, תוך כדי בניה מחדש של המפעלים והחלפת כל ציוד הייצור שנדרש כדי לבנות אותן, תחסוך המון כסף בזכות היתרון לגודל וייעול תהליכי הרכש, הלוגיסטיקה והייצור עצמו.
    בג'נרל מוטורס העריכו אתמול שעל ארבע הפלטפורמות החדשות ייבנו בעתיד 2 מיליון מכוניות: "הסיפור הבסיסי כאן הוא סיפור של צמיחה", אמר אמאן, "2 מיליון כלי הרכב שייבנו על הפלטפורמות החדשות הם יותר מן המספר הנוכחי שג'נרל מוטורס מוכרת כיום (בשווקים המתעוררים – ג.מ.) ממגוון רחב של פלטפורמות".

    בנוסף לאיחוד הפלטפורמות מתכוונת החברה גם לרכז את המפעלים שלה, ובמקום לייצר בהרבה מדינות מתפתחות היא תאחד את הייצור אל ארבעה מוקדים עיקריים: סין, הודו, ברזיל ומכסיקו.
    ג'נרל מוטורס מתכננת להפסיק את ייצור המכוניות שלה באינדונזיה לאחר שכבר הפסיקה את הייצור בתאילנד, ובקרוב גם תסיים סופית את ההתקשרות בינה לבין יצרנית המכוניות הרוסית גאז. כל השווקים האלה יקבלו בעתיד מכוניות מן המפעלים המוגדלים והמחודשים שהחברה תפתח במסגרת התוכנית החדשה.

    אנליסטים מעריכים שעד לשנת 2030 יגדל סך הייצור העולמי של כלי רכב מ-90 מיליון בשנה כיום לכ-130 מיליון, ושכמעט כל הצמיחה הזאת תושג בשווקים מתעוררים. שוק הרכב הסיני לבדו צפוי לקנות באותה שנה כ-40 מיליון כלי רכב.
    עם זאת, בעוד שהשוק הסיני היה אחראי לכמעט 75% מן הגידול במכירות רכב בעולם בין השנים 2000 ל-2014, מעתה ועד לשנת 2030 היא תהיה אחראית לגידול נוסף של 33%, ואילו 55% מן הצמיחה הנוספת צפויה להגיע מהודו, ברזיל, מכסיקו ומדינות מתפתחות אחרות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.