• Ad
  • בעלת הבית של וולוו ובעלת המניות הגדולה במרצדס לא נחה לרגע: הרבה לפני יצרניות רכב אחרות היא משיקה מותג חדש ונפרד לכלי רכב חשמליים. טסלה – מאחורייך!
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'ילי, יצרנית הרכב שמזעזעת את התעשייה הוותיקה יותר מכל יצרנית אחרת בעשור האחרון, השיקה בסוף השבוע את דגם ראשון למותג חדש למכוניות חשמליות טהורות בשם 'גיאומטרי'. למכונית החדשה, 'גיאומטרי A', יש טווח נסיעה של בין 410 ל-500 ק"מ, ומערכות סיוע לנהג אשר מדרגות אותה ב"רמה 2" של אוטונומיה – כזאת שמאפשרת לה שיוט עצמוני על כביש מהיר ללא התערבות נהג.

     

    נכון להיום אף יצרנית רכב בעולם עדיין לא הקימה מותג נפרד לחלוטין לרכב חשמלי. הקרובות ביותר לכך הן ב.מ.וו, אאודי ומרצדס אשר מיתגו במיתוג נפרד את חטיבות ההנעה האלטרנטיבית שלהן: i של ב.מ.וו, 'אי-טרון' באאודי, ו-EQ במרצדס. בנוסף יש כמובן את 'טסלה' ומספר יצרניות אחרות שמתמחות רק במכוניות חשמליות. אנשי ג'ילי מצהירים שהם ייצרו את המכוניות החשמליות הטהורות שלהם במפעל ייעודי וישווקו אותן באמצעות ערוצי שיווק ייחודיים לו. מבחינה זאת, ולא רק, ג'ילי מזנקת ועוקפת את כל תעשיית הרכב הוותיקה – ממש כפי שממשלת סין תכננה שיצרניות הרכב שלה יעשו כאשר עודדה באמצעות תקנות וסובסידיות נדיבות את פיתוח תחום ההנעה האלטרנטיבית בשטחה.

    'גיאומטרי' הוא מותג חדש לגמרי, ולא הראשון תחת הבית של ג'ילי: יחד עם וולוו השבדית – חברה שאותה ג'ילי רכשה מפורד בשנת 2010, היא הקימה את מותג היוקרה Lynk & Co אשר משתמש בטכנולוגיות של וולוו, כולל גם בתחום ההיברידי. ככל הידוע – רוב הטכנולוגיה למותג החדש, אשר צפוי להשיק עשרה דגמים חשמליים טהורים בשש השנים הבאות – פותחה במרכזי הפיתוח של ג'ילי בסין, בין השאר עם שותפים מתחום ההנעה החשמלית ותעשיית הסוללות הסינית. בנוסף נעשה שימוש בטכנולוגיה "מערבית", למשל עם חברת 'בוש' בתחום הבטיחות.

    ג'ילי, כקבוצה, "רוקדת על הרבה חתונות" בכל תחומי תעשיית הרכב, ובתחום ההנעה החשמלית בפרט. בתחילת החודש הכריזה החברה על רכישת 50% מחטיבת 'סמארט' של מרצדס והפיכתו למותג שייצר אך ורק מכוניות חשמליות, ובמקביל היא צפויה לייצר מכוניות חשמליות עבור מרצדס בסין. עם זאת, אנשי ג'ילי טוענים שעשרת הדגמים המובטחים של 'גיאומטרי' יתבססו כולם על פלטפורמות שפותחו במיוחד עבור המותג הזה, כלומר שהן לא פלטפורמות מוסבות של דגמים קיימים. דגם A, אגב, בנוי ממרכב שבו משולבים חלקי אלומיניום כדי להפחית משקל.

    לא מיותר להדגיש את העובדה שאנשי ג'ילי בחרו לקרוא לדגמי המכוניות החשמליות החדשות שלהם באותיות מן האלפבית הלטיני – ממש כפי שנהגו כמה מיצרניות הרכב החשובות בראשית ימי המכונית לפני כ-120 שנים. הסינים מבטיחים שעשרת הדגמים המובטחים של גיאומטרי יכסו את כל מגוון הדגמים המוכר לנו – החל ממכוניות סדאן, כמו A, דרך מיניוואנים ורכבי שטח (!) ועד, כמובן, לקרוסאוברים אופנתיים.

     

     

    דגם A – מכונית סדאן עם חמישה מקומות ישיבה שמעוצבת בעיצוב מודרני ומאד נעים לעין, תוצע – גם לייצוא – במחירים אטרקטיביים, בשתי גרסאות של גודל סוללה (ולכן גם עם שני טווחי נסיעה – 410 ק"מ לדגם הבסיסי ו-500 לדגם היקר והכבד יותר), ובשלוש רמות אבזור (ובסך הכל שש אפשרויות).
    השקת המכונית, וגם זאת עובדה מעניינת, בוצעה בסוף השבוע בסינגפור – ללמדך שאנשי ג'ילי מביטים החוצה ולאו דווקא לתוך סין. לדבריהם, עוד בטרם השקת המכונית יש להם כבר צבר הזמנות של יותר מ-27,000 מכוניות, 18,000 מהן נמכרו ללקוחות מחוץ לסין במדינות כמו סינגפור, נורבגיה, צרפת ועוד.

    אנשי ג'ילי משווקים את המותג החדש, גיאומטרי, כ"מותג פרימיום", למרות שנראה שהם טיפ טיפה מפריזים בעניין הזה, אבל לזכותם צריך לומר שהמחירים שלהם אטרקטיביים מאד יחסית לז'אנר: הגרסה הבסיסית של דגם A עולה בסין כ-31 אלף דולרים או כ-34 אלף דולרים ברמת האבזור הגבוהה שלה, והגרסה עם הטווח הארוך עולה בין 34,000 ל-37,000 דולר – כל זה לפני מענקים וסובסידיות שמעניקות מדינות שונות.

    השותפה האסטרטגית של ג'ילי בתחום ההנעה החשמלית היא חברת CATL הסינית, יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בעולם, והיא פיתחה עבור המכונית הזאת שתי סוללות ליתיום-יון – אחת עם קיבולת של 51.9 קילוואט שעה (לגרסה הסטנדרטית), והאחרת עם קיבולת של 61.9 קילוואט שעה. לפי תקן NEDC – שנחשב לתקן "אופטימי מאד", הסוללה הסטנדרטית מאפשרת טווח נסיעה משולב (עירוני ובינעירוני) של 410 קילומטרים ואילו הסוללה הגדולה מספקת, לפי אותו תקן, טווח נסיעה משולב של 500 ק"מ.
    אלה, כמובן, נתונים מרשימים מאד, אבל לשם השוואה – הגרסה ארוכת הטווח של טסלה דגם 3 – עם סוללה בעלת קיבולת אנרגיה של 75 קילוואט שעה, השיגה טווח נסיעה של 544 ק"מ במבחן בתקן WLTP המציאותי יותר, ואילו הטווח של הדגם הסטנדרטי של טסלה 3, שמצויד בסוללה בהספק של 50 קילוואט שעה, עומד על 354 ק"מ לפי אותו תקן.

     

     

    מנוע החשמל של המכונית הוא מנוע מגנט סינכרוני קבוע בהספק של 120 קילוואט עם מומנט מרבי של כ-26 קג"מ, והטכנולוגיה שפותחה במיוחד עבור המכונית הזאת כוללת גם מערכת ייעודית של ניהול אנרגיה ובקרת המערכת החשמלית, שאותה מכנים הסינים "Intelligent Power". כמובן שגם השימוש באנרגיה שאגורה בסוללה מנוהל, וזאת באמצעות מערכת בקרה אלקטרונית שאותה מכנים אנשי ג'ילי "ITCS Intelligent". המערכת הזאת מאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 8.8 שניות. טעינה מהירה של הסוללה – מ-30% ל-80% אורכת 30 דקות. לדברי ג'ילי, המנוע החשמלי של המכונית שלהם צורך בממוצע 13.5 קילוואט שעה לכל 100 ק"מ של נסיעה. לדבריהם, במחיר החשמל הנוכחי בבייג'ינג יגיעו עלויות האנרגיה של המכונית הזאת לסנט (אמריקני) אחד לקילומטר, או דולר אחד בלבד ל-100 ק"מ!

    אוטונומי למחצה, בטוח לגמרי

    כאמור, את סעיף מערכות הבטיחות והסיוע לנהג הפקידו הסינים בידי חברת בוש הגרמנית שסיפקה להם מערכת לזיהוי הסביבה, בקרת שיוט אקטיבית ובלימה אוטונומית, ולדבריהם המכונית בולמת ממהירות של 100 קמ"ש לעצירה מוחלטת בטווח של 37.1 מטרים בלבד.
    אנשי ג'ילי טוענים שהמכונית שלהם נבחנה במבחן ריסוק (פנימי ככל הנראה) וקיבלה ציון של חמישה כוכבי בטיחות, אלא שהם לא מפרטים אם מדובר במבחן בתקן סיני כלשהו אוא לפי הסטנדרטים של EuroNCAP שנחשבים למחמירים ביותר. עם זאת, הם בהחלט מדגישים את העובדה שהמכונית שלהם "עוברת את הסטנדרטים שנדרשים על-ידי מכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקני IIHS".

     

     

    לדברי הסינים, דגם A הוא כלי הרכב החשמלי הטהור הראשון בסין שעומד בהגדרה של "רכב אוטונומי ברמה 2", רמת אוטונומיה שמוצעת כיום בעולם בדרך כלל רק במכוניות יוקרה, וזה אומר שמערך של מצלמות מרובות וחיישני מכ"ם מאפשר למכונית לזהות הולכי רגל, לבלום באופן אוטונומי, ולהציע בקרת שיוט אדפטיבית מלאה למהירויות שבין 0 ל-150 קמ"ש.
    בנוסף, החיישנים בוחנים בכל עת גם את הנעשה מצדדי ומאחורי המכונית ומאפשרים לה להתריע מפני התנגשות חזיתית או אחורית, למנוע פתיחת דלת כאשר היא מזהה תנועה קרובה, לבלום את המכונית בעת נסיעה לאחור כדי להימנע מפגיעה באדם או בעצם, לשמור על נסיעה במרכז הנתיב, להימנע ממעבר נתיב אם יש בו תנועה, ולבצע חניה אוטונומית, בין השאר תוך כדי שימוש במצלמות 360 מעלות.

    המכונית עוצבה בסדנת העיצוב של ג'ילי בשנחאי "במטרה לקסום ללקוחות בכל העולם", כאשר ההגדרה של המעצבים הייתה "עיצוב נוזלי, רב ממדי, חי" (או "עיצוב זורם") שאותו הם מכנים "מינימליסטי ואוונגרדי עם תשומת לב מיוחדת לאווירודינמיקה של הרכב". מקדם הגרר של המכנית הוא 0.2375, נתון מצוין שמסייע לחיסכון באנרגיה בעת נהיגה במהירויות גבוהות. עיצוב הפנים של המכונית נראה הרבה יותר עתידני מאשר העיצוב החיצוני, ובמרכזו מסך מולטימדיה גדול וצף, ומה שנראה בתמונות כמו חומרי דיפון וריפוד נעימים ויוקרתיים עם תאורת אווירה נעימה. כיאה לשם המותג עיצבו מעצבי הפנים לא מעט דגמים גיאומטריים ברחבי תא הנוסעים וסביבת הנהג. בעיקר מושך את העין הקשר בין הקונסולה המרכזית ה"עתידנית" לבין גלגל ההגה שבנוי עם שני חישורים בלבד.

    לקריאה נוספת: ג'ילי לקחה את שבדיה ועכשיו רוצה את העולם

     

    צילומים: ג'ילי

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.