• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חודשיים לאחר שוועדת הכלכלה סירבה לאשר תקנות להסדרת השימוש באופניים חשמליים, משרד התחבורה חוזר ומגיש את התקנות. מנכ"ל המשרד מבהיר כי אין כוונה לחייב רוכבים להוציא רישיון או לרכוש ביטוח, אך חובת חבישת קסדה צפויה לחול בכל רכיבה

    משרד התחבורה העביר לוועדת הכלכלה תקנות להסדרת השימוש באופניים חשמליים, וזאת יותר משלוש שנים לאחר שפג תוקפן של תקנות קודמות. במכתב ששלח מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, ליו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, מבהיר המנכ"ל כי אין בכוונת המשרד לחייב את רוכבי האופניים החשמליים לקבל רישיון או לרכוש פוליסת ביטוח.

    על-פי המלצת המשרד, רוכבי אופניים חשמליים יחויבו בחבישת קסדה בכל רכיבה, וזאת בניגוד לרוכבי אופניים רגילים, שמחויבים לחבוש קסדה רק ברכיבה בינעירונית או תחרותית (חובה זו מתייחסת לרוכבים בוגרים). ראוי להזכיר שוועדת הכלכלה סירבה לאשר את התקנות שגיבש המשרד בדיון שערכה בחודש מאי האחרון, ודרשה התייחסות מקצועית לשורת נושאים – ובהם אכיפה וחובות רישוי וביטוח.

    התקנות שהעביר המשרד לאישור הוועדה, שתערוך דיון בנושא בשבוע הבא (21.7), אינן משנות את המצב הנהוג כיום: אופניים חשמליים בעלי מנוע עזר (pedelec) יותרו לשימוש אם המנוע החשמלי מפסיק את פעולתו במהירות של 25 קמ"ש, וכאשר הפעלת המנוע באמצעות מצערת ידנית תתאפשר רק באופניים שיירכשו לאחר אישור התקנות ובמהירות שאינה עולה על 6 קמ"ש. גם הגיל המינימלי לרכיבה לא ישתנה, ויעמוד על 14 שנה.

    במכתב ששלח ליו"ר ועדת הכלכלה, כותב מנכ"ל משרד התחבורה כי נערים בגילאי 9 עד 14 אינם רוכבים באזורים שבהם יש תנועת כלי רכב (או, לכל היותר, "חוצים רחובות מקומיים עם תנועת רכב מעטה"). התייחסות זו אינה מתיישבת עם המציאות בערים רבות, ובעיקר בתל-אביב (שבה נפוץ במיוחד השימוש באופניים חשמליים), שכן נערים בגילאי 9 עד 14 רוכבים על אופניים חשמליים גם ברחובות ראשיים, שבהם תנועת כלי הרכב רבה ומסוכנת.

    הפתרון המומלץ להסדרת השימוש באופניים חשמליים, שמחד יביא לשיפור הבטיחות ומאידך לא יפגע או יצמצם את השימוש בהם, הוא סלילת תשתית ייעודית לאופניים. אלא שעל-פי משרד התחבורה, בתחום זה לא צפויה כל בשורה: מנכ"ל המשרד הסביר ליו"ר ועדת הכלכלה כי "מקומם הבסיסי" של אופניים (מכל סוג) הוא בכביש, ורק בפרויקטים חדשים או בשדרוג רחובות תתאפשר סלילת תשתית ייעודית לאופניים.

    נקודה בעייתית נוספת נוגעת לקורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים שבהם המנוע החשמלי הוא אמצעי ההנעה העיקרי (e-bike): הסדרת השימוש בכלים אלה אינה צפויה בתקופה הקרובה, וכך יימשך המצב הבעייתי שבו נערים ואף ילדים רוכבים על קורקינטים חשמליים ברחובות סואנים ובמהירויות גבוהות יחסית.

    אגב, מנכ"ל משרד התחבורה מציין במכתבו לח"כ ברוורמן כי קורקינטים חשמליים מוגבלים במהירותם ל-12 קמ"ש – הגבלה שאינה מוכרת על-ידי חלק ניכר מרוכבי הקורקינטים. גם הגבלת ההספק אליה מתייחס המנכ"ל (100 קילו-וואט) היא לכל היותר המלצה עבור רבים מרוכבי הקורקינטים.

    בעיה נוספת אליה מתייחס מנכ"ל משרד התחבורה היא אכיפה, או ליתר דיוק – היעדר אכיפה: המנכ"ל מציין כי נושא זה נמצא באחריותה הבלעדית של משטרת ישראל, אם כי המשרד והמשטרה ממליצים להעניק סמכויות אכיפה לפקחי עירוניים, כך שיוכלו לאכוף את החוק נגד רוכבי אופניים חשמליים. אלא שהמלצה זו לקויה מיסודה, שכן רבים מהרוכבים הם ילדים ונערים צעירים, וחלקם כלל אינם נושאים באחריות פלילית. לכן, לא ממש ברור כיצד תתרום ההמלצה להגברת האכיפה ושיפור הבטיחות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    בשבוע הבא יסתיים מחדל האופניים החשמליים?

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.