• Ad
  • בעלי שברולט ו-GMC מדגמי 2011-2014 עם מנוע דפוק יקבל 2,700 דולר
    ג'נרל מוטורס הפסידה בקליפורניה תביעה ייצוגית בנוגע לתקלות שימון במנועי ה-V8 בנפח 5.3 ליטר שיוצרו החל משנת 2011, ותשלם 103 מיליון דולר לבעלי הרכב
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בית משפט בקליפורניה פסק בשבוע שעבר בתובענה ייצוגית כנגד ג'נרל מוטורס והורה לה לשלם 102.6 מיליון דולר לכמה עשרות אלפי בעלי רכב מתוצרתה, וזאת לאחר שקיבל את עמדת התובעים לפיה החברה הסתירה פגם אשר גרם לצריכת שמן מוגברת ולהרס מנועים.

     

    בעלי שברולט ו-GMC מדגמי 2011-2014 עם מנוע דפוק יקבל 2,700 דולר

     

    מדובר במנועי וורטק V8 בנפח 5.3 ליטר מן הדור הרביעי (LK9 Vortec 5300 LC9) אשר הותקנו, בין השאר, בחלק מדגמי שברולט 'סברבן', 'טאהו', 'אוולאנש' ו'סילברדו', ו-GMC 'סיירה' ו'יוקון', אשר נמכרו בין השנים 2011-2014 בקליפורניה, צפון קרוליינה ואיידהו. מנועים אלה יוצרו החל ב-10 בפברואר 2011.

    קבוצת הנפגעים כוללת כ-38,000 בעלי רכב, וכל אחד מהם יקבל 2,700 דולר, אבל אלה אינם בעלי הרכב היחידים שנפגעו מן הפגם. קליפורניה היא אמנם שוק הרכב הגדול ביותר בארה"ב אבל ג'נרל מוטורס מכרה כלי רכב עם מנועים כאלה גם במדינות נוספות בארה"ב ומחוצה לה. בנוסף, "חוקי הלימון" שחלים בקליפורניה ובמדינות נוספות בארה"ב, כאלה שנועדו להגן על צרכנים באמצעות חקיקה מדינתית ופדרלית, עשויים לאלץ את ג'נרל מוטורס לקנות בחזרה את כלי הרכב או להציע פיצוי משמעותי נוסף לבעלים שלא יצטרפו לקבוצה.

    התביעה הייצוגית שהוכרעה בקליפורניה הוגשה בשנת 2016 ונטען בה שבמנועים אלה קיים פגם מובנה בטבעות האטימה של הבוכנות אשר גורם לתצרוכת שמן חריגה ומאפשר לשמן לחדור אל מקומות שבהם הוא לא אמור להימצא. כתוצאה מכך נפגעו רכיבים שונים במנועים – החל במצתים שהתעוותו, דרך טבעות אטימה שנשחקו, חלקים במערכת התזמון של המנוע שלא קיבלו שימון מספיק, ועד לעיוותים של דפנות הצילינדרים, שבירת שסתומים, פינים ונדנדים, שחיקת גל ארכובה ובלאי או הרס של מיסבי מנוע ראשיים. בשורה תחתונה מנועים רבים נהרסו ובעלי רכב נדרשו לשלם סכומי כסף גדולים לשיפוץ שלהם ועבור זמני השבתת כלי רכב.

     

    בעלי שברולט ו-GMC מדגמי 2011-2014 עם מנוע דפוק יקבל 2,700 דולר.

     

    הבעיה המשמעותית, במקרה הזה, לא הייתה התקלה התכנונית או הפגם המובנה אלא התגובה הכושלת של ג'נרל מוטורס. בתביעה נטען שאנשי החברה היו מודעים לתקלה כבר בשנת 2010 ולמרות זאת המשיכו לייצר ולמכור את המנועים האלה במשך ארבע שנים נוספות מבלי לטפל בה כראוי. החברה ניסתה לבצע שינוי תכנוני במנועים בשנת 2011, אבל ללא הצלחה. תגובת ג'נרל מוטורס לבעיה בפני ציבור הלקוחות שלה, כך נטען בתביעה, הייתה להורות לרשת השירות לבצע ניקוי בוכנות באמצעות חומרי עיכול כימיים, וזאת במקום להציע פתרון אפקטיבי או לטפל בלקוחות באופן יסודי ויזום. ג'נרל מוטורס לא יזמה קריאה לתיקון בגלל צריכת שמן מופרזת אלא הסתפקה בפרסום של מספר עלוני שירות טכניים.

    לדברי התובעים, עצם העובדה שג'נרל מוטורס אפשרה לנהגים של כלי רכב אלה להמשיך ולנהוג בהם למרות הידיעה שהם צורכים שמן בקצב גבוה באופן חריג, וזאת למרות שמנהליה ידעו שהמנועים לא זוכים לשימון שדרוש להם, סיכנה אותם ואת שאר משתמשי הדרך. בנוסף, התנהלות זאת גרמה לבעלי הרכב נזקים ישירים ועקיפים כמו ירידת ערך גבוהה במיוחד. התובעים הציגו לבית המשפט מסמכים פנימיים של ג'נרל מוטורס שמהם עולה שבחברה ידעו על פגם בטבעות הבוכנה של המנוע אשר גרם לכלי הרכב לצרוך יותר מדי שמן. לאחר שניקוי הבוכנות לא הועיל המליצו מהנדסי החברה לשנות את עיצוב טבעת הבוכנה אבל גם זה, כאמור, לא פתר את הבעיה ובשנת 2014 חדלה החברה לייצר את המנוע הזה.

     

     

    אחד הדברים המעניינים במהלך המשפטי עצמו הוא שבשונה מרוב התביעות הייצוגיות התעקשו נציגי ג'נרל מוטורס להיאבק בטענות במסגרת בית המשפט במקום לטפל בתובעים עצמם ולהשיג פשרה משפטית. לפחות שתי פגישות גישור שנערכו בין הצדדים לא הניבו פשרה. בתום הליך שארך 6 שנים קבע בית המשפט שג'נרל מוטורס הפרה את תקנות האחריות הרלבנטיות לכלי רכב בקליפורניה ובצפון קרוליינה, ואת הוראות חוק הגנת הצרכן של מדינת איידהו.

    חשוב להדגיש שתביעות ייצוגיות בארה"ב מוגשות במדינות שונות ונסמכות במקרים רבים על חוקים צרכניים ייחודיים לכל מדינה. אחת הטענות העובדתיות של ג'נרל מוטורס ברוב התביעות כנגדה היא שרק 3% מן המנועים שהותקנו בכלי הרכב דורשים תיקונים בגלל צריכת שמן. ואכן, בתי משפט בוושינגטון, וירג'יניה ואוהיו דחו תביעות דומות – בין אם מפני שלא הוגשו או לא יוצגו כראוי ובין אם מפני שהחוקים באותן מדינות שונים. תביעה דומה מוסיפה להתנהל בבית משפט פדרלי במדינת ניו יורק, ואילו ג'נרל מוטורס עשויה לערער על פסיקת בית המשפט בקליפורניה.

     

    בעלי שברולט ו-GMC מדגמי 2011-2014 עם מנוע דפוק יקבל 2,700 דולר.

     

    יש לכם רכב מתוצרת ג'נרל מוטורס עם מנוע V8 בנפח 5.3 ליטר שיוצר בין 2011 ל-2014? כתבו לנו אל editor.thecar@gmail.com

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    בעלי שברולט ו-GMC מדגמי 2011-2014 עם מנוע דפוק יקבל 2,700 דולר. באמריקה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.