• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    האם אאודי הקדימה את ב.מ.וו בשימוש סדרתי בתאורת לייזר? תלוי איך מסתכלים על זה. בעוד כחודש יפלחו אורות הלייזר את הלילה במירוץ 24 השעות בלה-מאן, ובקיץ תוכלו לקנות לעצמכם את R8 LMX תמורת 210,000 אירו לפני מסים

    אאודי הציגה בסוף השבוע את R8 LMX, המכונית הסדרתית הראשונה בעולם בעלת תאורת לייזר כסטנדרט, וכך עקפה (לטענתה) את ב.מ.וו, אשר הציגה קונספט דומה לפני קרוב לשנתיים. מעבר להישג הטכנולוגי המרשים מציבה כעת אאודי אתגר חדש למשרד התחבורה הישראלי, אשר מתקשה כבר כמעט 20 שנים להתמודד עם ההבדלים בין פנסים אירופאים א-סימטריים לבין פנסים אמריקאים סימטריים (וזה כשמדובר בנורות ליבון רגילות…). עם זאת, מאחר שסביר מאוד שלטכנולוגיה הזאת יידרשו לפחות שנתיים-שלוש לפני שתופיע במכוניות שנמכרות בישראל, לא מן הנמנע שזאת כבר תהיה הבעיה של המנכ"ל הבא.

    ולעניין המאבק בין אאודי לב.מ.וו – ראוי להזכיר את העובדות: אנשי אאודי אמנם מצהירים שהמכונית שלהם היא "המכונית הסדרתית הראשונה בעולם עם אורות גבוהים בטכנולוגיית לייזר", אבל ראשית לכל צריך לזכור שהיא תיוצר אמנם בייצור "סדרתי" אך בשלב זה במהדורה מוגבלת בלבד של 99 עותקים. לא נשכח גם שמחירה, כאשר תימסר ללקוחות ראשונים בקיץ הקרוב, יהיה 210,000 אירו (בגרמניה, לפני מסים). בנוסף, ב.מ.וו כבר הציגה תאורת לייזר ב-i8 החדשה, אם כי שם מדובר באופציה בתוספת תשלום.

    לזכותה של אאודי, עם זאת, צריך לומר שבמערכת שלהם משולב גם פיתוח נוסף של החברה, בסגנון של מערכת ה- Matrix LED אשר הוצגה על-ידם בשנה שעברה ב-A8 מתוחת הפנים, וזאת מערכת שאמורה למנוע סינוור. אנשי אאודי מדגישים את החדשנות שלהם בתחום התאורה כשהם מזכירים לנו שבשנת 2008, אאודי R8 הייתה המכונית הסדרתית הראשונה בעולם שכל פנסיה היו בעלי טכנולוגיית LED, בשנת 2012 הם הציגו את המאותתים הדינמיים, ובשנה שעברה, כאמור, את Matrix LED.

    הנתונים הטכניים של R8 LMX מרשימים, כמובן, אבל סבירים מאוד כאשר לוקחים בחשבון שפנסי לייזר לא יכולים כנראה להצדיק לבדם את תג המחיר המפואר. מנוע ה-V10 המרכזי מספק 570 כ"ס, 10 כ"ס יותר מגרסת ה-GT, ומאיץ את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.4 שניות ועד למהירות מרבית של 340 קמ"ש.

    מירוץ לתוך הלילה
    בתוך כל ההתלהבות הטכנולוגית, כדאי לזכור שלתאורת לייזר אמורה להיות גם תועלת מעשית, היות שהיא יכולה להגדיל משמעותית את טווח התאורה ואת המיקוד שלה, וזה דבר מתבקש במכונית-על שנוסעת מהר. השילוב של אורות גבוהים בטכנולוגיות LED ולייזר כבר הותקן על-ידם במכונית מירוצי הסיבולת של החברה, R18 קוואטרו אי-טרון, והוא ישמש, כך הם מבטיחים, בפעם הראשונה מעולם בעוד כחודש, במירוץ 24 השעות של לה-מאן.

    גם שם, לתצוגת הטכנולוגיה שנועדה להעלות את ערך המותג יש הצדקה מעשית וזירת תצוגה מרהיבה: מירוץ הסיבולת המפורסם בעולם נערך (גם) לאורך כל הלילה, ואנשי אאודי טוענים שהתאורה המשופרת תעניק יתרון לצוותי הנהגים שלהם.

    בשלב זה משמשת טכנולוגיית הלייזר רק עבור האורות הגבוהים, ולכך יש הצדקה הגיונית לכאורה, ואולי גם סיבה טובה. יתרון הלייזר הוא במיקוד האור ובהגדלה משמעותית של טווח התאורה, ואלה נחוצים רק לאורות הגבוהים ופחות מכך לאורות הדרך הרגילים. אפשר להניח גם שמכיוון שבאורות הגבוהים נעשה שימוש מוגבל מאוד, בדרך כלל לפרקי זמן קצרים, נמנעות או מצומצמות בעיות אמינות שעשויות להיות חלק בלתי נפרד מכל פיתוח חדש.

    וכך זה עובד
    בכל אחד מן הפנסים מותקן מודול שבנוי מארבע דיודות לייזר בהספק גבוה, אשר יוצר קונוס אור לטווח כפול מזה של תאורת ה-LED. למי שמבין בטכנולוגיות לייזר יש אולי שימוש גם בנתונים הבאים: קוטר אלומת האור הוא 300 מיקרומטר בלבד (וגם לנו, שלא מבינים, זה נשמע מאוד ממוקד), ואלומת האור עצמה היא קרן לייזר כחולה באורך גל של 450 ננומטר. והנה קטע שמיועד לגיקים טכנולוגים בלבד: "ממיר זרחן הופך את אלומת הלייזר לאור לבן בטמפרטורת צבע של 5,500 מעלות קלווין – אורך גל אידיאלי עבור עין אנושית".

    יתרונה של תאורת הלייזר, כך טוענים מהנדסי אאודי, נובע כנראה לא רק מן הטווח שלה אלא גם מהשליטה המדויקת באורך הגל. בניגוד לתאורת ליבון רגילה, או לתאורת LED, אורך הגל (שנקבע על-ידי ממיר הזרחן וקובע את צבע האור) מותאם כנראה טוב יותר ליכולות הפיזיולוגיות של העין האנושית וכך (הם מבטיחים): "מאפשר לנהג לזהות עצמים בקלות רבה יותר ומצמצם את העייפות שלו".

    רק מעל 60 קמ"ש
    אנשי אאודי אומרים אמנם שאת תאורת הלייזר הגבוהה אפשר להפעיל רק במהירויות של 60 קמ"ש ומעלה, אבל הם לא מסבירים מדוע. אחת האפשרויות היא שהם שואפים למנוע שימוש בתאורה זאת בתוך אזורים עירוניים שבהם היא עלולה לפגוע בראיה של עוברים ושבים (אם כי ממיר הזרחן אמור למנוע תופעות מסוג זה). בכל מקרה, לגיבוי תאורת הלייזר מותקנת גם תאורת LED לאורות גבוהים, והן פועלות בתיאום, כלומר שכאשר מופעלים האורות הגבוהים פועלים גם פנסי LED.

    בשיטה דומה ל-Matrix LED, אשר עושה שימוש במצלמה שמזהה משתמשי דרך אחרים ומונעת מן האור להאיר ישירות עליהם כדי למנוע סינוור שלהם, מנצלים מהנדסי אאודי את אחת התכונות החשובות של לייזר – היכולת לשלוט באופן מדויק באלומת האור. במילים אחרות, כאשר חיישן המצלמה מזהה משתמשי דרך אחרים מסיט מחשב את האלומה כדי "להוציא אותם מהתמונה". זאת, כמובן, דרך מושלמת למניעת סינוור, אבל אולי יש לה גם סיבות נוספות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אתגר חדש למשרד התחבורה הישראלי: פנסי לייזר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.