• Ad
  • המדריך המלא להתגוננות מפני שוד רכב ואלימות בכביש
    אזעקה ברכב היא לא חוקית, מאד מעצבנת, עלולה להיות מסוכנת ובכל מקרה חושפת את בעל הרכב לתביעה. הכי חשוב: זה בעיקר לא מונע גניבה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בתוך רעשי הרוח והחפצים המתעופפים שגרמה סופת 'ברברה' אפשר היה לשמוע מידי פעם צפירות מעצבנות של אזעקות מכלי רכב אשר טולטלו על-ידי הרוחות העזות, ועל אף שמדובר בבעיה פחות נפוצה מבעבר – היא אמורה הייתה לחלוף מישראל כבר לפני יותר מחמש שנים.

     

     

    כבר לפני כמעט 13 שנים (!), בעקבות פניה של אזרח לבית המשפט הגבוה לצדק, תיקנה כנסת ישראל תיקון לחוק מפגעי רעש וקבעה איסור התקנת מערכות אזעקה רועשות בכלי רכב חדשים החל משנת 2011, ואיסור שימוש באזעקות רכב קיימות כבר משנת 2017.

    במילים אחרות – בכל המכוניות שעלו על כבישינו מלפני 12 שנים ועד היום לא היו אמורות להימצא מערכות אזעקה רועשות ובחמש השנים האחרונות לא היינו אמורים לשמוע יותר את צלילי מערכות האזעקה . אגב, לא רק ממכוניות אלא גם מדירות, בתים וחנויות.

    אלא שבישראל, כמו בישראל, לפעמים החוק הוא רק המלצה. עד היום ישנם עדיין מתקיני מערכות מיגון שמתקינים מערכות אזעקה רועשות בכלי רכב, וישנם גם בעלי רכב פרטיים שמייבאים מערכות רועשות מחו"ל ומתקינים אותם באופן עצמאי, וכל מי שלא הצליח להרדים את התינוק שלו באמצע הלילה, או לא הצליח להירדם בעצמו בגלל הרעש המעצבן של הרכב של השכן, מבין באיזה מפגע מדובר.

    הסיבה שבגללה אנחנו עדיין שומעים מידי פעם אזעקות מכלי רכב היא בורות של מי שמתקין אותן ברכב שלו ואוזלת יד של משטרת ישראל. בעבר היה למשטרה נוהל של פריצה לרכב שמערכת האזעקה שלו פעלה וניטרול שלה, אבל בשנים האחרונות המשטרה טוענת שאין לה מספיק כח אדם לעסוק בכך ובמקרים שונים היא שולחת שוטרי סיור שכביכול אמורים לאתר את בעל הרכב ורשאים לכתוב לו דוח.

    לעומת זאת – כל אדם שנפגע מן הרעש ויכול לתעד את המקור שלו באמצעות סרטון שמצולם מן המכשיר הנייד שלו – יכול כיום להגיש תביעה פלילית (תלונה במשטרה) ואזרחית (תביעה קטנה) כלפי בעל הרכב וככל שיהיו יותר נפגעים שיפעלו בדרך הזאת כך צפויה התופעה עצמה להיעלם.

     

    מיותר ומעצבן

    מעבר לעצם המפגע – הבעיה הגדולה ביותר של מערכות אזעקה רועשות ברכב היא שאין בהן כל טעם. זה פשוט לא מונע גניבת רכב ולא מרתיע גנבים.

    רוב הציבור התרגל מזה שנים לכך שביותר מ-90% מן המקרים אזעקות רכב מופעלות בגלל תקלות או בגלל שלצד הרכב חלפה משאית או שהאזעקה הופעלה מסיבה אחרת, למשל פגיעה של כדור משחק או הישענות של עובר אורח על הרכב. רוב האנשים, לכן, אדישים ולא פועלים כאשר הם שומעים אזעקה כזאת, וגם מי שמזהה פעילות חשודה ליד הרכב מעדיף ברוב המקרים לא להיות מעורב אם זה לא הרכב שלו.

    אזעקות רכב והתרעת פריצה לנכסים הומצאו כבר בשנות ה-20 של המאה שעברה והיו מאד פופולריות בעולם ובישראל בין שנות ה-60 לשנות ה-90, בעיקר מפני שזאת הייתה פחות או יותר האפשרות היחידה בשעתו להגן על רכוש. אלא שכבר בשנות ה-90, כלומר לפני כשלושה עשורים, גילו מחקרים שבין 90-95% מאזעקות הרכב הופעלו שלא לצורך – כלומר לא בגלל ניסיונות גניבת רכב – ובשנת 1997 פורסם מחקר שנערך במימון ממשלת קנדה שמצא שהתקנת אזעקות ברכב לא מצמצמת את נזקי הגניבות.

     

     

    בהקשר הישראלי, במקומות ובתקופות שבהן נשמעות אזעקות אמת בגלל ירי טילים ופצמ"רים, מיותר להזכיר שלא מדובר סתם במפגע רעש אלא בפוטנציאל לנזק ולנפגעים (חשבו למשל על כל מי שנפגעים בעת ריצות למרחבים מוגנים).

    נדגיש שוב: אזעקת רכב לא מרתיעה גנבים. רוב הגנבים פשוט מבינים שאף אחד לא יגיב לרעש האזעקה וגם אם היא מופעלת הם פועלים בקור רוח כדי לנטרל את מקור הרעש. בנוסף, מכיוון שרוב גניבות הרכב בימינו ממילא מבוצעות בסיוע אמצעים אלקטרוניים שמבטלים את המיגון, או לאחר גניבת מפתחות מן הבתים, ברור מאליו שברגע האמת אין כל ערך לצלילים החזקים והמעצבנים שמדירים שינה מן השכנים ומעלים את מפלס החרדה.

     

    התקנת? תשלם!

    כאמור, מערכות אזעקה רועשות עדיין מותקנות בכלי רכב בישראל על-ידי בעלי עסקים וחבל שהמשטרה לא פועלת כנגדם, ויש גם מי שמתקין בכלי הרכב שלו מערכות שנרכשות בחו"ל תמורת 10-40 דולר למרות שמדובר בעבירה פלילית לכל דבר.

    כאשר מדובר במכוניות ששייכות לצי רכב אפשר לפעול משפטית ולתבוע לא רק את הנהג אלא גם את החברה ואת קצין הרכב שלה, ואפשר גם להגיש תלונה מתועדת במשטרה.

    לבעלי רכב שברכבם מותקנת מערכת אזעקה רועשת מומלץ מאד להסיר אותה ולהתקין במקומה אמצעי מיגון יעילים פי כמה כמו אזעקות שקטות ששולחות לבעל הרכב התרעה על עצם הכניסה לרכב ולאחר מכן את מיקום ה-GPS שלו. יש אפליקציות ייעודיות שמאפשרות כיבוי מרחוק של הרכב או הפעלת תיעוד וצילום, וממילא היחידים שיש סיכוי שיפעלו כנגד גנבים הם בעלי הרכב עצמם – לכן עדיף שהם אלה שיקבלו התרעה ושהגנב עצמו כלל לא ידע שהיא נשלחה.

    ישנם, כמובן שירותי איתור ומניעת גניבות כמו איתוראן ופויינטר אלא ששירותים כאלה כרוכים בעלויות שימוש חודשיות לא מבוטלות וברגע האמת אין ביטחון של 100% שהם יועילו. אפשר גם למגן כלי רכב גם עם אמצעי מיגון פיזיים, כמו מנעולים, אשר יכולים לשכנע גנבים להתקדם את הרכב הבא במקום לבזבז זמן דווקא על הרכב שלכם. אפשרות אחרת היא התקנת "עלוקה" ברכב – כלומר מערכת שמוטמנת במקום נסתר ומשביתה מערכות ספציפיות כמו משאבת דלק או חלק ממערכת החשמל ברכב.

    יש גם שיטות מיגון נוספות ואליהן נתייחס בנפרד, אבל בשורה תחתונה: אם מותקנת ברכב שלכם אזעקה רועשת זה לא חוקי, לא יעיל, ועלול לעלות לכם ביוקר.

     

    לקריאה נוספת:

    המדריך המלא להתגוננות מפני שוד רכב ואלימות בכביש

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אם ברכב שלכם יש אזעקה זה עלול לעלות לכם ביוקר

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.