• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    תקנות חדשות שאושרו בשבוע שעבר קובעות כי החל ב-1 בספטמבר אפשר יהיה לרכוב על אופניים חשמליים רק מעל גיל 16, ונערים בני 14 עד 16 יוכלו לרכוב רק בשבילים ייעודיים. האם כך ייפתרו בעיות הבטיחות החמורות שמעוררת רכיבה על אופניים חשמליים? אל תבנו על זה

    יותר מעשור לאחר שהחלו ניסיונות להסדיר את השימוש באופניים חשמליים בישראל, ויותר משלוש שנים לאחר שפג תוקפן של תקנות שהסדירו את הנושא באופן חלקי (ולקוי), הגיע בשבוע שעבר משרד התחבורה לוועדת הכלכלה של הכנסת ובאמתחתו תקנות חדשות. לפי התקנות, החל ב-1 בספטמבר אפשר יהיה לרכוב על אופניים חשמליים רק מעל גיל 16, כאשר נערים בני 14 עד 16 יוכלו לרכוב רק בשבילי אופניים.

    מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, הסביר לחברי ועדת הכלכלה כי "גיל הרוכב יוגבל ל-14 שנה ומעלה. זה מה שנהוג בעולם… אבל אנחנו, כדי להיות מחמירים יותר לאור המצב התשתיתי וגם המצב כיום בשטח, מבקשים להחמיר ולקבוע שבין 14 ו-16 ירכבו על אופניים רק בשבילי אופניים". אלא שבדיוק "המצב התשתיתי" ו"המצב כיום בשטח" אליהם התייחס יצחקי הם שהופכים את התקנות שניסח משרדו ללקויות וחסרות סיכוי של ממש להסדיר באופן ראוי את הרכיבה על אופניים חשמליים.

    "שמים אזניות ושומעים את השירים שלהם"
    כך תיאר את "המצב בשטח" רופא בבית החולים איכילוב: "בשנים האחרונות יש כל הזמן עליה במספר הנפגעים, גם כרוכבים וגם כהולכי רגל (שנפגעים) מרכבים חשמליים… הרוכבים, (הם) כאלה שקיבלו רכבים מתחת לגיל אחריות מינימלית, ילדים בני 8, 9 ו-11, שההורים נותנים להם אופניים והם שמים אזניות ושומעים את השירים שלהם ולגמרי לא יודעים מה הם עושים ואיזה רכב יש להם בידיים. לפעמים זה גם רכבים מאוד מהירים שמגיעים גם למעל 30 קמ"ש על מדרכה ואז, קורה להם מה שצפוי – או שהם נכנסים למעבר חצייה בלי לשים לב או (שהם) מאבדים שליטה ונמרחים על משהו, או שהם 'צדים' בדרך סבתות חסרות ישע או אנשים שמתקשים ללכת או תינוקות ועגלות".

    מה הם הפתרונות שמציע משרד התחבורה? כאמור, התקנות שאושרו בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה קובעות כי נערים בגילאי 14 עד 16 יוכלו לרכוב בשבילי אופניים בלבד, ורק נערים בגיל 16 יוכלו לרכוב במקום שבו מותר לכל שאר רוכבי האופניים לרכוב – בכביש. למרבה הצער, הפתרון שמציע המשרד מנותק מה"מצב התשתיתי".

    "אין קילומטר בגבעתיים (של שבילי אופניים, ש.ה) ואין קילומטר ברמת-גן", אמרה סגנית ראש עיריית תל-אביב, מיטל להבי, בהתייחסה להגבלה הקובעת שרוכבים צעירים יידרשו לרכוב בשבילים ייעודיים בלבד. "מה תגידו שם? אי אפשר להתחבא סביב הסיסמה – 'סעו על שבילי אופניים', כשברוב הערים שבילי האופניים לא קיימים".

    גם סגן ראש עיריית נתניה, אלי דלאל, התייחס לנושא: "מה יעשה ילד בן 14 שיסע בשביל מסוים ויגיע למצב שאין שביל (?) אנחנו יודעים שלמעט (ב)תל-אביב אין כמעט שבילים רציפים בכל שאר הערים. עכשיו, מה נעשה? הילד יחזור חזרה? הוא ירד לכביש? מה הוא יעשה? אם הוא ימשיך עם המדרכה זה לא בסדר, ואם הוא ירד לכביש גם זה לא בסדר. זאת אומרת, אנחנו עושים פה משהו שהציבור לא יכול לעמוד בו".

    מה אם כן יעשו כל אותם ילדים ונערים צעירים, שאלפים רבים מהם רוכבים כיום על אופניים חשמליים? בהיעדר אכיפה, הם כנראה ימשיכו לרכוב על המדרכות או בכביש – וכך יסכנו את עצמם ואת הולכי הרגל (ובמיוחד את הולכי הרגל הפגיעים – ילדים וקשישים). אגב, גם בתל-אביב, שנחשבת למובילה בכל הנוגע לסלילת שבילי אופניים, קיימת בעיה חמורה: רבים מהשבילים אינם מופרדים מהכביש, כאשר חלקם אינם מופרדים מהמדרכה. ללא הפרדה של התשתית המיועדת לרוכבי אופניים, בעיית הבטיחות – גם של הרוכבים וגם של הולכי הרגל – אינה באה על פתרונה.

    "האם פקח ייקח אותם עד הבית?"
    אם זה "המצב כיום בשטח", האם תוכל אכיפה לפתור את בעיית הבטיחות ולמנוע פגיעה ברוכבים ובהולכי רגל? כידוע, משטרת ישראל סובלת (לטענתה) ממצוקת כוח אדם, ולכן ממליצים גם במשטרה וגם במשרד התחבורה להעביר סמכויות אכיפה לפקחים עירוניים. "הבהרנו את עמדת אגף התנועה", ציינה נציגת המשטרה בדיון. "העמדה אומרת שאגף התנועה אוכף עבירות תנועה על-פי תעדוף. איפה שהעבירות מסכנות חיים, איפה שיש סכנה מידית לשלומם וביטחונם של משתמשי הדרך, שם אגף התנועה יהיה. (ו)בימים אלה אגף התנועה גם מקדם את הליכי החקיקה להענקת סמכויות לפקחים".

    אלא שבין עמדת המשטרה והמציאות יש פער גדול. רבים מהרוכבים הם ילדים או נערים צעירים, שכלל אינם נושאים באחריות פלילית ואינם בעלי תעודות זהות. כיצד יוכל שוטר – או פקח עירוני – לאכוף את החוק נגד מי שאינו נושא באחריות וכלל לא ניתן לזהותו?

    "אני שמח שהמשטרה אמרה כאן, וזו בשורה די גדולה, שהיא מוכנה להעביר את הסמכות לפקחים", אמר ח"כ בועז טופורובסקי, בהתייחסו לסוגיית האכיפה. "אבל גם זה לא עונה על השאלה מה עושים עם ילדים מתחת לגיל 16 שאין להם תעודת זהות, האם פקח ייקח אותם עד הבית (?)".

    יצחקי ממשרד התחבורה ניסה לענות, והבהיר כי "אנחנו נבוא ונקבע מה הפקח יעשה, איך הוא יזהה, איך הוא ייקח את הכלים… היו אצלי נציגים מעיריית תל-אביב, שיש שיתוף פעולה מלא אתם בעניין הזה. אנחנו נקבע את ההסדרים ונפרסם אותם לציבור, והכל יהיה לידיעת ההורים".

    ובמלים אחרות, יותר מעשור לאחר שהחלו ניסיונות להסדיר את הרכיבה על אופניים חשמליים, ויותר משלוש שנים אחרי שפג תוקפן של תקנות שניסו להסדיר את הנושא, מנכ"ל משרד התחבורה מבטיח ש"נקבע את ההסדרים". וכאשר כך מתנהלים הדברים במשרד הממשלתי האחראי על התחום, אין סיבה להאמין או לקוות שהתקנות החדשות יצליחו להסדיר את הרכיבה על אופניים חשמליים או יפתרו את בעיות הבטיחות החמורות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    "ילדים בני 8, 9 ו-11, שההורים נותנים להם אופניים"

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.