• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בשבוע הבא ייכנסו לתוקף תקנות חדשות שמסדירות את השימוש באופניים חשמליים, ובמשרד התחבורה הבטיחו כי יקדמו חקיקה שתחייב רוכבים בוגרים לחבוש קסדה בכל רכיבה. אלא שעד כה לא חל כל שינוי במצב החוקי, וכך רוכבים יוכלו לרכוב ללא קסדה

    בשבוע הבא, ב-1 בספטמבר, ייכנסו לתוקף תקנות חדשות של משרד התחבורה, שמסדירות את השימוש באופניים חשמליים. התקנות קובעות את ההספק והמהירות המרביים של אופניים חשמליים (250 וואט, 25 קמ"ש), וכן כללים הנוגעים לשימוש באופניים – למשל, הרכיבה מותרת מעל גיל 14 בלבד, כאשר רק מגיל 16 אפשר לרכוב על אופניים חשמליים בכביש. רוכבים בגילאי 14 עד 16 יידרשו לרכוב בשבילי אופניים בלבד.

    אולם, התקנות החדשות אינן מסדירות נושא אחד חשוב: חובת חבישת קסדה לרוכבים בוגרים. על-פי המצב החוקי הקיים, רוכבים אלה יכולים לרכוב על אופניים חשמליים ללא קסדה ברכיבה עירונית – ממש כמו רוכבי אופניים רגילים. אלא שוועדת הכלכלה של הכנסת, שאישרה את התקנות בסוף יולי, דרשה ממשרד התחבורה לקדם בדחיפות חקיקה שתחייב רוכבים בוגרים לחבוש קסדה בכל רכיבה.

    "אני רוצה להוסיף עוד דבר אחד לתיקון", הבהיר יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, בתום הדיון שבו אושרו התקנות, "יש את נושא הקסדה, (ו)אני חושב שזה נושא קריטי. כיוון שחברת הכנסת יפעת קריב ואחרים הגישו הצעת חוק פרטית שקיבלה את תמיכת הממשלה וועדת השרים לחקיקה… (ו)היא מחייבת חבישת קסדה על אופניים חשמליים… אני מבקש, ופניתי קודם לעוזי יצחקי (מנכ"ל משרד התחבורה, ש.ה), שתעשו פה איזה סיבוב שזאת תהיה החלטה ממשלתית. תעבירו את זה באיזו שהיא צורה כדי שנוכל לחוקק את זה במושב הזה, עד 31 ביולי, כדי שכל אחד ישים קסדה".

    הצעת החוק אליה התייחס ח"כ ברוורמן אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה לפני יותר מחודשיים, ומיד לאחר מכן – ב-18 ביוני – אושרה ההצעה במליאת הכנסת (ההצעה אושרה ברוב של 25 תומכים, וללא מתנגדים). ח"כ עמרם מצנע, אחד מיוזמי ההצעה, הסביר במליאה כי "סיכמתי עם משרד התחבורה, וכך עלה גם בוועדת שרים, שהממשלה תומכת… בקריאה הטרומית, ואני אמתין לתקנות שהם יוציאו לאחר מכן ובהתאם לכך נתקדם עם החוק". וכך אושרה הצעת החוק, אך ח"כ מצנע עודו ממתין למשרד התחבורה.

    אגב, למרות שהשאירו את הנושא מחוץ לתקנות, גם במשרד התחבורה מתייחסים בכובד ראש לנושא הקסדה. "בהמלצת משרד התחבורה סוכם כי תקודם באופן מיידי הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת מגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים", הצהירו שם, מיד עם תום הדיון בוועדת הכלכלה שבו אושרו התקנות. "חובת חבישת קסדה תחול על כל הרוכבים ובכל גיל", הבטיחו שם.

    אלא שמתברר כי "באופן מיידי" מקבל במשרד התחבורה משמעות שונה מזו המוכרת לציבור הרחב: הצהרות המשרד נותרו על דף הנייר (או עמוד האינטרנט) עליו הן נכתבו. בשבוע הבא, כאשר ייכנסו התקנות החדשות לתוקף, לא יחול כל שינוי בחובת חבישת הקסדה, וכך רוכבים בוגרים יוכלו לרכוב על אופניים חשמליים ללא קסדה בכבישים עירוניים.

    יש לציין שקיימת תמיכה בהמשך המצב הקיים, לפיו חובת חבישת קסדה לרוכבים בוגרים תחול רק ברכיבה מחוץ לעיר. "חברות וחברים, הפטור מקסדה למבוגרים בתוך העיר מעודד שימוש באופניים ומציל חיים", אמרה ח"כ תמר זנדברג בדיון שערכה ועדת הכלכלה בתחילת השנה. ח"כ דוד צור תמך בעמדתה: "אני מסכים לגמרי עם תמר (זנדברג) שבנושא השימוש בקסדה צריך להשאיר את זה כמו שזה… כי אני אומר לכם – זה לא יעודד שימוש באופניים (אם חובת חבישת קסדה תחול בכל רכיבה, ש.ה)".

    אולם, גורמי המקצוע במשרד התחבורה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים תומכים בהרחבת חובת חבישת הקסדה, לפחות בכל הנוגע לאופניים חשמליים. "אנחנו נחייב כמובן קסדה", הבטיח מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, בדיון שנערך בחודש שבעבר בוועדת הכלכלה. כעת נותר לראות כמה זמן עוד יחלוף עד שהמנכ"ל ופקידי משרדו יממשו את הבטחתם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אופניים חשמליים: אפשר לרכוב בלי קסדה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.