• Ad
  • אופל קראה לתיקון שני ליותר מ-234,000 זאפירות בגלל סכנת שריפה. בישראל טרם פורסמה קריאה לתיקון
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מסתעפת פרשת השריפות הספונטניות במכוניות מסוג אופל זאפירה מן הדור הקודם, אשר יוצרו בין פברואר 2005 לבין אוקטובר 2014.

     

    תמונה שפרסם Rob Thomas Tommy בעמוד הפייסבוק של הקבוצה
    תמונה שפרסם Rob Thomas Tommy בעמוד הפייסבוק של הקבוצה

     

    בעקבות קריאה שנייה לתיקון שפרסמה 'ווקסהול' – החטיבה הבריטית של אופל, נשלחו החודש מכתבי הזמנה לבעלי המכוניות הללו, וגם האיחוד האירופאי פרסם כעת התראת קריאה לתיקון משלו לאותן מכוניות.

    במהלך זה מזמנת 'ווקסהול' בבריטניה לא רק את מי שטרם נענו לקריאה הראשונה, שפורסמה בחודש דצמבר, אלא גם את בעלי הזאפירות שכבר תוקנו בסבב הראשון כדי שישובו למוסכים לביצוע תיקון נוסף באותן מכוניות.

    בכל אותה עת לא פרסם משרד התחבורה הישראלי קריאות לתיקון של זאפירות בישראל – בין אם בגלל שמכוניות שנמכרו אצלנו לא נדרשות לתיקון כזה או בגלל שהיצרנית עדיין לא הכריזה על תיקון כזה בישראל, ואולי בגלל שמשרד התחבורה שלנו לא ממש עוקב אחרי הפרשה.

    מה שגרם עד עתה לשריפת כשלוש מאות (!) מכוניות מדגמי זאפירה B בבריטניה הוא תכנון או ביצוע לקוי של חלקים במערכת מיזוג האוויר, ומתוך כלל הזאפירות שיוצרו באותה תקופה מדובר רק על מכוניות שבהן מותקן מיזוג אוויר מכאני (כלומר ללא בקרת אקלים).

    מה בוער?

    כתבה שפורסמה ב'טלגרף' הבריטי מגלה שהתנהלותה של אופל בפרשה זאת לא ראויה לשבחים, בלשון המעטה.
    לפי הטלגרף, ב'ווקסהול' ידעו על מקרי שריפה ספונטאניים של זאפירות כבר החל מלפני כשבע שנים, אבל כפי שגולשי TheCar יודעים הפרשה כולה לא נחשפה לציבור עד לשלהי השנה שעברה כאשר שלוש אימהות שמכוניותיהן עלו באש פתחו קבוצת פייסבוק להעלאת המודעות לנושא, קבוצה שמונה כבר למעלה מ-16,500 חברים.

    בשלבים הראשונים לאחר חשיפת התקלה, והסכנה שנגרמת למשתמשים ולסביבה, טענו אנשי אופל שמקור הבעיה הוא התקנה של רכיבים לא מקוריים על-ידי מתקינים לא מורשים.
    למרות זאת, כאשר גבר הלחץ בוצעה בדצמבר שעבר קריאה לתיקון בכ-235 אלף מכוניות, ואופל עדיין לא לגמרי הכירה באחריותה לכשל הסדרתי.

    במאי השנה, כאשר פורסמה הקריאה לתיקון הנוספת באותו עניין, אמר דובר אופל בבריטניה ש"בעוד הפעולה הנוכחית (הקריאה לתיקון הראשונה – ג.מ.) משיגה את המטרה של החזרת כלי הרכב למצבם המקורי, לאחר חקירות נרחבות החלטנו להמשיך הלאה ולשפר את החוסן הכולל של המערכת… לפיכך יזמנו קריאה לתיקון שנייה לצורך החלפת פתיל הנגד המולחם הנוכחי בנגד עם פתיל (מצופה ב)שעווה כדי להפחית האפשרות למניפולציה… לאחר ביצוע התיקון (השני – ג.מ.) יימצא בכל כלי הרכב פתיל נגד חדש, מנוע מפוח חדש ו(אמצעי הגנה) חדש בבסיס השמשה הקדמית כדי למנוע חדירת מים".

     

     

    מספר המכוניות מסוג זה שכבר נשרפו בבריטניה נאמד בכ-300, וקצב השריפות גובר והולך ככל שמתיישנים רכיבי מערכת המפוח של מיזוג האוויר. מנתונים שפרסמה רשות הכבאות של לונדון עולה שבחמשת החודשים הראשונים של השנה עלו באש בעיר הבירה לבדה 14 מכוניות, 120 מכוניות מדגם זה נשרפו שם מאז שנת 2013 – וזהו מספר יותר מכפול ממספר השריפות של מכוניות אלה בלונדון בארבע השנים שקדמו לכך (2009-2012).

    ידענו, אבל לא הבנו

    כאמור, על-פי הכתבה בטלגרף אנשי ווקסהול גילו לראשונה על אחת השריפות בזאפירה כבר בפברואר 2009, כלומר כשש שנים וחצי לפני ביצוע הקריאה לתיקון הראשונה, שבמסגרתה זומנו לתיקון 234,938 מכוניות.

    נציג החברה בדיון שערכה ועדה של הפרלמנט הבריטי בנושא זה נשאל מדוע לקח לאופל כל כך הרבה זמן כדי לפעול והוא השיב: "לעתים קרובות, כאשר שריפות מדווחות [הגורם להן] לא ברור – בין אם מפני שהרכבים עצמם נהרסים לחלוטין או בגלל שאין לנו גישה אל הרכב כדי לבדוק אותו… לפני שנת 2014 לא היו לנו מספיק ראיות ממערכת הדיווח שלנו שיכלו לגרום לנו לזהות את הבעיה כסוגיה שעלינו לפעול בנוגע אליה… משנת 2014 ואילך היה (אצלנו) זיהוי של דפוס מסוים והוא נחקר בהרחבה על ידי המהנדסים שלנו."

     

    אופל זאפירה 2005-2012

     

    ייתכן שהבעיה בבריטניה חמורה יותר מאשר בישראל היות שהיא נובעת ככל הנראה מחלודה שנוצרת על רכיבים חשמליים במערכת המיזוג כתוצאה מחדירת מים לאורך שנים – ובריטניה כמובן גשומה הרבה יותר מאשר ישראל. בנוסף, ייתכן שהבעיה מוחמרת שם בגלל שימוש נרחב ברכיב החימום והפשרת האדים, שבהם נעשה אצלנו שימוש רק בחורף, בלילות ובבקרים קרים.

    עם זאת, אין זה מן הנמנע שגם הלחות שאופיינית לנו עלולה לגרום לחלודה ולכן גם לאותה תופעה – ובמיוחד לנוכח העובדה שבישראל נעשה שימוש רב יותר במיזוג האוויר עצמו (במצב קירור, להבדיל ממצב חימום בבריטניה).

    בניגוד לקריאה לתיקון הראשונה, אשר הוגדרה על-ידי אופל כ"פעולות מנע", הקריאה לתיקון הנוספת מוגדרת על ידם ככזאת שנועדה ל"שיפור החוסן הכולל של המערכת".

    כאמור, משרד התחבורה הישראלי לא פרסם עד כה אף קריאה לתיקון שנוגעת בתקלה דומה בזאפירה או במכוניות אחרות מתוצרת אופל, אבל אם ידוע למישהו על מקרה שבו נשרפה מכונית מדגמי אופל או ג'נרל מוטורס נשמח לקבל על-כך פרטים.

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    אופל שוב מתקנת את זאפירה, אבל לא בישראל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.